Teen kolmivuorotyötä hoitajana ja olen yh. Lastensuojeluilmoitus on tehty.
Koulun mielestä olen jättänyt lapset (9 v. ja 11 v.) toistuvasti heitteille koska olen iltoja ja joskus öitä pois kotoa. Tämä tuli ilmi kehityskeskusteluissa. Lapsilla pitäisi olla hoitaja. Hoitajaa en kuitenkaan mistään saa. Sosiaalitoimesta sanottiin vain että minun pitää järjestää työni niin että teen päivävuoroa. Tämä taas ei ole työn luonteen vuoksi mitenkään mahdollista. Myöskin palkkaan vaikuttaa monta sataa euroa jos vaihdan jonnekin päivätyöhön. Pelkkä peruspalkka on onneton.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
pistä lapset vuoropäiväkotiin. NIin minäkin tein. Joutuuhan siitäkin maksamaan, mutta minkäs teet
11v päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pistä lapset vuoropäiväkotiin. NIin minäkin tein. Joutuuhan siitäkin maksamaan, mutta minkäs teet
11v päiväkotiin?
vuoropäiväkotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11v päiväkotiin?
vuoropäiväkotiin
No ei noin iso lapsi pääse mihinkään päiväkotiin.
Koulu on oikeassa,liian paljon vastuuta annat lapsille.kotona pitää olla aikuinen tekemässä ruokaa ja katsomassa perään..päivä työ,ja niitäkin riittää kyllä..olet yh joten saat kaikki lisät ja asumistuen..älä jaksa olla itsekäs ja väittää että tulot romahtaa..
Tämä on tätä aikaa. Olin ekalla ja sisko kolmannella kun äiti kävi yötyössä hoitajana, isä lähti aamulla klo 5 töihin. Äiti tuli aamulla joskus 8 aikoihin joskus 9-10 aikoihin, eli tuo aika oltiin keskenään. Osattiin lähteä kouluun ja päästiin sinne. Kun tultiin kotiin, äiti nukkui ja isä tuli töistä klo 16 jälkeen. Mitään ei koskaan sattunut, ja molemmat ollaan työssä käyviä perheellisiä ihan normaaleita tyyppejä nykyään.
Tämä oli siis 80-90 luvulla kun kyttäyskulttuuri
ei vielä ollut kukoistuksessaan.
Olet väliinputoaja. Niin olin minäkin eri asiassa virkamiehet pitää jokainen kiinni omista laeistaan ja nus sivat pilkkujaan. Ne ovat tärkeitä eikä ihminen niiden keskellä. Apuja et saa.
Siinä tilanteessa joudut tekemään ratkaisuja, joissa itse kärsit. Suomessa lait ja pykälät ovat tärkeämpiä kuin ihmiset.
Nainen haluaa olla työssä niin on itsekäs.
Nainen ei ole töissä ja hoitaa perheen niin nainen on itsekäs.
Kyllä tämä maailma ja palsta on seko.
Lapset on tietysti erilaisia, mutta minä olisin lapsena pelännyt tosi paljon, jos olisin joutunut olemaan yksin kotona öitä. Pelkäsin pimeää muutenkin vanhempien ollessa kotonakin, olin aika herkkä lapsi etenkin pimeän suhteen.
Tässä on taas ketju joka todistaa, ettei äiti, varsinkaan yh, tee mitään oikein.
Jos et käy töissä olet pasks, jos käyt olet yhtä pasks, hoidat lapsia kotona, teet väärin ja jos et hoida, teet väärin. Koittakaas nyt jo päättää miten tämä asia on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä aikaa. Olin ekalla ja sisko kolmannella kun äiti kävi yötyössä hoitajana, isä lähti aamulla klo 5 töihin. Äiti tuli aamulla joskus 8 aikoihin joskus 9-10 aikoihin, eli tuo aika oltiin keskenään. Osattiin lähteä kouluun ja päästiin sinne. Kun tultiin kotiin, äiti nukkui ja isä tuli töistä klo 16 jälkeen. Mitään ei koskaan sattunut, ja molemmat ollaan työssä käyviä perheellisiä ihan normaaleita tyyppejä nykyään.
Tämä oli siis 80-90 luvulla kun kyttäyskulttuuri
ei vielä ollut kukoistuksessaan.
Olitte siis keskenänne aamulla klo 5-8 (-9-10) välisen ajan? Hieman eri asia kuin se, että äiti lähtee illalla töihin ja lapset on keskenään klo 20.30-7.30 noin suunnilleen. Olihan teillä se isä yön kotona aamuviiteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Oon myös yh ja hoitaja ja teen 3 vuorotöitä. Soitin oikein lastenvalvojalle saadakseni selkeät ohjeet millaisia ovat lasten yksin jättämisen ohjeet, kun työ sisältää yövuoroja.
No mitään " mustaa valkoisella" ei ole. Niinpä hommasin lastenhoitajan ja ihanan nuoren aikuisen sainkin meille nukkumaan öitänsä kunnes vanhin lapsista tuli täysi-ikäiseksi.
Toi on vaikea aihe. Kaikki lapset eivät henno kertoa, että se yksinolo on pelottavaa ja kaikki lapset ei todellakaan koe oloa samoin. Toinen ei oo millänsäkään ja toinen ei saa unta.
Kyse on selviämisestäkin taloudellisesti. Helppo on huudella vaihtamaan töitä, jos ei tajua, että 25% nettotuloista koostuu vuorolisistä ja ilman niitä talous kaatuu. Tuskin huutelijoille tulee mieleen, että se hoitaja haluaisi mieluummin pärjätä kuin joutua yhteiskunnan vastuulle.
ANTEEKS, täysi-ikäiseksi saakka? Mitä heleä nyt =D jo on menny touhu oudoksi. Kyllä nyt ylä-asteikäinen viimeistään voi olla yön yksin kotona =D
Jotku asuu yksin jo 16v =D minä 17v. Olisin kuollu HÄPEÄÄN jos mulla olis ollu lapsevahti enää vaikka 14v. En olis kehdannu kavereille kertoa.
Ihme tossutouhua on kyllä . Mikä erottaa illallla yksin olenmisen päivällä yksin olemisesta? Muuttuuko koti jotenkin pahemmaksi paikaksi? eikö päivällä voi tapahtua mitään? Entä ulkona? Pitääkö meidän kaikkien nyt hommata lapsenvahti kulkemaan lasten kanssa siihen saakka , kun tulee 18v täyteen?
Sillä ei oo mitään merkitystä onko lapset yksin päivällä vai yöllä. Kumpaakin aikaan voi sattua jotain, jos on sattuakseen . Itseasiassa yöllä on kaikista turvallisinta , koska silloin lapset nukkuu , eikä voi aiheuttaa vaikka tulipaloa.
Järkyttävää touhua nykyään kyllä ja tehdään elämä vaikeeks .
T. Yks, joka karkas jopa ip.kerhosta ekalla ku ei huvittanut siellä olla ja meni kotiin. YKSI. Koska viihdyin yksinään. Ei tarvinnu enää mennä. SAin olla koulun jälkeen kotona. Plus , olin yh-lapsi joka teki myös iltaa. Ei ongelmaa. Eikä sossuja. Mut se olikin silloin, kun tervejärki oli vielä vallalla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas ketju joka todistaa, ettei äiti, varsinkaan yh, tee mitään oikein.
Jos et käy töissä olet pasks, jos käyt olet yhtä pasks, hoidat lapsia kotona, teet väärin ja jos et hoida, teet väärin. Koittakaas nyt jo päättää miten tämä asia on.
Tai jos on yh niin tekee ratkaisunsa sen mukaan ettei siellä kotona ole sitä toista aikuista hoitamassa niitä lapsia.
Ap Suomessa on sellainen laki jonka mukaan alle 10 -vuotias ei saa olla pitkiä aikoja yksin kotona. Oliko ollut että hoitajan pitäisi olla yli 15 vuotias. Eikö tosiaan ole ketään tuttua jo ja voi auttaa tai sopia lasten kavereiden vanhempien kanssa ja Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta, joku tukiperhe.... tai jos ei muu auta niin sitten teet vain päivävuoroja kunnes lapset on tarpeeksi isoja.
Vierailija kirjoitti:
MLL:n kautta saa edullisesti hommattua yöksi hoitajan. Ei ole mikään elämää suurempi asia. Voit käydä yötyössä ja lapsille on hoitaja.
Mikä on edullisesti? Jos yövuoroja varten pitää palkata MLL tai muu hoitaja, niin sitten olisi rahallisesti varmaan ihan sama tehdä vain päivävuoroa.
Käyttäjä34229 kirjoitti:
Ap Suomessa on sellainen laki jonka mukaan alle 10 -vuotias ei saa olla pitkiä aikoja yksin kotona. Oliko ollut että hoitajan pitäisi olla yli 15 vuotias. Eikö tosiaan ole ketään tuttua jo ja voi auttaa tai sopia lasten kavereiden vanhempien kanssa ja Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta, joku tukiperhe.... tai jos ei muu auta niin sitten teet vain päivävuoroja kunnes lapset on tarpeeksi isoja.
Mikä on pitkiä aikoja? Onko kyse yhdestä satunnaisesta päivästä, kesälomapäivistä? Mistä? Toistuvasta pitkästä ajasta??
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Lapset voivat soittaa jos tulee hätä. Olen töissä lähellä, alle kahden kilometrin päässä päässä. Lapsilla on hätänumero tallessa, sekä naapurin rouva yläkerrassa jonka kelloa voi soittaa hädässä.
Ap
Kyllä tuo riittää. ainota jatkossa, että lapsilla on naapuri tukena.
Itse taas olen yh ja sairauksieni vuoksi saatan joutua yötä vasten päivystykseen ja lasten on nukuttava koulunkin vuoksi eikä pysyvä ratkaisu voi olla se, että ottaisin heidät mukaan eikä se oikein korona-aikaan edes onnistu, saati muutenkaan olisi sairaalassa järjestettävissä.
Tähän hain ratkaisua ja kysyin toimeentulotuella olevana olisiko minun mahdollista saada mm.MLL:n hoitaja (sinnekin päiviällä tilausmahdollisuus eli pitää olla hoitajalle numero suoraan eikä hoitajakaan aina pääse).
Lisäksi tulossa iso leikkaus ja olen ainakin viikon sairaalassa ja pohdin nuorimpia sijaisperheeseen siksi aikaa. Ovat 10 ja 12v.
Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä itse ehdotti, että tuolloin 15-vuotia isoveli huolehtisi pienimmistä vallan (toisella vielä diabetes)!
Viikon ja diabeetikosta oli vielä tuolloin todella iso vastuu kun ei osannut itseään vielä täysin hoitaa.
Eli en saanut apua. Kärsin kipuni kotona ja leikkaus on siirtynyt tehden elämästäni jo invalidin elämää.
Että sellaista täällä isossa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34229 kirjoitti:
Mikä on pitkiä aikoja? Onko kyse yhdestä satunnaisesta päivästä, kesälomapäivistä? Mistä? Toistuvasta pitkästä ajasta??
Käytännössä tukiperheitä ei enään edes saa ja ne on suunnilleen kerran 8 vkon välein yksi viikonloppu jos sitäkään.
MLL:n kautta ei ensinkään löydy ja jos palkkaa hoitajan niin se on kallista ja sieltä ei-ammatti puolelta tulee aika kädettömiäkin nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon myös yh ja hoitaja ja teen 3 vuorotöitä. Soitin oikein lastenvalvojalle saadakseni selkeät ohjeet millaisia ovat lasten yksin jättämisen ohjeet, kun työ sisältää yövuoroja.
No mitään " mustaa valkoisella" ei ole. Niinpä hommasin lastenhoitajan ja ihanan nuoren aikuisen sainkin meille nukkumaan öitänsä kunnes vanhin lapsista tuli täysi-ikäiseksi.
Toi on vaikea aihe. Kaikki lapset eivät henno kertoa, että se yksinolo on pelottavaa ja kaikki lapset ei todellakaan koe oloa samoin. Toinen ei oo millänsäkään ja toinen ei saa unta.
Kyse on selviämisestäkin taloudellisesti. Helppo on huudella vaihtamaan töitä, jos ei tajua, että 25% nettotuloista koostuu vuorolisistä ja ilman niitä talous kaatuu. Tuskin huutelijoille tulee mieleen, että se hoitaja haluaisi mieluummin pärjätä kuin joutua yhteiskunnan vastuulle.
Onko oikein että lapsi kantaa tästä vastuun? Voisiko menoja pienentää? Saako tukia, jos tulot pienenevät? Olisiko mahdollista vaihtaa edullisempaan asuntoon? Yleensä on aina vaihtoehtoja, jos niitä pysähtyy miettimään. Jos perhe ei tosiaan pärjää taloudellisesti ilman lisiä, silloin on todennäköisesti oikeutettu toimeentulotukeen.
Paino sanalla TODENNÄKÖISESTI. On Kelassa istuttu lukemassa lappuja. Tienaan n 100 e liikaa kuussa. Lapsilisiä ei enää 17 v ja 18 v koululaisista makseta eikä elatusmaksut vanhimmasta juokse. Toivoisi pikkuisen satumaailmaa vähemmän näihin toimerntulotukijuttuihin. Kiitos!
Minua ärsyttää todella paljon nämä "ainahan voi nostaa tukia" -kommentit. Niiden kirjoittajat tuskin ymmärtävät, millaista on elää toimeentulotuella. Siinä ei ole kysymys siitä että pikkaisen karsitaan menoja ym., vaan siitä, että eletään oikeasti niukasti. Niin niukasti, että se ei oikeasti ole lapsen etu. On paljon perheitä jotka elävät tässä tilanteessa, mutta ei siihen nyt ehdoin tahdoin kannata pyrkiä.
Näiden kommenttien heittelijät ovat oman havaintoni mukaan usein niitä, joille tinkiminen on sitä että jätetään väliin se vuosittainen etelänmatka, tai harrastetaan purjehduksen sijaan jotain "halpaa" kuten jalkapalloa.
Pomolle tieto ettet voi tehdä yövuoroja . Menetys on sama rahallisesti kuin jos joudut palkkaamaan lastenvahdin.