Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Mielelläni vain ruokia, joista näkee mitä ne ovat eli selkeitä tuoresalaatteja, kukkakaalia yms. Ainoa vegaaniseksi laskettava ruoka mitä itse olen tehnyt ja mikä on oikeasti hyvää on daal. Sitä voisi olla lämpimänä vaihtoehtona.
Koska nykyään, ihan oikein, huomoidaan vegaanit ja monet eri allergioista kärsivät, niin oletan, että kutsuilla myös minun ruokavalioni (tavallinen sekasyöjä) huomoidaan. Muuten oletan, etten ole tervetullut ja hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin joskus Tartexia keksin päälle. Vieraat ei uskoneet, että se ei ole maksamakkaraa. En muista mikä maku se oli, ehkä se perus Tartex. Siinä tuntuu olevan joku lihansyöjä umami.
Onko sun idea kasvattaa vieraitasi vegaaneiksi?
Yhtä ärsyttävää kuin uskovaisten jeesustelut.
Miksi sinua ärsyttää, kun altistuu erilaiselle ruoalle tai ajattelutavalle kuin olet tottunut?
En kyllä usko hetkeäkään, että joku, jossa ei ole maksaa, maistuisi maksamakkaralle. Vähän kannattaa noita vieraiden kehuja suodattaa.
Miksikö ärsyttää? Siksi, että kaikki erilainen huomoidaan, mutta se perustavallinen, entinen normaali, ei ole enää ok. Ja turha puhista luonnonsuojelullisesta näkökulmasta niin kauan, kuin ostatte tuhansien kilometrien päästä tuotavaa tehokasvuruokaa ja matkustelette maailman ääriin. Nämä jatkuvat jankutukset vegaaniudesta ymv. saavat vastareaktion aikaan.
Uskon, että paluu arkeen ja tavalliseen lähiruokaan tulee vielä hyvinkin ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyään, ihan oikein, huomoidaan vegaanit ja monet eri allergioista kärsivät, niin oletan, että kutsuilla myös minun ruokavalioni (tavallinen sekasyöjä) huomoidaan. Muuten oletan, etten ole tervetullut ja hyväksytty.
Sähän voit siis syödä aivan kaikkea. Olet kaikista tervetulluin vieras, jos se mitataan ruokavalioon kelpaavien ruokien määrällä.
Minulla on monia ruokarajoitteita. Ei tulisi mieleenkään vaatia kutsujalta huomioimaan niitä kaikkia.
Itsellä on eväät mukana ja syön pöydästä mitä pystyn. Saman tekisin, jos olisin vegaani, en vaatisi itsekeksittyjen rajoitteiden takia erityiskohtelua, jollei kutsuja itse ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin joskus Tartexia keksin päälle. Vieraat ei uskoneet, että se ei ole maksamakkaraa. En muista mikä maku se oli, ehkä se perus Tartex. Siinä tuntuu olevan joku lihansyöjä umami.
Onko sun idea kasvattaa vieraitasi vegaaneiksi?
Yhtä ärsyttävää kuin uskovaisten jeesustelut.
Miksi sinua ärsyttää, kun altistuu erilaiselle ruoalle tai ajattelutavalle kuin olet tottunut?
En kyllä usko hetkeäkään, että joku, jossa ei ole maksaa, maistuisi maksamakkaralle. Vähän kannattaa noita vieraiden kehuja suodattaa.
Miksikö ärsyttää? Siksi, että kaikki erilainen huomoidaan, mutta se perustavallinen, entinen normaali, ei ole enää ok. Ja turha puhista luonnonsuojelullisesta näkökulmasta niin kauan, kuin o
Varmaan tuollaisia jankuttajiakin on. Itse en ole jostain syystä koskaan törmännyt, vaikka tunnen monia vegaaneja. En laske jankutukseksi sitä, että minulle tarjoillaan vegaanisia ruokia. En mä niistä monista tykkää, mutta ei se maailma siihen kaadu, mitä jossain kutsuilla tarjoillaan.
Söisin mielelläni grillattua sikaa.
Marjat, kookosmaito- ja kerma, kasvikset, leivonnaiset.
Ei papuja, hasselpähkinää, mantelia eikä einestuotteita, kuten mifu tai nyhtökaura.
Kahviin toivoisin maitoa. Mielellään toivoisin kalaa tarjolle, jos pidempi juhla.
Vierailija kirjoitti:
Marjat, kookosmaito- ja kerma, kasvikset, leivonnaiset.
Ei papuja, hasselpähkinää, mantelia eikä einestuotteita, kuten mifu tai nyhtökaura.
Kahviin toivoisin maitoa. Mielellään toivoisin kalaa tarjolle, jos pidempi juhla.
Mifu on niin lehmää kuin lehmä voi olla. Lihan välttäminen ja korvaaminen mifulla on jotenkin karseaa ja sitä tekevät myös ihan kunnon aivoilla varustetut ihmiset.
Varsinaiseen kysymykseen: puolet vegaanikamoista ovat ihan OK, joten toivottavasti hyviä osuu kohdalle, varmasti pari kolme vaihtoehtoa löytyy milloin vain.
Työelämässä yleistyneet vegaaniaamiaiset ovat kyllä vähän ohuita. Tarjonta on rajallista, koska kyseessä on "vain" aamiainen, vaan ravitsevuus siitä sitten vähän kärsii.
Vegaanisista makeista leivonnaisista löytyy monia hyviä vaihtoehtoja. Ongelma tulee siinä kohtaa, kun haluaa jotain herkullista suolaista leivonnaista, puhumattakaan lämpimästä ruoasta. Vaihtoehtoina on joko proteiiniköyhä sapuska, joka ei vie nälkää tai pelkästään kasvisproteiinia (soija, herneet, pavut, linssit yms.) sisältävät ruoat, jotka saavat vatsan turpoamaan ja pierettämään. Eli jälkkärin voitte tarjota vegaanisena, se kunnon ruoka sitten jotain kunnollista, eli lihaa tai kalaa.
Vettä ja kahvia voisin juoda. Hedelmäsmoothie kävisi jos siinä olisi esim.kaura tai mantalimaitoa, mutta ei mitään missä on soijaa. Tuoreita hedelmiä ja pähkinöitäkin. Lämpimistä kasvisvaihtoehdoita en piitta, ehkä ihan tavallinen suomalainen lihaton hernekeitto menisi.
Viheryrttejä erikaisten ja kokoisten tomaattien kanssa, lisänä yrtti-pähkinäöljy. Ei muuta.
Mä rakastan hummusta ja kasviskeittoja.
shakshuka on hyvää, mutta siihen kyllä kuulu pari kananmunaa, jospa ne jättää pois
Vierailija kirjoitti:
Söisin mielelläni grillattua sikaa.
tämmösistä keskusteluista tietää aina että ne on täynnä tän kaltaisia lihajuntteja heittämässä näitä helvatun nokkelia kommenttejansa
Esim. perunacurry tai sienipasta. Jotain mitä voi dipata guacamoleen. Jotain minkä päälle voi laittaa pestoa.
Olen kaikkiruokainen joten minun takia ei tarvitse huolta kantaa, tee mitä teet.