TE-toimiston hitaus
Olen nyt odotellut puolitoista kuukautta lausuntoa siitä, että olen työtön. Menetin jo vuokra-asuntoni, koska tuloni ovat olleet vuoden alusta alkaen yhteensä 129€. Vuokravelkaa on 1800€.
Kela myönsi parille viime kuukaudelle asumistukea 150€, koska heidän mukaansa olen muka saanut ansiosidonnaista. Lähetin kyllä heille paperit siitä, etten saa ansiosidonnaista. Hain heiltä työttömyyskorvausta. En saa sitäkä, koska TE-toimisto ei anna Kelallekaan lausuntoa tilanteestani.
TE-toimistoon ei voi soittaa prepaid-numerosta, ei myöskään Kelaan. Molempiin olen jättänyt soittopyyntöjä jo vaikka kuinka monta. Kelasta sanotaan, että edes toimeentulotukea en voi saada, kun TE-toimisto ei tee sitä päätöstä. TE-toimiston virkailija sanoi puhelimessa, että minähän olen jo työtön. Sen kuin tulostan heidän lausuntonsa netistä. Tulostin sen ja lähetin Kelalle. Ei kelvannut. Heidän järjestelmässään ei näy, että olen työtön.
Aion mennä maanantaina istumaan TE-toimiston aulaan. En lähde pois ennen kuin siellä on tehty selkeä lausunto työttömyydestäni. Saavat myös soittaa Kelaan ja kertoa lausunnostaan. Poistun paikalta, kun Kela soittaa minulle ja kertoo, että asia on kunnossa ja voin saada toimeentulotukea.
Miten puhuttelen TE-toimiston virkailijaa? Ystävällisesti ja lempeästi - eihän ole hänen vikansa, että TE-toimisto ei pysty hoitamaan tehtäviään? Napakasti ja hieman vihaisestikin - onhan minulla oikeus saada työvoimapoliittinen lausunto tilanteestani?
Kommentit (93)
Nyt on kelan järjestelmässä jotain vikaa. Tuttu odottaa ilman tuloja eläkepäätöstä. Ei ole lääkärinlausuntoa heillä, lääkärin mukaan se on lähetetty. Eikä ole mt-ongelmia, ilmeisesti fyysisen sairauden perusteella on työkykyinen, vaikka olisi kuinka huonossa kunnossa.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mitä sun tulostamassa lausunnossa sanottiin?
Kun menen TE-toimiston sivustolle ja katson sieltä oman tilanteeni, siellä lukee, että olen työtön ja olen ollut työtön viime vuoden joulukuusta alkaen.
Mutta Kelalle tämä ei nyt jostain syystä riitä, vaan heidän täytyy saada joku ihmeen toinen lausunto.
Ja minä en siis ymmärrä ollenkaan, mistä tässä kaikessa on kysymys.
Mikä on se lausunto, minkä tulostit? Mitä sun työttömyysturvatiedot sanoo työkkärin sivuilla? Oikeasti ratkaisen sun ongelman jos vastaat näihin kysymyksiin.
Lausunto on 02 "työtön työnhakija" ja työnhaku on ollut voimassa 4.12.2020 alkaen. Tämän lausunnon pystyn siis itse tulostamaan ja olen lähettänyt sen Kelaan ja kassalle useita kertoja.
Joo, mutta missä sun työvoimapoliittinen lausuntosi on? Se, missä työkkäri kertoi, oletko oikeutettu työttömyysetuuteen vai et. Työkkärin sivuiltasi sen näet.
Vierailija kirjoitti:
Googlaapa sellainen instanssi kuin sosiasliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta. Se on se taho, jossa ” asiantuntijat” käsittelevät juurikin karenssivalituksia yms. Itsekin tyhmänä aikoinaan luulin, että tämä liittyy Kelaan jotenkin, mutta ei. Jos joku sinun asiasi on lykätty sinne selvitykseen? Kukaan ei kerro että sinne et saa yhteyttä Kelan tai Te-keskuksen kautta.
