TE-toimiston hitaus
Olen nyt odotellut puolitoista kuukautta lausuntoa siitä, että olen työtön. Menetin jo vuokra-asuntoni, koska tuloni ovat olleet vuoden alusta alkaen yhteensä 129€. Vuokravelkaa on 1800€.
Kela myönsi parille viime kuukaudelle asumistukea 150€, koska heidän mukaansa olen muka saanut ansiosidonnaista. Lähetin kyllä heille paperit siitä, etten saa ansiosidonnaista. Hain heiltä työttömyyskorvausta. En saa sitäkä, koska TE-toimisto ei anna Kelallekaan lausuntoa tilanteestani.
TE-toimistoon ei voi soittaa prepaid-numerosta, ei myöskään Kelaan. Molempiin olen jättänyt soittopyyntöjä jo vaikka kuinka monta. Kelasta sanotaan, että edes toimeentulotukea en voi saada, kun TE-toimisto ei tee sitä päätöstä. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että minähän olen jo työtön. Sen kuin tulostan heidän lausuntonsa netistä. Tulostin sen ja lähetin Kelalle. Ei kelvannut. Heidän järjestelmässään ei näy, että olen työtön.
Aion mennä maanantaina istumaan TE-toimiston aulaan. En lähde pois ennen kuin siellä on tehty selkeä lausunto työttömyydestäni. Saavat myös soittaa Kelaan ja kertoa lausunnostaan. Poistun paikalta, kun Kela soittaa minulle ja kertoo, että asia on kunnossa ja voin saada toimeentulotukea.
Miten puhuttelen TE-toimiston virkailijaa? Ystävällisesti ja lempeästi - eihän ole hänen vikansa, että TE-toimisto ei pysty hoitamaan tehtäviään? Napakasti ja hieman vihaisestikin - onhan minulla oikeus saada työvoimapoliittinen lausunto tilanteestani?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan akateemisesti koulutettu ihminen ei saa työkkäristä omia asioitaan hoidettua oikein? Eikä saa vastausta kysymykseensä, että mikä toimikuntakysely on hänelle tehty?
Kun tavallinen, pahantuulinen , paskaisissa työvaatteissa toimistolle lampsiva raksaduunarikin saa itselleen lausunnon kassalleen laakista?
En ole ap, mutta työkkärin kanssa olen vääntänyt. Siinä ei akateemisuuskaan auta, kun työkkäri tai Kela tekee virheen ja sanoo, ettei virhettä ole tehty.
Yksinkertaiset asiat on helppo hoitaa. Kun poiketaan perussäännöistä, on h-tti edessä niin duunarilla kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Kerrotko onko lausuntosi 01/0A1 vai 02/0A1 vai mahdollisesti jotakin muuta. Jos jotakin muuta niin anna koodi, selitetekstistä viis. Tämä taikakoodi löytyy lausunnostasi. Tällä tiedolla asiasi ratkeaa.
Joku 0A1 siellä luultavasti on 8.3. alkaen ja sitten varmaan 0F1 23.3. missä kerrotaan että annetaan asiantuntijalausunto, mutta ap ei ole kertonut mitä muita lausuntoja on jos hän on jo 4.12. ilmoittautunut (ja kaiketi ensin saanut kassasta rahaa). Todellakin asia olisi jo ratkennut jos hän olisi ensin ymmärtänyt mikä on lausunto ja sitten kertonut NE KAIKKI täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Kerrotko onko lausuntosi 01/0A1 vai 02/0A1 vai mahdollisesti jotakin muuta. Jos jotakin muuta niin anna koodi, selitetekstistä viis. Tämä taikakoodi löytyy lausunnostasi. Tällä tiedolla asiasi ratkeaa.
Joku 0A1 siellä luultavasti on 8.3. alkaen ja sitten varmaan 0F1 23.3. missä kerrotaan että annetaan asiantuntijalausunto, mutta ap ei ole kertonut mitä muita lausuntoja on jos hän on jo 4.12. ilmoittautunut (ja kaiketi ensin saanut kassasta rahaa). Todellakin asia olisi jo ratkennut jos hän olisi ensin ymmärtänyt mikä on lausunto ja sitten kertonut NE KAIKKI täällä.
