Miksi toisten häät koetaan vaivaksi?
Palstalla on nyt nousussa kaksi keskustelua. Toisessa kysytään, mikä on sopiva summa tää lahjaan ja toisessa pohditaan huonoja kokemuksia häistä (vai miten se nyt meni).
Olen järkyttynyt, koska molemmissa keskusteluissa jauhetaan siitä miten vaivalloista on osallistua toisten häihin. Todennäköisesti jokaisella on joskus ollut tai on tulossa juhlia. Onko niin vaikea asettua juhlakalun asemaan ja nauttia toisten päivästä?
Ymmärrän, ettei aina haluaisi käyttää kesäviikonloppua/viikonloppuja toisten juhliin, mutta onko oikeasti juhlia ”riesaksi” asti?
Kun korona helpottaa, meilläkin aloitetaan tää juhlasuunnitelut ja kauhistuin keskusteluista. Onko todella niin että häät koetaan rasitteena? Itse rakastan juhlia ja lähden juhliin mielelläni. On mukava tavata sukulaisia, ystäviä, syödä hyvää ruokaa ja vaikka olisi pelkkää kakkua ja kahvia. On myös mukava katsoa juhlakalun iloa.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että suomalaiset ovat tämän maanosan masentavin kansa. Vai milloin olette kuulleet suomalaisten ilakoivan? Suomalainen ilo on epämääräistä muminaa kolmen promillen humalassa.
Kyllä mä ainakin ihan ilakoin ja nautin ihmisten seurasta, mutta en silti pidä puolituttujen, työkavereiden, sukulaisten jne. hääjuhlista tai muistakaan juhlista.
Oikeasti läheisten ystävien ja perheenjäsenten häät ja muut kissanristiäiset on sitten ihan eri asia. Ne joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Juhlakalut ovat itse pilanneet toisten ilon osallistua juhliin. Juhliin ei voi tulla omana itsenään ja omine tuomisineen tapaamaan sukulaisia ja tuttavia, vaan juhlakalun maanisesti suunnittelemaa pukukoodia. lahjalistaa, ohjelmanumeroita jne. on noudatettava pilkun tarkasti tai "pilaa" toisen juhlat. Lähinnä pitäisi maksaa siitä, että vaivautuu toisen juhliin näyttelemään sitä osaa jonka juhlakalu on kullekin laskelmoinut. Kannattaisi laskeutua takaisin entisaikojen mukavaan ja rentoon juhlatunnelmaan ja lakata kopioimasta amerikkalaisia hääohjelmia.
Ei rentoutta voi ostaa tai suunnitella. Jos vieraat ovat p.jäykkiä ja naama no. Rsunv.lla koko juhlapäivän ajan, niin ei siinä auta mitään. Ei sitä rentoutta luo myöskään mikääm rentopukeutuminen, sillä ennenhän sitä vasta pukeuduttiinkin sen ajan budjetin mukaan ihan parhaimpiinsa. Kyllä se ongelma on korvien välissä.
Some tarjoaa niin paljon jatkuvaa ja väsyttävää aistiärsykettä, että kaikkiin asioihin on kyllästytty ennen kuin niitä on edes koettu. Viikko ennen joulua toivoisi, että joulu olisi ohi kun on väsynyt kaikkiin jouluisiin somepostauksiin, koko kesä tuntuu menevän häähulinassa vaikka tosiasiassa on ollut vaan kaksissa, mutta muiden some on täynnä hääpostauksia. Telkkarista saa tuijottaa mielin määrin "tylsiä häävideoita", ja vaikka olisi itse ollut vain muutamissa häissä, on jo tunne, että kaikkien on jo koettu ja mikään ei tunnu enää miltään.
En ymmärrä miksi häät on pakko pitää kesällä. Minusta kaikki tuollaiset juhlat pitäisi järjestää syksyllä ja talvella, kun ulkona on synkkää ja pimeää. Silloin tekee mieli päästä juhliin, melkein mitkä tahansa kekkerit kelpaavat.
