Hei sinä muussa maassa asunut! Mikä on henkisesti vapain maa jonka tiedät?
Alkaa enemmän ja enemmän ahdistaa tämä suomalaisten kyttäys-ja ilmiantomeininki, jos satut hieman poikkeamaan tavallisesta tallaajasta.
Mikä olisi sellainen maa, jossa olisi kuitenkin suhteellisen turvallista mutta ihmisen annetaan elää omaa elämäänsä ja tehdä omia valintojaan ilman jatkuvaa kyttäystä ja kyräilyä?
Kommentit (81)
Nimenomaan tuota henkistä olemisen vapautta kaipaan, rälläysvuodet on kaukana takana, kivaa oli sekin! Taloudellista tukea en tarvitse, on ammatti joka elättää maassa kuin maassa.
Mutta nuo hallitukset taitavat tosiaan olla mätiä vähän kaikkialla...kaipaan vaan sitä vapautta olla ja elää, iloa ja suvaitsevuutta. Ai niin ja heterokin olen! Paljon muuten sait ennakkoluuloja mahdutettua yhteen kommentiin, propsit siitä👍
Kööpenhamina tai Amsterdam. Vapaamielisempiä kaupunkeja saat etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tuota henkistä olemisen vapautta kaipaan, rälläysvuodet on kaukana takana, kivaa oli sekin! Taloudellista tukea en tarvitse, on ammatti joka elättää maassa kuin maassa.
Mutta nuo hallitukset taitavat tosiaan olla mätiä vähän kaikkialla...kaipaan vaan sitä vapautta olla ja elää, iloa ja suvaitsevuutta. Ai niin ja heterokin olen! Paljon muuten sait ennakkoluuloja mahdutettua yhteen kommentiin, propsit siitä👍
Ps. selkeästi suomalaisuus ei ole sinusta lähtenyt...voivoi näitä ennakkoluuloja! Tietäisitpä montako kertaa minua on luultu huumeidenkäyttäjäksi tai mielenterveysongelmaiseksi koska olen iloinen ja suvaitsevainen ihminen...
Muuta aavistuksen etelämmäksi johonkin kansainväliseen kaupunkiin.
Ei sellaista olekaan.
Ihan oikeasti, yksittäisellä ihmisellä voi käydä hyvä tuuri ja sattua tosi kivan ihmisjoukon keskelle Maassa X. Mutta kaikenlaisia kyttääjiä, nillittäjiä ja ilmiantajia on ihan joka puolella maailmaa.
Samanmielisten keskuudessa on elämä helpompaa missä tahansa. Jos olet jostain eri mieltä tai teet jonkin eri tavalla kuin muut, löytyy vapaamielisistäkin useimmiten se suvaitsematon puoli.
Mielestäni Italiassa oli kevyttä olla. Ihmiset huolettomia, välittömiä, lämpimiä. Tosin en ihan päässyt yhteiskuntaan sisään niin että ymmärtäisin yhteisön rakennetta tai ymmärtänyt ketä syrjitään.Varmasti katoliset arvot siellä pohjalla eli ei niin avarakatseista kuitenkaan. Heidän tempperamenttinsa toi rennon fiiliksen.
Pinnallinen suvaitsevaisuus on eri asia kuin todellinen toiseuden sietämisen kyky. Joissain maailman pahimmista takapajuloista voi olla paljonkin erilaisuuden sietoa ns. kylähulluja kohtaan, toisaalta taas liberaalina pidetyssä Suomessa saa on esimerkiksi työttömien ja lihavien jatkuva kyttääminen ja bashaus ihan yleisesti hyväksyttyä.
Sanoisin, että ns. elämän ymmärrys on monesti heikkoa Suomessa. Heikoille ei riitä ymmärrystä, ehkä historiallisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Italiassa oli kevyttä olla. Ihmiset huolettomia, välittömiä, lämpimiä. Tosin en ihan päässyt yhteiskuntaan sisään niin että ymmärtäisin yhteisön rakennetta tai ymmärtänyt ketä syrjitään.Varmasti katoliset arvot siellä pohjalla eli ei niin avarakatseista kuitenkaan. Heidän tempperamenttinsa toi rennon fiiliksen.
No et tainnut päästä tosiaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Hollanti
Hollanti on kaksijakoinen maa, ulospäin hyvinkin liberaali mutta sisältä konservatiivinen monessa suhteessa. En ole asunut siellä, ainoastaan käynyt, mutta jossain vaiheessa tuli tutustuttua kulttuuriin kirjallisuuden ym. kautta. Haluaisin kyllä asua siellä joskus myöhemmin, ehkä eläkkeellä? Vanhukselle se on paras paikka elää.
Minä olen matkustellut ja asustanut ympäri maailmaa, ja aina, kun laskeudun kotipitäjäni lentokentälle ja olen Suomessa, rauha laskeutuu sydämeen samalla, kun keuhkot täyttyvät viileästä ja puhtaasta ilmasta.
Ap ja muut muualle haluavat, tekin pärjäätte Suomessa ihan kivasti, kunhan lakkaatte välittämättä niin helv*etisti siitä, mitä muut teistä saattavat ajatella. Ulkomailla te vain ette ymmärrä sitä, miten ulkopuolisia ja yhdentekeviä te siellä olette ihmisinä. Ja kun matkustelette huvin vuoksi, olette rahaa tuovia turisteja, ja työmatkoilla olette työnantajanne edustajia, totta kai teitä kohdellaan eri tavalla kuin kotikylällä tallustellessanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. selkeästi suomalaisuus ei ole sinusta lähtenyt...voivoi näitä ennakkoluuloja! Tietäisitpä montako kertaa minua on luultu huumeidenkäyttäjäksi tai mielenterveysongelmaiseksi koska olen iloinen ja suvaitsevainen ihminen...
Maassa, jossa asun, poliisi saattaa jopa ampua mielenterveysongelmaisen keskellä kaupunkia. Että se siitä suvaitsevaisuudesta. Suomessa niitä ennakkoluuloja on varsin vähän tähän maahan verrattuna. Jos elät huomiota herättämättä, elämä on ihan mukavaa. Kaikki ei vastaa ulkomaalaisen iloisuuteen samalla tavalla, rasismiakin on pitänyt sietää menneiden vuosien aikana aika paljon. Hyvä silti joskus elämässään kokeilla, miltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollanti
Hollanti on kaksijakoinen maa, ulospäin hyvinkin liberaali mutta sisältä konservatiivinen monessa suhteessa. En ole asunut siellä, ainoastaan käynyt, mutta jossain vaiheessa tuli tutustuttua kulttuuriin kirjallisuuden ym. kautta. Haluaisin kyllä asua siellä joskus myöhemmin, ehkä eläkkeellä? Vanhukselle se on paras paikka elää.
Jos tykkää raa'an/raakalaismaisen suorasta puheesta ja tylystä käytöksestä, niin Hollanti on hyvä valinta. Osaavat olla myös jäykkiä ja huumorintajuttomia.
Oikeasti, ihmisille jotka valittavat suomalaisten jäykkyydestä, suvaitsemattomuudesta ja kyttäysmeiningistä, tekisi hyvää asua jossain tosi hierarkisessa ja tiukasti normitetussa maassa kuten Etelä-Korea.
Olen asunut vain Suomessa ja Hollannissa. Suomi rökittää Hollannin täysin. Joo toki Hollannissa on vähän vähemmän kyräilyä ja kyttäilyä. Mutta Hollannissa esimerkiksi naisen tai äidin rooli on todella ahdas verrattuna Suomeen. Sukupuolten välinen tasa-arvo on vuosikymmeniä Suomea jäljessä. Se oli aikamoinen yllätys, kun Hollantia yleensä kehutaan niin paljon. Myöskin ympäristöarvot sekä koulutus ovat Suomessa parempaa. Hollannissa on aika paljon sivistymättömiä juntteja, joiden elämä pyörii materian ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen matkustellut ja asustanut ympäri maailmaa, ja aina, kun laskeudun kotipitäjäni lentokentälle ja olen Suomessa, rauha laskeutuu sydämeen samalla, kun keuhkot täyttyvät viileästä ja puhtaasta ilmasta.
Ap ja muut muualle haluavat, tekin pärjäätte Suomessa ihan kivasti, kunhan lakkaatte välittämättä niin helv*etisti siitä, mitä muut teistä saattavat ajatella. Ulkomailla te vain ette ymmärrä sitä, miten ulkopuolisia ja yhdentekeviä te siellä olette ihmisinä. Ja kun matkustelette huvin vuoksi, olette rahaa tuovia turisteja, ja työmatkoilla olette työnantajanne edustajia, totta kai teitä kohdellaan eri tavalla kuin kotikylällä tallustellessanne.
Matkustellut olen minäkin paljon, mutten asunut muualla kuin Suomessa. Täällä on tottakai tavattoman paljon asioita, joita arvostan ja rakastan, mutta tämä mentaliteetti! Ja olen kyllä ohi tuon vaiheen, jossa välittäisin mitä minusta saatetaan ajatella, todellakin ykshailee, mutta kun koen etten saa OLLA. Totta varmasti että on käynyt huono tuuri kun en ole löytänyt samankaltaisia ihmisiä, vaikka paljon olen erilaisia ihmisiä eri yhteiskuntaluokista ja ympyröistä tavannut.
Haluaisin raikkaampiin tuuliin...tai sitten vaikka erakoksi Lappiin:) Mutta kun tykkään ihmisistä...
Joku Afrikan valtio, missä suhteellisen turvallista?
Mikä rthansa suurkaupungin ghettoalue. Mutta sitten pitää kestää myös muiden vapaata elämää.