Samaa mietin, että 0F1 siellä voi olla välissä ja maksu keskeytynyt. 0F1-lausuntoon vaan liittyy aina selvityspyyntö, joko perus- tai asiantuntijakäsittelyyn. Onko AP sitten huomannut että siellä on jotakin mitä hänen odotetaan vastaavan. Yhteydenottopyyntö Oma asioinnista on nyt järkevin toimintatapa, soittavat viiden päivän kuluessa. Ja silloin soittaa ihminen, joka on näitä lausuntojasi tehnyt, ellet sitten ole kuntakokeiluasiakas.
No niin Ap, mitenpäs asiat etenee? Onko Kela jo uskonut, että olet työtön? Joko on takautuvasti kuukausien korvaukset tulleet maksuun? Onko mahdollinen toimikuntakäsittely jo tehty?
Mitenkä se maksulausunto, jokos Kela on srn saanut?
Mikäli asiasi on edelleenkin täysin kesken, niin voisitko vähän kertoa tarkemmin siitä. Täällä voisi monikin yrittää auttaa sinua.
Tässä on jo tovi odoteltu että valtion virastot tekisivät sen mitä niiden kuuluisi tehdä, eli ihan vaan virkatyönsä. Joko on rahat maksettu, herran tähden kuitenkin? Ihan käsittämätön tapaus tämä’
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jo tovi odoteltu että valtion virastot tekisivät sen mitä niiden kuuluisi tehdä, eli ihan vaan virkatyönsä. Joko on rahat maksettu, herran tähden kuitenkin? Ihan käsittämätön tapaus tämä’
Jos asiakas ei toimita pyydettyjä tietoja, ei maksavaa lausuntoa voida antaa. Siksi ap saa odottaa todella pitkään, jos ei ensin toimita te-toimistoon pyydettyjä tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas ei toimita pyydettyjä tietoja, ei maksavaa lausuntoa voida antaa. Siksi ap saa odottaa todella pitkään, jos ei ensin toimita te-toimistoon pyydettyjä tietoja.
No niin, miten on asia edennyt??
Voin kertoa, että näissä tilanteissa "vika" on 99,9% asiakkaassa. Ihan höpöhöpöä.
Outo tilanne, kuinka lopulta ratkesi?
Kela lähettää TE-toimistolle lausuntopyynnön, kun ansiosidonnainen loppuu ja hakee työmarkkinatukea. Tai ainakin niin TE-toimiston virkailija sanoi, kun kysyin asiasta (oma ansiosidonnainen pian päättymässä).
Jos oot työtön ja aloittanu yrittäjänä ni lausunto kestää vaikka ohjeen mukaan työtön voi alottaa yrittäjänä eikä sivu- ja päätoimisuutta tutkita ekaan 4 kk mutta kun oletkin päässyt takaisin kokopäivå työhön työntekijänä, etkä tee yritys toimintaa mutta HUOM ! kun joudutkin uudelleen työttömäksi niin siitä tulee ongelma. Tämän jälkeen ei ole olemassa mitään virallista ohjetta, ei te- toimistossa, ei liitossa. vaikka te- antaa ohjeet että alle 2 viikkoa kestävää yritys toimintaa ei tarvitse ilmoittaa ja liiton ohje : tulot pitää ilmoittaa mutta kun ei ole tuloja , eikä yli 2 viikon toimintaa. Se onkin käytännössä ongelma kun olet työtön
mutta sitä ei vaan kerrota missään.
Ei työttömän kannata yrittää, eikä ainakaan yrittää itseensä mitenkään työllistää. Jos olet vaan reilusti kokopäivä työtön niin työttömyys raha tulee tilille, eikä tarvitse selvitellä , todistella ja odottaa rahattomana te- päätöstä Ps. Ei edes asumistukea voi hakea kun ei ole te- päätöstä. Nöyrry, Nöyrry on käytäntö kun olet yrittänyt työllistyä ilman tukia.