HS Espoolaisen DI:n elinikä on n. 12vuotta pidempi kuin kainuulaisen pientuloisen
Puhutaan kuitenkin maailman tasa-arvoisimpiin kuuluvasta maasta. Mikä selittää miesten näin valtavan eron hyvinvoinnissa? Miksi Itä-Suomessa ei pidetä huolta itsestään?
Kommentit (99)
Kyllä sairaalan etäisyyskin vaikuttaa.
Me asumme Itä-Suomessa paikassa, jossa ambulanssikyyti suurempaan sairaalaan kestää 2.5 h. Lyhimmillään, jos mitään viivettä ei matkaan tule. En todellakaan haluaisi saada täällä esimerkiksi liuotushoitoa vaativaa aivoinfarktia. Todennäköisyys sille, että käytännössä olisin liuotushoidossa riittävän nopeasti, on pieni.
Matka sairaalaan on konkretisoitunut lähipiirissäni äskettäin. Nelikymppinen ystäväni kuoli sairauskohtauksen seurauksena muutaman päivän hengityskonehoidon jälkeen. Sitä ennen tuntien matka ambulanssissa. Ennuste oli kyllä alunperinkin huono, mutta silti on tullut mieleen, olisiko voinut käydä toisin, jos hänet olisi saatu sairaalatasoiseen hoitoon nopeammin.
Kyllä näillä asioilla on vaikutusta.
Kainuulaisen keskituloisen työssäkäyvän kommentti: jos ei ole varaa yksityiseen terveydenhoitoon tai työpaikalla ei ole hyvää sopimusta työterveyshuollosta yksityisen terveysaseman kanssa, ollaan heikoilla jäillä. Julkiselle puolelle on todella vaikea päästä hoitoon, mm. lääkärivajeen takia.
Mutta sekin kannattaa huomata, että ne elämän viimeiset vuodet eivät välttämättä ole laadukkaita, vaikka olisi elänyt kurinalaisesti kuin buddhalainen munkki. Olen nähnyt viimeisen päälle terveellisesti eläneitä, joille on tullut syöpä tai aivoinfarkti 70-vuotiaana ja viruvat sitten vuodeosastolla kuolemaa tehden. Sitten on näitä, jotka ovat ryypänneet, polttaneet ja naineet ristiin koko elämänsä ja kuolevat kotiinsa rauhallisesti nukkuessa. Tiedän, todennäköisyys elää paremmin on ensinmainituilla, mutta elämä ei anna edes perävalotakuuta.
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. Fiksut ihmiset ymmärtävät ohjeiden merkityksen myös terveyteen liittyen. Tyhmille ei mene oppi perille millään. Nythän tuon näkee hyvin kun katsoo ympärilleen. Maskeista kieltäytyjät ja rajoituksia vastaan mieltään osoittavat ovat persaukisen näköistä porukkaa. Ei ole koskaan mennyt mikään oppi perille kun ovat siinä tilanteessa eikä mene nytkään. Änkyröivät vastaan eivätkä ymmärrä, että kusevat omille nilkoilleen näin tehdessään.
Älykkyyden ja eliniän odotteen välillä on vahva korrelaatio. Siksi espoolainen insinööri elää pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dipillä on varaa yksityiseen, kainuulaisella työttömällä ei. Dipillä on varaa nauttia elämästä, kainuulaisella työttömällä ei. Mutta ei pelkoa, kunhan kokkarit pääsee valtaan, nämä erot tulevat kasvamaan räjähdysmäisesti lisää.
Tätä kutsutaan elämän valinnoiksi, jotka jokainen tekee ihan itse.
Totta kai jokaisella puoliksi lukutaidottomalla ja kovaa työntekoa arvostaneessa perheessä kasvaneella pojalla on valmiudet opiskella diplomi-insinööriksi. Jo erot älykkyydessä määrittelevät valintoja aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Aika mikä selittää? No se, että työ, perhe, harrastukset, ystävät ja työterveyshuolto pitää sut erossa pullosta. Niin yksinkertaista se vaan on.
Jätit sitten sen tärkeimmän pois eli naisen
Vierailija kirjoitti:
Elämä on Espoossa niin paljon helpompaa.
Ai? Kaikkiko me asumme Westendissä? Kyllä täällä elää myös syrjäytyneitä ja köyhiä, joilla elämä on ihan yhtä vaikeaa kuin sillä sohvalle piereskelemään jääneellä juntillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dipillä on varaa yksityiseen, kainuulaisella työttömällä ei. Dipillä on varaa nauttia elämästä, kainuulaisella työttömällä ei. Mutta ei pelkoa, kunhan kokkarit pääsee valtaan, nämä erot tulevat kasvamaan räjähdysmäisesti lisää.
Tätä kutsutaan elämän valinnoiksi, jotka jokainen tekee ihan itse.
Totta kai jokaisella puoliksi lukutaidottomalla ja kovaa työntekoa arvostaneessa perheessä kasvaneella pojalla on valmiudet opiskella diplomi-insinööriksi. Jo erot älykkyydessä määrittelevät valintoja aika paljon.
Kysyn edelleen: mitä tällä on tekemistä tasa-arvon kanssa?
Kaikilla on sama mahdollisuus koulutukseen. Oma valinta. Jotkut haluavat päästä helpolla ja luulisi olevan selvää, että helpolla ei saa samaa kuin kovalla työllä ja vaivaa näkemällä. Ne DI:n paperit eivät ole muropaketista tupsahtaneet espoolaisillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme Itä-Suomessa paikassa, jossa ambulanssikyyti suurempaan sairaalaan kestää 2.5 h. Lyhimmillään, jos mitään viivettä ei matkaan tule. En todellakaan haluaisi saada täällä esimerkiksi liuotushoitoa vaativaa aivoinfarktia. Todennäköisyys sille, että käytännössä olisin liuotushoidossa riittävän nopeasti, on pieni.
Matka sairaalaan on konkretisoitunut lähipiirissäni äskettäin. Nelikymppinen ystäväni kuoli sairauskohtauksen seurauksena muutaman päivän hengityskonehoidon jälkeen. Sitä ennen tuntien matka ambulanssissa. Ennuste oli kyllä alunperinkin huono, mutta silti on tullut mieleen, olisiko voinut käydä toisin, jos hänet olisi saatu sairaalatasoiseen hoitoon nopeammin.
Asuinpaikkanne olette valinneet te itse. Siihen liittyy jokaisella omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mikä selittää? No se, että työ, perhe, harrastukset, ystävät ja työterveyshuolto pitää sut erossa pullosta. Niin yksinkertaista se vaan on.
Jätit sitten sen tärkeimmän pois eli naisen
Jutussa haastatellulla huono-osaisella miehellä oli ollut vaimo ja 2 lasta, mutta tyyppi ulkoisti itsensä perheestä alkoholin ja huumeiden avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo nyt ole sanomattakin selvää ettei haja-asutusalueilla voi olla samanlaiset palvelut kuin pääkaupunkiseudulla. Tai voisi tietysti olla mutta veroprosennti nousisi todennäköisesti yli 100:n ja sitten oltaisiin kusessa.
Itse olen ns. tavallisesta työläisperheestä yliopistoon päässyt, en kylläkään DI. Kyllä paljon riippuu siitä, missä kasvaa ja millaiset ovat sosiaaliset ympyrät. Olen syntyisin Kainuusta, pois sittemmin muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ns. tavallisesta työläisperheestä yliopistoon päässyt, en kylläkään DI. Kyllä paljon riippuu siitä, missä kasvaa ja millaiset ovat sosiaaliset ympyrät. Olen syntyisin Kainuusta, pois sittemmin muuttanut.
Väittäisin, että eniten vaikuttaa oma asenne. Minäkin olen pienestä pjärslävestä kotoisin ja mikäli nuo kertomasi pitäisivät kutinsa, siellä piereskelisin edelleen äiteen sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on sama mahdollisuus koulutukseen. Oma valinta. Jotkut haluavat päästä helpolla ja luulisi olevan selvää, että helpolla ei saa samaa kuin kovalla työllä ja vaivaa näkemällä. Ne DI:n paperit eivät ole muropaketista tupsahtaneet espoolaisillekaan.
Ei tietenkään ole sama mahdollisuus. Miksei sitten jokainen opiskele lääkäriksi tai lakimieheksi, jos kyse on vain viitseliäisyydestä? Luuletko, ettei oppimisen haasteilla, älykkyydellä tai perhetaustalla ole mitään merkitystä? Kuitenkin tutkitusti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole sama mahdollisuus. Miksei sitten jokainen opiskele lääkäriksi tai lakimieheksi, jos kyse on vain viitseliäisyydestä? Luuletko, ettei oppimisen haasteilla, älykkyydellä tai perhetaustalla ole mitään merkitystä? Kuitenkin tutkitusti on.
Pääasia ei ole koulutus vaan miksi terveyserot on Suomessa Euroopan huippua eri koulutustasoilla ja eri alueilla. Jos haluatte keskustella koulutukseen pääsystä, se on eri keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. Fiksut ihmiset ymmärtävät ohjeiden merkityksen myös terveyteen liittyen. Tyhmille ei mene oppi perille millään. Nythän tuon näkee hyvin kun katsoo ympärilleen. Maskeista kieltäytyjät ja rajoituksia vastaan mieltään osoittavat ovat persaukisen näköistä porukkaa. Ei ole koskaan mennyt mikään oppi perille kun ovat siinä tilanteessa eikä mene nytkään. Änkyröivät vastaan eivätkä ymmärrä, että kusevat omille nilkoilleen näin tehdessään.
Näytämme persaukisilta, mutta oikeasti olemme varakkaita, kun emme tuhlaa rahaa kalliisiin vaatteisiin ja maskeihin. Maskia turhempaa ostosta saa miettiä, ehkä ilotulitusraketti pääsee lähelle.
Jaa. Mun espoolainen DI-isäni eli vain 77 vuotta. Alkoholi myös maistuii. Taitaa maistua heille enemmän, kuin Kainuussa.
Elämä on Espoossa niin paljon helpompaa.