Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lähihoitajan koulutus kestää 3v mutta ei saa edes tippaa laittaa?

Vierailija
05.05.2021 |

Ihmetyttää että mitä siellä koulussa tehdään tämä koko aika?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran kovissa kivuissa ensiavussa. Lääkäri yrittää ährätä tippaa vaikka kuinka kauan, lopulta tuli eräs tuttavani, joka ollut siellä 30v töissä, alunperin vissiin apuhoita-nimikkeellä, ja tuikkasi tipan vaivattomasti paikalleen. Tekemällä oppii.

Vierailija
42/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitajienkin koulutus kestää nykyään 3 vuotta, alunperin taisi kestää 3 kuukautta ellen väärin muista. 

Yksi tuttavani toimi vuosia hammashoitajana miehensä vastaanotolla eikä hänellä ollut alan koulutusta lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kerran kovissa kivuissa ensiavussa. Lääkäri yrittää ährätä tippaa vaikka kuinka kauan, lopulta tuli eräs tuttavani, joka ollut siellä 30v töissä, alunperin vissiin apuhoita-nimikkeellä, ja tuikkasi tipan vaivattomasti paikalleen. Tekemällä oppii.

En ymmärrä miten asiaan liittyy se, että tuttavasi oli alunperin apuhoitaja, koska hän on nyt sairaanhoitaja.

Varmasti vaikka postinkantaja oppisi laittamaan tipan, mutta kun se ei edelleenkään ole sitä että vaan tuikataan ihmiselle kanyyli ja laitetaan siihen roikkumaan jokin nestepussi kuten sinä näyt kuvittelevan.

Vierailija
44/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetellaan pyyhkimään persettä ja kaatamaan kahvia. Loppuaika menee jaaritellessa, näin ainakin silloin kun itse sen koulun kävin. Työpaikalla et kuitenkaan päätä mistään vaan juokset sairaanhoitajan mielivaltaisten käskyjen mukaan.

Vierailija
45/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos, kun yleensä noin sairaanhoitajilla on jo taustalla ylioppilastutkinto, joten heille niin kuin voidaan sitten sen kolme ja puolivuotisen koulutuksen jälkeen antaa oikeus tipan laittoon, mutta lähihoitajalla ei ole sitä yleissivistävää koulutusta yleensä lainkaan, joten se kolme vuotta menee ihan siihen sivistyksen hankkimiseen... tai jotain....

Mutta aattele, sulla on sitten lähihoitajana vähän vähemmän vastuutakin kuin sillä joka sen tipan saa laittaa.

Vierailija
46/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulman nistikin osaa tipan laittaa.

Vierailija
47/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän joka alalla ole tehtävät jaettu tietyille tekijöille. Tipan laittaminen ei kuulu lähihoitajalle, lääkkeiden määrääminen ei kuulu sairaanhoitajille. Todennäköisesti hoitajat kuitenkin osaisivat hoitaa kaikki edellämainitut, tasosta viis.

Eivät muuten osaisi. Eivätkä osaa.

On aivan eri asia olla sairaanhoitajana jollakin terveyskeskuksen vanhusten kroonikko-osastolla.

Kuin olla sairaanhoitaja ensiapuosastolla, leikkausalissa ja teho-osastolla.

Tai vaikka kirurgisellakin osastolla.

Tuo on tempun tekemistä. Niitä kyllä oppii. Kaikki sairaanhoitajat eivät syystä, tai toisesta löydä suonta.

Tipan laitto on rutiinia, johon oppii, jos annetaan mahdollisuus.

Vierailija
48/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten asiaan liittyy se, että tuttavasi oli alunperin apuhoitaja, koska hän on nyt sairaanhoitaja.

Varmasti vaikka postinkantaja oppisi laittamaan tipan, mutta kun se ei edelleenkään ole sitä että vaan tuikataan ihmiselle kanyyli ja laitetaan siihen roikkumaan jokin nestepussi kuten sinä näyt kuvittelevan.

Lääkäri määrää mitä laitetaan. Ja jos tulee probleemi kesken kaiken, häntä konsultoidaan ja laitetaan uutta tilanteen vaativaa nesteytystä, antibioottia jne.

Vierailija
49/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut kyllä opiskellut sh:ksi missään vaiheessa. Ja tämä on totta!

Vierailija
50/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri määrää mitä laitetaan. Ja jos tulee probleemi kesken kaiken, häntä konsultoidaan ja laitetaan uutta tilanteen vaativaa nesteytystä, antibioottia jne.

Miksi sinä tätä minulle kerrot?

Vierailija
51/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssissa lähihoitaja avaa suoniyhteyden valmiiksi ja vieläpä liikkuvassa autossa. Laittaapa joskus samalla reissulla sairaalassa toiselle potilaallekin tipan, kun sh ei ole onnistunut. Joten kyllä lähihoitaja joissakin tapauksissa saa tipan laittaa, mutta ei lääkettä sisältävää liuosta.

I. V luvat eivät kuulu perustason ensihoidon luoiin. Joillekin annetaan erikoisluvalla, mutta edellyttää koulutusta ja sh- piirin erikoislupaa. Pitää myös osata sitten toimia, jos antaa lääkettä I. V ja jotain tapahtuu. Vastuu kulkee aina näiden oikeuksien mukana.

Kuten sanoin, lähihoitaja saa ambulanssissa laittaa lääkeettömän tipan ja näin tehdään. Voi käydä sairaalassa laittamassa kanyylin paikalleen ja sh jatkaa siitä laittaen lääkkeet menemään.

Vierailija
52/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien koulutusten kesto pitäisi puolittaa. Tekemällä oppii.

Vierailija
53/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitajienkin koulutus kestää nykyään 3 vuotta, alunperin taisi kestää 3 kuukautta ellen väärin muista. 

Yksi tuttavani toimi vuosia hammashoitajana miehensä vastaanotolla eikä hänellä ollut alan koulutusta lainkaan.

Hammashoitaja on lähihoitaja nykyisessä koulutuksessa.

Vierailija
54/54 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän joka alalla ole tehtävät jaettu tietyille tekijöille. Tipan laittaminen ei kuulu lähihoitajalle, lääkkeiden määrääminen ei kuulu sairaanhoitajille. Todennäköisesti hoitajat kuitenkin osaisivat hoitaa kaikki edellämainitut, tasosta viis.

Eivät muuten osaisi. Eivätkä osaa.

On aivan eri asia olla sairaanhoitajana jollakin terveyskeskuksen vanhusten kroonikko-osastolla.

Kuin olla sairaanhoitaja ensiapuosastolla, leikkausalissa ja teho-osastolla.

Tai vaikka kirurgisellakin osastolla.

Totta, mutta tärkeitä töitä tekevät kaikki.

Vai onko vanhusten hoito mielestäsi jotenkin ala-arvoisempaa terveydenhuollon työtä.

Muistahan, että sinustakin tulee vanha, mikäli elät niin kauan. Ja omaisistasi.