Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haimasyöpä

Vierailija
08.05.2021 |

Kokemuksia haimasyövästä? Elinajanodote toteamisesta? Kuinka rankkoja hoidot ovat?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista taudeista voi parantua, mutta siihen pitää itse uskoa , eikä pidä kuunnella lääkärien tai muiden toivon vieviä lausuntoja. Mutta jos ei ole elämänhalua ja - iloa, ei sitä jaksa uskoakaan.

Juu, voi myös rukoilla Herraa ja luottaa Jeesukseen Kristukseen. Selviytymisprosentti kasvaa huomattavasti haimasyövässä.

Vierailija
22/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava sai diagnoosin kaksi vuotta sitten ja on vielä elossa. Näin viimeksi syksyllä ja hänen ihonsa oli keltainen. Luultavasti ajan kysymys milloin tulee huonot uutiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oireet olleet noita mitä netistä löytää, eli ylävatsakivut ja pahoinvointi, selittämätön laihtuminen, ihon tai silmien keltaisuus, kivut selän keskiosassa sekä muutokset suolen toiminnassa? Tuollaisista kun menee tk:oon valittamaan, niin lätkäistään vaan närästyslääkereseptiä kouraan ja sanotaan että seuraillaan. Enpä ihmettele ollenkaan jos havaitaan liian myöhään.

Kyllä ne tuollaisia vaivoja on ja yleensä, kun nuo vaivat havaitaan on jo myöhäistä...

Eli jos se pitäisi havaita silloin kun ei ole minkäänlaisia vaivoja, niin kuka nyt "terveenä" lääkäriin menee?

Vierailija
24/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen mun kaveri tai tuttu, joka on saanut haimasyöpädiagnoosin, on kuollut alle 6 kk:n kuluttua diagnoosin saamisesta. Valitettavasti. Kaikki olleet yli 60-vuotiaita.

Tunnetpa paljon ihmisiä, jos Suomessa vuosittain todetaan haimasyöpä 1000 ihmisellä.

Vierailija
25/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oireet olleet noita mitä netistä löytää, eli ylävatsakivut ja pahoinvointi, selittämätön laihtuminen, ihon tai silmien keltaisuus, kivut selän keskiosassa sekä muutokset suolen toiminnassa? Tuollaisista kun menee tk:oon valittamaan, niin lätkäistään vaan närästyslääkereseptiä kouraan ja sanotaan että seuraillaan. Enpä ihmettele ollenkaan jos havaitaan liian myöhään.

Ei siinä muut hoidot auta joten se on se ja sama laitetaanko närästyslääke vai sokeripilleri. Se on vain kuoleman odotusta.

Sitähän se on elämä jokaisella. Siksi ihmetyttää tämä vaahtoaminen "hui kauheaa kuolen", me jokainen kuollaan. Joku ennemmin ja joku myöhemmin.

Vierailija
26/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista taudeista voi parantua, mutta siihen pitää itse uskoa , eikä pidä kuunnella lääkärien tai muiden toivon vieviä lausuntoja. Mutta jos ei ole elämänhalua ja - iloa, ei sitä jaksa uskoakaan.

Miksi et sitten ole tuosta sairaudestasi parantunut?

Vierailija
27/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono ennuste. Taitaa olla haimasyöpä yksi pahimmista syövistä. Muutama kuukausi elinaikaa kun todetaan

Steve Jobs taisi kuitenkin elää monta vuotta, vaikka aluksi turvautui huuhaahoitoihin?

Hänellä oli jokin hyväennusteinen haimasyöpä, jota olisi voitu hoitaa paremminkin, jos olisi heti alkanut hoitoihin.

Vierailija
28/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sairasti haimasyöpää yli 2 vuotta. Oireiden alkamisesta (mm. laihtuminen, aivan hirveät selkäkivut) diagnoosin saamiseen meni yli puoli vuotta. Diagnosoitiin aluksi väärin :( haimasta oli otettu näyte mutta terveestä kohdasta, jolloin syöpäsolut eivät näkyneet. Kun diagnoosi vihdoin tuli, alkoi lääkitys. Se helpotti oloa ja kipujakin, ja hän pystyikin elämään suht normaalia elämää vajaan vuoden. Mutta sitten kun mikään lääkitys ei estänyt syövän leviämistä, oli pakko siirtyä palliatiiviseen hoitoon. Tämäkin vaihe kesti hänellä useamman kuukauden. Sitkeä taistelija hän oli <3 ja yritti nauttia viimeiseen asti rakkaasta harrastuksestaan ja pienestä tytöstään. Tauti vei kuitenkin voiton ja viimeinen kuukausi oli jo kamalaa tuskaa :(

Vierailija
29/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihon ja silmien keltaisuus otetaan kyllä tarkempaan syyniin, koska on aina merkki jostain vakavasta. Muuten aika pitkälti mennään seurailulla.

Vierailija
30/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni kuoli kaksi viikkoa diagnoosista. Selkäkipuja ollut, sai särkylääkettä ja kehotuksen lenkkeillä, mutta siinä vaiheessa ei ehkä olisi ollut muutenkaan mitään tehtävissä. 

Tästä on jo 10 vuotta aikaa ja nähnyt rankempiakin kuolemia, joten jos itse saisin valita, niin haimasyöpä olisi hyvä tapa lähteä, koska on nopea. Sydänperäinen äkkikuolema olisi paras, kammiotakykardia tms.

Vierailija
31/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tuollaisia vaivoja on ja yleensä, kun nuo vaivat havaitaan on jo myöhäistä...

Eli jos se pitäisi havaita silloin kun ei ole minkäänlaisia vaivoja, niin kuka nyt "terveenä" lääkäriin menee?

Senpä tähden se onkin pahin syöpä, koska on liian myöhäistä hoitaa. Pitää vain toivoa ettei sitä saa. Yleensä sen saajat ovat alkoholisteja eli itse aiheutettu kuolema.

Vierailija
32/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi pelottamaan, kun on ollut outoa tunnetta oikean kylkikaaren alla ja välillä keskellä rintaa/ylävatsassa tuntuu outo puristava tunne ja hengittäminen tuntuu raskaalta. Tuota edelsi usean päivän polte ja kipuilu mahassa, joka kuitenkin alkoi juuri helpottamaan kun menin lääkäriin. Lääkäri kuitenkin uskoo, että se hänen määräämä refluksilääke auttaa vaikka sanoin että rupesi helpottamaan jo ennen lääkettä. Kävin uudelleen tuon tukalan puristavan olon takia ja lääkäri vain paineli paikkoja ja kuunteli stetoskoopilla ja sanoi että tule uudestaan jos menee huonommaksi.

Itsellä on välillä enemmän ja välillä vähemmän monenlaista vatsavaivaa, rinnan alta polttelua, kylkikipua jne. On tutkittu sydän, paksusuoli ja vatsa tähystetty ja kaikki ok ja vielä vatsa ultrattu ja sisuskalut kunnossa. On niin vaikea refluksi välillä! Hommaa esim.Zolt 30 mg tai Somac ja syö muutaman viikon kuuri. Jos helpottaa, niin syy on refluksi.

Vierailija
33/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senpä tähden se onkin pahin syöpä, koska on liian myöhäistä hoitaa. Pitää vain toivoa ettei sitä saa. Yleensä sen saajat ovat alkoholisteja eli itse aiheutettu kuolema.

Ei ollut minun ystäväni alkoholisti. Tupakoi kyllä, mutta alkoholia maltillisesti.

Vierailija
34/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole läheskään aina. Jostain syystä tuo haimasyöpä on valitettavasti yleistynyt. Tutkijatkaan ei tiedä, miksi. Esim.arvostettu toimittaja Ilkka Malmberg kuoli siihen.

Vierailija
35/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jobsilla oli se yksi harvinainen haimasyövän muoto,josta on mahdollista parantua, mutta kuoli lähinnä kun uskoi huuhaahoitoihin. Yleisesti ottaen haimasyövän ennuste on lohduton, vie todella nopeasti 😥

Vierailija
36/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi pelottamaan, kun on ollut outoa tunnetta oikean kylkikaaren alla ja välillä keskellä rintaa/ylävatsassa tuntuu outo puristava tunne ja hengittäminen tuntuu raskaalta. Tuota edelsi usean päivän polte ja kipuilu mahassa, joka kuitenkin alkoi juuri helpottamaan kun menin lääkäriin. Lääkäri kuitenkin uskoo, että se hänen määräämä refluksilääke auttaa vaikka sanoin että rupesi helpottamaan jo ennen lääkettä. Kävin uudelleen tuon tukalan puristavan olon takia ja lääkäri vain paineli paikkoja ja kuunteli stetoskoopilla ja sanoi että tule uudestaan jos menee huonommaksi.

Oisko sappikivet?

Vierailija
37/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni sairasti haimasyöpää yli 2 vuotta. Oireiden alkamisesta (mm. laihtuminen, aivan hirveät selkäkivut) diagnoosin saamiseen meni yli puoli vuotta. Diagnosoitiin aluksi väärin :( haimasta oli otettu näyte mutta terveestä kohdasta, jolloin syöpäsolut eivät näkyneet. Kun diagnoosi vihdoin tuli, alkoi lääkitys. Se helpotti oloa ja kipujakin, ja hän pystyikin elämään suht normaalia elämää vajaan vuoden. Mutta sitten kun mikään lääkitys ei estänyt syövän leviämistä, oli pakko siirtyä palliatiiviseen hoitoon. Tämäkin vaihe kesti hänellä useamman kuukauden. Sitkeä taistelija hän oli <3 ja yritti nauttia viimeiseen asti rakkaasta harrastuksestaan ja pienestä tytöstään. Tauti vei kuitenkin voiton ja viimeinen kuukausi oli jo kamalaa tuskaa :(

Minua niin ärsyttää, kun ihmiselle ei meidän sivistysvaltiossa sallita nopeaa ja kivutonta elämästä poistumista omasta päätöksestä, jos todetaan joku tuollainen sairaus josta ei voi tiettävästi parantua ja mahdollisesti kivulias kuolema tiedossa. En näe siinä mitään järkeä, että ihmistä väkisin pidetään hengissä tuollaisessa tilanteessa. Eläimetkin saa kunniallisempaa ja inhimillisempää kohtelua.

Vierailija
38/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyit tätä?

Vierailija
39/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuntenut kolme haimasyöpään menehtynyttä, ja yksikään ei ollut alkoholisti. Yksi oli täysin absolutisti koko ikänsä, ja kaksi muuta ottivat korkeintaan yhden paukun kerran viikossa.

Vierailija
40/63 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei menisi lääkäriin ollenkaan hakemaan sitä diagnoosia, niin varmaan eläisi vuosia. Luultavasti ihmiset lannistuu senverran henkisesti kun lääkäri diagnosoi että "kuolet parin kuukauden päästä", mielellä on kummallinen vaikutus kroppaan.

Hei Maria Nordin, mitä jos olisit hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi