Miksi toisten häät koetaan vaivaksi?
Palstalla on nyt nousussa kaksi keskustelua. Toisessa kysytään, mikä on sopiva summa tää lahjaan ja toisessa pohditaan huonoja kokemuksia häistä (vai miten se nyt meni).
Olen järkyttynyt, koska molemmissa keskusteluissa jauhetaan siitä miten vaivalloista on osallistua toisten häihin. Todennäköisesti jokaisella on joskus ollut tai on tulossa juhlia. Onko niin vaikea asettua juhlakalun asemaan ja nauttia toisten päivästä?
Ymmärrän, ettei aina haluaisi käyttää kesäviikonloppua/viikonloppuja toisten juhliin, mutta onko oikeasti juhlia ”riesaksi” asti?
Kun korona helpottaa, meilläkin aloitetaan tää juhlasuunnitelut ja kauhistuin keskusteluista. Onko todella niin että häät koetaan rasitteena? Itse rakastan juhlia ja lähden juhliin mielelläni. On mukava tavata sukulaisia, ystäviä, syödä hyvää ruokaa ja vaikka olisi pelkkää kakkua ja kahvia. On myös mukava katsoa juhlakalun iloa.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni ei ollut vuosiin vuosiin tekemissä vanhempieni kanssa. Sitten tuli hääkutsu. Minulla ja veljelleni ei tullut. Ilmeisesti ajatuksena oli, että vanhemmiltani saa rahakkaimman häälahjan. Vanhempani eivät juhliin menneet. Kiittivät kutsusta nätisti ja lähettivät jonkun pienimuotoisen lahjan.
Tai sitten vanhempasi sisarus on vaatinut, että kyllä se Pekka/Raija pitää kutsua, kun ollaan sukua.
Tämä!
Meilläkin oli äidillä vaikka kuinka pitkä lista joita olisi pitänyt kutsua. Kutsuttiin ihan lähipiiri ja muutama kaveri.
Minä olen niitä, jotka jättää hääjuhlat lähes aina väliin. Tulee yllättävä kiire varata joku viikonloppureissu juuri silloin tai "työvuoro", jota ei saa vaihdettua.
Häät on vain jotenkin aina raskaat ja niissä ei ole mitään mielenkiintoista, yleensä ne on myös liian pitkäkestoisia.
Ärsyttävimpiä on häät, jotka ei ole läheisten ja joista et tiedä tai tunne puoliakaan.
Aina on myös se vaateongelma, että mitä laittaa päälle sekä mitä ostaa lahjaksi.
Jos on pitkän ajomatkan päässä (yli tunti) niin vielä veemäisempää.
Jos häät on lauantaina niin niihin menee perjantai-illasta lauantai-iltaan ja viikonloppu suhahti siinä.
Ja sitten on ne pakkokehumiset, kuinka hyvät oli tarjottavat ja ihanat oli koristeet ja koko miljöö, vaikket edes kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Pakolliset valokuvat.
Kotiin lähtiessä ensimmäisenä autossa korkkarit pois jalasta ja matkalla huoltsikalle hampparille tai edes kahville.
Tulihan käytyä ja onneksi on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sukulaiset alkoi heti urputtaa kun kerrottiin että ollaan menty kihloihin.
Alkoi tulla ohjeita että älkää heinäkuussa ainakaan menkö, heillä on silloin kauan odotettu kesäloma, juhannuksena nyt ei missään tapauksessa. Eikö silloin kun lapsilla loppuvat koulut, siinä on hässäkkää muutoinkin.
Lapset pitää ehdottomasti kutsua ja heille pitää järjestää oma leikkinurkkaus missä on palkattuja hoitajia. Jos meinataan paikkaa x (suosittu häiden viettopaikka) niin pitää kyllä järjestää yhteiskuljetus kaikille kaupunkiin.Koko ajan siis tuli ohjetta mitä pitää tehdä, millaista ruokaa, millaista ohjelmaa..
Ilmoitettiin sitten että menemme naimisiin 3.7 ja kutsumme jokaisen erikseen illalliselle syksyllä kun heille sopii.
Tämä oli kaikille helpotus siihen asti kunnes kuulivat että oltiin vuokrattu Kartano ulkomailta ja maksettiin läheisten ystävien matkat sinne. Vietimme ihanalla porukalla todella kivan pidennettyn viikonlopun ja pidimme hauskaa.
Vieläkin tästä jaksetaan marista kun näin törkeästi teimme. Kukaan ei edes korttia laittanut tai toivottavat onnea hääpäivänäme.
No eipä tarvinnut syksyllä kustantaa ravintola illallista kenellekkään😊
Ollaanko entisiä ystäviä ?
Taina ?
Mä kuulin myös saman, mennään kaksisteen naimisiin ulkomailla. Selityksiä, ettei tarvi toisten maksaa matkaa ulkomaille, majoituksia jne.
Kunnes näin kuvat FB ssä. Juhliin oli kutsuttu osa ja morsian kertoi paras hullujen päivien ostos oli ostaa vieraille lentoliput.
Helppo tapa saada tuntemaan toinen 2 luokan kansalaiseksi, tai 3.n
Mullekin tuli kutsu mökkijuhliin. Taina myös tietää ettei minulla ole autoa. Paikkakunnalle pääsee perjantaina, takaisin maanantaina. La ja su ei ole yhtään bussia, joka menisi lähimaillekaan. Kysyin jeesiä, Taina selitti en voi auttaa. Eihän se sinun työ olekaan. Ikävintä oli, kun valitit minusta yhteisille ystävillemme.
Enkä mennyt polttareihinkaan, jotka pidettiin häiden välissä . Olin silloin itse Kreikassa ja en halunnut peruuttaa lomamatkaa, jonne tuli myös vanhempani ja siskoni perheineen.
Tämän jälkeen ei olla Tainan kanssa oltu missään tekemisissä.
Häät tuntuvat yleensä aina raskailta osallistua. Se odottelu ja seisoskelu, muksut juoksevat ja kiljuvat eivätkä vanhemmat puutu asiaan, istumajärjestys jossa joudut monta tuntia pinnistelemään ventovieraiden kanssa ja muka hauskat puheet ja pakotetut leikit. Ja itseni kaltaiselle peinituloiselle häihin osallistuminen on myös taloudellinen satsaus.
Muutama kesä sitten olin kutsuttu kolmiin häihin. Häät olivat lähipiirin ihmisten, joten kutsuista kieltäytyminen ei tullut kyseeseen.
Ensimmäisestä parista huomasi, että liitto ei tule kestämään. En huomannut häiden aikana heidän katsovan toisiaan rakastuneesti ja muutenkin jokin kemia puuttui heidän väliltään. Ja oikeassa olinkin. Tämän parin tilille laitoin onneksi vain 30€ lahjarahaa.
Toisenkin parin liitto kesti vain vaivaiset pari vuotta, kun toinen osapuoli rakastui johonkin toiseen ja on tämän kesän lopussa menossa uudestaan naimisiin. Eli ilmeisesti taas pukkaa hääkutsua. Valitettavasti en usko tämän uudenkaan liiton kestävän.
Kolmas pari on edelleenkin naimisissa. Tosin lapsen takia taistelevat liittonsa puolesta.
Tuntuu tosiaankin jotenkin hämmentävältä ja turhalta osallistua hääjuhlaan jossa parista näkee, että liitto ei tule kestämään.
Ja loppupeleissä häät ovat aina samanlaisia, vaikka ihmiset omasta mielestään järjestävät "oman näköiset" häät. Joku aikaisempi kommentoija vastasi osuvasti, että vain servettien väri vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sukulaiset alkoi heti urputtaa kun kerrottiin että ollaan menty kihloihin.
Alkoi tulla ohjeita että älkää heinäkuussa ainakaan menkö, heillä on silloin kauan odotettu kesäloma, juhannuksena nyt ei missään tapauksessa. Eikö silloin kun lapsilla loppuvat koulut, siinä on hässäkkää muutoinkin.
Lapset pitää ehdottomasti kutsua ja heille pitää järjestää oma leikkinurkkaus missä on palkattuja hoitajia. Jos meinataan paikkaa x (suosittu häiden viettopaikka) niin pitää kyllä järjestää yhteiskuljetus kaikille kaupunkiin.Koko ajan siis tuli ohjetta mitä pitää tehdä, millaista ruokaa, millaista ohjelmaa..
Ilmoitettiin sitten että menemme naimisiin 3.7 ja kutsumme jokaisen erikseen illalliselle syksyllä kun heille sopii.
Tämä oli kaikille helpotus siihen asti kunnes kuulivat että oltiin vuokrattu Kartano ulkomailta ja maksettiin läheisten ystävien matkat sinne. Vietimme ihanalla porukalla todella kivan pidennettyn viikonlopun ja pidimme hauskaa.
Vieläkin tästä jaksetaan marista kun näin törkeästi teimme. Kukaan ei edes korttia laittanut tai toivottavat onnea hääpäivänäme.
No eipä tarvinnut syksyllä kustantaa ravintola illallista kenellekkään😊
Vai oikein Kartano isolla alkukirjaimella? Ei tietenkään ole oikein ohjeistaa millaiset juhlat pitää pitää, mutta olihan tuo teiltä nyt ihan naurettava veto. Miksi ei voinut sanoa, että me halutaan juhlistaa ulkomailla pienessä piirissä vaan valehdella?
Ei ainakaan minulle. Ilahdun aina, kun saan kutsun häihin, mitä tapahtuu kyllä tosi harvoin. Ehkä tuntuisi erilaiselta, jos joka viikonlopulle olisi jonkun puolitutun häät. En kyllä tiedä, kuinka monella oikeasti voi olla noin.
Vierailija kirjoitti:
Parit häät, joista ei voinut kieltäytyä skipåasin ilmoittamalla, että voi kauheeta, meillä on norovirus, ei voida tulla.
Säilyi välit, kun ilmoitettiin tulevamme, mutta ei silti tarvinnut lähteä ja rahakuorikin sai jäädä kotiin, kun eihän sitä nyt oksennustaudissa voinut juhlspaikalle viedä
Aina voi ilmoittaa, ettei pääse. Aina.
Tällainen käyttäytyminen on lapsellista ja ikävää.
Sinun aivopierun vuoksi morsiuspari maksoi turhaa teidän ruokailun ja paikat olivat tyhjinä.
Mitä muuta voi kuvitellakaan ? Et tajunnut olisit voinut kuitata ruokakulusi laittamalla rahat tilille.
Juntti, juntimpi, idiootti. Äitisi oli varmaan ylpeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta puolestani voin sanoa että minulle häihin tai muihin juhliin meneminen on suuri taloudellinen ongelma. Vaatteet ja lahjaraha, kampaajalla käynti, julkiset kulkuneuvot, yöpyminen, ruoat matkalla. Helposti voi mennä 1000€ vaikka halvimmat vaihtoehdot valitsisi. Nyt on tulossa valmistujaiset kuukauden päästä. Pääsen onneksi kimppakyydillä perille 200 km päähän, rahaa lahjaksi ja vanhoilla kuteilla menen. Kampaajalla pitää taas käydä ja tulla junalla takaisin, osa matkasta taksilla, yöpyminen onnistuu toisten nurkissa. Menee silti 100€ joka on kuukauden ruokaraha työkyvyttömän peruspäivärahasta. Tulossa myös suuria laskuja terveydenhoidosta ja kännykkäkin hajosi joten miinukselle mennään että heilahtaa. Haluaisin perua mutta kun on tosi läheinen juhlija ja muihinkaan juhliin en ole päässyt vuosikausiin. Menee taas kuukausia että saan talouden tasapainoon. Lisäksi olen introvertti enkä nauti isoista ihmislaumoista, etenkään näin kipeenä, vaikka kaikki ovatkin tuttuja. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisessa elämän tilanteessa.
Kyse on osin myös arvoista. Jos katsoo vaikka tyypillisiä afrikkalaisia tai intialaisia häitä, on juhliin panostettu ja vieraat ovat kaikki pukeutuneet parhaimpiinsa, vaikka kyse on merkittävästi Suomea köyhemmistä alueista. Ehkä ajatus on, että kun muuten on köyhää, tuovat juhlat piristystä arkeen. Juhlava pukeutuminen ja lahjojen antaminen osoittavat kunnioitusta hääparia kohtaan ja vahvistavat yhteisöllisyyttä. Häitä on myös huomattavasti useammin, sillä perheet ovat isompia ja myös kaukaisemmat sukulaiset lasketaan perheeksi. Kyse ei siis ole absoluuttisesta taloustilanteesta vaan siitä, mitkä asiat nähdään tärkeinä ja arvokkaina rahankäytön kohteina. En sano, että suomalainen malli olisi sinänsä huonompi, mutta rahaan vetoaminen on joka tapauksessa enemmän tekosyy kuin oikea syy.
Niin että kun minun tulot on 540€/kk nettona ja maksan siitä laskuja ja ruokaa joka kuukausi 500€, loput pitää säästää tulevia isoja laskuja varten, niin sinusta on tekosyy että en maksa satoja euroja juhliin menosta ja itseäni varakkaampien lahjomisesta? Okei, mielenkiintoinen ajattelumalli sulla kyllä. Kommenttisi kertoo sen että olet pihalla kuin lumiukko monen ihmisen arjesta.
Olen itse osallistunut useampiin häihin opiskelevana yksinhuoltajana. Elämä oli tuolloin niukkaa, mutta jotenkin sitä aina onnistui sen verran säästämään, että perheenjäsenten ja läheisten ystävien hääjuhlaa ei ole tarvinnut jättää väliin. Satoja euroja en kyllä ole koskaan kenenkään häihin käyttänyt. Onnibussi-lippu ei paljon maksa, yöpyä voi jonkun hääpaikkakunnalla asuvan tuttavan luona, hiukset voi laittaa itse eikä uutta asua tarvitse joka kerta ostaa. Häälahjankin voi vaikka antaa yhdessä jonkun muun kanssa. En sano, että kaikkien olisi pakko toimia näin, mutta ei voi myöskään väittää, että häistä ei selviäisi ilman satojen eurojen kuluja.
Sinulla on käynyt hyvä tuuri, että aina on hääpaikkakunnalta löytynyt niin läheisiä tuttavia, että yöpaikka on järjestynyt ja aina on löytynyt lahjan jakajia. Aina näin ei kuitenkaan ole, ja silloin voi oikeasti olla vaikeaa selvitä häistä ilman satojen eurojen kuluja.
Itse olen antanut yöpymispaikan yh äidille, mutta en suostunut kimppalahjaan sillä, että hän olisi maksanut 10 euroa.
Menin vastaan asemalle, kertoi oli ostanut ruokaa junassa ja junalipunkin osti viime tipassa, kun ei saanut aikaiseksi. Maksoi normihinnan.
Eikä saanut mitään tuliaisia .
Olen mielelläni antanut yöpaikan sinkkuaikoina, nyt perheellisenä en enää. Vanhemmat majoitan, siihen jää.
Jännä että näin perheellisenä (20 v) minua ei ole koskaan kutsuttu kenenkään häihin. Sukulaiset joko omat tai mieheni ovat menneet vihille vain todistajien läsnäolessa tai ovat kutsuneet häihinsä ns. paremmat piirit.
Ammattikin varmaan vaikuttaa koska karjatilallisena ei voi lähteä noin vaan päiväseltään kauas tai monen päivän reissulle jonkun häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tarvinnut syksyllä kustantaa ravintola illallista kenellekkään😊Ollaanko entisiä ystäviä ?
Taina ?
Mä kuulin myös saman, mennään kaksisteen naimisiin ulkomailla. Selityksiä, ettei tarvi toisten maksaa matkaa ulkomaille, majoituksia jne.Kunnes näin kuvat FB ssä. Juhliin oli kutsuttu osa ja morsian kertoi paras hullujen päivien ostos oli ostaa vieraille lentoliput.
Mullekin tuli kutsu mökkijuhliin. Taina myös tietää ettei minulla ole autoa. Paikkakunnalle pääsee perjantaina, takaisin maanantaina. La ja su ei ole yhtään bussia, joka menisi lähimaillekaan. Kysyin jeesiä, Taina selitti en voi auttaa. Eihän se sinun työ olekaan. Ikävintä oli, kun valitit minusta yhteisille ystävillemme.
Enkä mennyt polttareihinkaan, jotka pidettiin häiden välissä . Olin silloin itse Kreikassa ja en halunnut peruuttaa lomamatkaa, jonne tuli myös vanhempani ja siskoni perheineen.
Osa ihmisistä on niin tyhmiä, että tilittävät yksityiskohtaisesti tänne asiansa, joista on helppo tunnistaa kuka kirjoittaa. No, niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Parit häät, joista ei voinut kieltäytyä skipåasin ilmoittamalla, että voi kauheeta, meillä on norovirus, ei voida tulla.
Säilyi välit, kun ilmoitettiin tulevamme, mutta ei silti tarvinnut lähteä ja rahakuorikin sai jäädä kotiin, kun eihän sitä nyt oksennustaudissa voinut juhlspaikalle viedä
Hyvä, että tulit tänne tunnustamaan ja paljastit itsesi.
Koska ei kiinnosta mennä kirkkoon istumaan ja nuokkumaan ja sen jälkeen leikkimään jotain typeriä ”leikkejä”. Siihen päälle hääpari vinkuu rahaa vierailta minkä takia usein menevätkin naimisiin.
Juhlakalut ovat itse pilanneet toisten ilon osallistua juhliin. Juhliin ei voi tulla omana itsenään ja omine tuomisineen tapaamaan sukulaisia ja tuttavia, vaan juhlakalun maanisesti suunnittelemaa pukukoodia. lahjalistaa, ohjelmanumeroita jne. on noudatettava pilkun tarkasti tai "pilaa" toisen juhlat. Lähinnä pitäisi maksaa siitä, että vaivautuu toisen juhliin näyttelemään sitä osaa jonka juhlakalu on kullekin laskelmoinut. Kannattaisi laskeutua takaisin entisaikojen mukavaan ja rentoon juhlatunnelmaan ja lakata kopioimasta amerikkalaisia hääohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Juhlakalut ovat itse pilanneet toisten ilon osallistua juhliin. Juhliin ei voi tulla omana itsenään ja omine tuomisineen tapaamaan sukulaisia ja tuttavia, vaan juhlakalun maanisesti suunnittelemaa pukukoodia. lahjalistaa, ohjelmanumeroita jne. on noudatettava pilkun tarkasti tai "pilaa" toisen juhlat. Lähinnä pitäisi maksaa siitä, että vaivautuu toisen juhliin näyttelemään sitä osaa jonka juhlakalu on kullekin laskelmoinut. Kannattaisi laskeutua takaisin entisaikojen mukavaan ja rentoon juhlatunnelmaan ja lakata kopioimasta amerikkalaisia hääohjelmia.
En mennyt edes mummini hautajaisiin kun täti lähetti roolin kukkineen ja askelmerkkeineen. Hautajaiset on sitä varten, että saa itkeä silmät päästään, ei joku nukkeleikki, että saadaan kivat kuvat perhealbumiin.
En tiedä.Olen ollut monissa häissä mutten yksissäkään joissa olisin viihtynyt.Ristiäisissäkin on ollut enemmän tunnelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tarvinnut syksyllä kustantaa ravintola illallista kenellekkään😊Ollaanko entisiä ystäviä ?
Taina ?
Mä kuulin myös saman, mennään kaksisteen naimisiin ulkomailla. Selityksiä, ettei tarvi toisten maksaa matkaa ulkomaille, majoituksia jne.Kunnes näin kuvat FB ssä. Juhliin oli kutsuttu osa ja morsian kertoi paras hullujen päivien ostos oli ostaa vieraille lentoliput.
