Voiko tämä olla refluksia?
Minulla oli 1,5 vuotta sitten kurkku kurkunpään alueelta kipeä kaksi viikkoa. Sen jälkeen tuli palantunne kurkkuun. Kävin lääkärissä, joka arveli kyseessä olevan refluksitaudin. Söin kaksi viikkoa Somacia, mutta vaiva ei poistunut. Lopulta se hävisi itsekseen muutamaksi kuukaudeksi kunnes palasi vuosi sitten. Eli kurkku on ajoittain karhea kurkunpään alueelta ja etenkin puhuminen rasittaa kurkkua. Vaiva voi alkaa kuin seinästä ja siihen ei liity mitään flunssaoireita. Koronatestissäkin olen tämän vaivan takia käynyt ja aina on ollut negatiivinen tulos. Nyt olen oppinut erottamaan tämän kurkkuvaivan tavallisesta kurkkukivusta. Kurkkuvaivat voivat kestää päivästä noin kolmeen viikkoon. Alkavat aina yhtäkkiä ja samoin voivat loppua yhtäkkiä. Ruokavaliolla ei tunnu olevan asiaan vaikutusta. Syöminen helpottaa kurkkutuntemuksia. Voiko kyseessä olla kurkkurefluksi vai mitä tämä on?
Kommentit (14)
Itseasia refluksi on hyvin monella krooninen vaiva ja 3kk somac kuuri poistaa ongelman vain harvalla. (2vk kuuri liian lyhyt).
Ruokavalio taas auttaa monia, kyse onkin siitä millaiselle ruokavaliolla alat. Nuo "rasvaiset, maustetut, sipulit, tomaatit omenat.." pitävät pahimmat oireet kurissa mutta ei ne sitä jo syntynyttä epätasapainotilaa poista.
Pysyvä krooninen refluksi saadaan aikaan vuosien kuluessa eikä sitä laivaa käännetä millään parissa viikossa saati vuodessakaan.
Kuulostaa ihan samalta kun itsellä. On nyt ollut 1,5 vuotta kurkku lähes päivittäin kipeä. Välillä menee kokonaan pois, ja toisinaan on päiviä tai viikkojakin kipeä putkeen. Somacin aloitin n 1 kk sitten, joka ehkä lieventänyt kipua, mutta esim tälläkin hetkellä on kurkku kipeä.
Kannattaa syödä kuuri somacia. Se usein helpottaa. Toki kannattaa käydä myös lääkärissä. Itse en tunnustanut närästystä ja menin tosi huonoon kuntoon, laihduin ja lopulta alkoi tunto ajoittain kadota kasvoista.
Ei kuulosta refluksilta. t. t. 30 v kroonista refluksia
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta refluksilta. t. t. 30 v kroonista refluksia
Kyllä refluksi voi oireilla ihan pelkällä kurkkukivullakin. Refluksi ei oireile läheskään aina selkästi närästyksellä, happamilla röyhtäisyillä tai mahanesteiden ja ruuan nousemisella suuhun asti ilman oksennusrefleksiä. Nimenomaan kurkkurefluksi oireilee kurkun seudulla erilaisin oirein; kurkkukipu, yskä, palantunne kurkussa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan samalta kun itsellä. On nyt ollut 1,5 vuotta kurkku lähes päivittäin kipeä. Välillä menee kokonaan pois, ja toisinaan on päiviä tai viikkojakin kipeä putkeen. Somacin aloitin n 1 kk sitten, joka ehkä lieventänyt kipua, mutta esim tälläkin hetkellä on kurkku kipeä.
Rasittaako sinulla puhuminen kurkkua? Onko vaivaasi tutkittu tarkemmin?
T. Ap
Voi olla refluksia. Mulla on kanssa vastaavilla oireilla todettu refluksi. Somacia syön välillä ja se auttaa kohtalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Olen käynyt kyllä lääkärissä. En ole vielä uskaltanut tähystykseen. Olisi varmasti kyllä jo aiheellista.
Huomaan kyllä välillä, että puhuminen on jotenkin työlästä. Äänikin on joskus rasittunut.
Myöskin palantunnetta on ollut, mutta se on nyt kuurin aikana poistunut.
Itsellä saattaa vaikuttaa myös se, että meillä liian kuiva huoneilma. Vielä töissäkin sama ongelma. Varmasti tämäkin ärsyttää kurkkuakin.
Tsemppiä. Ei tää kyllä kivaa oo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Olen käynyt kyllä lääkärissä. En ole vielä uskaltanut tähystykseen. Olisi varmasti kyllä jo aiheellista.
Huomaan kyllä välillä, että puhuminen on jotenkin työlästä. Äänikin on joskus rasittunut.
Myöskin palantunnetta on ollut, mutta se on nyt kuurin aikana poistunut.
Itsellä saattaa vaikuttaa myös se, että meillä liian kuiva huoneilma. Vielä töissäkin sama ongelma. Varmasti tämäkin ärsyttää kurkkuakin.
Tsemppiä. Ei tää kyllä kivaa oo.
Tsemppiä myös sinulle! Olen huomannut myös sen, että jatkuva maskin käyttö kuivattaa kurkkua ja pahentaa ongelmaa. Itse joudun käyttämään töissä maskia koko ajan ja ajoittain se rasittaa kurkkua. Sitten voi taas olla pitkiä aikoja, että ei ole mitään ongelmaa.
Ap
Maskin käytöstä ja kurkkuongelmista sen verran, että ei välttämättä liity suoraan refluksiin vaan siiihen, että maskia käyttäessä ei tule ehkä juotua niin usein kuin normaalisti. Kurkkuongelmaisten tulisi juoda tai esim. imeskellä pastillia tms jotta kurkku kosteutuu.
Mulla on refluksi ja siitä tullut krooninen kurkunpääntulehdus. On tähystetty. Oireesi mätsää niihin, mitä itsellänikin. Somac ei riitä mulle. Vahvempi lääkekuuri 2 x vuodessa.
Kyllä voi olla kyse kurkkurefluksista. Refluksihan voi aiheuttaa jopa kroonisen poskiontelontulehduksenkin.
Voi olla. Ainoa oire voi olla jopa pelkkä kuiva yskä jne. Tuo kahden viikon Somac kuuri on kyllä todella lyhyt. Ei asia korjaannu välttämättä noin nopeasti.