TE-toimiston hitaus
Olen nyt odotellut puolitoista kuukautta lausuntoa siitä, että olen työtön. Menetin jo vuokra-asuntoni, koska tuloni ovat olleet vuoden alusta alkaen yhteensä 129€. Vuokravelkaa on 1800€.
Kela myönsi parille viime kuukaudelle asumistukea 150€, koska heidän mukaansa olen muka saanut ansiosidonnaista. Lähetin kyllä heille paperit siitä, etten saa ansiosidonnaista. Hain heiltä työttömyyskorvausta. En saa sitäkä, koska TE-toimisto ei anna Kelallekaan lausuntoa tilanteestani.
TE-toimistoon ei voi soittaa prepaid-numerosta, ei myöskään Kelaan. Molempiin olen jättänyt soittopyyntöjä jo vaikka kuinka monta. Kelasta sanotaan, että edes toimeentulotukea en voi saada, kun TE-toimisto ei tee sitä päätöstä. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että minähän olen jo työtön. Sen kuin tulostan heidän lausuntonsa netistä. Tulostin sen ja lähetin Kelalle. Ei kelvannut. Heidän järjestelmässään ei näy, että olen työtön.
Aion mennä maanantaina istumaan TE-toimiston aulaan. En lähde pois ennen kuin siellä on tehty selkeä lausunto työttömyydestäni. Saavat myös soittaa Kelaan ja kertoa lausunnostaan. Poistun paikalta, kun Kela soittaa minulle ja kertoo, että asia on kunnossa ja voin saada toimeentulotukea.
Miten puhuttelen TE-toimiston virkailijaa? Ystävällisesti ja lempeästi - eihän ole hänen vikansa, että TE-toimisto ei pysty hoitamaan tehtäviään? Napakasti ja hieman vihaisestikin - onhan minulla oikeus saada työvoimapoliittinen lausunto tilanteestani?
Kommentit (93)
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mitä sun tulostamassa lausunnossa sanottiin?
Kun menen TE-toimiston sivustolle ja katson sieltä oman tilanteeni, siellä lukee, että olen työtön ja olen ollut työtön viime vuoden joulukuusta alkaen.
Mutta Kelalle tämä ei nyt jostain syystä riitä, vaan heidän täytyy saada joku ihmeen toinen lausunto.
Ja minä en siis ymmärrä ollenkaan, mistä tässä kaikessa on kysymys.
Mikä on se lausunto, minkä tulostit? Mitä sun työttömyysturvatiedot sanoo työkkärin sivuilla? Oikeasti ratkaisen sun ongelman jos vastaat näihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kelassa ja myös kassassa tarvitaan se lausunto sähköisenä, koska ilman sitä ei järjestelmä anna käsitellä hakemustasi. Toimeentulotukeen ei pitäisi vaikuttaa, koska sitä voidaan edellytysten täyttyessä myöntää ennakkona odotettavissa olevaa tuloa (työttömyysturva) vastaan. Eri asia, jos on säästöjä tai jotain muuta omaisuutta, joka pitäisi käyttää ensin.
Miksi et saa ansiosidonnaista? Etkö kuulu kassaan vai etkö saa sitä sen takia, kun ei ole lausuntoa? Onko sinulla joku selvityspyyntö odottamassa tai unohditko tehdä ne te-toimiston tehtävät laitettuasi työnhaun voimaan?
Kaikki TE-toimiston tehtävät olen hoitanut ajallaan.
Ansiosidonnaista en saa, koska sen määräaika on mennyt umpeen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksen voi saada Kelalta työttömyyskorvausta.
No, jospa nyt vain saisi töitä jostain. Jokaista paikkaa vain hakee paljon muitakin. Oman alan lisäksi olen kyllä hakenut töitä esim. postilta, päiväkodeista ja vuokrafirmoilta. Koulutukseni on akateeminen ja tämä taitaa "säikäyttää" jotkut työnantajat. Lisäksi ikää on jo 45 vuotta, eli ainakin Postin rekrytilanteessa nuoremmat pärjäsivät selkeästi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menen TE-toimiston sivustolle ja katson sieltä oman tilanteeni, siellä lukee, että olen työtön ja olen ollut työtön viime vuoden joulukuusta alkaen.
Mutta Kelalle tämä ei nyt jostain syystä riitä, vaan heidän täytyy saada joku ihmeen toinen lausunto.