Juu en ole Taina, enkä myöskään valehdellut, ei tarvinnut kun kaikki jo heti ilmoittivat että heinäkuussa eivät pääse paikalle (sukulaiset) kaikki lähimmät ystävät (6kpl) pyydettiin mukaan koska he jo alusta asti olivat tulossa ja osallistumassa (auttoivat valitsemaan hääpuvun yms)
Kun heti alussa lähdetään negatiivisellä asenteella suhtautumaan juhliin joidenka päivämäärää ei edes oltu ilmoitettu niin ei hirveästi nappaa heille mitään erikoista järjestää. Ja kuten sanoin tiesivät että mennään ulkomailla naimisiin ja se oli aluksi ihan ok, kunnes kuulivat että kustannamme sinne kolme läheistä pariskuntaa, silloin olisi heitäkin ilmainen loma kiinostanut ja heinäkuussa aikaa löytynyt.
Kyllä nämä kommentit kertovat junttikansasta ja sen asenteista. Uskomattoman itsekästä ja epäystävällistä. En pysty mitenkään samaistumaan näihin kommentteihin.
Koska häissä kaikilla muilla paitsi ehkä hääparilla itsellään, on vaan niin tylsää ja pitkäveteistä. Vaikka olisi mitä ohjelmaa. Koko pvä menee, pitää pukeutua epämukaviin juhlatamineisiin ja päivässä on vietävästi odottelua ja nälässä olemista. Mitä kivaa siinä voisi yksinkertaisesti olla?
Jos mä ja mies mennään naimisiin (kummallakaan ei kyl oo mikään hinku), niin se on tasan maistraatissa, sitten voidaan käydä jossain ravintolassa porukalla syömässä ihan lähiperheen ja ehkä muutaman lähimmän ystävän kesken. Muutama tunti ja sit jokainen saa rauhassa vetäytyä jatkamaan elämäänsä.
Vinkki hääpareille:
Kun lähetät hääkutsun, älä pyydä ilmoittamaan osallistuuko vieras vai ei, päivämäärään xxx mennessä.
Pyydä mieluummin ilmoittamaan JOS osallistuu juhlaan, päivämäärään xxx mennessä.
Näin ei kenenkään tarvitse keksiä läpinäkyviä tekosyitä poisjäämiselle, vaan ne jotka ei ole ilmoittaneet tulostaan, eivät saavu.
Säästyy turhilta vaivaannuttavilta selityksiltä.
Harva kehtaa vain ilmoittaa että en osallistu, vaan siihen on pakko keksiä syyt ja selitykset miksi jättää jonkun juhlan väliin.
Itse jätän vastaamatta mitään silloin, kun en osallistu ja ärsyttävimmillään joku vielä soittaa ja kysyy oletko tulossa kun määräpäivänä en ole ilmoittanut.
Aargh!! no mitäpä luulet, olisinko ilmoittanut tulostani samalla kun olisin laittanut päivämääränne muistiin ja varannut aikaa juhlaan, että älkää nyt ainakaan perään kyselkö jos joku ei vastaa mitään.
On ihan oikein olettaa silloin ettei ko. henkilö saavu paikalle ja häntä varten ei mitään istumapaikkoja ja muita tarvitse järjestää.
Ylipäänsä ei kannata loukkaantua jos ihmiset kieltäytyvät tulemasta. Ei kenelläkään vieraalla kuitenkaan velvollisuutta ole yhtiinkään häihin saapua, joten kannattaa sitäkin miettiä minkälaiselle porukalle mitäkin juhlia järjestää.
Ei kai se kivaa pariskunnallakaan ole tietää, että puolet suvusta on näissäkin keimeissä vain pakosta ja velvollisuudentunnosta.
Näin olemme itsekin miettineet. Olemme lähemmäs viisikymppisiä (ja mies on leski ja its e en ole ollut naimissa kertaakaan), ja pienimuotoinen juhlistus vain sisarusten ja vanhempien kesken riittää meille.