Päiväkoti ei jousta työssäkäyvän äidin aikojen mukaan
https://yle.fi/uutiset/3-11912828
Miten voi olla nykypäivää, että kunta ei mahdollista lapsen vientiä päivähoitoon sellaisena aikana, että äiti pääsee töihin? Ei ihme, ettei lapsia synny.
Kommentit (613)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hoitoalalla ei ole mikään pakko tehdä yövuoroja, jos ei halua, voi tai pysty. Jotkut hoitajat eivät tee eri syistä koskaan yövuoroja. Toiset hoitajat tekevät vain pelkkiä yövuoroja ja vieläpä mielellään. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Niin, meilläkin voi valita tekeekö kaikkia vuoroja vai etsiikö uuden työpaikan. Vakituiset voivat lääkärintodistuksella saada vapautuksen esim. yövuoroista, mutta suurin osa meillä on muuta lajia kuin vakituisia.
No ei siihen lääkärintodistusta tarvita, älä nyt viitsi. Ihan pieni lapsi riittää syyksi.
Ohis, mutta sinä et ilmeisestikään ole kauheasti aikaa viettänyt työelämässä. :D
No, jos 25v. on ei kauheasti, niin sit en ole. Olen ollut kahden lapsen kanssa ensin kokonaan kotona, sitten 50%, ei yö-eikä iltavuoroja, 80%, ei yövuoroja töissä ja lopulta palasin kolmeen vuoroon. Sen lisäksi työskentelin ennen lapsia työhallinnossa, joten sopimukset ovat kyllä tuttuja. Koskaan, milloinkaan ei ole ollut mitään vaikeutta asioita sopia. Mites sulla?
Aa niin. Totta. Duunissa jota kukaan ei tarvitse mihinkään saa tietysti itse päättää ajat, paikan ja muut tarpeelliset.
Me jotka teemme työtä joka merkitsee olemme niitä joita oikeasti tarvitaan työpaikalla tiettyihin aikoihin.
😂🤣 Sellainen itsensä ylentäminen sieltä sitten. Kuulepas, myös ne, jotka sopivat jotakin, ovat tiettyinä aikoina töissä, sovittuina aikoina. Mikäs sä olet ammatiltasi, kun olet jumalasta seuraava?
Osaatko avata tätä kokemustasi tarkemmin? Miksi koet olevasi alempana kuin minä, tuntematon ihminen internetissä?
En ole alenpana, olen ylempänä ihan selvästi. Kommenttisi oli täysin soopaa, narsistinen ja typerä.
Älä suotta mussuta lisää kun ei ole perusteluja aiempaakaan kommenttiin.
Eikö? Luepas uudelleen mitä suolsit suustasi. ”Me, jotka teemme työtä, joka merkitsee, olemme niitä...” Ja joo, lisäsin välimerkit, kun ne nyt merkityksellistä työtä tekevältä unohtuivat.
Ei ollut. Vai joko unohdit mitä kirjoitit? :D
P.S. Pilkutit liikaa. Kiusallista.
En. Itse taisit tipahtaa kärryiltä. Kiusallista.
Eli ei vieläkään.
Kaikenlaista.
Musta tuntuu, että sinä keskustelet kahden ihmisen kanssa ja luulet heitä samaksi henkilöksi. Ihan näin sivusta arvelisin.
Sivusta. :D
Sulla on nyt joku vakavampikin ongelma selvästi. *Sivusta seuraavana. Kannattaa ehkä katsoa peiliin.
Lussutus sen kun jatkuu.. Mutta vieläkään ei tule niitä perusteluja.
Mitä perustelu ja sä kaipaat?
Ei ole totta, siitäkö tää johtuu! Kaiken lussutuksen lomassa sä unohdit mistä keskusteltiin. :D
KIUSALLISTA.
Te vaikutatte molemmat sellaisilta jotka kantaa teräaseita mukana kaupungilla ja haastaa riitaa.
Mäkin mietin samaa tosta yhdestä. Haluaa selvästi tökkiä toista terävällä asialla kalvon läpi.
Näkee ihan tekstistä sen vihan määrän.
Toivotaan että hänet saadaan hoitoon ajoissa tai joku rauhoittaa hänet tiukalla otteella niskasta.
:D :D NOLOA.
Noloa on leikkiä veitsisankaria yleisessä ketjussa ja jankuttaa jonkun toisen kanssa.
Ei meitä kiinnosta teidän veitsitappelut tai kuka on kovempi.
Sinä taidat olla juuri se toinen joka käyttää myös hymiöitä. Se on myös helvetin noloa.
Kasvakaa nyt jumalauta ja menkää salille ottamaan mittaa toisistanne. Älkää täällä leikkikö kovista.
Minä olen se tämän ketjun kovis joka täräyttää pöytään merkiksi, että nyt hiljaa ja rauhoitutaan.
Olen tämän ketjun erotuomari.
Jos sopii, niin keskustelu jatkuu sivistyneesti ilman teidän kahden jankkaamista. Hä? Tämä tältä erää selvä?
Olen se alkuperäinen, jolle avautui. Kiitos vaan muille, jotka hänen kanssaan ”keskusteli”. Ei hän osaa lopettaa, annetaan olla.
anna steissille hymiöitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hoitoalalla ei ole mikään pakko tehdä yövuoroja, jos ei halua, voi tai pysty. Jotkut hoitajat eivät tee eri syistä koskaan yövuoroja. Toiset hoitajat tekevät vain pelkkiä yövuoroja ja vieläpä mielellään. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Niin, meilläkin voi valita tekeekö kaikkia vuoroja vai etsiikö uuden työpaikan. Vakituiset voivat lääkärintodistuksella saada vapautuksen esim. yövuoroista, mutta suurin osa meillä on muuta lajia kuin vakituisia.
No ei siihen lääkärintodistusta tarvita, älä nyt viitsi. Ihan pieni lapsi riittää syyksi.
Ohis, mutta sinä et ilmeisestikään ole kauheasti aikaa viettänyt työelämässä. :D
No, jos 25v. on ei kauheasti, niin sit en ole. Olen ollut kahden lapsen kanssa ensin kokonaan kotona, sitten 50%, ei yö-eikä iltavuoroja, 80%, ei yövuoroja töissä ja lopulta palasin kolmeen vuoroon. Sen lisäksi työskentelin ennen lapsia työhallinnossa, joten sopimukset ovat kyllä tuttuja. Koskaan, milloinkaan ei ole ollut mitään vaikeutta asioita sopia. Mites sulla?
Aa niin. Totta. Duunissa jota kukaan ei tarvitse mihinkään saa tietysti itse päättää ajat, paikan ja muut tarpeelliset.
Me jotka teemme työtä joka merkitsee olemme niitä joita oikeasti tarvitaan työpaikalla tiettyihin aikoihin.
😂🤣 Sellainen itsensä ylentäminen sieltä sitten. Kuulepas, myös ne, jotka sopivat jotakin, ovat tiettyinä aikoina töissä, sovittuina aikoina. Mikäs sä olet ammatiltasi, kun olet jumalasta seuraava?
Osaatko avata tätä kokemustasi tarkemmin? Miksi koet olevasi alempana kuin minä, tuntematon ihminen internetissä?
En ole alenpana, olen ylempänä ihan selvästi. Kommenttisi oli täysin soopaa, narsistinen ja typerä.
Eikö? Luepas uudelleen mitä suolsit suustasi. ”Me, jotka teemme työtä, joka merkitsee, olemme niitä...” Ja joo, lisäsin välimerkit, kun ne nyt merkityksellistä työtä tekevältä unohtuivat.
Eli ei vieläkään.
Kaikenlaista.
Musta tuntuu, että sinä keskustelet kahden ihmisen kanssa ja luulet heitä samaksi henkilöksi. Ihan näin sivusta arvelisin.
Sulla on nyt joku vakavampikin ongelma selvästi. *Sivusta seuraavana. Kannattaa ehkä katsoa peiliin.
Ei ole totta, siitäkö tää johtuu! Kaiken lussutuksen lomassa sä unohdit mistä keskusteltiin. :D
KIUSALLISTA.
Mee sä steissille haastaa riitaa.
Ei ole koskaan ollut tarvetta haastaa. Mutta onhan se nyt hauska nähdä miten tolaltasi menit kun et osannut vastata simppeliin kysymykseen. :D
Laitan vielä pari kun jauhat kokoajan hymiöistä:
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei vieläkään.
Kaikenlaista.
KIUSALLISTA.
Te vaikutatte molemmat sellaisilta jotka kantaa teräaseita mukana kaupungilla ja haastaa riitaa.
Mäkin mietin samaa tosta yhdestä. Haluaa selvästi tökkiä toista terävällä asialla kalvon läpi.
Toivotaan että hänet saadaan hoitoon ajoissa tai joku rauhoittaa hänet tiukalla otteella niskasta.
Noloa on leikkiä veitsisankaria yleisessä ketjussa ja jankuttaa jonkun toisen kanssa.
Ei meitä kiinnosta teidän veitsitappelut tai kuka on kovempi.
Sinä taidat olla juuri se toinen joka käyttää myös hymiöitä. Se on myös helvetin noloa.
Kasvakaa nyt jumalauta ja menkää salille ottamaan mittaa toisistanne. Älkää täällä leikkikö kovista.
Minä olen se tämän ketjun kovis joka täräyttää pöytään merkiksi, että nyt hiljaa ja rauhoitutaan.
Olen tämän ketjun erotuomari.
Jos sopii, niin keskustelu jatkuu sivistyneesti ilman teidän kahden jankkaamista. Hä? Tämä tältä erää selvä?
Olen se alkuperäinen, jolle avautui. Kiitos vaan muille, jotka hänen kanssaan ”keskusteli”. Ei hän osaa lopettaa, annetaan olla.
Tiedän yhden toisenkin kun ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei vieläkään.
Kaikenlaista.
KIUSALLISTA.
Kyllä. Sen tunteen halusin aiheuttaa keinolla millä hyvänsä. Olen ihan priima kirjoittaja. Jos ei itse osaa hävetä niin annetaan sitten myötähäpeää oikein huolella.
Osaat eläytyä ja fiilistellä sitä.
Minun velvollisuus on vain vähän näpäyttää ja opastaa sua käytöskultuurissa ja nettiketissä.
Ei ole vanhemmat opettaneet, niin mun tehtävä on sitten ojentaa kirjaimilla.
Älä huoli. Et ole ainoa. Tämä on minulle vähän kuin työ joustavalla työajalla.
Pjotr näkyykö vieläkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei vieläkään.
Kaikenlaista.
KIUSALLISTA.
Kyllä. Sen tunteen halusin aiheuttaa keinolla millä hyvänsä. Olen ihan priima kirjoittaja. Jos ei itse osaa hävetä niin annetaan sitten myötähäpeää oikein huolella.
Osaat eläytyä ja fiilistellä sitä.
Minun velvollisuus on vain vähän näpäyttää ja opastaa sua käytöskultuurissa ja nettiketissä.
Ei ole vanhemmat opettaneet, niin mun tehtävä on sitten ojentaa kirjaimilla.
Älä huoli. Et ole ainoa. Tämä on minulle vähän kuin työ joustavalla työajalla.
Menee jo todella kiusalliseksi. :D
Jaahas. Tänne löysi tiensä yksi elämän kolhima. Voimia hänelle.
Mitä itae juttuun tulee, niin en ihan ymmärrä miten tuohon tilanteeseen on ajauduttu. Onko edes yritetty vaihtaa työvuoroja? Kurja tilanne kaikkiaan.
Älä vie lasta päiväkotiin. Jompi kumpi vanhemmista hoitaa kotona. Hyvästä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin miksi uutisessa esiintyvä Laura Heinonen on tuohtunut. Siitä huolimatta vanhempienkin pitäisi miettiä millaisiin töihin hakeutuvat, ei aina voi ajatella että "kyllä yhteiskunta hoitaa". Avoimia työpaikkoja on nykyään todella vähän suhteutettuna työttömien määrään ja siksi moni on lähes pakotettu ottamaan työ kuin työ vastaan jos sellaiseen vain on mahdollisuus päästä. Siitä huolimatta myös vanhemman pitäisi ajatella asioita hiukan pitemmälle. Takamuksestahan tämä yhteiskunta välillä on mutta näillä "eväillä" on pakko mennä toistaiseksi.
Siis ei pidä odottaa, että yhteiskunta huolehtii, ja mennä töihin näin hankalalla tavalla, että päivähoitojärjestelyt ovat vaikeita, mutta samalla hengenvedolla toteat, että koska työtilanne on mikä on, niin on otettava sitä työtä mitä saa? Eli äidin vika molemmin päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä, että lapsen täytyy olla 18 tuntia vuoropäiväkodissa, koska häntä ei voi viedä sinne klo 5 aamulla!
Ihan sairasta, mutta ei päiväkodin vika.
Ihan tasan on vuoropäiväkodin vika.
Millä perusteella? Äidin asia se on hoitaa, tavalla tai toisella, ei sen päiväkodin. Itse en koskaan, milloinkaan laittaisi lastani 18h hoitoon.
Mun lapset on 3 kertaa kuussa 21 h hoidossa putkeen.
En teidä mikä tossa 18 tunnin hoitopäivässä on niin kauheeta kun se lapsi nukkuu siitä ajasta 10 h.
Lehtijutun lapsi joutuu heräämään neljän aikoihin ja menee illalla 18 aikoihin nukkumaan. Mitäs ihmeen kiireetöntä laatuaikaa siellä perheessä silloin ehditään viettämään. Eikö olisi parempi kun lapsi menee päiväkotiin klo 20 ja siellä nukkumaan klo 20:30 ja sitten aamulla seiskalta ylös. En näe lapsen kannalta mitään huonoa tuossa jos vertaa siihen toiseen vaihtoehtoon.
Lisäksi ongelma on siinä, että joku mahdollisesti on jo yötä hoidossa silloin kun toinen rymyää hoitoon keskellä yötä ja se päiväkodilla jo nukkumassa ollut lapsi häiriintyy. Ja lisäksi jos siellä ei ole ketään valmiiksi yötä, niin jonkun työntekijän työvuoron pitäisi alkaa epäinhimillisesti ennen viittä. Kaikkia asioita ei voi tehdä yhden lapsen tarpeita huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
tämä äiti varmaan niitä jotka menee keskellä tietä vaunujen kans
Tämä äitihän näyttää olevan juuri päinvastoin ihminen joka suostuu työnantajan toiveisiin ja yrittää jaksaa herätä aikaisin töihin tällaisesta päivähoitokuviosta huolimatta. Nyt pitäisi jämäkästi pyytää työnantajalta joustoa työaikoihin. Tiedän, ei se aina pyytämällä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä, että lapsen täytyy olla 18 tuntia vuoropäiväkodissa, koska häntä ei voi viedä sinne klo 5 aamulla!
Ei ne päiväkodit pitää palvelutaloja ole.
Ennen lasten hankkimista pitäisi miettiä omaa työtä jo etukäteen. EI IKINÄ pidä olla kolmivuorotöissä jos on tehnyt lapsia.
Kyllä olisi parempi että koko päivähoito lopetetaan. Jokainen voi omista rahoista maksaa vaikka minkälaisen hoidon lapselle jos haluaa.
Mitä ihmettä? Palaisinko juuri keskiajalle?
Vuorotyötä tekevä ei voi lisääntyä? Koskeeko tämä molempia sukupuolia vai vaan naisia? Pitäisikö valtion pakkosteriloida ihmiset jotka harkitsevat lisääntymistä vaikka eivät istu konttorilla kahdeksasta viiteen arkisin?
Jännä miten oma äitini onnistui kasvattamaan kolme lasta samalla kolmivuoroa tehden.
Minusta tuon pitäisi koskea lapsen huoltajaa/huoltajia.
Onhan niitä kasvatettu joo. Oli avainkaulalapsia ja sitten tuli telkkarin kasvattamia lapsia. Missä lapset laahusti missä laahusti kun vanhempia ei kiinnostanut tippaakaan.
Nykyäänkin saa lukea missä lapset (jopa ekaluokkalaiset) on kesälomat yksin aamusta iltaan koko 10 viikkoa. Vanhempia ei kiinnosta tippaakaan.
Tai tuo ketjun tapaus. Lapsi on 18 tuntia vuorokaudessa hoidossa. Tuollaiselta pitäisi ottaa lapsi pois kun ei kiinnosta sitä hoitaa.
Häntähän nimenomaan kiinnostaa hoitaa lastaan. Mutta kunta sanoo ei.
Kunta ei sano ei, mistä sä sen keksit?
Luitko juttua? Kunnan päivähoito sanoo ei sille että jutun nainen saisi viedä lapsensa hoitoon ennen työvuoroaan. Lapsi pitää viedä hoitoon jo illalla. Äitiä on siis turha soimata siitä etteikö hän haluaisi hoitaa lastaan.
Luin toki. Päivähoito ei sano ei hoidolle, vain kellonajalle. Ja sen jälkeen äiti ihan itse päättää laittaa lapsen 18h päiväkotiin. Muitakin mahdollisuuksia olisi. Se on toki totta, että kyse tuskin on haluttomuudesta hoitaa lasta. Haluttomuudesta hoitaa asiaa toisin sen sijaan kyllä.
Mitä muita vaihtoehtoja hänellä on?
Palkata vaikka eläkeläinen tai opiskelija kotiin valvomaan lapsen unta ja viemään päiväkotiin aamupalalle tai vaikka kello seitsemäksi.
Kuka haluaa kotiinsa jonkin random mummelin tai teinin säheltämään? Ja kuka tuon lystin kustantaa?
Random? Ei se mikään random ole, jos sen itse valitsee. Ja kukahan sen yön siellä pkssa maksaa? Niin, aivan äiti.
No onhan se random ellei ole vaikka sukulainen tai ystävä. Ja naulan kantaan; äiti maksaisi siis päivähoidosta sekä lapsen hoidosta koska päivähoito ei hoida heille kuuluvaa tehtävää. Johon äidillä lain mukaan on oikeus.
No voi pyhä jysäys. Päivähoito hoitaa oikein hyvin tässäkin tehtävänsä ja vuoropäiväkodissa maksu ei ole kiinteä, yö on kalliimpi kuin päivä. Eli se hoitaja aamulla tulisi varmasti jopa halvemmaksi. Ja voisihan se olla sukulainen tai ystävä tai vakihoitaja, joka ei kovin kauaa ole tuntematon. Mä luulin, että tämä jutun äiti on poikkeus, mutta teitä on vissiin enemmänkin, jotka ette osaa elämäänne lapsen vuoksi organisoida.
Meidän kunnassa vuorohoito hinnoitellaan samoin tuntien mukaan kuin normi hoitokin. Yöt eivät ole yhtään kalliimpia.
Eikös pienen lapsen repiminen ylös keskellä yötä riko jotain kansainvälistä ihmissopimusta? Olen kyllä tiennyt että aamuvirkut ovat kaheleita, mutta ihan näin hulluiksi en uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun lapseni meni päiväkotiin. Sain tietää, että päiväkoti menee kiinni klo 17! Naurettavaa! Kyllähän normaali ihminen on töissä vähintään 19 asti.
Ei pidä paikkaansa. Päivätyöaika loppuu klo 16
Jäisi itsellä kyllä lapset tekemättä jos pitäisi tehdä 3 vuorotyötä ja kuskata yksinään lasta milloin sattuu päiväkotiin. Mielummin olisin työtön, asuisin vuokralla ja veisin lapsen ”virikehoitoon” päivällä että saisi yyhoona edes vähän omaa aikaa. Töitä voi tehdä sitten myöhemminkin. Hoitajille löytyy kyllä päivätöitäkin; menee vaikka päiväkotiin tekemään keikkaa jos ei muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta, mutta ei päiväkodin vika.
Ihan tasan on vuoropäiväkodin vika.
Millä perusteella? Äidin asia se on hoitaa, tavalla tai toisella, ei sen päiväkodin. Itse en koskaan, milloinkaan laittaisi lastani 18h hoitoon.
Mun lapset on 3 kertaa kuussa 21 h hoidossa putkeen.
En teidä mikä tossa 18 tunnin hoitopäivässä on niin kauheeta kun se lapsi nukkuu siitä ajasta 10 h.
Lehtijutun lapsi joutuu heräämään neljän aikoihin ja menee illalla 18 aikoihin nukkumaan. Mitäs ihmeen kiireetöntä laatuaikaa siellä perheessä silloin ehditään viettämään. Eikö olisi parempi kun lapsi menee päiväkotiin klo 20 ja siellä nukkumaan klo 20:30 ja sitten aamulla seiskalta ylös. En näe lapsen kannalta mitään huonoa tuossa jos vertaa siihen toiseen vaihtoehtoon.
Lisäksi ongelma on siinä, että joku mahdollisesti on jo yötä hoidossa silloin kun toinen rymyää hoitoon keskellä yötä ja se päiväkodilla jo nukkumassa ollut lapsi häiriintyy. Ja lisäksi jos siellä ei ole ketään valmiiksi yötä, niin jonkun työntekijän työvuoron pitäisi alkaa epäinhimillisesti ennen viittä. Kaikkia asioita ei voi tehdä yhden lapsen tarpeita huomioiden.
Tilanne voi myös olla sellainen, että tähän 4:30 alkavaan aamuvuoroon on tulossa joku yh äiti, joka joutuu tuomaan oman lapsensa edellisenä iltana päiväkotiin nukkumaan tai herättämään 3:30, että ehtivät ottamaan vastaan jonkun perheen lapsen 4:30.
Mun mielestä on hyvä, että on jotkut rajat sille moneltako lapsen saa hakea ja tuoda hoitoon. Sillä turvataan myöskin yöllä hoidossa olevien unirauha. Jollekkin lapselle voi sopia 4:30 hoitoon tulo, mutta onko tämä äiti kysynyt meidän perheen mielipidettä siitä, että hänen lapsi häiritsee minun lasten yöunta päiväkodissa.
Ja kyllähän tälläiselle joustolle pitää joku hintakin laskea. Nyt kun kyseinen perhe ei jää ilman palvelua, vaan se palvelu ei vain kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei työnantaja jousta? Ja mikä työ alkaa tohon aikaan? Kuljetusala? No maksaako vaivaa puljata lapsen elämää sekaisin pskn palkan tähden.
Sitä on kuule pitkä lista palvelualan ja suorittavan työn tehtäviä, joissa työt alkaa 5-6 aamulla. Yhteiskunnan päättäjien silmissä nämä nyt ovat kuitenkin sellaisia paskaduuneja, joita tekevien naisten oletetaan jäävän kotiäideiksi työskentelyn sijaan.
Ymmärrän, että äitinä varmasti tuntuu pahalta esimerkiksi illalla mennä nukkumaan kun tietää, että lapsi on jossain muualla yötä ja kaikki respectit hänelle, että kuitenkin kulkee noinkin vaikeaan aikaa töissä. Ymmärrän kuitenkin myös päiväkodin näkökulman. Lapsi tarvitsee jotain säännönmukaisuuksia ja unta, eli näkisin myös tosi huonona sen, että lapsi herätetään neljältä. Tuodaan "virkeänä" päiväkotiin jossa ei tuohon aikaan ole vielä mitään pedagogista ohjelmaa ja muut lapset unilla. Sitten aamupäivästä kun kaikki järkevä ohjelma alkaa ja lapsen tulisi omaksua uusia taitoja niin hän onkin jo ihan yliväsynyt. Ei se vaan toimisi niin. Lisäksi nämä aikaiset aamut kuulosti olevan hyvin epäsäännöllisiä niin kannattaako niiden takia pistää lapsen rytmi aina sekaisin.
Eli iltaan sitä yhteistä tekemistä ja sitten yöksi nukkumaan päiväkotiin. Muutenhan tuo ilta menee siihen, että lapsi pitää laittaa jo aikaisin kotona nukkumaan ja se on juuri siitä yhteisestä tekemisestä poissa.
Tuo Liperin tilannehan on täydellinen jos vain yksi lapsi tarvitsee yöhoitoa ja hän saa sen kotia. Pienten paikkakuntien etuja. Nyt sitten jos kaikki pitää tasapäistää niin heiltä viedään mahdollisuus siihen ja kuka siinä voittaa yhtään mitään, että lapselta viedään tuollainen järjestely pois.
Eikö perheelle jää enemmän kiireetöntä yhdessäoloa silloin jos lapsi menee yöksi hoitoon kuin silloin kun pitää alata klo 17 puuhaamman itseään nukkumaan? Ja lapsihan nukkuu sen yön, niin eihän varsinaisen hoitopäivän pituudeksi tule kuin 8 h. Toi 18 h tuntuu pitkältä mutta on eri olla yö hoidossa 18 tuntia kuin 5:30-22:30.
Plus vielä sekin, että lapsi olisi yön tarhassa, niin äiti saisi nukkua pidempään aamuisin, niin olisi sekin puolesta pirteämpi.
Mee sä steissille haastaa riitaa.