Häät isolla rahalla (otetaan pankista laina) vai kotikutoisesti (omilla säästöillä)
Kommentit (34)
Pienet häät, joissa vieraille annetaan mahdollisuus seurustella keskenään, on kivoja. Kun ei kutsuta sitä yli sadan hengen porukkaa katsomaan niitä typeriä leikkejä, voi halutessaan käyttää sitä rahaa vaikka tarjoilun ja ohjelman laatuun.
Omat kokemukseni: mitä prameammat häät, sitä lyhyempi avioliitto.
N 66 v
Ei lainaa. Avioliitto saattaa päättyä ennen kuin viimeinen maksuerä on maksettu.
Ei missään nimessä lainaa yhden päivän juhlien takia! Ne kotikutoiset, pienellä budjetilla järjestetyt häät voivat olla tosi lämminhenkiset, kivat ja mieleenpainuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri otti 20 000 lainaa häitään varten ja jo seuraavana vuonna puhui vaimostaan tosi epäkunnioittavasti tyyliin 'joudun maksaan monta vuotta niitä s*tanan häitä mitkä se halus!' En tiedä ovatko vielä yhdessä mutta muutakin rahaan liittyvää kitkaa oli jo silloin. En ikinä haluis ehdoin tahdoin aiheuttaa isoa turhaa huolta vuosikausiksi, mieluummin aloittaa avioliiton vaatimattomammin...
Tuon rahan laittaiasin mieluummin asuntolainaan.
Näin me teimme. Olin toki lapsena ja nuorena haaveillut, kuinka liihoittelen kuin Diana huntujen keskellä ja olen kuin prinsessa ja timantti iso kuin vuori.
Mutta kun naimisiinmeno tuli ajankohtaiseksi siinä vaiheessa, kun odotin esikoista, mieli muuttui. Pohdimme, että synnytänkö lapsen, laihdutan sen jälkeen, laitamme säästöt juhlaan, järki voitti. Kävimme maistraatissa (en kuulu kirkkoon, joten kirkkovihkimistä ei olisi edes tullut muutenkaan) ja tarjosimme kakkukahvit vanhemmille ja laitoimme säästyneet rahat asunnon ostoon.
Mietin jälkeen päin, että harmittiko. Ei harmittanut, koska emme olleet suurituloisia ja parin vuoden päästä mies joutui lomautetuksi. Oli vähemmän asuntolainaa maksettavana tiukkoinakin vuosina, kun sen häihin säästämämme summan panimme asuntoon.
Mä ainakin laskisin, paljonko voisin säästää esimerkiksi vuodessa ja tai parissa ja mitä sillä budjetilla saisi.
Jos säästäisi etukäteen, siinä samalla näkisi, millaista elämää olisi sitten, kun pitäisi lyhentää lainaa, joskin lainaan tulisi vielä korot päälle. Mutta tulisi jo sitä realismia siitä, että rahaa tarvitsee tietyn potin ja että säästipä tai ottipa lainaa (mitä en taas itse tekisi, hölmöä), pitää sitten jostain muusta tinkiä olettaen että et ole mikään ihan erityisen varakas.
Siis ottaako ihmiset oikeasti lainaa hääjuhlia varten?? Ei ihme, että tässä maassa on väkeä ulosotossa, kun kaikki pitää saada nyt ja heti, seurauksista viis.
Miksi ette voi mennä maistraattiin virallistamaan liittonne, säästää niska limassa ja pitää sitten hääjuhlat, kun rahat on kasassa?
Todella edullisesti saa järjestettyä ihanat, isotkin häät. Me varasimme ison talon järven rannalta, jossa pitkän matkan vierailla oli myös tilaa yöpyä. Teimme itse kaikki ruoat, jopa kakut. Äitini teki mekkoni ja itse meikkasin. Mies osti huippukuntoisen puvun kirpputorilta. Sormukset olivat suvusta kierrätettyjä ja meille pienennettyjä. Häissä oli mahtavia musiikkiesityksiä, koska pyysimme esityksiä ystäviltämme lahjaksi. Teimme itse kukka-astelmat ja koristelut. Häistä ei jäänyt yhtään velkaa.
Ei suurin osa niistä vieraista edes teistä välitä, niin ihan sama jättää kutsumatta ja järjestää pienemmät ja intiimit häät.
Mitä kalliimmat häät, sitä riitaisampi ero. Tämän olen huomannut useissa häissä vierailtuani ja avioeroja seuranneena.
Onnea vaan yhteiselle taipaleelle ja yhteiselle taloudelle kun toinen ottaa velkaa jonkun prinsessapäiväunelman takia.
Velkaa ei kannata ottaa jos ei jälleenmyyntiarvoa.
Unohda häät. Vihkiminen maistraatissa, lounas kahdenkesken ja kaikki häihin varatut rahat pörssiin.
-> vaurastuminen alkaa heti kun lakkaat syytämästä rahaa turhuuksiin muiden mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis ottaako ihmiset oikeasti lainaa hääjuhlia varten?? Ei ihme, että tässä maassa on väkeä ulosotossa, kun kaikki pitää saada nyt ja heti, seurauksista viis.
Miksi ette voi mennä maistraattiin virallistamaan liittonne, säästää niska limassa ja pitää sitten hääjuhlat, kun rahat on kasassa?
Miksi ihmeessä edes pitää mitään hääjuhlia? Ihan järjetöntä tuhlausta.
Omaan ajatusmaailmaan ei kyllä sopisi ottaa lainaa vain yhtä päivää/juhlaa varten. Rahalla ei saa ostettua hyvää tunnelmaa, iloisia vieraita, aurinkoista säätä tai ikimuistoisia hetkiä. Itseäni lähinnä stressaisi jos isolla rahalla ostaisin kalliit häät ja sitten pitäisi murehtia että tsiljoonan maksanut mekko ei mene pilalle, vuosipalkan arvoinen sormus pysyy tallessa, vieraat ei kyllästy tai lähde liian aikaisin, ruokatarjoilu/bändi/valokuvat olisi just eikä melkein jne jne jne. En osaisi yhtään rentoutua jos koko ajan mielessä pyörisi vain että TÄHÄN PÄIVÄÄN MENI NYT VUOSIPALKKA, NAUTI NYT PERHANA.
Mieluummin vähän kotikutoiset ja rennot häät. Olisi hienoa järjestää vaikka erähäät jossain saaressa, vieraat voisivat esim. meloa paikalle (vanhemmat ihmiset tietysti paikalle helpommalla kuljetuksella) ja illalla istuttaisiin leiritulella pienellä porukalla. Minulle ei tosiaan mitään kimallusta, valkoisia hörhelömekkoja tai teennäisiä prinsessaleikkejä. Hääbudjetista säästyneet rahat mieluummin vaikka häämatkaan tai yhteisen talon ostoon/lainanlyhennykseen.
Häistä ei kyllä tarvitse murehtia kun olen muutenkin sinkku.
Hyödyntäkää nyt tämä korona-aika ja jättäkää häät pitämättä. Varmaan ne mahdolliset vieraatkin tykkäisivät ettei ole mitään häitä tiedossa lähivuosina.