Tai onko tässä joku byrokratian kukkanen, että kassan pitäisi toimittaa se Te-keskuksen lausunto Kelaan? Ja nyt te-keskus ei voi sitä tehdä jostain käsittämättömästä syystä.
Tsemppiä ap ja muut työttömät! Itsellä lottovoittajafiilis kun sain kokoaikatyön kesäkuusta alkaen.
Muutoksenhakulautakunnassa asioiden käsittely kestää vähintään puoli vuotta. Ja vaikka Kela saisi sieltä moitteet, ne eivät ainakaan meidän tapauksessa vaikuttaneet lopputulokseen yhtään mitenkään. Tuntui jopa siltä että saatuaan moitteet Kela kosti.
Strutsi kirjoitti:
Asiaa tarkemmin tuntematta, oletukseni on, että olet saamassa karenssin ja sitä käsitellään TE:n "karenssi" lautakunnassa.
No laittaisivat vaikka sitten karenssin. Kunhan siitäkin menisi päätös Kelalle. Sitten voisin hakea edes asumistukea, mikäli löydän jostain uuden asunnon. Nykyisen vuokrasopimuksen vuokranantaja tosiaan sanoi irti, kun on niin paljon vuokria rästissä.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menen TE-toimiston sivustolle ja katson sieltä oman tilanteeni, siellä lukee, että olen työtön ja olen ollut työtön viime vuoden joulukuusta alkaen.
Mutta Kelalle tämä ei nyt jostain syystä riitä, vaan heidän täytyy saada joku ihmeen toinen lausunto.
Mikä on se lausunto, minkä tulostit? Mitä sun työttömyysturvatiedot sanoo työkkärin sivuilla? Oikeasti ratkaisen sun ongelman jos vastaat näihin kysymyksiin.
Lausunto on 02 "työtön työnhakija" ja työnhaku on ollut voimassa 4.12.2020 alkaen. Tämän lausunnon pystyn siis itse tulostamaan ja olen lähettänyt sen Kelaan ja kassalle useita kertoja.
Se ei ole lausunto vaan sun status. Mene katsomaan omat työttömyysturvatiedot, sieltä näkyy sulle annettu lausunto.
No nyt löytyikin 23.3. 2021 tehty merkintä, jossa lukee: "Lausunto annetaan asiantuntijakäsittelyssä."
Mitäs tuo tarkoittaa? Ja miten pitkään tuollainen käsittely oikein kestää? Ja miksei asiaa ole käsitelty vaikkapa tammikuussa, sillä ilmoittauduinhan työttömäksi jo 4.12.2020.
Sulle on siis tehty selvityspyyntö jostain, mistä ja oletko vastannut siihen?
Ei siellä ole mitään selvityspyyntöjä. Ja kävin asiaa vielä tiedustelemassa TE-toimistollakin maaliskuussa. Viimeisin lausunto, jonka näen on: "Työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä 8.3. 2021 -" Tämä lausunto on tehty 2.4.
Miksi tämä lausunto ei näy Kelalla?
Jouduin itse ottamaan tällä viikolla yhteyttä työkkäriin ja heillä on kuulemma ollut ongelmia noiden lausuntojen lähettelyiden sun muiden nettiasiointien kanssa. Eli yhteyttä työkkäriin - soitto mieluiten - ja he katsovat onko joku ongelma ja jos on vaikka jäänyt lausunto menemättä, niin laittavat sen saman tien Kelalle.
Ja kyllä Prepaidilla voi soittaa virastoihin, JOS ei ole laitettu numeroestoja tiettyihin numeroihin. Mulla oli aikoinaan DNA- prepaid ja pystyin kaikkialle soiitamaan. Maksoi muutama vuosi sitten jtn 6-7 senttiä minuutti.
