Työkaveri puristeli töissä perseestä. Miksen pysty jättämään sitä taakseni?
Olen alle 30-v nainen ja yksi työkavereistani on 50+ mies, joka oli ruvennut hakeutumaan seuraani töissä aina sopivan tilaisuuden tullen ja vääntämään vaikka tikusta asiaa. Mies oli mielestäni täysi ääliö, mutta olin sille tietysti asiallinen ja ystävällinen, koska työyhteisössä täytyy tulla kaikkien kanssa toimeen. Aluksi myös miehen käytös oli asiallista. Koin välillä jotkut jutut ahdistavina, mm. toistuvat maininnat siitä kuinka monissa maissa jopa kymmenien vuosien ikäerot parisuhteissa on täysin normaaleja. En kuitenkaan huomannut, että mies olisi varsinaisesti yrittänyt iskeä mua tms., vaan ajattelin että se vaan kokeilee varovasti lämpenenkö sille yhtään. Olin sille aina kylmä kuin kivi.
Yhtenä päivänä mies sai yhtäkkiä päähänsä ruveta puristelemaan mua perseestä kesken töiden. En silloin reagoinut asiaan mitenkään, koska paikalla oli myös tärkeitä asiakkaita enkä kehdannut tehdä asiasta niiden kuullen mitään numeroa. Poistuin vaan paikalta heti kun tilanne salli, ja ilmoitin tapahtuneesta heti sopivan tilaisuuden tullen esimiehelle.
Firmassa on häirinnän suhteen nollalinja, ja mies otettiin heti puhutteluun. Sen jälkeen asiaa käytiin läpi myös niin, että paikalla oli mun ja miehen lisäksi 2 firman edustajaa. Mies pyysi anteeksi, sanoi pitäneensä perseestä puristelua pelkkänä hauskana läppänä joka piristäisi päivääni ja ymmärtävänsä nyt puhuttelun jälkeen, että sellainen on sopimatonta käytöstä.
Kuukausi on kulunut ja kaiken pitäisi olla selvää. Mies on käyttäytynyt sen jälkeen asiallisesti ja lopettanut turhanpäiväisen kahdenkeskisen jutustelusta kanssani melkein kokonaan. Isomman porukan kesken jutellaan tietysti enemmän, mutta se on eri asia. En kuitenkaan pysty jättämään tapahtunutta taakseni, vaan koen miehen seurassa olemisen vastenmielisenä. Mokomakin ällöttävä limanuljaska, ties mitä sen likaisessa mielessä liikkuu vaikka se onkin ottanut muhun etäisyyttä.
Mistäköhän johtuu, että tällainen pieni asia on jäänyt vaivaamaan näin paljon? Pitäisikö hakeutua ammattilaisen juttusille vai meneekö tämä ohi itsekseen?
Kommentit (415)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on jo todistajien läsnäollessa tunnustanut tekonsa. Teko täytti rikoksen tunnusmerkistön.
Voit ilmoittaa miehelle että joko hakeutuu toiseen firmaan tai teet hänestä rikosilmoituksen.
Naurettavaa, antaa kokeilla vaan, ketään ei voi tuosta potkia pihalle tai poliisi ei tutki tuollaista.
Ap voi itse lähteä pilaamasta enempää työympäristöä.
Ajat on onneksi muuttumassa. Hitaasti, mutta kuitenkin.
terveisin keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi! Siis asiakkaitten läsnäollessa tulee puristelemaan sinua .
Valitettavasti ihan perus joidenkin (ääliö)miesten kohdalla. Tässä videossa näkyy kuinka kitaraa soittava mies puristaa naista rinnasta. Kohta on noin 4:02:25.
Joopa joo. Ei tuo nyt ahdistelua ollut.
ai jaa. Minusta se nimenomaan oli sitä. Mutta minähän olenkin nainen.
Minun silmään tuo ihan aidosti näytti vaan noiden keskinäiseltä läpältä.
tuollaista läppää heitetään sit ihan vaan kahdestaan, ei julkisesti, julkisella paikalla kuten esim. keikkatilanteessa. Yleisössä on aina niitäkin, jotka ei tykkää.
Oikeastiko on näin? On tämä keskustelu ainakin silmiä avaavaa. Jos tällä tavalla aletaan arvioida tilanteita ahdisteluksi, olen sitten varmaan itse syyllistynyt ahdisteluun sata kertaa.
Siis sinäkö uhriudut nyt?? Ei tässä ole kyse mistään tilanteiden arvioinnista. Jos puristelet naista rinnoista tai pakaroista tai mistä vaan ja teet sen julkisella paikalla, niin kyllä, olet vähintään ahdistellut tai ainakin käyttäytynyt sopimattomasti.
En minä mitään uhriudu vaan ihmettelen. Minulle ei ole tullut tuollaisissa tilanteissa mieleen, että tekisin jotain sopimatonta, kun ne on kaikki olleet sellaisia ronskin huumorin sävyttämiä tilanteita ja se koskettelu on osa sitä vitsiä. En tietenkään ketä tahansa koskettele enkä mistä tahansa. Vain tiettyjä ihmisiä, joille jutun juoni on tuttu. Kukaan ei ole suuttunut eikä muutenkaan ilmaissut, että se ei olisi ok. Mutta tässä valossa asioita pitää ehkä tarkastella uudestaan.
Ihmiset ei oikeasti kehtaa sanoa että lopeta. Varsinkin jos on hyvä tunnelma. Ei haluta olla ilonpilaajia, tosikkoja. Moni nainen oikeasti vasta vanhempana ymmärtää että epämukavaa tunnetta joka tuollaisesta tulee ei tarvitse sietää. Se ei ole mikään normaali ja itsestään selvä asia mikä nyt vaan jostain syystä kuuluu naisena olemiseen.
Siis tämä! Monet naiset ei tosiaan kehtaa/uskalla /halua ilmaista että raja on ylitetty ja on menty liian pitkälle. Siihen voi olla monia syitä, esim. just toi ettei haluta pilata tunnelmaa, luoda huonoa fiilistä, pelätään ehkä oman työpaikan tai uran puolesta jne. Se että nainen vaikenee tuollaisessa tilanteessa, jossa häntä kosketellaan sopimattomasti, ei välttämättä tarkoita sitä, että hän hyväksyyy asian tai että se on okei.
Ja sit jos jos jotain sanoo ja vastassa on just näitä lipevii änkyröitä vastaus on jotain tällästä
- No emmä ny pahalla tarkottanu..
- no sä oot vähän tosikko
- no ei ne muutkaan tytöt oo valittanu
- täähän on vaan kohteliaisuus
- no sähän oot varsinainen äkäpussi
- v*** hu****
- ohh sähän oot söpö kun suutut
- relaa vähän
- sä annoit ymmärtää..
- ne ei kai se haittaa jos vähän kokeilee
jne jatkakaa ihmeessä listaa
ja sille jotka täällä ihmettelee, että onko vyötärölle koskeminen häirintää:
jos sulla on mielestäsi oikeus koskea mua vyötärölle niin sehän tarkoittaa että kaikilla muillakin miehillä on.
Sanotaan et käyn vaikka hakee maitoo Lidlistä ja siellä sattuu olemaan samalla hyllyllä kymmenen äijää jotka on sun kanssa samaa koulukuntaa. Ja siellä mä sit seisoskelen että kaikki on saanu käydä hivelemässä mua vyötäröltä ja sitten kassan kautta kotiin. Tai sama homma työpaikan kahvihuonessa? Mikä siinä on että miesten oikeutta käpälöidä pitää suojella enemmän kuin tyttöjen ja naisten oikeutta päättää kuka ja koska heitä saa käpälöidä?
No äläs nyt lähde kehittelemään omia skenaarioita. Vitsillä koskettelusta on aika pitkä matka johonkin kymmenen äijän käpälöitävänä olemiseen.
Eli koskea ei saa paitsi vitsillä? Ja jos ei halua, että kosketaan edes vitsillä on sitten... tosikko? Näin se on varmaan sinne lakikirjaankin kirjotettu.
Jos olen päättänyt että muhun ei kosketa, se tarkoittaa myös sinua vaikka omasta mielestäsi kosketat vitsillä, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Mikä tekee sinusta niin erityislaatuisen (tai vitsikkään) että normaalit kanssakäymisen rajat ei koske sinua? Entä jos siellä kahvihuoneessa on lisäksesi pari muutakin "vitsiniekkaa"? Tyttöjen ja naisten tehtävä yleisessä tilassa ei ole olla poikien ja miesten kosketeltavana.
