Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti ei jousta työssäkäyvän äidin aikojen mukaan

Vierailija
05.05.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11912828

Miten voi olla nykypäivää, että kunta ei mahdollista lapsen vientiä päivähoitoon sellaisena aikana, että äiti pääsee töihin? Ei ihme, ettei lapsia synny.

Kommentit (613)

Vierailija
461/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen vuoropäiväkoti. Meillä saa viedä ja hakea työvuorojen mukaan. Aikaisin aika jolloin joudutaan viemään on 5.15 ja myöhäisin noutoaika on ollut klo 00.00. Ikäväähän se on lapsille kesken unien joutua lähtemään, mutta töitä on tehtävä. Meillä onneksi tilannetta tasottaa se että hoitopäiviä ei ole joka viikko viittä vaan useimmiten vain 3, koska toinen vanhempi tekee vuorotöitä ja toisella on kaikki vkl vapaita.

Vierailija
462/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on kaupan-alalla. Töitä riittää ja varmaan moneen eri kellonaikaan.

Ja juuri tällä pienen lapsen yksinhuoltajalle napsaistaan se pahin työvuoro? Pitäisikö vaan lähteä tuommoisesta työpaikasta?

Ootko ollut kaupassa töissä? Nykyään kun ne ovat auki jopa 24h. Ei siellä niitä vuoroja saa valita, aina voi toivoa mutta ei kellään ole velvollisuutta toivetta toteuttaa. Se olis eriarvoistamista jos joku saa tehdä samalla sopparilla pelkkää tiettyä vuoroa. Sitten se pitäisi ihan sopimuksessa lukea, niissä kun on lähes aina raksi kohdassa, "suostuu tekemään työtä kaikkina aukioloaikoina". Jos et suostu et yleensä paikkaa saa.

Jos on hyvä pitkäaikainen työntekijä niin kyllä joustoa löytyy. Yleensä osa-aikaisilla on rajatumpi mahdollisuus vaikuttaa vuoroihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä neljän  ja viiden väli on yöllä normalia nukumaaikaa.  Ei  normaalisti työt ala  klo 5.00. Jotain erikoista teke työkseen..  Ilmeisesti  yksinhuoltaja.Ei se onnistu vaikka olisi  2 huoltajaa. Toinen ei voi olla esim.työmatkalla.   Nyt olis mummot  tarpeen.  Ehkä  heitäkään  ei ole.

Maataloustöissä päivä alkaa usein klo 5.

Ei kyllä nykyisin tarvitse, mutta vanhasta tottumuksesta herätään kukonlaulun aikaan. Lypsyrobotit hoitaa aamulypsyn lehmän kävellessä itse robottiin lypsettäväksi.

Ei kaikilla ole robottia, ei ole meilläkään.

Ja sinne navettaan mennään klo 5 just sen takia että ehtii takaisin ennen kuin lapset herää.

Luulin, että nykyään ei ole kannattavaa tehdä hommia ikivanhaan tyyliin. Joka tapauksessa lypsyrobottiin kannattaa investoida, sillä lehmät tykkää kun saa itse valikoida lypsyajankohdan, eikä tarvitse herätä itsekään luonnottoman aikaisin. Muutenkin suurin osa maataloustöistä siivouksesta lähtien on automatisoitavissa ja koneellistettavissa, jolloin tilan työt muuttuu enemmän tietokonehommiksi.

Vierailija
464/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä neljän  ja viiden väli on yöllä normalia nukumaaikaa.  Ei  normaalisti työt ala  klo 5.00. Jotain erikoista teke työkseen..  Ilmeisesti  yksinhuoltaja.Ei se onnistu vaikka olisi  2 huoltajaa. Toinen ei voi olla esim.työmatkalla.   Nyt olis mummot  tarpeen.  Ehkä  heitäkään  ei ole.

Ei kyllä nykyisin tarvitse, mutta vanhasta tottumuksesta herätään kukonlaulun aikaan. Lypsyrobotit hoitaa aamulypsyn lehmän kävellessä itse robottiin lypsettäväksi.

Ja sinne navettaan mennään klo 5 just sen takia että ehtii takaisin ennen kuin lapset herää.

Luulin, että nykyään ei ole kannattavaa tehdä hommia ikivanhaan tyyliin. Joka tapauksessa lypsyrobottiin kannattaa investoida, sillä lehmät tykkää kun saa itse valikoida lypsyajankohdan, eikä tarvitse herätä itsekään luonnottoman aikaisin. Muutenkin suurin osa maataloustöistä siivouksesta lähtien on automatisoitavissa ja koneellistettavissa, jolloin tilan työt muuttuu enemmän tietokonehommiksi.

Ihan turhaan neuvot ison tilan emäntää.

Vierailija
465/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla työtavoilla tilasi ei ole kannattava enää 2030-luvulla, mutta maataloustukien avulla varmaan pärjäät jatkossakin, vaikka oikeana yrittäjänä toimintasi olisikin tappiollista.

Vierailija
466/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla työtavoilla tilasi ei ole kannattava enää 2030-luvulla, mutta maataloustukien avulla varmaan pärjäät jatkossakin, vaikka oikeana yrittäjänä toimintasi olisikin tappiollista.

Ihan jo maidosta tulee enemmän rahaa kuussa mitä tavan duunari tienaa vuodessa.

Lehmiä lisätään vielä enemmän, heti kun tuo uusi hiehonavetta saadaan valmiiksi.

Vierailija
467/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmiä lisätään vielä enemmän, heti kun tuo uusi hiehonavetta saadaan valmiiksi.

Hienoa, sitten et varmaan tarvitse sosialistisia tulonsiirtoja veronmaksajilta maatalousyritykseesi.

Vierailija
468/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoropväkodissa yökkö/yököt eivät todellakaan nuku.öisin vaan valvovat joka minuutin.

En löydä enää kysymystä että voisin linkittää.

Vierailija
469/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päivän työt ovat valmiit tuntia myöhemmin.

Vierailija
470/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodillakin on vuorot, ei ole heidän asiansa joustaa vaan äidin työnantajan, jos jonkun. Ja eipä ole ainut eroperhe vuorotyössä. Lapsi laitetaan mielummin 18h hoitoon kuin isälleen aamuvuoroaamuina. Sairas maailma.

Tätä minäkin mietein. Lapsella on isä, joka on yhtä kyvykäs hoitamaan omaa lasta kuin äitikin.

Jos äiti ei halua vaihtaa työpaikkaa eikä työnantajalla ole joustomahdollisuutta niin silloin lapsen olisi suotavaa olla isällään aamuvuoroaamuina.

Yhdessä se lapsi on yhteisestä päätöksestä tehty.

Olisihan toki voinut miettiä onko parisuhde vakaa lapsentekoon (jota itse aina epäilen, kun erotaan lapsen ollessa hoitoikäinen), mutta tehty mikä tehty.

Ensin lapsi ja sitten kädet levällään huudetaan miksi yhteiskunta ei juokse minun tahtoni mukaan.

Minä minä minä.

Vierailija
471/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos olisit oikeasti tilallinen, et tuolla rehentelisi, koska tiedät että myös menot on kuussa enemmän kuin tavallisella duunarilla vuodessa. Varsinkin jos olet investoinnut.

Yhden lypsyrobotin navetan rakentaminen maksaa 1.5mil ja kahden 2.2milj.

Ei niitä noin vain "rakennella"

Vierailija
472/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työelämästä vaan voisi poistua hetkeksi niin että edes pikkulapsivuodet saisi nukkua rauhassa.

Vierailija
473/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa helppo ratkaisu. Palataan ajassa taaksepäin ja esimerkiksi kaupat auki vain ma-pe 9-17 ja la 9-13 sekä sunnuntaisin kokonaan suljettu. Helpottuisi lastenhoito-ongelmat aika monella epäsäännöllistä vuorotyötätekevillä. Saisipa kaupan tätikin olla äitienpäivänä kotona perheen kanssa eikä kuuntelemassa asiakkaiden voivottelua kun sinunkin pitää täällä töissä olla pyhänä.

Paitsi kun päiväkoti menee kiinni jo klo 17,  niin kaupat pitää sulkea niin paljon aiemmin, että kaikki isit ja äidit varmasti kerkee tehdä kaupan sulkuhommat ja hakee lapsukaisensa. Riittäiskö jos kaupat menis kiinni klo 16, eiks virastotkin mene? Niin ja koska päiväkoti on kiinni lauantaisin, niin ei kai kauppojenkaan tarvi olla auki.

Vierailija
474/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos olisit oikeasti tilallinen, et tuolla rehentelisi, koska tiedät että myös menot on kuussa enemmän kuin tavallisella duunarilla vuodessa. Varsinkin jos olet investoinnut.

Yhden lypsyrobotin navetan rakentaminen maksaa 1.5mil ja kahden 2.2milj.

Ei niitä noin vain "rakennella"

No juuri siksi meille ei robottinavettaa tule. Puhuin hiehonavetasta.

Vierailija
475/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Uskokaa tai älkää, mutta se päiväkotikin on joillekin vain työpaikka. Missä pitää myös suunnitella työntekijöiden työvuorot. Minkä vuoksi esimerkiksi hoitoajat pitää tietää etukäteen.

Eihän tuosta ollut kyse. Vaan siitä, että jos lapsi tarvitsee hoitoa tiistaiaamusta klo 4.45 alkaen, hänet pitää viedä päiväkotiin jo maanantai-iltana. Päiväkoti on kuitenkin auki silloin klo 4.45 tiistaina, sinne ei vaan saa silloin lapsia viedä.

Koska tuohon aikaan lapset ja työntekijät nukkuvat.

Miksi ne työntekijät nukkuvat? Jos kaupan hyllyttäjä voi valvoa klo 4.45, niin voi päiväkodin työtekijäkin. 

Päiväkodin työntekijöillä ei siis ole oikeutta uneen eikä omaan vapaa-aikaan? 

Monella hoitajalla on muuten omiakin lapsia, eivät he ole mitään lapsenhoitorobotteja, jotka voi laittaa tekemään töitä ihan mihin aikaan vain.

Vierailija
476/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä, että lapsen täytyy olla 18 tuntia vuoropäiväkodissa, koska häntä ei voi viedä sinne klo 5 aamulla!

Ihan sairasta, mutta ei päiväkodin vika.

Ihan tasan on vuoropäiväkodin vika.

Millä perusteella? Äidin asia se on hoitaa, tavalla tai toisella, ei sen päiväkodin. Itse en koskaan, milloinkaan laittaisi lastani 18h hoitoon.

Mun lapset on 3 kertaa kuussa 21 h hoidossa putkeen.

En teidä mikä tossa 18 tunnin hoitopäivässä on niin kauheeta kun se lapsi nukkuu siitä ajasta 10 h.

Lehtijutun lapsi joutuu heräämään neljän aikoihin ja menee illalla 18 aikoihin nukkumaan. Mitäs ihmeen kiireetöntä laatuaikaa siellä perheessä silloin ehditään viettämään. Eikö olisi parempi kun lapsi menee päiväkotiin klo 20 ja siellä nukkumaan klo 20:30 ja sitten aamulla seiskalta ylös. En näe lapsen kannalta mitään huonoa tuossa jos vertaa siihen toiseen vaihtoehtoon.

Laitetaan kaikki lapset asumaan lastenkoteihin ja omat vanhemmat käyvät pari kertaa viikossa morjestamassa. Eihän siinä mitään kauheaa ole. 

Ts. minun mielestäni molemmat mainitsemasi vaihtoehdot ovat huonoja. Joskus on niinkin. Aika kauheaa, että mielestäsi siinä ei ole mitään huonoa, että lapsi joutuu menemään nukkumaan ilman vanhempiaan ja heräämään ilman vanhempiaan. 

Tämä kyseinen äiti ei ole ainoa, joka aikataulujen mukaan sitä päivähoitoa pitää järjestää. On todella törkeää niitä lapsia kohtaa, jotka nukkuvat yön päiväkodissa, että siellä rymytään pitkin yötä ja heidän nukkuminen häiriintyy. Mulle ei jäänyt jutusta sellaista kuvaa, että äiti joka päivä menisi viideksi töihin. Voin olla väärässä.

5-vuotias lapsi pärjää ihan hyvin vaikka äiti ei ole koko aikaa läsnä ja ymmärtää kun hänelle kerrotaan tilanne. Paljon parempi on viettää lapsen kanssa aikaa hereillä ollessaan ja normaalilla päivärytmillä kuin herättää keskellä yötä ja rahdata päiväkotiin häiritsemään lisäksi muidenkin nukkumista. Se on itsekästä. Ja todellakin kun yhden mussukan takia pitää joustaa, niin sitten pitää joustaa kaikkien takia ja siitähän vasta hakurumba aiheutuiskin. Mun lapset on 6 yötä kuussa päiväkodissa ja olen tyytyväinen että yöksi tulevat lapset on paikalla klo 20 ja keskellä yötä ei saa hakea. Ne lapset jotka haetaan klo 20 jälkeen eivä tule yönukkariin. Ois järkkyä kun sinne tulisi ja sieltä lähtisi pitkin yötä lapsia ja koko yön siellä olevat heräilisivät monta kertaa. Se varmaan aiheuttaisi turvattomuutta nukkumaan jääville.

Joku tossa aiemmin epäili, että perheen normaali rytmi on mukamas 4-18. Tuskin. Eikä lapsi isällään tollasta rytmiä noudata jos isä on töissä jollain toisella vuorosysteemillä/työajalla.

En mä ainakaan alkais ex miehen työaikojen vuoksi taipumaan mihinkään sirkustemppuihin ja täysin käsittämättömään päivärytmiin. Jos olisin noin hyvissä ja joistavissa väleissä, niin mielummin venkslaisin niitä päiviä milloin lapset kummankin luona on, ettei tarvitse vääntyä kahdeksikolle exän aamuvuorojen vuoksi.

Vierailija
477/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Uskokaa tai älkää, mutta se päiväkotikin on joillekin vain työpaikka. Missä pitää myös suunnitella työntekijöiden työvuorot. Minkä vuoksi esimerkiksi hoitoajat pitää tietää etukäteen.

Eihän tuosta ollut kyse. Vaan siitä, että jos lapsi tarvitsee hoitoa tiistaiaamusta klo 4.45 alkaen, hänet pitää viedä päiväkotiin jo maanantai-iltana. Päiväkoti on kuitenkin auki silloin klo 4.45 tiistaina, sinne ei vaan saa silloin lapsia viedä.

Koska tuohon aikaan lapset ja työntekijät nukkuvat.

Miksi ne työntekijät nukkuvat? Jos kaupan hyllyttäjä voi valvoa klo 4.45, niin voi päiväkodin työtekijäkin. 

Päiväkodin työntekijöillä ei siis ole oikeutta uneen eikä omaan vapaa-aikaan? 

Monella hoitajalla on muuten omiakin lapsia, eivät he ole mitään lapsenhoitorobotteja, jotka voi laittaa tekemään töitä ihan mihin aikaan vain.

Päiväkodin työntekijällä ei ole oikeus uneen tai vapaa-aikaan??

No ei tietenkään työvuoron aikana ole. Eihän vanhainkodissakaan yöhoitaja nuku.

478/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi saanut meidänkään viedä lasta päiväkotiin klo 10 tai 11 kun oma työvuoro alkoi myöhemmin. Isä tuli hakemaan klo 15. Olisi pitänyt aamulla tuoda ja olla se pitkä päivä hoidossa.

Tuohon painostettiin koko hoitoaika.

Eli ei suositeltu lyhyttä päivää, vaikka se olisi ollut mahdollista.

Se on ihan sama onko lapsesi hoidossa tunnin tai koko päivän. Sinne tarvitaan aina hoitaja siksi ajaksi oli se sitten se tunti ja aika harva lähtee tunnin takia töihin. Mitä tältä palstalta olen saanut lukea niin päivähoitopaikat ovat joustamattomia. Eivät ole vaan kyllä siellä töissä olevilla on aivan samat työehtosopimuksen tunnit käytössä kuten muuallakin töissä ollessa. Lapsia tosiaan ei viedä klo. 4.45 yhtään mihinkään hoitoon koska muut hoidossa olevat lapset nukkuvat tuolloin. Ei siellä ole hoitajaa ainoastaan sinun lastasi varten.

Vierailija
479/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimurantti tilanne. Kunnan on määrä järjestää päivähoito, vanhemman ansaittava elanto ja työnantajan annettava töitä. Ja kukaan ei näytä joustavan. Suurin kärsijä tässä on kuitenkin lapsi, jonka vaihtoehdot näyttävät olevan olla joko päiväkodissa 18 tuntia putkeen tai herätä aamuöisin. Missä on lapsen toinen vanhempi? Se olisi ollut hyvä lukea jutusta, jos kerran on kaksi kotia, niin miksei toinen koti voi auttaa?

Vierailija
480/613 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetään työvoimassa. Säästetään myös palkoissa ja ylityölisissä. Painostetaan kilttejä kohteliaita ihmisiä luopumaan iltapäivästä halvalla. Elämästään halvalla. Ahneuden vuoksi ja lapset ovat kärsijöitä. Parisuhteet kärsii myös, koska pitää tehdä halvalla paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän