Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä lämpimän ruoan sinä toivoisit olevan tarjolla kevään valmistujaisissa?

Vierailija
06.05.2021 |

Joku keitto? Laatikko ja salaatti? Vai joku muu?
Ja mikä on se inhokki, mitä et haluaisi juhlissa syödä?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaisia piiraita enimmillään ja salaattia, ei yhtään enempää. Ei sinne syömään mennä, vaan käväisemään ja onnittelemaan valmistunutta. Juhlat eivät ole ruokajuhla.

Olisi kyllä ollut ankeat juhlat, jos jokainen niistä kolmesta vieraasta olisi tullut vain käväisemään.

Sitä se on, jos on kolmet juhlat saman päivän aikana eri puolella kaupunkia.

Sitä paitsi sankari haluaa päästä juhlimaan ystäviensä kanssa, ei joudenkin kumminkaimojen 90 vuotiaiden isomummujen kanssa.

Millaisilla ihmisillä on kolmet juhlat joka vuosi? Mistä te oikein revitte nämä kaikki juhlittavat? Omista yo-juhlista on aikaa kohta 20 vuotta ja olen ollut kaksissa valmistujaisjuhlissa sen jälkeen. Toista näistä en edes tuntenut, kävin vain syömässä nopeasti.

Vierailija
82/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka uusia perunoita ja loimulohta. Hittoon ne keitot ja kiusaukset. Ja naposteltavaa!

Tosi hyvä muuten, mutta kesäkuun alussa uudet perunat ovat usein kalliita, pieniä ja Ruotsista tuotuja.

Meillä oli joskus juhlissa itse savustettuna lohta ja se oli vieraiden mielestä ihan parasta.

No joku muu lisuke sitten. Vaikka itse tehtyä perunasalaattia vanhoista perunoista. Vaikka ei ne uudet perunat nyt niiin kalliita ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin toivon juhlissa olevan aina voileipäkakkua. Sitä saa niin harvoin ja on niin herkkua. Liha- ja kalaversiot tietysti molemmat. Lisäksi voisi olla karjalan piirakoita munavoilla, nami. Kaikille ei välttis voileipäkakku uppoa, niin voisi olla tarjolla vaihtoehtona myös suolainen piirakka. Sitten ehkä jokin ruokaisampi salaatti, ja toinen vähän rakkaampi. Jälkkäriksi tietysti kakut (sekä täytekakku että juustokakku) ja jotain keksejä.

Kyllä jaksaisi näillä eväillä pitkän matkalaisetkin juhlia ja ajella vielä kotiakin. Ei tarviis mitään varsinaisia lämpimiä ruokia.

En kyllä voi ymmärtää noita kommentteja, että "vain kahvit ja kakku riittää, eihän sinne asumaan olla tultu". Kyllä on ankeita juhlia heillä, en haluis olla sellaisissa vieraana. Itse en ees kehtaisi lähettää vieraita tyhjin mahoin kotimatkalle. Huonot on sellaiset juhlat, joista joutuu poistumaan abc:n keittiön kautta, että kotia selviää ennen nälkäkuolemaa.

Vierailija
84/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitot on hankalia syödä.

Savustettua lohta, parit salaatit, leipää, liha/kasvispullia.

Ei ainakaan iänikuista voileipäkakkua, kiusauksia tai keittoja.

Makuja on monenlaisia. Meillä kaikki ripillepääsijät, ylioppilaat ja valmistuneet ovat aina toivoneet, että teenhän juhliin sitten varmasti voileipäkakkua. Olen ehdotellut, että ei tehtäisi aina sitä, kun vieraistakin suurin osa on aina samoja. Mutta olen monen vieraan suusta kuullut, että ihanaa, on voileipäkakkua, odotettiin että voi kun olisi sitä, kun se on aina niin hyvää. Ja kaikki on mennyt viimeistä murua myöten. 

Tämä! Itse oon ainakin aina pettynyt, jos ei ole tarjolla voileipäkakkua, enkä todellakaan ole ainoa meidän sovussa! Itsetehtyä sellaista saa yleensä korkeintaan kerran vuodessa ja on onhan se vain niiiin hyvää ja juhlavaa! Ei ole juhlia ilman voileipäkakkua ;).

Vierailija
85/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdottomasti haluan olla tänäkin keväänä vieraana kahvi ja kakku ylioppilasjuhlissa.  Juuri ne juhlat joihin noloa pitemmäksi aikaa jäädä roikkumaan. Toki en ole koskaan ollut mistään pitemmästä matkasta valmistujaisjuhlissa ja jos olisin niin silloin voi ruokailla matkan varrella.

Vierailija
86/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea tarjotaan lämmintä ruokaa juhlissa? Olen ennenkin lukenut, että tuollaista tapaa joillakin on, mutta itse en ole koskaan törmännyt ruokaan juhlissa. Minusta olisi tosi hassua erityisesti tuollaisissa työläissä juhlissa aletaan laittamaan ruokaa vieraille. Erityisesti joku soppa on tosi outo ratkaisu, kun kuitenkin juhlista puhutaan. Jos matka on pitkä, ollaan vieraina tietenkin käyty syömässä matkalla eikä velvoitettu sitä juhlakalua perheineen syöttämään meitä tuona kiireisenä päivänä.

Vierailija
87/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savukalaa, uusia perunoita tai perunasalaatti, voileipäkakku, wrappeja tai rieskarullia, Kasvispiirakka, nakkipiiloja.

Vierailija
88/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan mitään kiusausta tai pastasalaattia. Näistä on juhlat kaukana, ja ne kuvastavat vaan sitä, että tarjoilut on haluttu järjestää mahdollisimman halvalla.

Samaa mieltä, juhlissa odottaa saavansa jotain parempaa kuin edullista arkiruokaa. Kinkkukiusaus tms. on jotain mitä syön silloin kun rahat on vähissä.

Vierailija
89/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin lihapullia kastikkeessa, perunamuusia ja salaattia.

Vierailija
90/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa yo-juhlissa osa vieraista, joilla oli useammat juhlat kierrettävänä, sanoivat jättäneensä meidän juhlat viimeisiksi, koska meillä on kuitenkin kaikkein parhaat tarjottavat, joiden vuoksi haluavat viipyä pitempään ja syödä kunnolla. Muuten olisivat saapuneet muiden juhliin sitten, kun siellä olisi jo tarjoilut loppunut. Tiesivät myös jo valmiiksi, että meillä juhlat jatkuvat aivan varmasti vähän pitempään. 

Meillä oli jokaiselle saapuvalle ensin lasi kuohuvaa ja sen kanssa suolaista naposteltavaa. Lisäksi pöydässä oli koko iltapäivän ajan sekä ruokatarjoilu että kakkukahvit. Aina kun joku loppui, laitettiin uudet tuoreet tarjottavat tilalle. Eli kaikkea oli tehty riittävästi varastoon eikä mikään seisonut pöydässä niin kauan, että olisi ehtinyt pilaantua. Tällä tavalla ne, jotka halusivat käydä vain pikaisella onnittelukäynnillä ja kakkukahveilla, pääsivät jatkamaan matkaansa ja ne, joiden oli tarkoitus viipyä vähän pitempään, saivat riittävästi syödäkseen. Illemmalla oli sitten vielä erilliset iltatarjoilut, kun kakkukahvittelijat olivat jo käyneet. 

Mutta jokainen tekee oman näköisensä juhlat. Nyt korona-aika tuo toki vielä omat rajoitteensa. 

Vierailija
91/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaisia piiraita enimmillään ja salaattia, ei yhtään enempää. Ei sinne syömään mennä, vaan käväisemään ja onnittelemaan valmistunutta. Juhlat eivät ole ruokajuhla.

Olisi kyllä ollut ankeat juhlat, jos jokainen niistä kolmesta vieraasta olisi tullut vain käväisemään.

Sitä se on, jos on kolmet juhlat saman päivän aikana eri puolella kaupunkia.

Sitä paitsi sankari haluaa päästä juhlimaan ystäviensä kanssa, ei joudenkin kumminkaimojen 90 vuotiaiden isomummujen kanssa.

Millaisilla ihmisillä on kolmet juhlat joka vuosi? Mistä te oikein revitte nämä kaikki juhlittavat? Omista yo-juhlista on aikaa kohta 20 vuotta ja olen ollut kaksissa valmistujaisjuhlissa sen jälkeen. Toista näistä en edes tuntenut, kävin vain syömässä nopeasti.

Vai että millaisilla ihmisillä voi olla useampia valmistujaisjuhlat?

Esimerkiksi meillä. Perheemme omat lapset ovat juuri näitä 18-22 vuotiaita ja saman ikäisiä löytyy myös sisarusteni perheistä ja miehen sisarusten perheistä. Sen lisäksi on esimerkiksi serkkujen lapsia, lastemme ystäviä, meidän ystävien lapsia ja naapureita. Yhtenä vuonna oli neljät juhlat saman päivän aikana ja kahtiin juhliin emme ennättäneet.

Ei tätä onneksi enää kauan kestä, sitten rauhoittuu. Juhlavyöryn takia en edes ajattele alkaa syömään mitään isoa ja raskasta missään, vaan lähinnä helpoilla suupaloilla mennään. Ruuat eivät saa olla sotkevia, eli ei mitään rasvaisia, hankalia ja liian erikoisia. Olemme myös tosi tarkkoja siitä, että emme pistä suuhumme mitään auringossa seissyttä.

Vierailija
92/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan sitä iänikuista lohikeittoa, jota tuntuu olevan joka juhlissa, joissa on lämmin ruoka.

Mitä toivoisit lohikeiton tilalle ?

Esim maksamakkarakeitto.

Vierailija
93/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisena vartaassa paistettu sika ja perunasalaattia.

Vierailija
94/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea tarjotaan lämmintä ruokaa juhlissa? Olen ennenkin lukenut, että tuollaista tapaa joillakin on, mutta itse en ole koskaan törmännyt ruokaan juhlissa. Minusta olisi tosi hassua erityisesti tuollaisissa työläissä juhlissa aletaan laittamaan ruokaa vieraille. Erityisesti joku soppa on tosi outo ratkaisu, kun kuitenkin juhlista puhutaan. Jos matka on pitkä, ollaan vieraina tietenkin käyty syömässä matkalla eikä velvoitettu sitä juhlakalua perheineen syöttämään meitä tuona kiireisenä päivänä.

No Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla ainakin. Mutta siellä nyt tehdään muutenkin asiat kunnolla.

Vierailija
95/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne juhlat muuten on työläät jos jo ruoankin kanssa kursaillaan? Ei kai niissä mitään muuta työlästä edes ole kuin ne tarjottavat ja kakkupuolen voi helposti ostaa.

Vierailija
96/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla ainakin. Mutta siellä nyt tehdään muutenkin asiat kunnolla.

No niinpä! Lapsiakin tehdään samantien varastoon asti, niin ei lopu kesken, jos kato iskee.

Vierailija
97/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän rakastan suolaisia piirakoita, mutta on niillä vähän tylsä saada mahaansa täyteen. Lohi on monelle mieleen. Jos olisi vaikka sitä jossain muodossa, uusia perunoita ja lisukkeeksi erilaisia ruokaisia ja perusvihersalaattia sekä hyvää leipää? Tosi tavallista, mutta toimii. Kasvisvaihtoehtona lämpimälle ruualle voisi olla joku ratatouilletyyppinen kasvispata.

Vierailija
98/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin useita pieniä tarjottavia, että kaikille ruokarajoitteisille löytyy edes jotain. Salaattia, johon voi itse lisätä proteiinin (huomioi kasvissyöjät), pikkusuolainen, sämpylää ja levitettä, hedelmiä, esimerkiksi erilaisia meloninpaloja, kakku, macarones. Laadukas kuohujuoma.

Lämmintä ruokaa ei mielestäni tarvita. Panosta laatuun niin jäät mieleen.

Vierailija
99/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pitkänmatkalaisia ja vähän vanhempaa väkeä, ruokana palapaisti ja perunagratiini, salaatti ja ruoan jälkeen kakku + muutama sortti pikkuleipiä. Hyvin kelpasi kaikille ja toi palapaisti on siitä kiva, että vain paranee uudelleenlämmityksestä eikä pilaannu herkästi.

Vierailija
100/125 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti haarukoitava pastaruoka.