Aina joskus täällä joku osaa pukea asiat sanoiksi mieleen jäävällä tavalla, kuten tämä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Menin nuorena tyttönä sähköpuolelle opiskelemaan. Raksoja tuli käytyä läpi ja monien eri firmojen työntekijöitä tapasin työmailla. Lähes kaikki osasivat käyttäytyä, vaikka jutut oli hyvin rasvaisia, opin itsekin puhelemaan rivoja ja pääsin ns. mukaan siihen äijäporukkaan (roolini muistutti pikkusiskon roolia, ja pidin siitä kyllä). Sitten vastaan tuli yksi vanhempi putkimies. Hänen juttunsa vaan olivat astetta rajumpia, tuli välillä oikein asialleen kokeilemaan, miten parikymppinen tyttö vastaa. Selvisin niistä hyvin ja meistä tuli ihan kavereitakin, työhön liittyvät jutut saatiin asiallisesti hoidettua jne. Viimeinen kesätyö oli taas raksalla, jossa tämä putkimies oli. Alkoi juhannuksen tienoilla puhelemaan autiomökistä tontillaan, tule sinne sitten niin ettei vaimo huomaa. Tälle naureskelin ja lupasin yrittää livahtaa huomaamatta (pidin ihan läppänä koko juttua). Heinäkuun lopulla tämä sitten piirsi oikein kartan tuonne mökilleen, koko äijä alkoi tässä kohtaa puistattaa mutta naureskelin edelleen vain. Viimeisellä työviikolla olin kaapelikelaa siirtämässä pers pystyssä, kun tämä yhtäkkiä ilmestyy selän taakse, nappaa kiinni ja hieroo etumustaan mun takapuoleen. Mitäpä siinä sitten teet, taisin kiljaista kun yhtäkkiä tasapaino meinaa mennä. Nousin ylös ja käännyin uskomatta, että voiko se tosiaan noinkin tehdä. Kysyin että mitä hittoa tekee. Äijä otti pari askelta taakse ja sanoi että kun niin herkullisesti siinä heilui, ja eikös siitä mökistä ollut puhetta. Sanoin että se oli ihan läppää, niinkuin kaikki muukin puhe täällä. En muista miten tilanne eteni, taisi äijä liueta nolona paikalta. Meidän sähköreitten nokkamies näki tämän ja kahvitauolla kysyi suoraan, onko kaikki ihan ok. Asia jäi siihen, sillä en halunnut asiaa puitavan enempää ja aikani raksalla oli päättymässä. Ja loput ajasta ukko osasikin käyttäytyä. Nämä on niin vaikeita asioita. Sitä rajaa on vaikea asettaa, kun se yleensä alkaa huomaamatta ja kehittyy niin pitkälle että menee jo reilusti yli, ennenkuin peli on pakko viheltää poikki. Oli onni, että nokkamies näki tämän, sain asian käsiteltyä ja hän lupasi olla se, jolle saa tulla tällaisista kertomaan milloin tahansa (jos minä olin se pikkusisko porukassa, hän oli se vanhin isoveli perinteisessä merkityksessään).
Ei näköjään kannata lähteä vitsailuun mukaan, on kai muitakin tapoja sopeuttaa itsensä äijäporukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suur Man kirjoitti:
Itse ainakin toivotan työpaikan nuoret kauniit tytöt tervetulleiksi taputtamalla pepulle!
Mutta et niitä 55v "viriilejä ja nuorekkaita" naisia? Sitä minäkin.
Vanhoja haaskoja, +50v suominaiset on sen näköisiä ettei kiinnostaisi koskea pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen, että jouduit iljettävän isäsi ikäisen miehen kähminnän kohteeksi.
Miksi haukut ap:n isää iljettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suur Man kirjoitti:
Itse ainakin toivotan työpaikan nuoret kauniit tytöt tervetulleiksi taputtamalla pepulle!
Mutta et niitä 55v "viriilejä ja nuorekkaita" naisia? Sitä minäkin.
Vanhoja haaskoja, +50v suominaiset on sen näköisiä ettei kiinnostaisi koskea pitkällä tikullakaan.
No niin. Olet hyvin päässyt tunnelmaan miltä tuntuu kun tuonikäinen setämies käy kourimaan ihan minkä ikäistä naista tahansa. Muistele sitä tunnetta seuraavan kerran kun sormia syyhyttää.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri puristeli töissä perseestä.
No voi mahoton.
Vierailija kirjoitti:
En kuitenkaan pysty jättämään tapahtunutta taakseni...
Joo ei tuosta pääse moderni mettoo-nainen vapaaksi ennenkuin vasta puupalttoossa: se on lopppuelämä pilalla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän johtuu, että tällainen pieni asia on jäänyt vaivaamaan näin paljon?
Varmaankin siitä kun tähän Pohjoismaiseen mammantissiyhteiskuntaan ja valtiofeminismiin syntynyt "nuori" (?) nainen on elänyt maailman pehmeimmän pumpulilapsuuden ja -nuoruuden sekä ollut (liian) suojatussa asemassa kaikkien muiden ikä- ja sosiaaliryhmien kustannuksella sekä kukkarolla, ilman mitään ongelmia, vaivoja ja vastuksia, niin ei siinä oikein realiteettientajukaan pääse kehittymään. Eräänlainen yltäkyyläisyyden ja lallimisen aikaansaama elintasosairaus tuo on.