Lisäksi juhlien pitää aina olla sellaisessa paikassa, jonne pääsee vaivattomasti myös julkisilla liikennevälineillä.
Se on sama kuin työpaikoilla. Ne jotka aina valittavat naama norsun veellä. Ei vain tajuta katsoa peiliin, että on itse pahimman luokan ankeuttaja. Niin ilmapiiri työpaikalla kuin häätkin olisivat kivemmat, jos kukin kantaisi kortensa kekoon hyvän hengen ja ilon tuomiseksi.
Sen sijaan aina vain Valitetaan. Nuri nuri nuri.
Mä ainakin menen häihin todella mielelläni! Ihania juhlia. Tosin harvemmin täytyy mihinkään matkustaa ja yöpyä. Olen helsinkiläinen ja lähes kaikkien tuttujenkin häät ovat olleet täällä.
Ehkä tuttavapiiri on sen verran onnistuneesti valikoitunut, että en ole koskaan ollut häissä missä olisi ollut typeriä leikkejä, hääpari kilahdellut, ruoka onnetonta tai loppunut. Aina ollut hyvät tarjoomukset ja ihmiset iloisella päällä, onnellisina hääparin puolesta.
Ei yhtäkään hääkutsua tälle kesälle. :( Häät ovat mukavia juhlia, toisin kuin vaivaannuttavat rippi- ja yojuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtäkään hääkutsua tälle kesälle. :( Häät ovat mukavia juhlia, toisin kuin vaivaannuttavat rippi- ja yojuhlat.
Viikonloppuna rippijuhlat. On kyllä todella tylsät juhlat tiedossa. Taas.
Minä opin vasta täällä palstalla että muut ihmiset ja heidän asiansa ovat ylipäänsä vain haitta ja riesa muille. Mielestäni voi jäädä harkinnalla jostain "tylsistä ja pakollisista kekkereistä" pois jos se tulee maksamaan liikaa tai on hankalan matkan päässä. Itse yritän kasata itseni ja mennä joihinkin pakollisiin juhliin, koska se on kohteliasta lähimpien sukulaisten kohdalla ja aiheuttaisi vain turhaa mielipahaa ja välirikkoa olla kovalla äänellä jäämässä pois. Sairastuminen on eri asia.
Rippijuhlat ovat sille nuorelle kuitenkin tärkeät. Hän on sen yhden hetken huomioitu ja juhlittu. Jos joku on menossa ensimmäistä kertaa naimisiin ja lahjalistalla pyydetää myös "ihan tavallisia" asioita kuten käyttötavaroita, se kertoo siitä että tarvetta sellaisille lahjoille on. Ei olla menossa mihinkään yliöverikalliille häämatkalle sen jälkeen kun on ehkö jo oltu 15 vuotta yhdessä. Häihin voi mennä oman harkinnan mukaan.
Menisin mielelläni häihin, mutta pienen lapsen tukiverkottomana yksinhuoltajana, ei oikein ole asiaa nykyajan lapsettomiin häihin.
No, onneksi enää alle 8 vuotta, niin lapsen voi jättää lyhyeksi aikaa kotiin, niin ehkä sitten pääsen itsekin osallistumaan (jos joku tuttu vielä silloin on menossa naimisiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Meillä oli oikein hauskat rippijuhlat. Juhlapaikaksi oli vuokrattu vanha kartano, pitopalvelu hoiti ruokailut ja viinit, oluet ja muut virvokkeet. Kaikki viihtyivät juhlissa iltaan asti.
Olen ollut elämäni aikana ihan muutamissa häissä ja aina on ollut mukavaa.
Ehkä ihmiset käyvät joidenkin puolituttujen häissä ja se takkuaa?
Ne häät joissa itse olen ollut on ollut läheisten. Todellakin osallistun mielellään ja iloitsen parin avioliitoista. Jos joku kutsuisi, jonka häihin en haluaisi mennä sanoisin kohteliaasti että en pääse tulemaan sen sijaan, että menisin kärvistelemään paikalle naama vinossa.
Ihmisten pitää oppia rajoja, elämä helpottuu!
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa. Muualla ne on odotettuja perhejuhlia ja tilaisuus rentoutua ja tavata ihmisiä. Törmäsin tähän kun menin suomalaisen mieheni kanssa naimisiin, osa miehen sukulaisista ei tullut pitkän matkan vuoksi (Oulu-Espoo) ja minun sukulaiset tulivat Puerto ricosta saakka.
Kyse on miehesi suvusta. Meidän suvussa ei tuollaiset matka hidasta häihin tai muihin perhejuhliin osallistumista.
Hämmästelen kuka nykypäivänä enää menee naimisiin. Eikö se ole noloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne. Eivät kosketa itseä mitenkään henkilökohtaisesti, pitää hankkia lahja, pitää hankkia vaatteet ja käydä kampaajalla ollakseen edustavan näköinen, pitää matkustaa jonnekin matkojen päähän ja yöpyä muualla kuin kotona. Hyvässä lykyssä toistaa nuo lahja-, vaate- ja kampaamokulut x 5 jos omassa perheessä on enemmän porukkaa. Sitten paikan päällä on tarjolla pitkän tylsistymisen jälkeen kylmää kinkkukiusausta ja pitäisi valvoa pikkutunneille katsomassa mukahauskaa ohjelmaa jossa koitetaan nolata morsian jonka tunsit joskus vuosia sitten, sulhasta et ollenkaan.
Jos ei ole vuosiin ollut tekemisissä kutsujan kanssa, niin onhan se kai ihan selvää, että kutsu on lähetetty vain lahjan vuoksi. Silloin riittää kohtelias kieltäytyminen kutsusta.
Entäs serkku, joka ei "pääse" meidän juhliin.
Ei suvaitse vastata tervehdykseen vaan mulkoilee halveksivasti. Tuhahtelee ivallisesti, kun satutaan samoihin sukujuhliin.
Tuli kutsu serkun häihin. Ei "päästy". Veti herneen nokkaansa.
En mene juhliin ellei ole kyse jostain todella läheisestä ihmisestä. Häät minne on kissan kummin kaimatkin pyydetty ei kuulu niihin. Veljeni häät oli kyllä sellaiset että ihan kaikki tutut ja työkaverit oli kutsuttu ja sanoisin että vaivaannuttavimmissa häissä en ole koskaan ollut mutta kun morsian niin halusi. Pitkä matka paikalle, vielä pitempi päivä jossain puhki kuluneessa juhlapaikassa helteessä ja vielä pitkä matka kotiin, siinä sitten katsellessa muiden kännäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Meillä oli oikein hauskat rippijuhlat. Juhlapaikaksi oli vuokrattu vanha kartano, pitopalvelu hoiti ruokailut ja viinit, oluet ja muut virvokkeet. Kaikki viihtyivät juhlissa iltaan asti.
Harvoinpa rippijuhliin panostetaan näin. Viiniä ja olutta.
En ole erityisemmin koskaan pitänyt häistä. Juhlat kestävät pitkään ja niissä on paljon odottelua ym. tylsää. Toki jos on iso "oma" kaveriporukka paikalla niin voi olla ihan mukavaakin. Parissa aidosti mukavissa häissä olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisemmin koskaan pitänyt häistä. Juhlat kestävät pitkään ja niissä on paljon odottelua ym. tylsää. Toki jos on iso "oma" kaveriporukka paikalla niin voi olla ihan mukavaakin. Parissa aidosti mukavissa häissä olen ollut.
Morsiusparin tulisi panostaa enemmän vieraiden viihtyvyyteen. Kukat, koristeet jne., eivät luo viihtyvyyttä. Ei kukaan muista koristeista mitään jälkikäteen, mutta odottelun muistaa. Itse kyllä voin odotella. Mielelläni vaihdan kuulumisia ihmisten kanssa joita näkee muutoin harvoin.
Johtuu siitä, että suomalaiset ovat tämän maanosan masentavin kansa. Vai milloin olette kuulleet suomalaisten ilakoivan? Suomalainen ilo on epämääräistä muminaa kolmen promillen humalassa.