Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?

Vierailija
07.05.2021 |

Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?

Kommentit (467)

Vierailija
181/467 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu jos sitä kotiruokaa menee muutama pesuvati päivässä. Onhan sillä nyt merkitystä syötkö banaanin vai suklaapatukan tai kulhollisen taikinaa, kuten ystäväni tekee. On 35 v ja apainaa 150kg. Sitte itketään, että leikkaukseen tai piikkejä. Lopettaisi sen pullataikinan mussuttamisen. Että kyllä aika moni on vaan ihan persoja ruoalle ja makealle.

Vierailija
182/467 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/467 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niinkuin aina; mitkä on sivuvaikutukset?

Vierailija
184/467 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kokemuksia teillä. Mä olen se, joka sai sivuvaikutuksena vatsakramppeja. Minulla paino tippui ekalla viikolla sen kolme kiloa ja sen jälkeen se on pysynyt grammalleen samana jo kymmenen päivää. On mielitekoja ja aina pitää miettiä ettei söisi liikaa. Eli ei minulle tuo lääke ainakaan ole ollut mitenkään ihmeitätekevä, päinvastoin tuntuupa luuserilta kun muilla on ollut jo ensimmäisellä pistoksella niin suuri vaikutus. Minun on tosi vaikea pitää motivaatiota yllä kun painossa ei tapahdu mitään.

Vierailija
185/467 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa aloitin. Huhtikuun loppuun mennessä oli tippunut 9kg, makeanhimo hävinnyt ja päivittäinen kalorimäärä pyöri 900-1200 välillä. Ei ollut nälkää eikä heikotuksia. Ei mitään muita sivuvaikutuksia kunnes iski yli viikon kestäneet vatsakrampit ja piti lopettaa lääke lääkärin määräyksestä.

Sain luvan aloittaa uudelleen joka ei vaikuta nyt 3 viikon jälkeen millään tavoin. Tauon aikana kiloja tuli takaisin 3kg vaikka se makeansyönti on jäänyt pois.

Yllättäen ei toimi minulla.

Vierailija
186/467 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pistoksella suositus aikaa? Siis aamulla vai voiko laittaa illalla? Kelan hyväksyntää odotan ja sitten lähtee.. Jos saan hankalia oireita, pahoinvointia ja ripulia, niitä hankalaa töissä kestää. Tämän vuoksi ajattelin pistospäiväksi pe iltaa tai la aamua, jolloin ilmeisesti pahimmat päivät osuisivat viikollopulle. Onko teillä diabeetikoilla pienennetty Merformiinia ja tai Jardiance annoksia?

Vierailija
187/467 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
188/467 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tth kirjoitti:

Luonnollisesti paino nousee lähtöpainoon, kun lopetat injektiot. Olen terveydenhuollossa työssä oleva ja hoidan diabeetikkoja myös. Terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllinen liikunta kannattaa yhdistää pistoshoitoon. Ajatteliko piikittää lopun ikääsi?

Mistä tiedät, että paino lähtee väistämättä nousuun? Entä jos parin vuoden käytön jälkeen on oppinut tavoille, omaksunut terveelliset elämäntavat, ruokailutavat ja -rytmin?

Vierailija
189/467 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs viikko lopuillaan ja -6kg nyt. 0,25mg annoksella epänormaali ruokahaluni sekä ahmiminen palaili kuvioihin suunnilleen toisen viikon loppupuolella, joten neljännellä viikolla vaihdoin annokseni 0,5mg ja vaikutus oli välitön. Ei ole tehnyt mieli epäterveellistä ruokaa ja pienet annokset riittävät. Elämä rullaa omalla painollaan, paino putoaa, olo on parempi ja kevyempi, yöunet paremmat, jaksaa enemmän ja ruoka ei hallitse minua.

Vierailija
190/467 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi sitkeä sissi pudottelee painoaan. Ensin puolivuotta ilman lääkitystä -15kg. Seuraavaksi puolivuotta mysimballa, johon sain korvattavuuden -20kg. Nyt toukokuussa oli mysimballa saantivaikeutta, niin lääkäri kirjoitti saxenda reseptin ja sain siihenkin korvattavuuden heti. Kaksi viikkoa saxendaa takana ja nyt jo huomaan vaikutuksen -3 kg. Kyllä nämä lääkkeet painon pudotusta tuntuu helpottavan. Hyvää ja kaloritonta juhannusta kaikille painoaan pudottaville, oli pudotuksen motivaatio ja syy mikä tahansa.

Vierailija
191/467 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4vko takana, noin 4kg lähtenyt. Suunnilleen kilo per viikko. Jossain vaiheessa varmasti hidastuu, ja uskon että se noin puoli kiloa viikossa olisi terveellisin yhtälö

Vierailija
192/467 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkkeen 19.5. ja silloin mitat 164cm/97 kg (olin laihduttanut etukäteen 104 kg:sta tuohon 97kg ilman mitään lääkkeitä noin kuukaudessa sitkeyden avulla, kovalla nälällä).  Hakeuduin yksityiselle sisätautilääkärille, kun epäilin prediabetesta, joka minulla olikin.

Kun pistin ensimmäisen annoksen, oli kuin taivaat olisivat avautuneet sen viikon aikana. Ihmettelin, tältäkö tuntuu kun ei tunne koko ajan valtavaa nälkää? Olen ensimmäiseltä ammatiltani sairaanhoitaja, ja tiedän tasan miten pitää syödä. Ongelma on ollut iltasyöminen, syömisen epäsäännöllisyys ja aivan valtavat ruoka-annokset.

Nyt on siis kulunut reilu 5 viikkoa, ja paino on 89 kg, eli mukavasti on paino pudonnut näiden viikkojen aikana. Viikon verran annos ollut 0,5mg ja nousee sitten aikanaan sinne 1 mg/vko.  