Silloin 1990-luvun alussa jolloin maailmassa asiat olivat sentään vielä hiukan paremmin kuin nykyään ja jolloin juomapaikoissakin sai sentään polttaa paperossia sisätiloissa vapaasti ja kun itse olin vähän yli parikymppinen, toisinaan sattui niin, että minua sellaiset 15-30 vuotta vanhemmat, eli siinä noin 35-50 -vuotiaat (erittäin) juopuneet naiset tulivat lykkäämään käsiään housujeni kauluksesta sisään - siis ihan kunnolla ja perille saakka alushousujen alle - ja hiukan "hieromaan" minua, nuorta miehenalkua, ja toisinaan ehkä lykkäämään lollojaan lärviini tai nappaamaan oikein tiukalla, voimakkaalla, nopealla, kovakouraisella ja äkkiarvaamattomalla otteella korvistani kiinni ja lykkäämään kieltään suuhuni.
Ei tuollaista pikku huomiota tietenkään milloinkaan selviltä naisilta tullut, eikä ihan joka ilta noissa juomaloissakaan, mutta aina se kuitenkin oli hienoa, kiihottavaa ja ihanaa.
Ei jäänyt "traumoja" eikä tarvittu Kela-rahoitteista terapiaa puolta vuosikymmentä.
AP, kosta sille äijälle laskemalla sen housut sen verran hidastellen alas että se ehtii reagoida fyysisesti (jos se ikämiehellä tapahtuu jo hiukan hidastetusti) ja suukottamalla sitten sen jäykistyvää moloa.
Paroni Mynhhausen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi mahoton.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tuosta pääse moderni mettoo-nainen vapaaksi ennenkuin vasta puupalttoossa: se on lopppuelämä pilalla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siitä kun tähän Pohjoismaiseen mammantissiyhteiskuntaan ja valtiofeminismiin syntynyt "nuori" (?) nainen on elänyt maailman pehmeimmän pumpulilapsuuden ja -nuoruuden sekä ollut (liian) suojatussa asemassa kaikkien muiden ikä- ja sosiaaliryhmien kustannuksella sekä kukkarolla, ilman mitään ongelmia, vaivoja ja vastuksia, niin ei siinä oikein realiteettientajukaan pääse kehittymään. Eräänlainen yltäkyyläisyyden ja lallimisen aikaansaama elintasosairaus tuo on.
Silloin 1990-luvun alussa jolloin maailmassa asiat olivat sentään vielä hiukan paremmin kuin nykyään ja jolloin juomapaikoissakin sai sentään polttaa paperossia sisätiloissa vapaasti ja kun itse olin vähän yli parikymppinen, toisinaan sattui niin, että minua sellaiset 15-30 vuotta vanhemmat, eli siinä noin 35-50 -vuotiaat (erittäin) juopuneet naiset tulivat lykkäämään käsiään housujeni kauluksesta sisään - siis ihan kunnolla ja perille saakka alushousujen alle - ja hiukan "hieromaan" minua, nuorta miehenalkua, ja toisinaan ehkä lykkäämään lollojaan lärviini tai nappaamaan oikein tiukalla, voimakkaalla, nopealla, kovakouraisella ja äkkiarvaamattomalla otteella korvistani kiinni ja lykkäämään kieltään suuhuni.
Ei tuollaista pikku huomiota tietenkään milloinkaan selviltä naisilta tullut, eikä ihan joka ilta noissa juomaloissakaan, mutta aina se kuitenkin oli hienoa, kiihottavaa ja ihanaa.
Ei jäänyt "traumoja" eikä tarvittu Kela-rahoitteista terapiaa puolta vuosikymmentä.
AP, kosta sille äijälle laskemalla sen housut sen verran hidastellen alas että se ehtii reagoida fyysisesti (jos se ikämiehellä tapahtuu jo hiukan hidastetusti) ja suukottamalla sitten sen jäykistyvää moloa.
No nyt on alotus menny kunnolla ihon alle hahahah on se kamala kun maailma muuttuu ja tälläset dinosaurukset nilkuttaa tekonivelien ja sydämentahdistimiensa kanssa kohti haudan ikuista lepoa
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tuollainen lähde mielestä pois. Miksi edes pitäisi? Tyyppi on urpo ja sellaisena pysyy. Ja sinä suhtaudut jatkossa häneen vältellen, koska urpojen seuraan ei kannata hakeutua. Itse en vastaavassa tilanteessa antaisi anteeksi. Jos tyyppi on idiootti, niin se on idiootti ja sillä selvä!
Ja se anteeksi antaminenkin.... paskan marjat se mitään katuu! Työpaikkansa säilyttääkseen hänen oli näyteltävä anteeksipyyntöä. Älä luota tuollaiseen, äläkä mene samaan projektiin hänen kanssaan.
m48
Samaa mieltä. Tietysti tuollaisesta jää syvä epäluottamus.
Yksittäiset puristelut, kourimiset, puheet tai, hui olkoon, ihan katseetkin jo traumatisoi nämä vinkuvat pullamössöfeministit. Se ei ole mies eikä mikään, jonka kalua ei nuori nainen saa kangistumaan. Olisivat tyttöset vaan iloisia, että herättävät miehissä helliä tunteita. Kulahtaneina kurttuisina eukkoina teitä ei enää kosketella eikä katsota, mutta sitten voittekin uhriutua ihan eri asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi mahoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siitä kun tähän Pohjoismaiseen mammantissiyhteiskuntaan ja valtiofeminismiin syntynyt "nuori" (?) nainen on elänyt maailman pehmeimmän pumpulilapsuuden ja -nuoruuden sekä ollut (liian) suojatussa asemassa kaikkien muiden ikä- ja sosiaaliryhmien kustannuksella sekä kukkarolla, ilman mitään ongelmia, vaivoja ja vastuksia, niin ei siinä oikein realiteettientajukaan pääse kehittymään. Eräänlainen yltäkylläisyyden ja lellimisen aikaansaama elintasosairaus tuo on.
No nyt on alotus menny kunnolla ihon alle hahahah on se kamala kun maailma muuttuu ja tälläset dinosaurukset nilkuttaa tekonivelien ja sydämentahdistimiensa kanssa kohti haudan ikuista lepoa
Jopas tuli parahdus joltain ihmiseltä jolle suhteellisen rauhallinen kirjoitukseni aiheutti kipeitä ja kutisevia näppylöitä muutamassa minuutissa.
Tahdistinta tai tekoniveltä ei ole, mutta se on totta, että hautaa kohti tässä nilkutetaan ihan jokainen - Sinäkin.
Ei tuo AP:n valitus millään tavalla mihinkään "ihon alle" mennyt: senkus vain kommentoin noita hänen ongelmiaan sellaisella vakavuudella kuin ne ansaitsevat. Katsos, kun nuo hänen kärsimyksensä ovat ihan mitättömiä, tai oikeastaan ne eivät ainakaan kenellekään häntä edeltäneelle sukupolvelle olleet minkäänsorttisia kärsimyksiä ensinkään, vaan ihan tavallista normielämää.
Vierailija kirjoitti:
...on se kamala kun maailma muuttuu...
No joo: ei minua yhtään hävetä näyttää, että minun mielestäni todellakin on ikävää että maailma täyttyy kaikenlaisilla herkästi haavoittuvilla ja haurailla tosikoilla sekä elinikäisillä pikkulapsilla jotka tarvitsevat yhteiskunnan laskuun "terapiaa traumojensa työstämiseen" jos joku tekee seksuaalisen aloitteen.
Minun mielestäni paljon kypsempää AP:ltä olisi ollut kuitata tuon ei-ainakaan-seksuaalisesti-yhtään-kiinnostavan gubben epätoivottu temppu sanomalla jotensakin neutraalisti mutta määrätietoisesti: "Ei kiitos."
Joten olet oikeassa: kyllä ainakin tämän dinosauruksen mielestä se maailma oli parempi, jossa oli ihan normaalia, että rööki paloi, viini virtasi ja kikkeli meni pimppiin.
Älkää olko paljastiper. maitorauhaset näytillä ja meikissä niinkuin lehdissä on niihin mallit ja ohjeet . Eivät puristele äijät , kun ei viestitä sitä sanatonta...
Kai puristit sitä kans niin oppi eittei tunnu kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi mahoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siitä kun tähän Pohjoismaiseen mammantissiyhteiskuntaan ja valtiofeminismiin syntynyt "nuori" (?) nainen on elänyt maailman pehmeimmän pumpulilapsuuden ja -nuoruuden sekä ollut (liian) suojatussa asemassa kaikkien muiden ikä- ja sosiaaliryhmien kustannuksella sekä kukkarolla, ilman mitään ongelmia, vaivoja ja vastuksia, niin ei siinä oikein realiteettientajukaan pääse kehittymään. Eräänlainen yltäkylläisyyden ja lellimisen aikaansaama elintasosairaus tuo on.
Jopas tuli parahdus joltain ihmiseltä jolle suhteellisen rauhallinen kirjoitukseni aiheutti kipeitä ja kutisevia näppylöitä muutamassa minuutissa.
Tahdistinta tai tekoniveltä ei ole, mutta se on totta, että hautaa kohti tässä nilkutetaan ihan jokainen - Sinäkin.
Ei tuo AP:n valitus millään tavalla mihinkään "ihon alle" mennyt: senkus vain kommentoin noita hänen ongelmiaan sellaisella vakavuudella kuin ne ansaitsevat. Katsos, kun nuo hänen kärsimyksensä ovat ihan mitättömiä, tai oikeastaan ne eivät ainakaan kenellekään häntä edeltäneelle sukupolvelle olleet minkäänsorttisia kärsimyksiä ensinkään, vaan ihan tavallista normielämää.
Vierailija kirjoitti:
...on se kamala kun maailma muuttuu...
No joo: ei minua yhtään hävetä näyttää, että minun mielestäni todellakin on ikävää että maailma täyttyy kaikenlaisilla herkästi haavoittuvilla ja haurailla tosikoilla sekä elinikäisillä pikkulapsilla jotka tarvitsevat yhteiskunnan laskuun "terapiaa traumojensa työstämiseen" jos joku tekee seksuaalisen aloitteen.
Minun mielestäni paljon kypsempää AP:ltä olisi ollut kuitata tuon ei-ainakaan-seksuaalisesti-yhtään-kiinnostavan gubben epätoivottu temppu sanomalla jotensakin neutraalisti mutta määrätietoisesti: "Ei kiitos."
Joten olet oikeassa: kyllä ainakin tämän dinosauruksen mielestä se maailma oli parempi, jossa oli ihan normaalia, että rööki paloi, viini virtasi ja kikkeli meni pimppiin.
ok boomer
Nykyajan ongelma on juuri se, että nämä kiinteätissiset herkkupeput laittaa itsensä niin tarjolle persvakoleggingseissään, meikeissään ja napapaidoissaan, mutta sitä ulkonäöstä seuraavaa huomiota ei kestetä! Onko ihan tosiaan yllätys, että niitä rasvaisia kommentteja ja katseita tulee? Ja väärän ikäiset ja näköiset miehet saattaa käydä vähän kädellä koittamassa? Ennen ei ulistu sellaisesta, mutta nämä uniikit ja hauraat lumihiutalenaiset ei kestä sitä, että miehillä on seksuaalivietti. Vieläpä aika voimakas sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi! Siis asiakkaitten läsnäollessa tulee puristelemaan sinua .
Valitettavasti ihan perus joidenkin (ääliö)miesten kohdalla. Tässä videossa näkyy kuinka kitaraa soittava mies puristaa naista rinnasta. Kohta on noin 4:02:25.
Joopa joo. Ei tuo nyt ahdistelua ollut.
ai jaa. Minusta se nimenomaan oli sitä. Mutta minähän olenkin nainen.
Minun silmään tuo ihan aidosti näytti vaan noiden keskinäiseltä läpältä.
tuollaista läppää heitetään sit ihan vaan kahdestaan, ei julkisesti, julkisella paikalla kuten esim. keikkatilanteessa. Yleisössä on aina niitäkin, jotka ei tykkää.
Oikeastiko on näin? On tämä keskustelu ainakin silmiä avaavaa. Jos tällä tavalla aletaan arvioida tilanteita ahdisteluksi, olen sitten varmaan itse syyllistynyt ahdisteluun sata kertaa.
Siis sinäkö uhriudut nyt?? Ei tässä ole kyse mistään tilanteiden arvioinnista. Jos puristelet naista rinnoista tai pakaroista tai mistä vaan ja teet sen julkisella paikalla, niin kyllä, olet vähintään ahdistellut tai ainakin käyttäytynyt sopimattomasti.
En minä mitään uhriudu vaan ihmettelen. Minulle ei ole tullut tuollaisissa tilanteissa mieleen, että tekisin jotain sopimatonta, kun ne on kaikki olleet sellaisia ronskin huumorin sävyttämiä tilanteita ja se koskettelu on osa sitä vitsiä. En tietenkään ketä tahansa koskettele enkä mistä tahansa. Vain tiettyjä ihmisiä, joille jutun juoni on tuttu. Kukaan ei ole suuttunut eikä muutenkaan ilmaissut, että se ei olisi ok. Mutta tässä valossa asioita pitää ehkä tarkastella uudestaan.
Ihmiset ei oikeasti kehtaa sanoa että lopeta. Varsinkin jos on hyvä tunnelma. Ei haluta olla ilonpilaajia, tosikkoja. Moni nainen oikeasti vasta vanhempana ymmärtää että epämukavaa tunnetta joka tuollaisesta tulee ei tarvitse sietää. Se ei ole mikään normaali ja itsestään selvä asia mikä nyt vaan jostain syystä kuuluu naisena olemiseen.
Siis tämä! Monet naiset ei tosiaan kehtaa/uskalla /halua ilmaista että raja on ylitetty ja on menty liian pitkälle. Siihen voi olla monia syitä, esim. just toi ettei haluta pilata tunnelmaa, luoda huonoa fiilistä, pelätään ehkä oman työpaikan tai uran puolesta jne. Se että nainen vaikenee tuollaisessa tilanteessa, jossa häntä kosketellaan sopimattomasti, ei välttämättä tarkoita sitä, että hän hyväksyyy asian tai että se on okei.
Ja sit jos jos jotain sanoo ja vastassa on just näitä lipevii änkyröitä vastaus on jotain tällästä
- No emmä ny pahalla tarkottanu..
- no sä oot vähän tosikko
- no ei ne muutkaan tytöt oo valittanu
- täähän on vaan kohteliaisuus
- no sähän oot varsinainen äkäpussi
- v*** hu****
- ohh sähän oot söpö kun suutut
- relaa vähän
- sä annoit ymmärtää..
- ne ei kai se haittaa jos vähän kokeilee
jne jatkakaa ihmeessä listaa
ja sille jotka täällä ihmettelee, että onko vyötärölle koskeminen häirintää:
jos sulla on mielestäsi oikeus koskea mua vyötärölle niin sehän tarkoittaa että kaikilla muillakin miehillä on.
Sanotaan et käyn vaikka hakee maitoo Lidlistä ja siellä sattuu olemaan samalla hyllyllä kymmenen äijää jotka on sun kanssa samaa koulukuntaa. Ja siellä mä sit seisoskelen että kaikki on saanu käydä hivelemässä mua vyötäröltä ja sitten kassan kautta kotiin. Tai sama homma työpaikan kahvihuonessa? Mikä siinä on että miesten oikeutta käpälöidä pitää suojella enemmän kuin tyttöjen ja naisten oikeutta päättää kuka ja koska heitä saa käpälöidä?
No äläs nyt lähde kehittelemään omia skenaarioita. Vitsillä koskettelusta on aika pitkä matka johonkin kymmenen äijän käpälöitävänä olemiseen.
Eli koskea ei saa paitsi vitsillä? Ja jos ei halua, että kosketaan edes vitsillä on sitten... tosikko? Näin se on varmaan sinne lakikirjaankin kirjotettu.
Jos olen päättänyt että muhun ei kosketa, se tarkoittaa myös sinua vaikka omasta mielestäsi kosketat vitsillä, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Mikä tekee sinusta niin erityislaatuisen (tai vitsikkään) että normaalit kanssakäymisen rajat ei koske sinua? Entä jos siellä kahvihuoneessa on lisäksesi pari muutakin "vitsiniekkaa"? Tyttöjen ja naisten tehtävä yleisessä tilassa ei ole olla poikien ja miesten kosketeltavana.
Aina joskus täällä joku osaa pukea asiat sanoiksi mieleen jäävällä tavalla, kuten tämä tässä.
Jos tytöt eivät halua olla miesten kosketeltavina yleisessä tilassa, voitaisiinko työpaikoille harkita maksullisia koskettelun ammattilaisia, jota ukot voisi käydä tauoilla puristelemassa ja höyläämässä. Sillä tavalla joka työpaikalla olisi yksi nainen, jota saa luvan kanssa puristella ja loput naiset saisivat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelua tapahtuu vielä nykyäänkin liikaa. Tuo perseen puristelu oli selvä ahdistelutapaus ja hyvä kun ilmoitit johdolle. Mutta entäs nämä rajatapaukset, kuten tuijottaminen, lähelle tuleminen, koskettaminen ns. neutraaliin paikkaan, kuten selkään. Näihin ei kukaan voi puuttua, koska ei ole rikottu varsinaisesti rajoja. Silti jokaiselle naiselle on täysin selvää, mitä on meneillään.
Ja taas on katsekin ahdistelua
Kyllä sellainen hissikatse tuntuu tosi ahdistavalta. Kerran yksi mies kosketti muniaan samaan aikaan kun tuijotti tissejäni. Silleen vaan kouraisi, mutta silti ei jäänyt mitään arvailujen varaan. Joten kyllä, se todellakin voi olla ahdistelua.
