Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettäkö kaikki gluteiinittomaksi jos vieraaksi tulee yksi keliaakikko

Vierailija
07.05.2021 |

Esim ylioppilasjuhliin. Vai kerrotko että sulle sopii vain tuo kakku. Riittääkö lappu kakun eteen?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tekisi. Tulisi aika kalliiksi (normioloissa) tehdä 50 hengen tarjoilut gluteenittomiksi 2 keliaakikon takia.

Tämä.

Vierailija
22/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on keliakia. Sukujuhlissa yms hänelle on varattu omaa purtavaa. Muista ottaa niitä mitä voi syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus, että kaikki syö kaikkea, vaan jokaiselle jotain. Siis kahvipöydässä/noutopöydässä.

Vierailija
24/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhden vuoksi kaikilla pitää olla tylsää. Tyypillistä suomalaista tasapäistämistä.

Vertaus: Jos talonpojalla on lehmä mutta toisella ei ole lehmää, niin se on epäreilua. Mutta otetaan toiselta se lehmä pois, niin silloin molemmilla on yhtä paljon!

Vierailija
25/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin ottamaan huomioon kaikki vieraat mutta en tee kaikkia tarjoiluja yhden rajoitteen mukaisesti

Tarkoitus kuitenkin on että vieraat viihtyy ja kaikille on jotain tarjottavaa eikä kenenkään tarvitse kokea paheksuntaa tai häpeää valinnoistaan, on se sitten allergia tai muuten vaan jokin tietty ruokavalio. Esim kun teen salaattia johon tulee kananmunaa ja pekonia, otan siitä osan sivuun pienempään kulhoon ennen noiden lisäämistä. Ja kas, vegaanitkin voi syödä. Glut- tarjoilut laitan hiukan erilleen ja varustan lapulla. Jos tarjoan lämmintä ruokaa, on myös kasvisvaihtoehto

Näinhän se olisi. Hankalaksi voi mennä tehdä kaikille sopivaa ruokaa, jos joukossa on useampi erilainen ruokavalio tai -rajoitus.

Vierailija
26/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen, koska minulla on keliakia. Enkä ala normaalivehnänjauhajien takia hankkimaan sairautta aiheuttavia aineita kotiini saati niillä jotain tekemään. Jos tilanne on tuo että tarjoat vain yhtä gluteenitonta niin huolehdithan hyvin tarkasti ettei se tai sen tarjoomavälineet kontaminoidu missään vaiheessa.  Ja merkitse turvalliset tuotteet selkeästi. Kiitos.

Vierailija
27/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi juma. Gluteeni - gluteeniton on oikea muoto. https://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/ovatko-gluteen…

Minä varaisin myös esim. pakastealtaasta jotakin gluteenitonta suolaista syötävää. En tekisi kaikkea gluteenittomana jos en olisi tottunut muutenkin sellaisia tekemään.

Lappu ja asettelu ehkä hieman sivummalle (selvyyden vuoksi) toimii hyvin. Eikä tietysti ole suuri vaiva näyttää mistä löytyy hänelle sopivaa syötävää.

Lappua ollaan myös käytetty. Suurimman osan ruuista (8-10 hlö) teemme perinteisesti, koska sen osaamme hyvin. Erikoisruokavaliot (1-2 hlö) haetaan kaupasta ja niihin laitetaan lappu.

Vierailija
28/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteiini on vanha, virheellinen nimitys, mutta jotkut on sen oppineet ja käyttää sitkeästi.

Keliaakikot on yleensä niin kamalan nirsoja kun pelkäävät sitä kontaminaatiota, ei tavan kotikokit aina tule ajatelleeksi että hitunenkin vehnäjauhoa riittää pilaamaan tuotteen. Ostaisin keliaakikolle jotain valmiiksi muovitetuissa pusseissa, että on varmasti jotain syötävää, ja tekisin jotain gluteenitonta lisäksi - sellaista, mitä muutkin voivat syödä - että syö jos uskaltaa.

Vierailija
29/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen, koska minulla on keliakia. Enkä ala normaalivehnänjauhajien takia hankkimaan sairautta aiheuttavia aineita kotiini saati niillä jotain tekemään. Jos tilanne on tuo että tarjoat vain yhtä gluteenitonta niin huolehdithan hyvin tarkasti ettei se tai sen tarjoomavälineet kontaminoidu missään vaiheessa.  Ja merkitse turvalliset tuotteet selkeästi. Kiitos.

Tietysti, tämä on mielestäni hieman eri asia. Tietenkään keliaakikon ei tarvitse ostaa saatikka käsitellä tavallisia jauhoja omissa juhlissaan.

Vierailija
30/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsen rippijuhlissa kaksi gluteenittomalla olevaa (ei keliaakikkoa). Yksi kakuista oli gluteeniton, pikkuleipiä oli gluteenittomana, suolaisissa oli gluteeniton vaihtoehto (samanlaisia leipiä kuin muille, mutta gluteenittomasta leivästä). Lisäksi oli sellaista syötävää, jossa ei ole viljoja ollenkaan, kuten vaikka hedelmiä. Kaikissa tarjottavissa (no hedelmiä lukuunottamatta) oli erikoisruokavaliomerkinnät, eli kaikissa luki myös laktoositon, kun tehtiin kaikki järjestelmällisesti myös laktoosittomana + kasvisversiot oli merkitty.

Ja tosiaan, omat ottimet gluteenittomille. 

Vierailija
31/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan huomioon kyllä, mutta kaikkea en tee ruokavalion mukaan. Kerron kyllä keliaakikolle, mitkä ovat turvallisia. Se on sitten eri asia, voinko valmistaa kotonani täysin gluteenittoman tuotteen, koska en ole kuitenkaan dieettikokki, eikä keittiöni ole sitä varten ajateltu. 

Yksi hyvä juttu voisi olla, että ostaisi jostain herkullisia, gluteenittomia tarjoamisia, jolloin ne eivät olisi ollenkaan kontaminoituneet.

Vierailija
32/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki ruoat aina gluteiinittomana, koska gluteiinia ei ole olemassa. Ne ovat myös vähälaktoosittomia, koska vähälaktoosiakaan ei ole olemassa.

Vierailija
33/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihme wannabe-äikän tiitserit tulivat spämmäämään tätä ketjua. Oisko moden aika vähän bännätä näitä kiusaajia?

Vierailija
34/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kaikki ruoat aina gluteiinittomana, koska gluteiinia ei ole olemassa. Ne ovat myös vähälaktoosittomia, koska vähälaktoosiakaan ei ole olemassa.

No, mikäs sitten on vähälaktoositon?

Vierailija
35/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsen rippijuhlissa kaksi gluteenittomalla olevaa (ei keliaakikkoa). Yksi kakuista oli gluteeniton, pikkuleipiä oli gluteenittomana, suolaisissa oli gluteeniton vaihtoehto (samanlaisia leipiä kuin muille, mutta gluteenittomasta leivästä). Lisäksi oli sellaista syötävää, jossa ei ole viljoja ollenkaan, kuten vaikka hedelmiä. Kaikissa tarjottavissa (no hedelmiä lukuunottamatta) oli erikoisruokavaliomerkinnät, eli kaikissa luki myös laktoositon, kun tehtiin kaikki järjestelmällisesti myös laktoosittomana + kasvisversiot oli merkitty.

Ja sitten vielä kommentti, että gluteeniton juustokakku näytti maistuvan hyvin myös heille, jotka voivat syödä gluteenitonta. Harvoin kukaan on huomannut, että juustokakun keksipohja on tehty gluteenittomista kekseistä tavallisten sijaan tai että täytekakkupohja on tehty perunajauhoihin / gluteenittomiin jauhoihin, olen siis muulloinkin tehnyt esim. synttäreille gluteenitonta tarjottavaa. Vaikkapa sen ainoan tarjolla olevan synttärikakun gluteenittomana ja laktoosittomana.

Vierailija
36/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä kommentti, että gluteeniton juustokakku näytti maistuvan hyvin myös heille, jotka voivat syödä gluteenia. Harvoin kukaan on huomannut, että juustokakun keksipohja on tehty gluteenittomista kekseistä tavallisten sijaan tai että täytekakkupohja on tehty perunajauhoihin / gluteenittomiin jauhoihin, olen siis muulloinkin tehnyt esim. synttäreille gluteenitonta tarjottavaa. Vaikkapa sen ainoan tarjolla olevan synttärikakun gluteenittomana ja laktoosittomana.

korjaus boldilla

Vierailija
37/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tein erikseen, mutta nykyään kaikki on sekä gluteenitonta, että laktoositonta ja diabeetikolle sopivaa. On paljon helpompaa kaikille. Esim. kinkun kuorrute on huomattavasti maukkaampi, kun sen tekee gluteenittomista leivänmuruista. Sama pätee täytekakkupohjaan.

Haastetta loi aluksi se että tämä ainut gluteeniton henkilö kuuluu miehen puolen sukuun ja he ovat leipureita. Muutama vuosi siinä meni, ennenkun ihmiset oppivat luottamaan, että olen varmasti huomioinut heidän ruokavalionsa. Itselläni on keittiöalan koulutus.

Vierailija
38/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on vähän kummallisia käsityksiä gluteenittomasta. Esimerkiksi tuo kalleus - perunajauho ei paljon maksa, ja monissa ruuissa riittää ihan vain vehnän korvaaminen sillä. Vaikeaa gluteenittomuus ei myöskään ole, eikä maistu mitenkään erilaiselta. Joskus 20 vuotta vielä maistuikin, varsinkin teolliset gluteenittomat vaihtoehdot olivat ennen tosi ankeita. Nykyään ei.

Mutta itselläni on keliakia, joten olen tietysti tottunut tekemään näitä. Itselläni on lisäksi vielä useita muita ruokarajoitteita, joten olen ottanut haasteeksi tehdä "yhtä hyvää kuin normaalit" tosi rajoittuneella paletilla. Ja todella hyvin se onnistuu, vaikka itse sanonkin.

Ainoa, mikä ei ole vielä onnistunut ihan samanlaiseksi kuin tavallinen vaihtoehto, on pulla.

Vierailija
39/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on vähän kummallisia käsityksiä gluteenittomasta. Esimerkiksi tuo kalleus - perunajauho ei paljon maksa, ja monissa ruuissa riittää ihan vain vehnän korvaaminen sillä. Vaikeaa gluteenittomuus ei myöskään ole, eikä maistu mitenkään erilaiselta. Joskus 20 vuotta vielä maistuikin, varsinkin teolliset gluteenittomat vaihtoehdot olivat ennen tosi ankeita. Nykyään ei.

Mutta itselläni on keliakia, joten olen tietysti tottunut tekemään näitä. Itselläni on lisäksi vielä useita muita ruokarajoitteita, joten olen ottanut haasteeksi tehdä "yhtä hyvää kuin normaalit" tosi rajoittuneella paletilla. Ja todella hyvin se onnistuu, vaikka itse sanonkin.

Ainoa, mikä ei ole vielä onnistunut ihan samanlaiseksi kuin tavallinen vaihtoehto, on pulla.

Mutta miksi ja miten se gluteeniton leipä saadaan teollisissa leipomoissa niin kitkerän makuiseksi? Itse tehnyt gluteenittomia sämpylöitä ja ne on ihan hyvän makuisia. Joku säilöntäaine?

Vierailija
40/64 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tekisi. Tulisi aika kalliiksi (normioloissa) tehdä 50 hengen tarjoilut gluteenittomiksi 2 keliaakikon takia.

Tämä.

Täytekakun voi tehdä gluteenittomana ihan vaan kuule perunajauhosta.

Gluteenittomat keksit juustokakun pohjaan kun tekee itse eivät maksa sen kummempaa.

Suolaisen piirakan pohjaan käytän itse perunaa, joten sekin on halpa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä