Teettäkö kaikki gluteiinittomaksi jos vieraaksi tulee yksi keliaakikko
Esim ylioppilasjuhliin. Vai kerrotko että sulle sopii vain tuo kakku. Riittääkö lappu kakun eteen?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
on gluteeniton ja maitoproteiini allergia samalla henkilöllä,:(
astetta vaikeampi. pitää tarkkaan tietää kaikki ravintoaineet mitkä käy.opiskella .
Minulla sama.
Ei ole kovin vaikeaa, en vain syö gluteenia ja maitotuotteita.
Tietysti tarkoittaa sitä, että enimmäkseen täytyy tehdä kaikki itse.
Yleensä teen omat gluteenittomalle ja kasvissyöjälle, muita erityisruokavalioita harvoin on vieraslistalla. Kaurajauhoa saatan kyllä käyttää muutenkin, jos se gluteenittomallekin käy. Perunajauho ei tuo suurina määrinä mitään hyvää leipomuksiin, joten koskaan en käytä pelkästään sitä. Paitsi jos halutaan ottaa kisa, kuka puhaltaa rutikuivat muffinssit nopeiten suusta. Kakkupohjaakaan siitä ei saa, kostutettua sahajauhoa kylläkin. Mieluiten en lähde korvaamaan mitään millään, vaan teen sitten jotain muuta, mihin voi helposti/luonnollisesti käyttää jotain luontaisesti gluteenitonta jauhoa tai mantelia/pähkinää, esim. macaroneja.
Meillä on perheessä yksi keliaakikko ja tehdään aina kaikki tarjoilut gluteenittomana. Vain joitakin erikoistuotteita, esim. mämmi, hankitaan erikseen normaalina versiona ja keliaakikolle erikseen gluteenittomana.
Kylässä kun käydään, keliaakikko on aina mielissään, jos mahdollisimman moni tarjoiluista on gluteeniton. Välillä tulee eteen tilaisuuksia, joissa muiden herkkupöydät notkuvat ja keliaakikko ohjataan sivupöydälle jossa on vain kuivahtanut muffini ja se iänikuinen Semper keksipaketti.
Gluteenitonta pullataikinaa myydään pakasteena, siitä on erittäin helppo leipoa gluteenittomat leivonnaiset.
KAIKKI kannattaa tehdä SUORAAN gluteenittomaksi ja maidottomaksi.
Eniten ällöttävät esim. kaupan meijerituotteet, jotka ovat sekä laktoosittomia että rasvattomia.
En minä maitorasvaa välttele, mutta nyt toki Valion tuotteita...