Tosin haasteena on etova olo, joka on kyllä liitoksissa tuohon annoksen nousuun, odotan josko tästä helpottaisi. Meinaa unohtua syöminen, jää herkästi lounas välistä nyt ja siitä seuraa huonovointisuutta, kun sokerit varmasti heittelevät. Muutoin paastoverensokeri on normalisoitunut, satunnaismittauksilla 5,2-5,5 mmol/l. En todellakaan halua sairastua diabetekseen ja se oli ehkä se suurin motivaattori lääkehoitoon hakeutumiselle. Toki on ihanaa, kun ei ole ällöttävä olo koko ajan, jaksaa paremmin ja vaatteet istuvat nätimmin päällä.  Makeanhimo on kadonnut tyystin, siis aivan tyystin. Huomaan myös vatsan täyttyvän paljon nopeammin ja äkkiä tulee todella ähky olo. 

Kallista on kyllä, kun ei saa mitään KELA-korvauksia, mutta koen sen arvoiseksi kamppailtuani ylipainon kanssa yli 20 vuotta elämästäni. En aio enää kamppailla, vaan keskittyä aivan muihin, tärkeämpiin asioihin. :)

Toivon että matka jatkuu hyvin tämän lääkkeen kanssa, tavoite on että paino alkaisi seiskalla. Olisin siihen oikein tyytyväinen. 

Mielenkiinnolla olen ketjua seurannut ja seuraan jatkossakin. Tsemppiä meille kaikille <3

Vierailija
193/467 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa faktoja, älkää luulko harhoja!

Diabetesliiton_lausunto_Ozempic-laakevalmisteesta.pdf

Vierailija
194/467 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pistoksella suositus aikaa? Siis aamulla vai voiko laittaa illalla? Kelan hyväksyntää odotan ja sitten lähtee.. Jos saan hankalia oireita, pahoinvointia ja ripulia, niitä hankalaa töissä kestää. Tämän vuoksi ajattelin pistospäiväksi pe iltaa tai la aamua, jolloin ilmeisesti pahimmat päivät osuisivat viikollopulle. Onko teillä diabeetikoilla pienennetty Merformiinia ja tai Jardiance annoksia?

Pistoksen ajankohdalla tai sillä onko syönyt ei kuulemma ole väliä kunhan pistos on aina samana päivänä, 1 krt/vk. Näin luki netissä, kun tutkin Ozempicin käyttöä. Itse en vielä ole aloittanut, kun juuri vasta sain Kelan korvauspäätöksen....

Vierailija
195/467 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipi kirjoitti:

Ozempic-kynät kannattaa hakea Tallinnasta, jos vaan mahdollista. Siellä maksavat 88 euroa.

Niin, laihdutustarkoitukseen kyllä, koska siihen ei saa KELA-korvauksia. Diabetekseen KELA-erityiskorvaavuudella Ozempic maksaa noin 43 egua Suomessa.

Vierailija
196/467 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tahdilla teillä muilla on nostettu ozempic annosta?

Kuukauden välein.

Vierailija
197/467 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi ja Ozempic? Miten alkoholin käyttö tämän lääkkeen kanssa?

Olen itse vasta prosessin alussa ja näillä näkymin lääkehoito aloitetaan.

En käytä alkoholia usein, mutta silloin kun käytän noin 1krt 4-6kk aikana, saatan ottaa humalankin.

Onko tämä poissuljettu lääkkeen vaikutusmekanismin vuoksi? Verensokerin liiallinen lasku tms?

Lääke ei laske verensokeria liian alas edes alkoholin kanssa.

Vierailija
198/467 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pistänyt nyt viikon ajan ja pudotusta 3kg. Jännittää miten tämä tästä etenee! Joudun pakottaa itseni syömään jotain. Mieli meinaa olla vähän vaisu. Miten muilla?

Minä otan aina liikaa ruokaa ja huomasin, että ei kannata. Etenkin tunnollisuudesta annoksen loppuun syöminen on järjetöntä jos tulee paha olo. Olen ottanut puoli annosta ja syönyt sen rauhassa. Miettinyt tarvinko lisää. Solero-puikko on tyydyttänyt jäätelöntarpeen siinä missä ennen meni koko paketillinen kerralla.

Vierailija
199/467 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ruokavalion muuttaminen kun aloittaa ton? vai jatkaako kaikki samaan tyyliin syömistä?

Minulle lääkäri sanoi, että ravitsemussuositusten mukaista ateriointia 3-4 tunnin välein. Diabetesliitolla ovat ihan kuvat siitä, miten ateria pitää koostaa. Diabeetikkojen ruokavalio sopii kaikille. Jos on raskausdiabetestaustaa niin voi noudattaa sitä varten saatuja Käypä hoito-ohjeita.

Vierailija
200/467 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tth kirjoitti:

Luonnollisesti paino nousee lähtöpainoon, kun lopetat injektiot. Olen terveydenhuollossa työssä oleva ja hoidan diabeetikkoja myös. Terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllinen liikunta kannattaa yhdistää pistoshoitoon. Ajatteliko piikittää lopun ikääsi?

Alan ihmisenä ymmärtänet varmaan, että miksi lääkettä on määrätty? Eihän se suolistohormoniongelma parane välttämättä ikinä. Se, että lääke auttaa samalle viivalle niin sanotusti normaalin suolistohormonien toiminnan ihmisten kanssa, on kuin apuväline. Tuskin kukaan huomauttelee silmälaseja käyttävälle, ettet näe bussin numeroa kun jätät silmälasit kotiin tai että autolla on vaikeaa ajaa ilman laseja?