Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinillä elämänsä ensimmäinen leikkaus edessä. On peloissaan. Miten tukea?

Vierailija
05.05.2021 |

Mua ei ole koskaan leikattu, miestä ei oo koskaan leikattu eikä esikoistakaan ole koskaan leikattu. Mitään henkilökohtaisia kokemuksia ja juttuja en siis osaa kertoa.

Pojalla on siis paha skolioosi ja selkä tosiaan leikataan. Pahin pelko hänellä on, että halvaantuu. On puhunut myös paljon siitä, että jos on "hereillä" ja tuntee mitä tehdään ja sattuu ja kukaan ei kuule. On myös pieniä pelkoja. On esimerkiksi jännittänyt kovasti sitä, että jos tulee pissa housuun kun leikataan. Muutenkin jännittää kovasti sairaalassa oloa. Miten te tukisitte ja lohduttaisitte? Olen aika neuvoton. Ahdistus on pojalla välillä niin kovaa että tulee itkukin.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille paljon. En tiedä onko poika mitään mennyt lukemaan, toivottavasti ei. Kuitenkin ihan tosi paljon jännittää leikkausta. On murrosiässä ja kaikki kehoon liittyvät jutut tuntuu "noloilta" kuten esimerkiksi tuo pissahomma. Lisäksi pojalla on myös neulakammo. Ap

Neulakammoakaan ei kannata jännittää, ennen sitä saa esilääkityksen jolloin ei tajua neuloista mitään, jos yleensä on edes hereillä silloin.

Vierailija
42/44 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä ovat AP:n juttuja, alkaa jo tuntumaan siltä, että aina heillä joku pissaa housuunsa. Mautonta säälinkeruuta, olisko jo nyt aika lopettaa tämä iänikuinen housuunpäästäminen. Soita asiasta lääkärille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä.

Hyviä neuvoja olet saanut.

Pissasta- ei mitään väliä. Jos tulee pissaa, niin kukaan ei sitä ihmettele. Käy pissalla ennen leikkausta, niin ei niin edes käy. Ennen leikkausta pitää yleensä olla syömättä ja juomatta, joten ei edes pissata.

Se pelko, että on hereillä ja tuntee kaiken. Tämäkin on turha pelko, mutta siitä kannattaa ehdottomasti puhua lääkärin ja anestesialääkärin kanssa. He voi selittää, kuinka asia ehkäistään. Itse olen ollut omasta tahdostani leikkauksessa hereillä, ja pystyin juttelemaan hoitajan kanssa. Ei sattunut, vähän tuli aika pitkäksi.

Vierailija
44/44 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kysymykset paperiin ja kysykää lääkäriltä seuraavalla kerralla. Voisitte myös kysyä jos on mahdollista saada jotain ahdistuslääkettä jos leikkaus ahdistaa paljon.