Koliikkivauva – miten jaksaa vanhempana? Vinkkejä kaivataan!
Kaipaisin neuvoja sinulta, joka olet kokenut ajan koliikkivauvan kanssa. Mitkä asiat teillä auttoivat vanhempia jaksamaan arjessa? Helpottiko joku asia arkeasi? Miten kestit vauvan huutoa/itkua? Oliko jotain erityisiä kikkoja, jotka rauhoittivat vauvaasi?
Vauvallamme on alkanut koliikki ja jaksaminen on jo nyt koetuksella. Ollaan sylitelty, annettu Cuplatonia, viety vauvaa vaunulenkeille, imuroitu tuntikausia ja autoiltu ympäriinsä. Koliikkikeinu on tilattu. Ei ole tietoa, kestääkö koliikki lyhyen aikaa vai onko vielä edessä muutama kuukausi tällaista arkea. Kaipaisin vinkkejä erityisesti vanhempien jaksamista ajatellen.
En kaipaa arvostelua koliikkiin liittyen. Tutkitusti koliikki on vaiva, jonka "puhkeamiselle" ei voi mitään, joka ei johdu vauvan huonosta hoidosta ja aika pääasiassa auttaa. Siksi kaipaisinkin vinkkejä, kuinka jaksaa tätä määrittelemättömän mittaista koliikkiaikaa.
Kiitos neuvoista jo nyt! :)
Ap
Kommentit (127)
Sä oot saanut jo niin paljon vinkkiä että en tiiä löydätkö tätä enää täältä, mutta kirjoitan silti. Jokaisella auttaa tai on auttamatta varmaan eri asiat, mutta annan oman, kolmen lapsen kokemuksen vinkin.
Jätä OMASTA ruokavaliosta (jos käytät) pois MAITO, PERUNA ja SOIJA. Kaikki kerralla.
Meillä auttanut. Vaihe on kestänyt kunnes vauvat olleet neljästä seitsemään kuukauteen ja nyt kaikki voi syödä jo kaikkea. Jos nuo kolme ei auta niin jätä vielä pois kananmuna. Toivottavasti tämä vinkki auttaisi edes vähän, meillä pelasti.
Tyttären vauvan koliikki osottautui maitoallergiaksi. Samoin pojan lapsien. Poika pienenä koliikkilapsi. Itkua riittää ja se ei ole mukavaa. Aikuinen kyllä jaksaa jos voi vuorotella hoitoa. Minua kuitenkin korveksi enemmän sen lapsen tuska jota en pystynyt helpottamaan.
Netistä löysin vauvan vatsan hierontaan hyvän videon. Kokeiltiin tyttären vauvaan ja se helpotti ainakin vähän.
Voimia kaikille vanhemmille.
Käyttäjä28721 kirjoitti:
Meillä loppui koliikki kuin seinään yhdessä päivässä kun vaimo lopetti ruisleivän syönnin
En käsitä miksi ihmiset eivät enemmän tee juuri näin. Noita on kuitenkin tosi helppo testailla, eikä siinä menetä mitään. Äidin ruokavaliosta kaikki mahdollisesti allergisoivat ruoka-aineet pois muutamaksi päiväksi ja katsoo onko eroa. Sitten yksi kerrallaan ruoka-aineita takaisin.
Itse ainakin olin aikanaan niin väsynyt ja poikki, että olisin ollut valmis syömään vaikka pelkkää rairuohoa kaksi viikkoa, jos sillä olisi saanut edes neljän tunnin katkeamattomat yöunet. Onneksi ratkesi jättämällä pelkästään maidon, viljat ja sipulin pois vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tämä nyt, vaikka tämä on vastavirtaan uimista.
Ainakin Suomessa on meneillään jonkinlainen vyöhyketerapian täsmämarkkinointi pienten vauvojen äideille. Kun kysytään neuvoja ap:n kaltaiseen ongelmaan, ei mene kauan että joku tulee kertomaan, miten vyöhyketerapia "parantaa" juuri tällaisen parilla käynnillä.
Uusille vanhemmille varmaan tuttu juttu, mutta jo vuosia on ollut tapana, että Fb:ssä on iso vertaistukiryhmä tietyssä kuussa syntyvien vauvojen vanhemmille. Näissä ryhmissä on yleensä tiukasti sallittu vain oikeiden vanhempien liittyminen - ja sitten mukana on muutama omaa firmaansa markkinoiva vyöhyke-, unikoulu- ja äitiysjumppaterapeutti. He sitten siellä tuputtavat neuvojaan valvoneille, epätoivoisille äideille, joilta voi siinä tilanteessa hämärtyä että saavatko ohjeita joltain vertaiselta tai asiantuntijalta, vai rahanahneelta puoskarilta.
Vyöhyketerapia on uskomushoitoa. Jalkapohjien sively ja painelu tuskin tekee hallaa vauvalle, mutta rahan kiskominen ja "parannuksen" markkinoiminen vaikeasta tilanteessa kärsiville, usein taloudellisestikin tiukalla oleville vanhemmille on minusta törkeän laskelmoivaa touhua. Tätä ei noissa ryhmissä saa sanoa ääneen, kun kommentoinnin on oltava positiivista. Jos se oikeasti toimisi, se kuuluisi ihan viralliseenkin keinovalikoimaan.
Kalevalainen jäsenkorjaus ei ole mitään hivelyä. Siinä käydään kehonosa kerrallaan läpi ja tutkitaan mahdollisia virheasentoja tms, pinteitä.
Kuuntelin radiosta taannoin juuri tähän liittyvän ohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Varmistakaa ettei ole refluksi. Esim kaupasta saa maidonsakeuttajaa (Nutrilon nutriton) jota voi huoletta kokeilla jos se auttaisikin. Se laitetaan korvikken sekaan tai jos imetät niin helpoin on laittaa veteen sekoitettuna lääkeruiskulla suupielestä samalla kun vauva syö.
Tätä olikin joku onneksi suositellut :) ap en voi tarpeeksi korostaa, että KOKEILE TÄTÄ! Esimerkiksi Prismoista saa yleensä ja vain noin viisi euroa maksaa. Ruiskuja ei tartte (ja kuulostaa muutenkin että menisi vain lisää ilmaa vauvan masuun jos antaisi suupielestä samalla kun imettää), lusikalla suuhun ennen imetystä, aluksi pieni määrä (tuosta jo valmiiksi pienestä 25ml määrästä). Pieni määrä ja ei ennen joka syöttöä, sillä tuo aiheuttaa ummetusta. Itse annoin vain ennen yöunia, ja joskus aamulla jos oli pakko mennä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat kertoneet vyöhyketerapian auttaneen vauvaa, mutta tuota neuvoa nyt ei tainut haluta.
En suosittele. Vyöhyketerapeutti kertoi meille että "vauva on vihainen" ja teki omituisen tuijotusharjoituksen, jossa vauva karjui ja terapeutti piti naamaansa tämän edessä, jotta vauva saisi purkaa "vihaansa".
Yöt helpottuivat vasta sen jälkeen kun lapsella todettiin laaja-alainen ruoka-aineallergia.
Mulla loppui vauvalla heti kun aloitin maidottoman ruokavalion. Kaikki maidot veke itseltä, kannattaa ainakin kokeilla!
tässä ihan tieteellistä faktaa.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/uutiset/koliikkivauvan-suoliston-…
Sen vauvan suolistossa on oikeasti jotain erilailla kuin ei-koliikkisella.
Hermoja tarvitaan.
Olettehan antaneet jo maitohappobakteereita? Tässä on d-vitamiini ja maitohappobakteerit samassa. Esim Rela
https://www.oloapteekki.fi/rela-drops-d-tipat-10-ml?gclid=EAIaIQobChMI6…
Allergiakin voi tehdä ongelmia, jaksamista!
Minulla on ollut koliikkivauva. Miehen kanssa hoidettiin vuorotellen öisin. Mies valvoi kahteen asti yöllä ja minä valvoin loppuyön. Päivällä vauva nukkui pätkiä ja silloin nukuin itsekkin. Koliikki kestää yleensä pari kolme kuukautta. Nyt tyttö on terve. Ei mitään allergioita. Ihana tyttö. Kyllä sen kestää.
Ethän juo kahvia?
Se kofeiini menee läpi jos imettää.
Aiheuttaa vauvalle levottomuutta.
Uskon tämän. Meidän koliikkivauvalla todettiin vanhempana refluksi. Ei voinut syödä illalla. Tosin myös suoli toimi vähän niin ja näin vauvana.
Alkuperäiselle: Usko pois, se on vain väliaikaista. Kolme kuukautta se kestää.
Sillä välin olkapäätä vasten ja valssia kaiket illat. En muista oliko oikea vai vasen puoli.
Ai niin, niistä ilmavaivalääkkeistä, Kuplaton tai joku toinen. Yksi niistä lievitti aika hyvin. Toinen oikeastaan huononsi. En muista kumpi toimi mellä hyvin ja kumpi huonommin. Kumpikaan ei yksin riittänyt.
En jaksa selata koko ketjua läpi, mutta laitan minulle kerrotun, tietämättä, onko tämä jo mainittu.
14 v sitten kävin itse raskauden jälkeen laillistetulla kiropraktikolla, joka selitti todella kansantajuisesti, että yleensä ne vauvat, joilla on koliikki, on suurimmat ongelmat kaularangan kehittymättömyyden kanssa. Ja tämä särkee ja itkettää. Kiropraktikko voi auttaa hellästi tunnistelemalla, onko ranka suorassa ja ettei lihakset ole jumissa tästä syystä.
Minä käytin myös kuulokkeita ja keinutuolia. Pysymällä itse rauhallisena asia ole helpompaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "koliikkia". Lapsella on aina syy itkuun, useimmiten syynä on refluksi tai allergia. Eli syy itkuun pitää selvittää lääkärissä.
Nimenomaan, koliikki ei ole mikään diagnoosi, jota kuka tahansa ei pystyisi näkemään. Koliikki = itkeminen eli oire jostain muusta. Kotonakin voi kokeilla sitä sun tätä, itse en nyt vain pitäisi tilannetta normaalina. Välttämättä lääkäriä ei edes tarvitse, kun itse löytää kokeilemalla syyn. Muutenkin vähän outoa olisi mennä heti lääkäriin, jos ei ole ensin itse kokeillut ratkaisuja.
Mäenjälkeenmäki kirjoitti:
En jaksa selata koko ketjua läpi, mutta laitan minulle kerrotun, tietämättä, onko tämä jo mainittu.
14 v sitten kävin itse raskauden jälkeen laillistetulla kiropraktikolla, joka selitti todella kansantajuisesti, että yleensä ne vauvat, joilla on koliikki, on suurimmat ongelmat kaularangan kehittymättömyyden kanssa. Ja tämä särkee ja itkettää. Kiropraktikko voi auttaa hellästi tunnistelemalla, onko ranka suorassa ja ettei lihakset ole jumissa tästä syystä.
Minä käytin myös kuulokkeita ja keinutuolia. Pysymällä itse rauhallisena asia ole helpompaa...
Tai voisiko syy olla juuri se, että kun kaularanka ei ole kehittynyt, lasta ei voi pitää pystyasennossa ja silloin tulee refluksi. Pystyasentoon siirtymisen jälkeen koliikki voi poistua ja jos senkin jälkeen jatkuu, syy on joku muu esim. allergia.
Itsellani ei ole koliikkivauvaa, mutta muutama kysymys. Kuinka kauan vauva itkee yleensa? Jos tuntikauseja milloin han nukkuu vai nukkuuko laink?
Syoko mormaalisti itkulta?
Luin jostain vyöhyketerapiakirjasta yhden hierontaliikkeen, mikä auttoi. Siinä vauvan mahan päällä tehdään L- mallinen liike ja kohta tuli kakka, minkä jälkeen rauhottui.
Vatsan toimintaan auttoi liike, jossa vauva selällään, jalkapohjat ~toisiaan vasten aikuisen kädessä ja painat jalat kevyesti koukkuun. Sitten pientä pyöritystä ja painelua hitaasti ja hellästi. Lähtee suoli toimimaan. Mutta huom, ei heti ruuan jälkeen! Järki mukaan :)
Upeaa, joskus se käy noin helposti. Olen iloinen teidän kaikkien puolesta.