Kyllä sulla on ongelmat! Mies kehtasi ihan katsoa sua. Aloitko itkeä? Kerroitko poliisille? Siis ei hyvää päivää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi! Siis asiakkaitten läsnäollessa tulee puristelemaan sinua ja sinä ääliö vaan hymyilet? Ei hyvä tyttö se niin voi mennä. Ei muuta kuin rätkäiset korville kovalla kädellä ja samalla karjaiset karkeimmalla äänellä mitä osaat. Ihan sama, onko paikalla firman tärkeimmät asiakkaat, suurimmat pomot vai tv-uutisten kuvaajat.
Työterveydessä kannattaa käydä juttelemassa ihan oman terveytesi takia.
Millainen ihminen haukkuu ja syyllistää rikoksen uhria siitä, ettei hän osaa toimia yllättävässä tilanteessa kaikkein parhaalla mahdollisella tavalla?
Juuri näin. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, että varsinkin seksuaalisissa ahdistelutilanteissa jähmettyvät. Niin minäkin. Saatan hymyillä tai jopa nauraa. Olen kuitenkin aivan kauhuissani, mutta en pysty sitä ilmaisemaan.
Kun joku yritti viedä käsilaukkuni, reagoin heti, karjuin ja sainkin laukun takaisin.
Seksuaalinen härintä aiheuttaa usein uhrissa häpeää, vaikka järkiajattelulla hänellä ei olesyytä hävetä. Näin se vain usein on, ja on törkeää syyllistää siitä, ettei osannut heti "potkasta munille". Ei ole oma valinta se, että jähmettyy.
Olen kuuskymppinen nainen ja nuorena sanottiin, että jos mies ahdistelee naista, se on aina naisen vika: nainen on pukeutunut väärin, antanut vääriä viestejä, ollut väärään aikaan väärässä paikassa. Enää ei länsimaissa sanota nöin, mutta kun tätä ekat 30 vuotta kuuli, refleksinomaisesti aina katsoo peiliin: mitä tein ansaitakseni tämän?
Kun järkytys laantuu ja järki alkaa pelata, tiedän, etten mitään. Tekijä on vastuussa.
Itku meinaa tulla aina kun kuulen, että uhria syyllistetään siitä, ettei hän heti pysty reagoimaan "oikein". Ihmisillä voi olla valtavia traumoja takana. Joidenkin täytyy selvitellä ajatuksiaan ennenkuin pystyy sanomaan, että kohtelit törkeästi minua.
Hei Iällä ei ole Mitään merkitystä työpaikalla, tee Ilmoitus esimiehellesi sekä ensiksi toru häntä, "EI saa tehdä noin se on työpaikka , Että seksuaalista ahdistelua ja teet tästä ilmoituksen esimiehelle , että on hyvä syy nyt kerätä kamppeensa, sillä kyllä hänelle nyt tulee ainakin Varoitus törkeästä käytöstä!"
Ei mitään saumaa antaa tuollaiselle henkilölle ,ei mitään ei näyttää että on heikko kun päin vastoin , että on kova , niin jo rupeaa hellittää , tietysti muistaa se ammattilaisuus , ja ennen kaikkea se että pysyy rajoissa ettet ole vaarassa itse vastaanottaa työpaikkasi moisen hyypiön takia työpaikkasi, jos muuten pidät työstäsi no miten sen nyt ottaa? Kun työpaikkoja uusia ei tälläsenä aikana on lujan takana saada no kuitenkin toivon Sinulle hyvää työn intoa ja päivän jatkoa muten työsuojelu laki 28 pykälässä on mainittu tästä näin:
Työnantajan velvollisuutena on puuttua ja lopettaa häirintä siitä tiedon saatuaan. Jos työnantaja ei ryhdy toimenpiteisiin häirinnän lopettamiseksi ja työntekijän terveys vaarantuu, työnantajaa voidaan syyttää työturvallisuuden laiminlyömisestä, jopa työturvallisuusrikoksesta.
Lieviä, satunnaisia tilanteita, joissa joku käyttäytyy epäasiallisesti, ei voida nimittää häirinnäksi. Sukupuolinen ja seksuaalinen huomio muuttuu häirinnäksi, jos sitä jatketaan, vaikka kohteeksi joutunut ilmaisee pitävänsä sitä loukkaavana tai vastenmielisenä.
Mikäli kyseessä on seksuaalinen tai sukupuoleen perustuva häirintä, kyse voi olla myös tasa-arvolain mukaan kielletystä syrjinnästä.