Mikä on se lausunto, minkä tulostit? Mitä sun työttömyysturvatiedot sanoo työkkärin sivuilla? Oikeasti ratkaisen sun ongelman jos vastaat näihin kysymyksiin.
Lausunto on 02 "työtön työnhakija" ja työnhaku on ollut voimassa 4.12.2020 alkaen. Tämän lausunnon pystyn siis itse tulostamaan ja olen lähettänyt sen Kelaan ja kassalle useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin ap, kerrotko nyt mitä lausunnossa luki ja oliko se annettu Kelaan?
Ymmärtääkseni Kelan pitää saada suoraan lausunto TE-toimistosta? Eli ei riitä, jos asiakas itse printtailee papereita ja toimittaa ne Kelaan.
Jos asiakas pystyy sen printtaamaan se on mennyt myös Kelaan / kassaan. Ei ole mitään lausuntoja, jotka eivät näkyisi maksajalla.
Tätä koitan nyt tivata sitten maanantaina TE-toimistolla ja tiistaina Kelaan, kun on taas heille puhelinaika.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausunto on 02 "työtön työnhakija" ja työnhaku on ollut voimassa 4.12.2020 alkaen. Tämän lausunnon pystyn siis itse tulostamaan ja olen lähettänyt sen Kelaan ja kassalle useita kertoja.
Se ei ole lausunto vaan sun status. Mene katsomaan omat työttömyysturvatiedot, sieltä näkyy sulle annettu lausunto.
Minulla ei ole neuvoja, mutta kokemusta on. Olin ollut yrittäjä, joten oli odotettavissakin, että työkkärin kirjoille pääseminen olisi mutkikkaampaa kuin tavallisesti, vaikka yrityksellä ei ollut velkoja sen enempää kuin varojakaan. Minulle osoitettu virkailija soitti, mutten ensikertalaisena ymmärtänyt oikeastaan mitään, joten sovittiin, että hän kartoittaa tilanteen ja ottaa minuun sitten yhteyttä. Hän ei kertonut sitä, että hän vaihtoi työpaikkaa ja jätti asiani sikseen. Kun lopulta ryhdyin itse selvittelemään tilannetta, alkoi jo olla liian myöhäistä: jokainen viranomainen tuntui haluavan joltain muulta viranomaiselta jotakin ennen oman lausuntonsa antamista, eikä edes Verohallinnon todistus siitä, että Verohallinto oli itse todennut yritykseni lopettaneen toimintansa jo kauan aiemmin, todistanut kaikille sitä, että en ollut enää yrittäjä. Mistään ei annettu neuvoja, vaan ohjattiin "johonkin muualle" kertomatta, missä tämä muualla oli. Lopulta TE-toimiston lausunnot kumottiin, mutta oli jo myöhäistä korjata jo rikki mennyttä.
Lyhyesti: kymmenien toisiaan vastaan käyvien yksityiskohtien summana olin työtön-vai-ei-limbossa ja täysin tulottomana ja tuettomana yli kahdeksan kuukautta. Säästöni olin käyttänyt jo vuosia aiemmin. Maksuhäiriökierre alkoi sähkölaskusta, ja vaikka maksoin lopulta kaikkien sähkö- yms. laskujen summan, perintätoimistojen riemujuhla jatkuu minun hautaani asti (minun ei siis edes kannata mennä töihin). Yhteensä noin viiden vuoden syöksykierteen jälkeen sain häädön ja jouduin kadulle, mistä sosiaalitoimi minut otti hoiviinsa. Jokainen ongelma vaikuttaa muihin ongelmiin niin, että koko ongelmavyyhti on mahdoton ratkaista: töihin ei ole menemistä, asuntoa ei löydy, maksuhäiriöt estävät suurin piirtein kaiken, maine on tahriintunut ja terveyskin on lyhyen kadulla olemisen tuloksena mennyttä siinä määrin, että kuntouttamalla minut ehkä saisi liikuntakykyiseksi, mutta kaiken summana minua ei kiinnosta vähääkään kuntoutua; elämänhalua ei ole. Makaan ensin tässä ja sitten tuhkana jossain muualla. Yksityiskohtia ei kannata kysellä, koska vastauksena olisi jokaiseen kysymykseen parinkymmenen sivun esitys.
Kolmisen vuotta sitten kaikki olisi ollut pelastettavissa, jos olisin saanut kohtuupalkkaisen työpaikan. En saanut, ja siitä se sitten lähti. Tsemppiä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin ap, kerrotko nyt mitä lausunnossa luki ja oliko se annettu Kelaan?
Ymmärtääkseni Kelan pitää saada suoraan lausunto TE-toimistosta? Eli ei riitä, jos asiakas itse printtailee papereita ja toimittaa ne Kelaan.
Jos asiakas pystyy sen printtaamaan se on mennyt myös Kelaan / kassaan. Ei ole mitään lausuntoja, jotka eivät näkyisi maksajalla.
Joku muu tuossa jo sanoikin, että lausunto pitää mennä sähköisenä, jotta järjestelmä sen hyväksyy.
Ei ne siis automaattisesti mee maksajalle.
Oon ite joutunut erikseen pyytämään, että laittavat lausunnon "uudestaan" menemään Kelalle, kun Kelalla sitä ei ollut eikä päätöstä voinut tehdä. Alunperin siis virkailija sanoi puhelimessa, että laittaa sen lausunnon menemään, mutta ei ollutkaan laittanut. Tuon pyynnön jälkeen se lausunto sitten näkyi Kelallakin.
Lausunto menee siis sille taholle, mikä on osoitettu maksajaksi. Jos taho vaihtuu (esim. ansiosidonnaiselta tippuu työmarkkinatuelle), niin lausunto pitää erikseen toimittaa Kelaan. Eli ei se työkkäri automaattisesti niitä lausuntoja joka paikkaan syydä.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelassa ja myös kassassa tarvitaan se lausunto sähköisenä, koska ilman sitä ei järjestelmä anna käsitellä hakemustasi. Toimeentulotukeen ei pitäisi vaikuttaa, koska sitä voidaan edellytysten täyttyessä myöntää ennakkona odotettavissa olevaa tuloa (työttömyysturva) vastaan. Eri asia, jos on säästöjä tai jotain muuta omaisuutta, joka pitäisi käyttää ensin.
Miksi et saa ansiosidonnaista? Etkö kuulu kassaan vai etkö saa sitä sen takia, kun ei ole lausuntoa? Onko sinulla joku selvityspyyntö odottamassa tai unohditko tehdä ne te-toimiston tehtävät laitettuasi työnhaun voimaan?
Kaikki TE-toimiston tehtävät olen hoitanut ajallaan.
Ansiosidonnaista en saa, koska sen määräaika on mennyt umpeen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksen voi saada Kelalta työttömyyskorvausta.
No, jospa nyt vain saisi töitä jostain. Jokaista paikkaa vain hakee paljon muitakin. Oman alan lisäksi olen kyllä hakenut töitä esim. postilta, päiväkodeista ja vuokrafirmoilta. Koulutukseni on akateeminen ja tämä taitaa "säikäyttää" jotkut työnantajat. Lisäksi ikää on jo 45 vuotta, eli ainakin Postin rekrytilanteessa nuoremmat pärjäsivät selkeästi paremmin.
Jos oot ensin hakenut ansiosidonnaista kassasta, niin se lausunto on mennyt sinne. Nyt kun haetkin työttömyysetuutta Kelasta, niin työkkärin pitää laittaa se sama lausunto menemään myös Kelalle.
Jaa, mä ilmoittauduin viime kuun puolessa välissä työttömäksi ja jo parin päivän päästä näkyi, että lausunto oli annettu ja lähetetty maksajalle, eli liitolle. Viime viikonloppuna laitoin ekan hakemuksen (2,5vk) liitolle ja nyt tällä viikolla tuli päätös ja maksu ensi viikon alussa.
Mun mielestä kaikki meni sujuvasti, eikä mitään ongelmia ollut kenenkään taholta.
Ap on mokanut jotenkin silloin, kun ekan kerran on ilmoittautunut työttömäksi ja jos liittoon kuulut, niin miksi et silloin alussa laittanut hakemusta sinne? Toki Kela olettaa että liitosta saat työttömyyspäivärahan, jos sinne on työkkäri lausunnon lähettänyt. Pitää sitä olla itsekin näissä asioissa aktiivinen ja tarkistella onko asiat kunnossa, eikä olettaa että muut hoitaa sun puolesta kaikki.
EUn ihmisoikeustoimistolle valitus. Suomessa rikotaan kokoajan lakeja kun kaikki ovat laiskoja.
Ei kai te-lausuntoa voi laittaa takaperoisena alkamaankaan.
Jos tekevät tänään lausunnon niin olet työtön TÄSTÄ PÄIVÄSTÄ alkaen. Aiemmilta viikoilta tulosi on 0e.
Siksi on tärkeää saada työttömyys HETI alkamaan juuri siltä päivältä kuin työttömyys oikeasti alkaa!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole lausunto vaan sun status. Mene katsomaan omat työttömyysturvatiedot, sieltä näkyy sulle annettu lausunto.
No nyt löytyikin 23.3. 2021 tehty merkintä, jossa lukee: "Lausunto annetaan asiantuntijakäsittelyssä."
Mitäs tuo tarkoittaa? Ja miten pitkään tuollainen käsittely oikein kestää? Ja miksei asiaa ole käsitelty vaikkapa tammikuussa, sillä ilmoittauduinhan työttömäksi jo 4.12.2020.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekevät tänään lausunnon niin olet työtön TÄSTÄ PÄIVÄSTÄ alkaen. Aiemmilta viikoilta tulosi on 0e.
Siksi on tärkeää saada työttömyys HETI alkamaan juuri siltä päivältä kuin työttömyys oikeasti alkaa!
Ilmoittauduin työttömäksi 4.12.2020.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole tästä kyse, aloittaja on ollut työtön työnhakija joulukuusta lähtien eli työkkärin listoilla tuosta lähtien. Tämä tieto pitäisi vain saada maksajalle asti, jotta työttömyysetuus saadaan maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sotke kun et ymmärrä. Kyllä lausunto annetaan takautuvasti jos on ollut hakijana ja edellytykset täyttyvät.
Ap nyt kertoo mitä siellä työttömyysturvatiedoissa lukee.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menen TE-toimiston sivustolle ja katson sieltä oman tilanteeni, siellä lukee, että olen työtön ja olen ollut työtön viime vuoden JOULUKUUSTA ALKAEN.
Siis onko asia seisonut 5kk!!
Joulukuusta -20 alkaen.
Huh huh.
Siinä meni 6kk tulot.
Et saa mitään takaperoisena.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt löytyikin 23.3. 2021 tehty merkintä, jossa lukee: "Lausunto annetaan asiantuntijakäsittelyssä."
Mitäs tuo tarkoittaa? Ja miten pitkään tuollainen käsittely oikein kestää? Ja miksei asiaa ole käsitelty vaikkapa tammikuussa, sillä ilmoittauduinhan työttömäksi jo 4.12.2020.
Sulle on siis tehty selvityspyyntö jostain, mistä ja oletko vastannut siihen?
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä ilmoittauduin viime kuun puolessa välissä työttömäksi ja jo parin päivän päästä näkyi, että lausunto oli annettu ja lähetetty maksajalle, eli liitolle. Viime viikonloppuna laitoin ekan hakemuksen (2,5vk) liitolle ja nyt tällä viikolla tuli päätös ja maksu ensi viikon alussa.
Mun mielestä kaikki meni sujuvasti, eikä mitään ongelmia ollut kenenkään taholta.
Ap on mokanut jotenkin silloin, kun ekan kerran on ilmoittautunut työttömäksi ja jos liittoon kuulut, niin miksi et silloin alussa laittanut hakemusta sinne? Toki Kela olettaa että liitosta saat työttömyyspäivärahan, jos sinne on työkkäri lausunnon lähettänyt. Pitää sitä olla itsekin näissä asioissa aktiivinen ja tarkistella onko asiat kunnossa, eikä olettaa että muut hoitaa sun puolesta kaikki.
Sain liitolta korvausta joulukuussa. Sen jälkeen ilmoittivat, että ansiosidonnaisen päivät ovat käytetyt. Maaliskussa sitten kuitenkin totesivat, että maksavat vielä neljälle päivälle ansiosidonnaista. Tammi-helmikuussa en saanut mistään työttömyyskorvausta, enkä ole saanut niiden maaliskuun päivien jälkeenkään.
Olen kyllä kysynyt, että olenko tehnyt jotain väärin? Miten voin edistää tilannettani? Mutta vastaus on aina vain sama: työnhakusi on voimassa, et voi tehdä asialle nyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sotke kun et ymmärrä. Kyllä lausunto annetaan takautuvasti jos on ollut hakijana ja edellytykset täyttyvät.
Ap nyt kertoo mitä siellä työttömyysturvatiedoissa lukee.
Missä on todisteet että edellytykset täyttyvät ja että AP on kirjattu työttömäksi.
Jos olisi, niin tieto olisi ollut jo kelalla 1/2 vuotta sitten (jo joulukuussa 2020).
Ei tiedon välittäminen vien 0.5v vaan kulkeutuu HETI. Sekunnissa.