Milä nimellä sinun lapsuudessasi leikittiin "kuka pelkää m u s t a a miestä" leikkiä?
Ja minä vuonna olet syntynyt? Minä olen 88-syntynyt ja ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, eikä kukaan lapsista ajatelllut siinä olevan mitään pahaa/ r a s i s t i s t a.
Viime kesänä kun olin sijaisena, leikin nimi oli "kuka pelkää vihreää henkilöä" se oli jo jokseenkin teennäistä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
-93 syntynyt, tolla nimellä leikittiin. En mä ainakaan muista koskaan edes ajatelleeni sitä mustaa miestä tummaihoisena henkilönä, vaan ennemminkin jonain piirteettömänä mustavaatteisena tyyppinä.
Sama. Me lapset ajateltiin se vaan mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Se on nykyään kuka pelkää banaania ja tästä on variaatioita.
Katsokaapa tämä kahden minuutin kooste: Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-4484181
Ihan tuolla nimellä. Ja mustat pojat oli mukana leikkimässä, ei ne osoittaneet mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuolla nimellä. Ja mustat pojat oli mukana leikkimässä, ei ne osoittaneet mieltään.
*pahoittaneet mieltään piti sanomani.
Olen seitsemän vuotta ap:ta vanhempi ja yllättäen samoja sanoja käytettiin ko. leikistä minunkin lapsuudessani. En usko, että kukaan ajatteli nimityksen viittaavan afrikkalaistaustaisiin ihmisiin, vaan samanlaisesta "mustuudesta" siinä oli kyse kuin mustassa magiassa.
Tosin minun lapsuudessani afrikkalaistaustaisia ihmisiä kutsuttiin ainakin minun (pienehköllä) kotipaikkakunnallani vielä n-sanalla.
Olenkin taipuvainen ajattelemaan, että sellaiset henkilöt ovat r*sisteja, jotka keksivät liittää leikin nimityksen afrikkalaistaustaisiin ihmisiin. Heidän mielestään on luonnollista kytkeä yliluonnollissävytteinen pahuus tiettyyn ihmisryhmään ja jos se ei ole syrjivää, en tiedä mikä.
Nythän sen pitäisi varmaan olla "kuka pelkää valkoista heteromiestä", tuota möröistä pahinta.
Mustaa miestä mekin pelättiin. Mä ajattelin, että se on nokikolari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-93 syntynyt, tolla nimellä leikittiin. En mä ainakaan muista koskaan edes ajatelleeni sitä mustaa miestä tummaihoisena henkilönä, vaan ennemminkin jonain piirteettömänä mustavaatteisena tyyppinä.
Sama. Me lapset ajateltiin se vaan mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Jotenkin luulen, että 99,9% lapsista on ollut tuo tilanne. Minä olen syntynyt -76, ja itsellenikin tuossa leikissä se pelättävä hahmo oli sellainen kokonaan mustapukuinen, kasvoton mieshahmo lierihatussa.
Juuri tuolla nimellä ja nyt viisikymppisenä leikin sitä **ttuillessani edelleen koska naapurissa asuu puoliksi maahanmuuttajaperhe. En varmasti ole yhtään rasisti mutta vastustan sitä, että ulkomaalaiset tulevat sanomaan mikä suomen kielessä on sallittua ja mikä ei. N-sanaa käytettiin koulukirjoissa silloin kun olin peruskoulussa eikä siinä ollut mitään loukkaavaa. Englannin kielessä sana on ollut aina loukkaava mutta seenä on se ero, että englanti on englantia ja suomi on suomea.
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään kuka pelkää banaania ja tästä on variaatioita.
Katsokaapa tämä kahden minuutin kooste: Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-4484181
Mikä alapeukuttajan mieltä painaa tässä huumoripläjäyksessä?
Ihan tuolla nimellä sitä leikittiin minunkin lapsuudessani 70-luvulla (syntynyt olen 60-luvun lopussa).
Aiheeton mielensäpahoittaminen pitäisi säätää laissa rangaistavaksi.
84, ajattelin sen olevan sellainen sukkapukumainen hahmo, vähän kuin hämis mutta mustapukuinen, se oli hirveän nopea, ja sitä piti päästä pakoon.
se "musta pelottava olio" oli kyllä ihan alunperin nokikolari.
ennenvanhaan ihmiset varoivat ainokaista vaatepariaan likaantumasta, joten oli ihan järkevää, kiertää nokikolarit kaukaa.
1981 synnyin ja juuri tuolla nimellä sitä leikittiin. En koskaan ajatellut mustan miehen olevan inhonväriltään musta vaan että kyseessä on jonkin sortin rikollinen, jolla on valkoinen iho ja kokonaan mustat vaatteet. Eli vaatteiden väristä olisi tullut se nimitys.
Nykyisin se on vain "kuka pelkää". Ei saa sanoa miestä eikä etenkään mustaa.
Tiernapojatkin on nykyään kielletty. Tsiisuskraist...
Musta se oli -80 luvulla. Nykyään pelataan "kuka pelkää valkoistakeski-ikäistälihansyöjäheteromiesoletettua".
Vieläkö aku ankassa on mustakaapu?