-ERI VASTAAJA
Lausunto on mennyt muualle kuin Kelaan. Liittoon varmaan.
Sulla on joko odotusaika. Eli, jos sulla ei ole ammatillista tutkintoa ja oot alle 25v, nii Kela ei maksa sulle työttömyysetuutta ekaan 5 kk. Tai sitten oot ilmoittanut väärän maksajatiedon TE-toimistolle ja se lausuntosi on mennyt väärään paikkaan.
Ap on kyllä hämmästyttävä tyyppi. Itse en odottelisi kuukausia kassan rahojen jälkeen lausuntoa kelalle! En yli viikkoa.
Sulla jää nyt sitten saamatta tammi-helmikuun rahat lausunnon perusteella. Mutta nöyränä vaan odottelee . Jopa karenssin toivottaa tervetulleeksi, vaikkei mitään laillista perustetta sillekään ole tiedossa. Mutta jos vielä kävis nätisti kysymässä maksulupaa, että jospa joku armollisesti nyt sen tekisi.
Samalla menettää asuntonsa, mutta eipä mitään kun odotellaan josko jostain ilmestyisi uusi.
Aivan täysin älytöntä.
Joo, olis pitäny hakee toimeentulotukee edes.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä hämmästyttävä tyyppi. Itse en odottelisi kuukausia kassan rahojen jälkeen lausuntoa kelalle! En yli viikkoa.
Sulla jää nyt sitten saamatta tammi-helmikuun rahat lausunnon perusteella. Mutta nöyränä vaan odottelee . Jopa karenssin toivottaa tervetulleeksi, vaikkei mitään laillista perustetta sillekään ole tiedossa. Mutta jos vielä kävis nätisti kysymässä maksulupaa, että jospa joku armollisesti nyt sen tekisi.
Samalla menettää asuntonsa, mutta eipä mitään kun odotellaan josko jostain ilmestyisi uusi.
Aivan täysin älytöntä.
Ap:lla on jotain kummallista takana. Kela nimittäin tekee itse TE-toimistolle lausuntopyynnön, jos työnhakija hakee kassan sijasta Kelasta työttömyysetuutta.
On vain pari mahdollisuutta AP on ollut jossain palvelussa, kun työttömyysetuuden maksajana oli kassa ja sai sen aikana työttömyysetuutta. Nyt tuo palvelu on joko päättynyt tai ap on lopettanut sen sekä työttömyyskassan jäsenehto ei enää täyty. Ap:lla saattaa myös olla joku aiemmin työssäolovelvoite, jolloin hän saa työttömyysetuutta vain ollessaan työvoimakoulutuksessa tai muussa palvelussa.
Ja kuka oikeasti odottaa kuukausia, että asia etenee. Jos siellä taustalla ei ole mitää hämärää toi juttu hoituisi minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Strutsi kirjoitti:
Asiaa tarkemmin tuntematta, oletukseni on, että olet saamassa karenssin ja sitä käsitellään TE:n "karenssi" lautakunnassa.
No laittaisivat vaikka sitten karenssin. Kunhan siitäkin menisi päätös Kelalle. Sitten voisin hakea edes asumistukea, mikäli löydän jostain uuden asunnon. Nykyisen vuokrasopimuksen vuokranantaja tosiaan sanoi irti, kun on niin paljon vuokria rästissä.
Kela on huijannut sinua jos et saanut edes toimeentulotukea. Sitä kuuluu maksaa tulottomille vaikka olisi karenssi. Siihen se on tarkoitettukin. Hae heti toimeentulotukea myös takautuvasti. Itse sain kerran 500e ylimääräistä kun olin saanut etuuden myöhässä ja tuli laskennallinen vajaus yhdelle kuukaudelle.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä ilmoittauduin viime kuun puolessa välissä työttömäksi ja jo parin päivän päästä näkyi, että lausunto oli annettu ja lähetetty maksajalle, eli liitolle. Viime viikonloppuna laitoin ekan hakemuksen (2,5vk) liitolle ja nyt tällä viikolla tuli päätös ja maksu ensi viikon alussa.
Mun mielestä kaikki meni sujuvasti, eikä mitään ongelmia ollut kenenkään taholta.
Ap on mokanut jotenkin silloin, kun ekan kerran on ilmoittautunut työttömäksi ja jos liittoon kuulut, niin miksi et silloin alussa laittanut hakemusta sinne? Toki Kela olettaa että liitosta saat työttömyyspäivärahan, jos sinne on työkkäri lausunnon lähettänyt. Pitää sitä olla itsekin näissä asioissa aktiivinen ja tarkistella onko asiat kunnossa, eikä olettaa että muut hoitaa sun puolesta kaikki.
Sain liitolta korvausta joulukuussa. Sen jälkeen ilmoittivat, että ansiosidonnaisen päivät ovat käytetyt. Maaliskussa sitten kuitenkin totesivat, että maksavat vielä neljälle päivälle ansiosidonnaista. Tammi-helmikuussa en saanut mistään työttömyyskorvausta, enkä ole saanut niiden maaliskuun päivien jälkeenkään.
Olen kyllä kysynyt, että olenko tehnyt jotain väärin? Miten voin edistää tilannettani? Mutta vastaus on aina vain sama: työnhakusi on voimassa, et voi tehdä asialle nyt mitään.
Kai olet ilmoittanut työkkäriin maksajatietojen vaihtuneen? Ja oletko työkkärin vai kuntakokeilun asiakas?
Vierailija kirjoitti:
Googlaapa sellainen instanssi kuin sosiasliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta. Se on se taho, jossa ” asiantuntijat” käsittelevät juurikin karenssivalituksia yms. Itsekin tyhmänä aikoinaan luulin, että tämä liittyy Kelaan jotenkin, mutta ei. Jos joku sinun asiasi on lykätty sinne selvitykseen? Kukaan ei kerro että sinne et saa yhteyttä Kelan tai Te-keskuksen kautta.
Tai onko tässä joku byrokratian kukkanen, että kassan pitäisi toimittaa se Te-keskuksen lausunto Kelaan? Ja nyt te-keskus ei voi sitä tehdä jostain käsittämättömästä syystä.
Tsemppiä ap ja muut työttömät! Itsellä lottovoittajafiilis kun sain kokoaikatyön kesäkuusta alkaen.
Kuka sen ap:n lausunnon sinne sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan olisi lähettänyt, jos ap ei ole ketään valtuuttanut moista tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole lausunto vaan sun status. Mene katsomaan omat työttömyysturvatiedot, sieltä näkyy sulle annettu lausunto.
No nyt löytyikin 23.3. 2021 tehty merkintä, jossa lukee: "Lausunto annetaan asiantuntijakäsittelyssä."
Mitäs tuo tarkoittaa? Ja miten pitkään tuollainen käsittely oikein kestää? Ja miksei asiaa ole käsitelty vaikkapa tammikuussa, sillä ilmoittauduinhan työttömäksi jo 4.12.2020.
Ei siellä ole mitään selvityspyyntöjä. Ja kävin asiaa vielä tiedustelemassa TE-toimistollakin maaliskuussa. Viimeisin lausunto, jonka näen on: "Työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä 8.3. 2021 -" Tämä lausunto on tehty 2.4.
Kyllä sen pitäisi näkyä jos se on annettu Kelaan. Ongelma on nyt muualla kuin työkkärissä.
Montako kertaa tää pitää sanoa: NE LAUSUNNOT EI MEE AUTOMAATTISESTI YHTÄÄN MIHINKÄÄN!
Eli jos Kela sanoo, että työkkäristä ei oo tullu lausuntoa niin sitten ei oo tullu. Ja Kela odottaa tätä lausuntoa vaikka hamaan tulevaisuuteen asti. Eli tällöin hakijan pitää itse pyytää työkkäriltä, että laittavat lausunnon menemään Kelalle.
Aloittajan tapauksessa se lausunto on ensin mennyt kassaan, mutta kun hän siirtyikin Kelan asiakkaaksi, niin se lausunto pitää erikseen laittaa menemään myös Kelalle. Jostain syystä työkkäri ei tätä nyt tee.
Jos lausunto on te-toimistossa tehty, se on kyllä sähköisesti sieltä myös lähtenyt eteenpäin Kelaan tai työttömyyskassaan. Tämä on fakta. MUTTA, jos se lausunto on mennyt työttömyyskassaan ja selviää, että ansiosidonnaisen päivät ovat täynnä, se ei mene yhtään minnekään vaan työttömän pitää itse ilmoittaa te-toimistoon, että nyt se lausunto pitääkin siirtää kassasta kelaan. "Liittoon" työkkäri ei lausu mitään, vaan työttömyyskassan sivuilta näkee ne lausunnot myös mitä sinne on mennyt. Viimeisimmän lausunnon jokainen työtön voi katsoa Oma asioinnista työttömyysturvatiedoissaan ja katsoa myös mihin se on mennyt eli mikä taho on te-toimistoon annettujen tietojen mukaan etuuden maksaja.
Ansiosidonnainen nyt pois papereilta ku mitä nyt oon käsittäny niin päällekkäin nää tuet menee jos lukee vielä jossain kassalla?
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei laita muutoksenhakulautakuntaan vireille mitään, vaan työtön itse laittaa sinne valituksen jos haluaa (valitusohjeet työtön saa Kelan tai työttömyyskassan kautta, valitus pitää tehdä kuukauden kuluessa siitä kun saa päätöksen). Jos on joku rahaongelma, niin työttömän kannattaa ensin pyytää oikaisua suoraan omasta työkkäristä tai jos siellä ei oo ongelmaa, niin sitten Kelasta/työttömyyskassasta. On paljon nopeampaa tarkistaa onko unohtanut toimittaa jonkun paperin tai vastata selvitykseen kuin valittaa muutoksenhakulautakuntaan ja odottaa vuosi sieltä jotain kannanottoa. Valitus muutoksenhakulautakuntaan vasta sitten jos on jo saanut karenssin eikä oikaisu ole muuttanut asiaa miksikään ja kokee karenssin olevan annettu väärin perustein.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei näy Kelassa, niin on työttömyyskassassa. Käy kassan sivuilla tarkistamassa asia jos se ei näy suoraan siellä työkkärin sivujen lausunnosta. Laita työkkärin sivujen kautta yhteydenottopyyntö ja kirjoita, että ansiosidonnaista ei enää makseta ja lausunto pitää siirtää 8.3. alkaen Kelaan. Tarkista samalla, että sun puhelinnumero on oikein siellä yhteystiedoissa. Siellä aulassa ne ei voi sua auttaa kun ei siellä ole yhtään työkkärin virkailijoita vaan jotain yleisneuvojia, joilla ei oo valtaa lausuntoihin.
Voisit katsoa ne kaikki sun lausunnot mitä työkkärin sivuilla on. Varmasti on jotain annettu jo ennen tuota 8.3.2021 maksamiselle ei ole estettä ja oliko sitten 23.3., että lausunto annetaan asiantuntijalausuntona.
Ja onko näissä lausunnoissa kohteena Kela. Se näkyy sieltä myös.
Minkä alan akateemisesti koulutettu ihminen ei saa työkkäristä omia asioitaan hoidettua oikein? Eikä saa vastausta kysymykseensä, että mikä toimikuntakysely on hänelle tehty?
Kun tavallinen, pahantuulinen , paskaisissa työvaatteissa toimistolle lampsiva raksaduunarikin saa itselleen lausunnon kassalleen laakista?