Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri puristeli töissä perseestä. Miksen pysty jättämään sitä taakseni?

Vierailija
08.05.2021 |

Olen alle 30-v nainen ja yksi työkavereistani on 50+ mies, joka oli ruvennut hakeutumaan seuraani töissä aina sopivan tilaisuuden tullen ja vääntämään vaikka tikusta asiaa. Mies oli mielestäni täysi ääliö, mutta olin sille tietysti asiallinen ja ystävällinen, koska työyhteisössä täytyy tulla kaikkien kanssa toimeen. Aluksi myös miehen käytös oli asiallista. Koin välillä jotkut jutut ahdistavina, mm. toistuvat maininnat siitä kuinka monissa maissa jopa kymmenien vuosien ikäerot parisuhteissa on täysin normaaleja. En kuitenkaan huomannut, että mies olisi varsinaisesti yrittänyt iskeä mua tms., vaan ajattelin että se vaan kokeilee varovasti lämpenenkö sille yhtään. Olin sille aina kylmä kuin kivi.

Yhtenä päivänä mies sai yhtäkkiä päähänsä ruveta puristelemaan mua perseestä kesken töiden. En silloin reagoinut asiaan mitenkään, koska paikalla oli myös tärkeitä asiakkaita enkä kehdannut tehdä asiasta niiden kuullen mitään numeroa. Poistuin vaan paikalta heti kun tilanne salli, ja ilmoitin tapahtuneesta heti sopivan tilaisuuden tullen esimiehelle.

Firmassa on häirinnän suhteen nollalinja, ja mies otettiin heti puhutteluun. Sen jälkeen asiaa käytiin läpi myös niin, että paikalla oli mun ja miehen lisäksi 2 firman edustajaa. Mies pyysi anteeksi, sanoi pitäneensä perseestä puristelua pelkkänä hauskana läppänä joka piristäisi päivääni ja ymmärtävänsä nyt puhuttelun jälkeen, että sellainen on sopimatonta käytöstä.

Kuukausi on kulunut ja kaiken pitäisi olla selvää. Mies on käyttäytynyt sen jälkeen asiallisesti ja lopettanut turhanpäiväisen kahdenkeskisen jutustelusta kanssani melkein kokonaan. Isomman porukan kesken jutellaan tietysti enemmän, mutta se on eri asia. En kuitenkaan pysty jättämään tapahtunutta taakseni, vaan koen miehen seurassa olemisen vastenmielisenä. Mokomakin ällöttävä limanuljaska, ties mitä sen likaisessa mielessä liikkuu vaikka se onkin ottanut muhun etäisyyttä.

Mistäköhän johtuu, että tällainen pieni asia on jäänyt vaivaamaan näin paljon? Pitäisikö hakeutua ammattilaisen juttusille vai meneekö tämä ohi itsekseen?

Kommentit (415)

Vierailija
61/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri kertoi eräässä siivouskohteessa jossa oli raksa äijiä,työkaveri itse vasta 20 ja 2 äijää jotka otti sen "silmätikukseen" päälle +50, tää työkaveri kertoi että tekivät tahallaan pieniä källejä,tukkivat esim pölynimurin,varastivat kärrystä tavaraa ja piilottelivat jonnekin yms. Tämän kaiken lisäksi seksuaalisia vihjailuja,lisäksi tulivat ahtaaseen siivouskomeroon työkaverini perässä ,siellä työkaverini sai paniikkikohtauksen kun miehet liiskasi sen seinää vasten ja kääntymään ei päässyt kun ahdasta,lisäksi nämä olivat "tässäpä on mukava olla" yms.

Tuo oli viimeinen niitti mun työkaverille,soitti hysteerisenä työnantajalleen mitä työkohteessa tapahtunut viimeisten kuukauden sisällä,mutta toi siivous komeroon perässä tuleminen ja litistäminen katkaisi sen "kamelin selän".

No,työnantaja tuli työkohteeseen,näiden miesten oma esimies oli paikalla,työnantaja räyhäsi näille ukoille pää punaisena,samoin näiden ukkojen oma työnantaja ja antoi varoituksen.

No eivätkä enää sen jälkeen edes vilkaisutkaan mun työkaveria.

Että voisin kysyä teiltä vanhat äijät: Mikä helvetti teitä oikein vaivaa!!??? Ahdistelette tyttärienne ikäisiä nuoria samalla kun oma vaimo odottaa kotona!! HÄVETKÄÄ TE VANHAT RASVAISET JA LIMAISET ÄIJÄT TEILLÄ EI OLE OIKEUTTA KIUSATA JA AHDISTELLA NUORIA NAISIA,YRITTÄKÄÄ YMMÄRTÄÄ ETTÄ SEKSUAALISELLE AHDISTELULLE JOKAISELLE SE ON NOLLA TOLERANSSI!!!!!

Vierailija
62/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että kävi toimeen tilanteessa jossa nainen ei voinut puolustautua, ts asiakkaiden läsnäollessa, kertoo siitä että mies kyllä tiesi mikä reaktio tulee olemaan puristeluun. Se mitä hän ei osannut ennustaa oli ap:n ansiokas toiminta miehen saamiseksi vastuuseen. Hyvä ap.

Vierailija
64/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelua tapahtuu vielä nykyäänkin liikaa. Tuo perseen puristelu oli selvä ahdistelutapaus ja hyvä kun ilmoitit johdolle. Mutta entäs nämä rajatapaukset, kuten tuijottaminen, lähelle tuleminen, koskettaminen ns. neutraaliin paikkaan, kuten selkään. Näihin ei kukaan voi puuttua, koska ei ole rikottu varsinaisesti rajoja. Silti jokaiselle naiselle on täysin selvää, mitä on meneillään.

Ja taas on katsekin ahdistelua 

Vierailija
65/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole aikuinen ja anna asian olla, jos asia on jo käsitelty.

Vierailija
66/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijän ikähän tässä on oikeastaan sivuseikka. Häirintää se on joka tapauksessa oli tekijänä 20v tai 50v....

Vierailija
67/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelua tapahtuu vielä nykyäänkin liikaa. Tuo perseen puristelu oli selvä ahdistelutapaus ja hyvä kun ilmoitit johdolle. Mutta entäs nämä rajatapaukset, kuten tuijottaminen, lähelle tuleminen, koskettaminen ns. neutraaliin paikkaan, kuten selkään. Näihin ei kukaan voi puuttua, koska ei ole rikottu varsinaisesti rajoja. Silti jokaiselle naiselle on täysin selvää, mitä on meneillään.

Ja juuri sitä se on, kun haluat vain tehdä rauhassa työtäsi ja olet ilmaissut ettei kiinnosta, mutta silti löydät vähän väliä tyypin tuijottamasta vartaloasi.

Vierailija
68/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo että kävi toimeen tilanteessa jossa nainen ei voinut puolustautua, ts asiakkaiden läsnäollessa, kertoo siitä että mies kyllä tiesi mikä reaktio tulee olemaan puristeluun. Se mitä hän ei osannut ennustaa oli ap:n ansiokas toiminta miehen saamiseksi vastuuseen. Hyvä ap.

Ainoa keino saada sarja-ahdistelijat vastuuseen on tehdä ilmotuksia sarjassa. 

Kaikki mukaan talkoisiin!

Nää tyypit pilaa hyvien miesten maineen.

Vierailija
69/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri sitä se on, kun haluat vain tehdä rauhassa työtäsi ja olet ilmaissut ettei kiinnosta, mutta silti löydät vähän väliä tyypin tuijottamasta vartaloasi.

Burkha on ratkaisu sinulle jos katsoa ei saa.

Vierailija
70/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sellainen hissikatse tuntuu tosi ahdistavalta. Kerran yksi mies kosketti muniaan samaan aikaan kun tuijotti tissejäni. Silleen vaan kouraisi, mutta silti ei jäänyt mitään arvailujen varaan. Joten kyllä, se todellakin voi olla ahdistelua.

Vierailija
71/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino saada sarja-ahdistelijat vastuuseen on tehdä ilmotuksia sarjassa. 

Kaikki mukaan talkoisiin!

Nää tyypit pilaa hyvien miesten maineen.

Alapeukkua jos olet sarja-ahdistelija!

Vierailija
72/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burkha on ratkaisu sinulle jos katsoa ei saa.

Ei vaan se, että irtisanoudut ja menet töihin paikkaan, jossa on vain miehiä.

Vierailija
73/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomista ei kyllä voi kieltää eikä estää. Eikä myöskään ajatuksia. Koskeminen on kiellettyä. Siinä menee raja.

Vierailija
74/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sellainen hissikatse tuntuu tosi ahdistavalta. Kerran yksi mies kosketti muniaan samaan aikaan kun tuijotti tissejäni. Silleen vaan kouraisi, mutta silti ei jäänyt mitään arvailujen varaan. Joten kyllä, se todellakin voi olla ahdistelua.

no ei tasan varmasti ole. 

Vierailija
75/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, miten nuo ahdisteluun syyllistyneet yrittää selitellä, että en mä hei tienny, että noin ei voi tehdä. Bullshittiä! Jokainen tietää ja ymmärtää, että takapuolen tai rintojen puristelu, tai muu kouriminen ei vaan ole sopivaa. Siinä yritetään vain selitellä tilanne parhain päin.

Ahdistelu on vallankäyttöä. Siihen syyllistyvät sellaiset miehet, jotka eivät pidä naissukupuolta missään arvossa ja yrittävät näin näyttää valtaansa ja naisen asemaa.

Olen itse joutunut myös kourinnan kohteeksi, julkisesti ja tekijän vaimon ollessa vieressä. Jäädyin täysin. Jälkeenpäin olin paniikissa, tilannetta ei käsitelty mitenkään, enkä edelleenkään halua olla ukon kanssa missään tekemisissä. Olin silloin niin nuori, että en osannut tehdä mitään. Että kyllä sinänsä lievästäkin käsiksikäymisestä voi jäädä jäljet. Koen edelleenkin ikävänä asiana, jos joku ventovieras tunkee liian lähelle ja koskee vastoin tahtoani.

Vierailija
76/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä peppukourinta pitäisi olla sallittua.

Vierailija
77/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on jo todistajien läsnäollessa tunnustanut tekonsa. Teko täytti rikoksen tunnusmerkistön.

Voit ilmoittaa miehelle että joko hakeutuu toiseen firmaan tai teet hänestä rikosilmoituksen.

Ehdottamasi toimintatapa on melkoinen ylilyönti. Ja ei, tarkoitukseni ei ole vähätellä tapahtunutta rikosta. Mutta kyse oli kuitenkin yksittäisestä teosta, ilmeisesti tilannetajun pettämisestä johtuvasta kömmähdyksestä, jonka mies tunnusti suoraselkäisesti työnantajalleen, pyysi anteeksi ja paransi sen jälkeen tapansa. Miksi tehdä rikosilmoitus? 

Ok. Oletetaan, että jutun mies on hyvätahtoinen hölmö, joka ihastuu nuoreen tyttöön ja unohtaa (tai ei edes tiedä) ettei työkavereiden takapuoliin saa koskea. 

Mutta jos oletetaan että kyseessä on mies, joka yrittää lähennellä jokaista nuorta naista, jonka oon hänen vaikutuspiirissään, luottaen siihen, että edelleen suurin osa ihmisistä on sitä mieltä ettei jokaisesta pikku hipaisusta kannata nostaa meteliä. Tutkimusten mukaan ahdistelijat ja seksuaalirikolliset ylipäänsä uusivat tekonsa ja vain yrittävät saada kohteensa luulemaan, että heihin kohdistuva huomio johtuu ihastuksesta. Oletko varma ettei miehen "suoraselkäinen tunnustus" ollut vain keino olla aiheuttamatta enempää harmia itselleen esimerkiksi rikosilmoituksen muodossa?

Mitään varmuutta mistään ei tietenkään ole, mutta ainakin mies tunnusti suoraselkäisesti tekonsa. Moni muu olisi joko kiistänyt kaiken ja väittänyt, että nainen on keksinyt kaiken omasta päästään, tai väittänyt että flirtti ja koskettelu oli ollut molemminpuolista ja nainen vaan yhtäkkiä suuttui jostain ja ilmiantoi miehen kostoksi. Lisäksi mies on käyttäytynyt tilanteen jälkeen fiksusti, eikä ole koittanut kostaa tai mitään. 

Sekin on tärkeää, että miehen tekemä rikos on nyt työnantajan tiedossa. Tuollainen tilannetajun puuttuminen ei varmasti edistä uraa yhdessäkään terveessä työyhteisössä, ja jos jotain vastaavaa tapahtuu jonkun muun kanssa, aina pahempi. 

Vierailija
78/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osoittautui idiootiksi, entä sitten? Niitä on maailmassa paljon. Kyllä minullakin on muistissa paljon kähmintä- ja ahdistelutilanteita joita nuoruudessani jouduin kärsimään. Ei ne unohdu. Olen jo vanha eikä enää ahdistella. Ja tunnen kunnollisiakin miehiä joten mitä väliä.

Vierailija
79/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

twwtwtwtt kirjoitti:

Tekijän ikähän tässä on oikeastaan sivuseikka. Häirintää se on joka tapauksessa oli tekijänä 20v tai 50v....

Häirintä on aina häirintää, mutta jotkut ikäloput kehäraakit on elänyt nuoruutensa ympäristössä, jossa naisten puristelu oli ihan ok. Olihan jopa naisen raiskaaminen avioliitossa laillista vielä 90-luvun alussa, jos raiskaaja oli naisen oma aviopuoliso... Kaikki ei ymmärrä, että 2020-luvulla on ihan eri meininki. 

Vierailija
80/415 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisetkin tekevät  tuota. Minulle on töissä läimitty monet kerrat tätien toimesta, olen päälle kolmekymppinen mies. En pitänyt siitä, mutta koska jäi vain pariin kertaan niin en tehnyt siitä mitään ilmoitusta. Enkä tarkoita etteikö näistä saisi tai pitäisi tehdä. Tietysti pitää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi