Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

epäsiisteys kodeissa juhlien aikaan

Vierailija
17.08.2006 |

Jos oletetaan, että isäntäväellä on edes jonkin verran ylimääräistä aikaa, miksi silti näkee koteja, jotka ovat juhlien aikaan kaameassa kunnossa?

Emännän kuukautissidepakkaukset pursuavat muovikorista. Isännän rikkinäiset kalsarit on likavaatekorin päällä, koska sisään ei mahdu. Keittiössä on kahden metrin korkuinen kaatuileva kasa mainospostia odottamassa talvea ja takan sytyttämistä. Vuoden käytössä olleet hammasharjat ovat likaisessa mukissa vessanpeilin edessä. Vedenkeitintä ei ole pesty koskaan. Pannulaput ja pyyhkeet ovat risoja ja vanhoja. Lista on loputon ja kerätty parista eri juhlasta.

50 vuotisjuhlat, ylioppilasjuhlat ja muut sellaiset juhlat, joihin tulee kymmeniä, jopa yli sata vierasta ovat aiheita, joiden vuoksi jokaisen kannattaisi katsahtaa ympärilleen toisen ihmisen silmin. Tänä vuonna olen ollut useissa juhlissa, joiden aihe on ollut tiedossa pitkään. Osa kodeista on siivottu, osa ei. Jos on juhlat tiedossa, niihin on aikaa ja muuta yllättävää ei satu samaan aikaan, niin muutaman esineen vaihdon voisi ajoittaa juuri juhlien aikaan. Ja jos joku sanoo, että tulee kalliiksi vaihtaa vain vieraiden vuoksi uudet pyyhkeet vessaan tai uusi tiskiharja - pitkittää vähän vanhan käyttämistä tai aikaistaa uuden käyttöönottoa hiukan. Ja miksei sitä voisi päivittää arkiesineitään juuri ennen vuosikymmenen juhlia? Vieraiden vuoksi? Juu, niitähän ei kai saisi ajatella ollenkaan tai on pröystäilevä.

Purkaus johtuu siitä, että jouduin juuri auttamaan miehen sukulaistytön juhlissa ikivanhalla pesurätillä. Sama tyttö selitti, ettei halunnut kuluttaa aikaa ja rahaa mattojen pesuun, koska ne kuitenkin likaantuisivat juhlissa... Tytöllä ikää 30 ja risat ja ollut myös siivoojana opiskeluaikoina.

Minusta puhdas koti henkii tervetulleeksi vieraat. Siisteydellä kunnioitetaan osaltaan juhlan aihetta ja vieraita. On monta muutakin tapaa tehdä juhlasta sen aiheen arvoiset, mutta miksi jättää siivous pois? Siksi, että se vie liikaa aikaa? Siksi, että se maksaa? Siksi, että se stressaa? Jos joku laittaa syyksi vaikkapa viimeisenä mainitsemani stressin, niin sitten voisi jättää koko juhlimisen väliin. Veisi ihmiset vaikka ravintolaan.

En välitä epäsiisteydestä pätkääkään, jos isäntäväellä on ollut kiirettä tai yllättävä syy juhlia tai jokin asia on vahingossa jäänyt tekemättä. Asiat, jotka ovat parissa sekunnissa korjattu, täytyy olla kunnossa. Vaikka vessan roskiksen, likavaatekorin ja altaan putsaaminen pitäisi onnistua kun itse käy vessassa - vaikka kesken juhlien.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivotaan lehtipinot, naulakot, vaihdan puhtaat pyyhkeet ja rätit, jne.

Mutta kesäbileisiin en laita puhtaita mattoja lattiiaan, vaan vieraat kulkee paljaalla lattialla.

Kaikki sanovat aina (vieraista) sitä samaa, että ihan turhaa ennen juhlia on siivota, vaan siivoa sen jälkeen. Meinaan kun tuppaan olemaan vähän turhankin tarkka aina kaikesta.

Vierailija
2/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai muuten huomaatte pyyhkiä ne ovenpäälliset ja listat edes pari kertaa vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä melko sotkuista kun on 3 lasta ja en ole mikään siivous intoilia. Nykyään kun tulee vieraita kutsumatta en edes yritä siistiä paikkoja koska ei ole aikaa.

Isot juhlat on sitten erikseen...elikkäs:

-Leivon kaiken yksin itse kun mies on paljon töissä eikä kerkeä kotiin mutta koska oikeasti osaan tehdä herkkuja joita ei jää niin leipominen vie suurimman ajan noin 3 päivää. Haluan tarjota vain parasta joten kettiö on siisti vaikka muualla sekaista, kaikki mitä tarjotaan pitää olla tuoretta.

-Siivoamiseen menee paljon aikaa, koska on niin paljon siivottavaa ja sitä ei voi aloittaa viikkoa ennen koska rakkaat lapsukaiset sotkevat sitä mukaa kun yksin siivoan miehen tehdessä sitä rahaa kotiin.

Siis todellakin jää hammasharjat siihen kuntoon missä ovat mutta totta kai yritän muistaa vaihtaa pyyhkeet yms. aina ennen juhlia (tosin pesen ne joka tapauksessa kerran viikossa).

-Ystävät ja tutut tulevat juhliimme yleensä nauttimaan seurasta ja tarjottavista herkuista eivät arvostelemaan meidän kotia. Toki he ymmärtävät sen että olemme kaikkemme tehneet heidän viihtyvyytensä eteen sen ajan puitteissa mitä meillä on.

-En myöskään muiden juhlissa arvostele siisteys tasoa vaan tiedän että jokainen tekee miten parhaiten taitaa ja se riittää.

T: Se joka ketjun alkupuolella kirjoitti että arvostelijat eivät ole tervetulleita juhliin

Vierailija
4/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän vessansa oli kyllä siinä kunnossa, ettei siellä voinut hengittää. Virtsan haju oli kamala, lattia tahmainen pytyn reunoilta (2 pikkupoikaa perheessä), matto oli sonnassa, pesuallasta ei oltu pesty varmaan koskaan, kuukautissiteet ja hiustenvärjäyspakkaukset (tyhjät sellaiset) täyttivät pienen hyllyn. Ihan karmea paikka muutenkin.

Vierailija
5/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina välillä pistää ihmettelemään, että ns. kunnon perhe mutta paskassa eletään...Miten pesuaineen lorautus vessanpönttöön ja 10 sekuntia harjaamista kerran viikossa voi olla niin vaikeaa? Miten 15 minuuttia rätinheilutusta ja tavaroiden järjestelyä kerran viikossa voi olla niin vaikeaa?

terv. pikimustia klosetteja yökkinyt

Vierailija
6/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä perussiivous ei ole nipottamista, vaan kodikkaan kodin luomiseksi välttämätöntä. Mä en ole mikään siivousintoilija, mutta pidän kodin viikkosiivouksen ansiosta suht siistinä. Tietty lastenleluja löytyy aina sieltä täältä. Mä en kans ymmärrä, että ostetaan kalliit, mahdollisesti vielä uudet talot, eikä niitä sitten koskaan siivota. Perussiivous ei vaadi mahdottomasti aikaa. Tunnissa saa jo tehtyä paljon.

Te, jotka ette siivoa: opetattehan lapsenne kuitenkin toimimaan talossa talon tavalla. Jos ystävä- tai sukulaisperheesä arvostetaan siisteyttä, niin älkää ihmeessä antako lastenne klampsia kengät jalassa ja kuljetella ruokia . No, nyt oli puhe juhlista, kyllä meilläkin juhlat ovat poikkeus, jossa ruokia kuljetellaan.

Vierailija
7/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sitten teet kun vieraat haluavat kurkistaa saunaan? ;)

Vierailija
8/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suurin osa ap:n luettelosta oli täysin epäolennaista. Ei ole kyllä tullut tähän mennessä mieleenikään, että juhlien tullessa pitäisi tarkkailla hammasharjamukien ja tiskiharjan kuntoa. Minulle on vieraanakin samantekevää, missä kunnossa ne ovat. Sen sijaan puhtaat pyyhkeet wc:ssä kuuluvat kyllä jo vieraanvaraisuuteen. Se ei taas minua haittaa pätkääkään, vaikka pyyhkeet olisivat jo selvästi vanhoja.

Vierailija
9/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta suurin osa ap:n luettelosta oli täysin epäolennaista. Ei ole kyllä tullut tähän mennessä mieleenikään, että juhlien tullessa pitäisi tarkkailla hammasharjamukien ja tiskiharjan kuntoa. Minulle on vieraanakin samantekevää, missä kunnossa ne ovat. Sen sijaan puhtaat pyyhkeet wc:ssä kuuluvat kyllä jo vieraanvaraisuuteen. Se ei taas minua haittaa pätkääkään, vaikka pyyhkeet olisivat jo selvästi vanhoja.

Kyllä minua ainakin ällöttää, jos autan emäntää viemällä astioita keittiöön ja vanha ja likainen tiskiharja lojuu siinä tiskipöydällä. Ei tee mieli toiste juoda heillä edes sitä kahvikupposta.

Ja minä en ainakaan halua tietää vessan avulla, että isäntäväki ei ymmärrä hygieniasta, hammasharja on yli puoli vuotta vanha ja pyyhkeet rikki ja likaiset. Silloin en halua edes koskea mihinkään.

Selkeä ero on puhtaalla ja vanhalla pyyhkeellä sekä huonolla pyyhkeellä, samoin ällöttävällä vanhalla tiskiharjalla ja juuri juhlissa 20 kakkulautasen putsanneella tiskiharjalla.

Kaikki, jotka väittää vastaan, omaavat joko omassa tai lapsuuskodissaan juuri näitä hygeniapommeja ja yrittävät puolustella niitä.

Tyypillistä, että se käännetään " minun kotini, ihan sama mitä muut ajattelee" . Älkää sitten kutsuko vieraita juhliin kotiinne! On meitä, joiden on pakko tultava sukulaissuhteen velvoittamina ja sitten viihdymme hyvin vähän aikaa ja senkin ajan huonosti.

Vierailija
10/64 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. Siivousintoilija

Vierailija
11/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein tekee pahaa mennä vessassa käymään. Yleensä olen niin vähän aikaa kuin voin.

Vierailija
12/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just olin kylässä pariskunnan luona ja wc-pönttö näytti kuin sitä ei olisi pesty vuoteen kunnolla.

YÄK!

Vierailija
13/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen törmännyt pieniin kauneusmokiin, kuten sekavan työpöydän siivoamatta jättämisiin tai sitten ylitsepursuavan täyteen roskikseen tai ennalta likaisiin pöytäliinoihin.

Muistakaa ihmiset tyhjentää se eteisen naulakko omista vaatteistanne! Heittäkää ne vaikka saunan lauteille väliaikaiseen säilytykseen!

Vierailija
14/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis se ei riitä että on puhtaat pyyhkeet vaan pitää oikein olla uuden karheat,

niin ja patalaput ja hammasharjatkin.

Meille ette ainakaan olisi edes tervetulleita jos panostus tarjoilun laatuun ja oikeasti puhtaaseen (ei materialistiseen) kotiin ei ole kylliksi.

Aloitus oli kyllä hiukan harhaan johtava kun siinä puhuttiin puhtaudesta!!!

HUH HUH!!!!

Vierailija
15/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tahroja kaapinovissa ja likainen pyyheliina ym. pientä. Mutta heillä onkin 7 lasta (ei lesta) ja ymmärrän hyvin, ettei kaikkea kerkee tekemään. Ja juhlat olivat silti oikein mukavat!

Joskus vois vähän käyttää suvaitsevaisuutta ja miettiä siellä pienessä päässä, että varsinkin lapsiperheissä monesti paikat suttaantuu hyvinkin nopeasti ja kun vielä siivouksen lisäksi pyörittää normaalia arkea sekä leipoo, niin kyllä sitä jotain pikkujuttuja saattaa jäädä..

Vierailija
16/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin liian hyvin tietävä konservatiivinen nipo ei pysty nauttimaan juhlista ;o) Entäpäs jos ajattelisit, että jotkut meistä ovat Peppi Pitkätossuja ja toiset muistuttavat Vilijonkkaa?

Vierailija
17/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

siis se ei riitä että on puhtaat pyyhkeet vaan pitää oikein olla uuden karheat,

niin ja patalaput ja hammasharjatkin.

Tiesithän, että hammasharja kuuluu vaihtaa muutaman kuukauden, ei vuoden välein? Minusta ap painotti moneen kertaan, ettei rahaa mene, jos vain katsoo että vaihtaa sopivasti ennen juhlia. Ainahan voi sitten siivota ne hammasharjat piiloon, jollei raaski uusia ostaa.

Sama pätee tiskiharjaan, mutta kun sitä voi joutua jopa juhlissa käyttämään, niin voisi sitä nyt ostaa uuden (hui, 50 senttiä menee turhaan).

Ymmärrän ap:n pointin. Mutta kun olemassa ihmisiä, joiden mielestä muut ihmiset saavat tyytyä siihen, miten isäntäväki ajattelee hygieniastaan. Niin, kyse on hygieniastakin, ei vain hienostelusta.

Meille ette ainakaan olisi edes tervetulleita jos panostus tarjoilun laatuun ja oikeasti puhtaaseen (ei materialistiseen) kotiin ei ole kylliksi.

Aloitus oli kyllä hiukan harhaan johtava kun siinä puhuttiin puhtaudesta!!!

HUH HUH!!!!

Mitä materialistista on uudessa hammasharjassa?! tai pannulapuissa?

Vierailija
18/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis tahroja kaapinovissa ja likainen pyyheliina ym. pientä. Mutta heillä onkin 7 lasta (ei lesta) ja ymmärrän hyvin, ettei kaikkea kerkee tekemään. Ja juhlat olivat silti oikein mukavat!

Joskus vois vähän käyttää suvaitsevaisuutta ja miettiä siellä pienessä päässä, että varsinkin lapsiperheissä monesti paikat suttaantuu hyvinkin nopeasti ja kun vielä siivouksen lisäksi pyörittää normaalia arkea sekä leipoo, niin kyllä sitä jotain pikkujuttuja saattaa jäädä..

Vierailija
19/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on hyvän pojan kasvattanut ja tekee ihan hyvää ruokaa. Joten löytyy hyvääkin. Mutta tuo pikainen vessassa käynti on tuttua täälläkin päin...

Vierailija
20/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta musta on kyllä vähintäänkin outoa vaatia ostamaan uudet hammasharjat vieraiden takia. Ei kai vieraiden niitä hammasharjoja ole tarkoitus tuijotella.

Minä kyllä siivoan vähän pienempäänkin juhlaan (esim. synttärit) ihan kunnolla ja katson ettei ole niitä mainospinoja ynnä muuta. Mutta ymmärrän kyllä toisaalta sen, että kaikkia se ei kiinnosta. Esimerkiksi anoppilassa juhliin varaudutaan tekemällä ruoat. Juhlavieraita saattaa olla 50, mutta he ovat sukulaisia jotka siellä ravaavat muutenkin kerran viikossa, oli siistiä tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi