Teen kolmivuorotyötä hoitajana ja olen yh. Lastensuojeluilmoitus on tehty.
Koulun mielestä olen jättänyt lapset (9 v. ja 11 v.) toistuvasti heitteille koska olen iltoja ja joskus öitä pois kotoa. Tämä tuli ilmi kehityskeskusteluissa. Lapsilla pitäisi olla hoitaja. Hoitajaa en kuitenkaan mistään saa. Sosiaalitoimesta sanottiin vain että minun pitää järjestää työni niin että teen päivävuoroa. Tämä taas ei ole työn luonteen vuoksi mitenkään mahdollista. Myöskin palkkaan vaikuttaa monta sataa euroa jos vaihdan jonnekin päivätyöhön. Pelkkä peruspalkka on onneton.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Jos tulee tulipalo tai ryöstäjä ovelle, niin miten lapset pärjäävät? Muu ratkaisu pitää keksiä.
Lapset on ohjeistettu soittamaan hätänumeroon ja lähtemään ulos jos tulee tulipalo ja kuinka usein täällä ryöstetään ihmisiä suoraan ovelle tultaen
Paniikissa eivät välttämättä sitä muista/osaa tehdä. Mutta eipä jää minun omatunnolleni, jos heille jotain sattuu.
Oikeasti miksi ihmiset odottavat lapsen saavan hylkäämiskokemuksen olen 19 ja ollessani 10-15 olin aina yksin illat kotona kun äiti oli töissä ja ei se mua traumatisoinu
Lapsia ei pidä hankkia yli varojen. Puolet liitoista päättyy eroon eli on realistista varautua että jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti miksi ihmiset odottavat lapsen saavan hylkäämiskokemuksen olen 19 ja ollessani 10-15 olin aina yksin illat kotona kun äiti oli töissä ja ei se mua traumatisoinu
Mutta et öitä. Se on eri asia. Lisäksi olet vielä niin nuori, ettet välttämättä tajua, miten yksinäiset illat ovat sinuun todella vaikuttaneet. Trauma voi oireilla vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sinulta jäi äidinkieli/suomen kieli kunnolla oppimatta, kun ei ollut äiti auttamassa läksyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli 70-luvulla vuorotyössä ja isä toisella paikkakunnalla. Koko kylässä ei ollut mitään päiväkotia. Olin iltoja kotona 7 vuotiaana 10 vuotiaan sisaruksen kanssa ja kun sisko muutti 15 vuotiaana kaupunkiin opiskelemaan, olin 12 vuotiaana iltoja ja öitä yksin. Ei sitä silloin erikoisena pidetty. Lankapuhelimella sai soittaa äidin työnumeroon, jos tuli hätä.
Ei voi nykyaikaa verrata siihen aikaan.
Siis ennenkö ei voinut tapahtua tulipaloja tai ryöstöjä ei ollut? Kyllä 11v ja 9v osaavat jo soittaa itse apua ja poistua palavasta talosta. Voisihan se tulipalo sattua vaikka 14-17 välillä kun lapset ovat yksin kotona...
Tulipalo on aika epätodennäköinen vaihtoehto. Sen sijaan nykyaikana on monia sellaisia uhkia, joita ei ennen osattu edes kuvitella.
Pelkästään sähköpaloja syntyy tuhatkunta vuodessa. Siihen lisäksi huolimaton lieden käyttö, kynttilät, tulitikkuleikit... Naapurissakin voi syttyä tulipalo. Menevätkö lapset silloin käytävään...? Kukin priorisoi tyylillään, mutta minusta yksin tuleen liittyy jo niin paljon riskejä, etten itse ottaisi riskiä omien lasten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista saa käsityksen, että ap olisi kaikki yöt ja illat töissä näinhän ei ole.
On hyvä, että lasten hyvin vointiin kiinnitetään huomiota, mutta minkälainen kuulustelu siellä koulussa on pidetty ? Ihme vaatimuksista näitä ilmoituksia tänä päivänä ainakin tämän palstan mukaan tehtaillaan , lähes tyyliin lapsella ei ole applen uusinta puhelinta a' 900e, samaan aikaan ne akuuttia ja kriittistä apua tarvitsevat jätetään oman onnensa nojaan .
Aiheeseen palatakseni minusta on täysin ties minkä oikeuksien vastaista, että työssä käyvää perhestään huolehtivaa ihmistä aletaan yhteiskunnan taholta määräämään missä ja milloin hänen tulisi työnsä tehdä. Sen määrää työnantaja ei sossu. Tämä ei ole Maon Kiina , jossa lääkärit pantiin ojaa kaivamaan tasa-arvon nimissä.
Ja ne lapset pärjää kyllä ja jos ei niin ap huomaa sen varmasti ihan itse. Tuon ikäiset voi olla 8h yksinään päivälläkin kun vanhemmat ovat töissä , pitäisikö sossun mukaan silloinkin olla hoitaja ?
Työllistämistä huudetaan, mutta näköjään pitäisikin lusia tuilla kotona.
Arghhh!!!
Niimpä.
Ajatella miten paljon apua ja tukea sossusta saa esimerkiksi päihdeäidit tai yleensäkin työttömät lapsiperheet. Saadaan rahaa ja avustuksia vaikka mihin, jopa siihen lastenhoitajaan silloin kun vanhemmat/vanhempi haluaa ottaa vähän omaa aikaa ( baariin) ja sitä perustellaan sitten äidin jaksamisen tukemisena.
Sitten työssäkäyvälle yh-äidille ohjeistetaan että pitää vaihtaa pelkästään päivävuoroon, vaikka lapsilla ole kotona mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Jos tulee tulipalo tai ryöstäjä ovelle, niin miten lapset pärjäävät? Muu ratkaisu pitää keksiä.
Tulipalo tai ryöstäjä voi ihan yhtä hyvin tulla päivälläkin, joten kyllä pitää lapset sitten vahtia 24/7 18 vuotiaiksi asti.
Niin voi tulla. Et kai kuvitellut, että ongelma on nimenomaan yöllinen yksinolo? Kyllä se on ongelma, jos pienet lapset ovat säännöllisesti pitkiä aikoja keskenään vuorokauden ajasta riippumatta. Useimmat näkevät eron 15-vuotiaan ja 9-vuotiaan kotiin jättämisellä, mutta sinä et ehkä ole opiskellut lapsen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Lasu tehty ja silti täällä porukka on sitä mieltä että olkoon yksinään ja äänestää vastuulliset kommentit alas 🤦
Jättäkää ne penskat tekemättä, jos ette ymmärrä, että tuon ikäiset tarvitsevat vielä aikuisen kotiin yöajaksi ym.
Koulun jälkeen on täysin eri asia olla kehitystason mukaisesti pari tuntia yksin kotona, kunnes vanhempi tulee töistä.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka vain mistä tahansa syystä. Pelkkä lastensuojeluilmoitus ei tarkoita, että perheessä olisi jokin asia huonosti, se on vain yhden ihmisen näkökanta perheen tilanteeseen ja se näkökanta voi olla täysin väärässä.
Ja ap:n tilanteessa lapsilla on kännykät, he voivat soittaa äidilleen jos on jokin ongelma ja äidin työpaikka on lähellä, joten hätätilanteessa äiti on nopeasti paikalla. Ja ap sanoi, että yläkerran naapurin kanssa on sovittu, että naapurillekin voi mennä, jos tilanne niin vaatii. Eli eikö tuo naapuri ole vähän niin kuin hoitaja? Lapset tietävät, että äiti on kännykän päässä ja naapuri viereisessä asunnossa, ei tuossa turvaton olo tule. Eikä ap joka yö ole poissa, hänellä on kolmivuorotyö eikä pelkkää yötyötä.
Nykyajan vaatimukset lasten kasvatukselle menevät nähtävästi yli ja lastensuojelujärjestelmä on pelkkä kiusanteko järjestelmä. Jotain bisnestähän ne niillä lastenkodeilla, Ensikodeilla ja lasten sijaisperheillä tekevät, on tästä uutisissakin ollut juttua. Hyväsisko-järjestelmä pyörii. Ja järjestelmän kritisoijat leimataan vain hulluiksi vanhemmiksi, jotka typeryyttään eivät ymmärrä itsensä ja lastensa parasta.
Ja sitten ihmetellään miksi syntyvyys on alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi syntyvyys on alhainen.
Jos lapsista ei pysty kantamaan vastuuta, on parempi jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Kylkä tuon ikäiset pärjää, kun on joku jolle soittaa jos tulee hätä.
No mitäpä jos jostain sähkölaitteesta vaikka syttyy tulpalo eivätkä herää siihen. Vieläkö ne soittaa itse apua?
Mä olin 80-luvulla yksin öitä alakoululaisena, kun vanhemmat oli töissä. Olin päällepäin muka tosi reipas, koska oli pakko esittää, mutta oikeasti pelotti!! Mummo asui naapurissa, mutta ei se auttanut asiaa yhtään..
Hoitajille on kyllä paljon 2-vuorotyötä tarjolla. Olethan myös kysynyt nykyiseltä työnantajalta onnistuisiko pelkkä aamu ja iltavuoron tekeminen muutaman vuoden ajan. Tai, että yövuoroja olisi mahdollisimman vähän, jolloin olisi taloudellisesti mahdollista palkata esim. joku opiskelija yöksi lasten kanssa. Hoitajista on jopa pulaa useilla paikkakunnilla, joten työnantaja ehkä ennemmin suostuisi siihen ettei tee öitä, kuin alkaisi hommata uutta työntekijää.
Itse en 11-vuotiasta jättäisi yksin yöksi, saati sitten 9-vuotiasta 11-vuotiaan kanssa. Meidän 11v ei edes uskaltaisi olla yötä yksin. Iltavuoron ajan kyllä on ollut joskus.
T: toinen hoitaja.
Jouduin ratkaisemaan samanlaisen ongelman jäämällä työttömäksi, kun lapsi meni kouluun. Olisin toki voinut vaihtaa vuorotyön pelkkään päivätyöhön, mutta siinä vaiheessa palkka ei olisi enää kompensoinut työn raskautta. Saman summan nettona sain ansiosidonnaisellakin.
Välillä tehnyt minkä pystyy keikkavuoroja ja tyytyväinen tähän valintaan. Varsinkin nyt korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sinulta jäi äidinkieli/suomen kieli kunnolla oppimatta, kun ei ollut äiti auttamassa läksyissä.
Et voi olla tosissasi. Ja sinä et taida muistaa äidin oppeja siitä, miten toisia ihmisiä kohdellaan.
Jos isä ei suostu hoitamaan lapsiaan, hänen pitää maksaa hoitaja että äiti pystyy käymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli 70-luvulla vuorotyössä ja isä toisella paikkakunnalla. Koko kylässä ei ollut mitään päiväkotia. Olin iltoja kotona 7 vuotiaana 10 vuotiaan sisaruksen kanssa ja kun sisko muutti 15 vuotiaana kaupunkiin opiskelemaan, olin 12 vuotiaana iltoja ja öitä yksin. Ei sitä silloin erikoisena pidetty. Lankapuhelimella sai soittaa äidin työnumeroon, jos tuli hätä.
Ei voi nykyaikaa verrata siihen aikaan.
Siis ennenkö ei voinut tapahtua tulipaloja tai ryöstöjä ei ollut? Kyllä 11v ja 9v osaavat jo soittaa itse apua ja poistua palavasta talosta. Voisihan se tulipalo sattua vaikka 14-17 välillä kun lapset ovat yksin kotona...
Tulipalo on aika epätodennäköinen vaihtoehto. Sen sijaan nykyaikana on monia sellaisia uhkia, joita ei ennen osattu edes kuvitella.
Kuten?
Tästä on kyllä jo monta vuotta, mutta joskus luin että myös yh:lla on velvollisuus ottaa vastaan yövuoroja sisältävää vuorotyötä. Työttömän olisi pitänyt mennä Turusta Saloon 5-vuorotyöhön kokoamaan Nokian puhelimia. Karenssin uhalla. En tiedä miten siinä lopulta kävi.
Tulipalo tai ryöstäjä voivat tulla myös iltapäivällä, vaikka vanhempi tekisi perus toimistotyötä 🤦♀️