Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?

Vierailija
07.05.2021 |

Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?

Kommentit (467)

Vierailija
461/467 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätkö oikein, tuleeko lääkettä varmasti ruiskussa ulos?

Vierailija
462/467 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juuri Ozempicin, en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia enkä kylläisyyden tunnettakaan. Toivottavasti en kuulu niihin, joihin tämä ei tehoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/467 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolmas viikko meneillään. Ensimmäiset kaksi menivät vähän uutuuden huumassa, jätin iltaruoan syömisen pois, kun ei ollut nälkä. Sitten hoksasin, että nythän minulla on mahtava tilaisuus oikeasti pudottaa painoa ja tarkistaa syömistilanne. Jouduin muokkaamaan ruokavaliota aika paljon, jotta sain sopivasti miinuskaloreita, mutta proteiinipitoista ruokaa paljoilla kasviksilla.

Tämä ruokavalio kävisi minulle loppuelämäksi, jos vain lisäisin hieman hiilihydraattien määrää ja ehkä rasvankin. En aio nytkään olla puritaani ruokavalion kanssa, jos joudun olemaan juhlissa tai toisten ruoilla. Mutta muuten pitäydyn toistaiseksi tässä. 

En alkuun käynyt puntarilla, joten tarkkaa pudotusta en tiedä, mutta jossain kolmen ja neljän kilon välillä on tällä hetkellä. Painoindeksi oli kuitenkin yli 40.

Miten sitten olen lihonut tällaiseksi? Olin ennen punttimimmi, treenasin salilla neljä kertaa viikossa ja kahtena päivänä harrastin aerobista (hiihtoa, pyöräilyä, hölkkää). Ensin meni polvi, sitten selästä välilevy, joka aiheutti ison hermopinteen. Viimeisimpänä leikattiin syöpä. Näiden myötä liikunta on aika minimissä, vaikka kerran viikossa vielä käyn punttisalilla. En hoksannut ajoissa vähentää syömistä vastaamaan kulutusta, eikä siihen oikein ollut energiaakaan, lähinnä keskityin toipumiseen. Tuntui kuitenkin hirvittävän pahalta huomata jatkuva lihominen.

Nyt tämän lääkkeen kanssa on luottavainen olo, vaikka joutuisikin käyttämään loppuiän. Sellaiseen fyysiseen kuntoon en enää pääse, missä ennen olin, joten ruoka on jatkossakin pidettävä seurannassa. 

Elintapamuutokset on huomattavasti helpompi tehdä Ozempicin avulla kuin ilman. Mutta muutoksia on tehtävä, jos aikoo pudottaa painoa.

Vierailija
464/467 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

@463: Muista sisällyttää kaksi ruokalusikallista rypsi- / oliiviöljyä ruokavalioosi. Liian rasvattomalla ruokavaliolla eläessä saa herkästi sappivaivoja. Öljyn lisääminen lisää tietenkin päivittäistä energiamäärää. Saat kuitenkin tarpeelliset rasvahapot ja et ainakaan koe mielialaoireilua aivoille tärkeiden rasvahappojen puutteen vuoksi.

Vierailija
465/467 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliooni kuuluu oliiviöljy, pähkinät ja siemenet.

Vierailija
466/467 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellä sopii näiden kirjoittajien grandiositeettia, kun katsovat voivasna arvostella lääkäreitä. Lihavuus aiheuttaa suoraan useita eri sairauksia ja suolistohormonien vaikutus lihomiseen on tieteellisesti todistettu. Suurin osa lihavista jotka saavat apua näistä lääkkeistä, olisi dm2 potilaita puolessa vuodessa ilman ks lääkkeitä. Ennaltaehkäisy on suomalaisen terveydenhuollon ytimessä. On ihan tuurista kiinni kestääkö itse kunkin elimistö suurat ylipainoa ja diabetesta ennen kuin saa siihen lääkettä. 

Vierailija
467/467 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän yleiset "syö vähemmän, niin laihdut" -kommentit omaan arvoonsa. Niitä on kuultu ihan tarpeeksi eikä vastaa todellisuutta laihduttamisen ongelmista.

Kaikille Ozempic ei toimi, mutta niille joilla se toimii, on ehdottomasti parempi laihtua lääkkeen avulla, kuin lihoa lisää ja hankkia lisää sairauksia.

Itselläni oli suuri kynnys lähteä varaamaan lääkäriaikaa laihdutuslääkettä varten,  kun en ollut vielä sairas. BMI oli 31. Sitten kun sattumalta ymmärsin, että iLääkärit on veloitukseton (kelakorvauksen hinnalla toimiva) lääkäripalvelu, otin riskin joutua naurunalaiseksi ja varasin lääkärin (verkossa etänä).

En joutunutkaan naurunalaiseksi, vaan asiallisen keskustelun kävin tilanteestani ja äärettömän helposti sain reseptin Ozempiciin, ja samalla tavalla veloituksettomat jatkoseurannat etäyhteydellä.

Tuntuu hurjalta, että osa lääkäreistä nauraa potilaalle, joka pyytää reseptiä laihdutuslääkkeeseen.

Itselläni oli tilanne, että selkeästi tiedät kaiken ravitsemussuosituksista ja ruoka-aineiden sisällöstä ja päivittäisestä kaloritarpeesta ja liikunnasta jne. Mutta jos laihtumiseen riittävän pieni kalorimäärä aiheuttaa äärimmäistä näläntunnetta jatkuvasti, on normaalisti ihmisen todella vaikea jatkaa sillä linjalla pitkiä aikoja. Ozempic nimenomaan auttaa hillitsemään tätä näläntunnetta ja vähän syöminen on huomattavasti helpompaa. 2kk takana ja 8 kiloa poissa.