Kuinka harvinaista/yleistä on, että tokaluokkalainen käy vielä iltapäivähoidossa?
Kommentit (19)
Meillä ainakin esikoinen kävi iltapäiväkerhossa tokaluokkalaisenakin. Teki siellä läksyt, askartelu ja leikki kavereiden kanssa. Kotona olisi vain pelannut videopelejä tai ainakin pyytänyt kokoajan peliaikaa. Silloinkin oli vanhemmista melkein joka päivä jompikumpi etätöissä.
Kuopus nyt ekalla, ja samoin käy iltapäiväkerhossa. Varmasti käy myös tokaluokkalaisenakin.
Naapurin lapsi käy. Ihmettelin keväällä, että mikä jälkeenjäänyt se on, kun iso tyttö tuli usein neljän jälkeen äidin kanssa kotiin kurahousut jalassa, mutta tosiaan se käy vielä tollasessa iltapäivähoitopaikassa.
Eikös ne nimenomaan ole suunnaatu 1-2-luokkalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapsi käy. Ihmettelin keväällä, että mikä jälkeenjäänyt se on, kun iso tyttö tuli usein neljän jälkeen äidin kanssa kotiin kurahousut jalassa, mutta tosiaan se käy vielä tollasessa iltapäivähoitopaikassa.
Hoitopaikka on nyt vähän huono nimitys. Kerho on parempi ja virallinen nimitys taitaa olla iltapäivätoiminta.
Meidän ip:ssä osa käyttää kuriksia, osa ei. Ei siis suinkaan ole mikään pakko. Se on kuitenkin ihan kätevä niin, että voi koulussa olla vähän siistimmissä vaatteissa ja ip:n ulkoiluun voi laittaa kurikset niiden päälle. Me ollaan ainakin tehty niin. Ei siis nyt enää, mutta aiemmin keväällä.
Onko tässä sama suuntaus kuin esikoulussa, että kohta iltis onkin kaikille pakollista..?
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä sama suuntaus kuin esikoulussa, että kohta iltis onkin kaikille pakollista..?
Eikös se ole ainakin demareiden unelma, että lapset kasvatetaan laitoiksissa?
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on harvinaista. Ainakin meidän kaikki kolme lasta ovat olleet koulun jälkeen iltapäiväkerhossa. Paljon parempi vaihtoehto kuin jos olisivat olleet kotona yksin tuntikausia.
Itse nautin ekaluokkalaisena kun sain olla yksin kotona koulun loppumisen ja vanhempien kotiin palaamisen välillä. Joskus leikin kavereiden kanssa ja joskus valmistin itselleni kaakaota ja pelasin tietokoneella.
Olen työskennellyt ip:ssä . Meillä n. 1/3 oli toka luokkalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, mutta soisi kyllä että olisi edes kaikille sinne haluaville mahdollinen. Ruotsissa meillä oli iltapäiväkerho kutosluokkaan asti. Paljon parempi se on kuin lapset yksin kotona -systeemi, mikä Suomessa on käytössä.
No esimerkiksi mun lasten kouluissa kaikki kakkosetkin oli iltiksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä opinto/työtausta ohjaajilla siellä on?
Käyvät virikehoidossa. Kuin virikekanat.
Jos koulu ei ole kotinurkalla ja kaikki kulkee sinne kauempaa, se iltis on hyvä vapaaseen leikkiin. On myös liian vaarallista kulkea vielä yksin kotiin tuossa iässä.
No kenen siellä sitten pitäisi käydä? Heillehän se juuri on järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tasolla siis, kun et osaa yhdyssanoja!
Vierailija kirjoitti:
No kenen siellä sitten pitäisi käydä? Heillehän se juuri on järjestetty.
No kai tässä taas jankataan niistä kurahousuista, miten ne on liian lapselliset koululaisella. Sama jankkaaja jankkaa tätä vuosia.
Helsingissä valtaosa ekaluokkalaisista on iltiksessä, samaten oli tokaluokkalaisetkin mun lasten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulu ei ole kotinurkalla ja kaikki kulkee sinne kauempaa, se iltis on hyvä vapaaseen leikkiin. On myös liian vaarallista kulkea vielä yksin kotiin tuossa iässä.
Kuljin jo esikouluun ja sieltä kotiin yksin! 80-luvulla. Kai me lapset oltiin kypsempiä silloin.
En usko, että on harvinaista. Ainakin meidän kaikki kolme lasta ovat olleet koulun jälkeen iltapäiväkerhossa. Paljon parempi vaihtoehto kuin jos olisivat olleet kotona yksin tuntikausia.