Kaksivuotiaan jättäminen viikoksi hoitoon
Eli olemme syyskussa lähdössä mieheni kanssa ulkomaille viikoksi ja tarkoitus olisi jättää lapsi mammalle hoitoon. Miten niin pieni reagoi siihen, että on viikon erossa vanhemmistaan? Voiko jäädä " traumoja" ? Onko kukaan muu jättänyt lastaan hoitoon viikoksi tuossa iässä? Olemme kuitenkin miettineet, että nyt olisi sopiva hetki mennä kahdestaan ja seuraavaksi menisimme vasta sitten kun muksun voi ottaa mukaan (=lapsi muistaisi myös jotain matkasta). Kiitos kaikille vastauksista!
Kommentit (22)
Olimme keväällä reissussa viikon mieheni ja 5,5kk vauvan kanssa ja esikoinen 2v3kk oli tuon ajan mummolassa. Esikoinen nautti täysin rinnoin, kertaakaan ei ollut perään kysellyt eikä itkenyt. Soitimme ja juttelimme joka päivä ja joka päivä hän jutteli iloisesti kuulumisistaan ja sanoi reippaasti heipat ja jatkoi leikkejään.
Mutta mutta... Äiti ei ollut yhtä reipas. Minulle oli tuo viikko liian pitkä aika esikoisesta erossa ja loppupäivät menivät vähän " pilalle" (=en nauttinut niin paljon kuin olisin halunnut) ikävän takia... 3-4 päivää olisi riittänyt loistavasti lepäämiseen, akkujen lataamiseen ja parisuhteen hoitoon, viikko oli tarpeettoman pitkä aika.
Nyt sitten kokemuksesta viisastuneina suunnittelemme pitkät lomat koko perheelle ja lyhyempiä pyrähdyksiä ehkä sitten aikuisten kesken, kunhan kuopus on vähän isompi.
Ap:lle vielä: meillä on myös vielä häämatka tekemättä ;) juuri siksi, että sinne mielestäni kuuluu mennä kahdestaan. Meillä on vaan kiikarissa silloin ainakin 2 viikon reissu, joten se saa nyt edelleen odottaa, ainakin pari vuotta vielä. Ehkäpä sitten 5-vuotishääpäivän kunniaksi :)? Silloin muksut olisivat 5v4kk ja 3v6kk. Tai sitten se muuttuu kaupunkiviikonlopuksi jo ensi hääpäivänä ja pitkä reissu toteutetaan sitten hopeahääpäivänä kun lapset on muuttaneet pois kotoa :D.
Niin, minä en tosiaan jättäisi noin pientä hoitoon noin pitkäksi aikaa, ellei syy olisi kerta kaikkiaan pakottava. Pikkulapsi ei vielä hahmota aikaa kuten me aikuiset, ja vaikka isovanhemmat olisivat kuinka rakkaita, voi pitkä ero vanhemmista tuntua tosi pahalta.
Onhan toki tärkeää hoitaa parisuhdetta, se on selvä. Itse kuitenkin ajattelen, että siihen ei tarvita pitkiä lomamatkoja kahdestaan. Meille on toistaiseksi riittänyt " vain" esim. yhteinen iltapala, lekottelu sohvannurkassa, muutaman tunnin yhteinen iltameno silloin tällöin jne.. Ainakin itselleni on tässä asiassa tärkeintä se, että tunne kumppanuudesta ja keskinäisestä tykkäämisestä säilyvät, vaikka nyt meneekin muutama vuosi pikkulapsen (tai toivottavasti useammankin) ehdoilla. Sopeutuminen tähän ei ole ollut helppoa, mutta aktiivisesti sitä opiskelen..
Varsinkin, jos itse epäröit hoitoon jättämistä, sanoisin että älä jätä. Kokemus saattaisi olla teille molemmille / kaikille kurja. Lapsi mukaan ja perheen yhteiselle lomalle, vaikka se vähän erilaista lomaa sitten olisikin!
t. Ompunäiti ja tyttö 1v4kk