Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt minä kyllä opettelen ompelemaan vaatteita! Voisiko ompelutaitoiset antaa alkuneuvoja?

Vierailija
04.05.2021 |

Verhot sujuu ja tyynyliinat, mutta siihen se jää. Kone on. Mistä aloitan? Minihameet mulle ei sovi. Ehdottakaa jotain helppoa ja helppoa kangasta. Mistä löytäisin helppoja kaavoja? Joku kellohame tulee mieleen, mutta olisiko muuta?

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottobre- lehdessä on hyvät kaavat ja kokoja löytyy. Erikseen on lehti aikuisille ja lastenvaatteille.

Kaksoisneula on hyvä olla olemassa. Tekee tikkauksista siistit ja ammatillisen näköiset.

Kirpputorivaatteissa voi olla hyviä kankaita.

Ottobre on nyt tulossa lehti , jossa on pienellekin kaavoja.

Tilasin jo ennakkoon , intopinkeenä odottelen !

Vierailija
122/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohut trikoo on hankalinta. Ja muista että on trikoo neulat erikseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät koneet

Ja kaavat vaikka kirjastosta burda jne

AP - parhaat housun kaavat saat purkamalla hyvin istuvat joustamattomat housusi  (vain toinen puoli riittää, voit ommella ne siis vielä takaisin). Piirrä kaavat juuri em. mukaan, saat hyvän mallin helposti. Varaa myös voipaperia, johon voit siirtää em. kaavat talteen. Tiedän, tämä on vanhanaikainen, mutta helppo & kiva tapa saada hyvät housut edullisesti.

Vierailija
124/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi yleistää.

Minä olen ommellut vaatteita itselleni ja lapsilleni (opetellut kantapään kautta😉) ja saanut monet huomiot vierailta ihmisiltä. Kysytty, mistä olen ostanut, tai ompelenko muillekin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.

Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.

Vierailija
125/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus: googlatkaa Go recreate Linnea Larsson

Kivoja ideoita kuinka tehdä vanhasta uutta. Löytyy niin blogi kuin kirjakin, josta on tietääkseni tehty myös suomenkielinen versio. Myös ig löytyy.

Vierailija
126/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.

Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.

Eurokankaan palalaarista saa ihania paloja joita saa tehtyä mitä vaan, on edullisia kilohintaan. Niitä joita tulee milloin mistäkin, ei niiden omia, vaikka niitäkin tietysti seassa on.

Kyllä! Palalaarista löysin ison palan ohutta pellavaa, josta tein kaksi paitaa. Hintaa yhdelle paidalle tuli 8 €.

Vierailija
127/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ohuen trikoon ompelussa auttaa paljon, jos laittaa leivinpaperia kankaan ja neulan väliin. Tosin on muistettava, että paperi sitten tylsistyttää neulan nopeammin. Kannattaa kokeilla, jos on vähänkään ongelmia ohuen kankaan ompelun kanssa.

Vierailija
128/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukoneista: mulla on 25 vuotta sitten ostettu Husqvarna. Siinä on perusompeleiden lisäksi koristeompeleita ja tärkein, eli automaattinen napinläpi. Sitä kun oppii käyttämään ja osaa laittaa säädöt oikein, ei erota ”tehdastekoisesta” napinreiästä mitenkään. Kone oli hirmu kallis siihen aikaan, maksoi yli 5000 markkaa. Kone on toiminut täydellisesti ja jaksaa ommella jopa nelinkertaista farkkukangasta.

Vierailija
129/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohuen trikoon ompelussa auttaa paljon, jos laittaa leivinpaperia kankaan ja neulan väliin. Tosin on muistettava, että paperi sitten tylsistyttää neulan nopeammin. Kannattaa kokeilla, jos on vähänkään ongelmia ohuen kankaan ompelun kanssa.

Myös suihkutettavasta tärkistä on apua oikein ohuen kankaan ompelussa.

Vierailija
130/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompele itsellesi vaikka collegekankaasta pusero. Jostakin lehdestä piirrät kaavat. Ompele ensin olkasaumat. Seuraavaksi kiinnitä hihat. Sitten ompele hihansuusta helmaan asti. Resorit mittaa jonkun verran lyhyemmiksi kuin hihansuut, helma ja kaula-aukko on. Kun olet leikannut resorin esim. helmaan, ompele se renkaaksi, taita se kaksinkerroin ja ompele se helmaan samalla resoria venyttäen. Samalla tavalla omepele muutkin resorikappaleet. Ja niin sinulla omatekemä college valmiina.

Joustavia kankaita ommellessa olisi kyllä hyvä olla saumuri. Perusompelukoneella ei saa hyviä saumoja ja ainakaan suoralla ompeleella ei kannatta omnella, kun ommel ei jousta yhtään. Jos koneesta löytyy hyvä joustava ommel, niin voi yrittää, mutta suosittelisin mieluummin aloittamaan ihan puuvillalla. Joku mukava puserokangas tai vaikka kevyt farkkukangas voisi olla parempia aloitukseen.

Joka tyypin kaavakirjassa on hyviä peruskaavoja, joita voi sitten muokatakin, kun taitoa tulee lisää.

Ei todellakaan tarvita saumuria. Hyvin olen jo useamman vuoden tehnyt kaikki lapsen sisävaatteet ompelukoneella (niistä löytyy useampinkin joustava ommel). Pikkuhiljaa olen myös innostunut tekemään itselleni vaatteita ja juurikin joustavia kotileggareita ja collegejuttuja. Joustava kangas antaa paljon anteeksi, joten vähemmälläkin kokemuksella saa ihan toimivia vaatteita aikaan. Joskus tulevaisuudessa aion kokeilla jotain haastavampaakin, mutta tosi kivasti saa näinkin onnistumisen kokemuksia. Haaveena on joskus tehdä valtaosa vaatteista itse, mutta tämä on maraton ei sprintti.

Vierailija
131/180 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottobre- lehdessä on hyvät kaavat ja kokoja löytyy. Erikseen on lehti aikuisille ja lastenvaatteille.

Kaksoisneula on hyvä olla olemassa. Tekee tikkauksista siistit ja ammatillisen näköiset.

Kirpputorivaatteissa voi olla hyviä kankaita.

Ottobre on nyt tulossa lehti , jossa on pienellekin kaavoja.

Tilasin jo ennakkoon , intopinkeenä odottelen !

Mitä lehden numeroa tarkoitat? Yritin katsoa heidän nettisivuiltaan, mutten löytänyt mitään pienten kokojen lehteä. 

Vierailija
132/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.

Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.

Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia erikseen, jos joku on oikeasti koulutettu ompelija, tietää mistä saa laadukkaita sekä tyylikkäitä kankaita ja ymmärtää jotain estetiikasta.

Minun äidilläni on monipuolinen käsityöalan koulutus, mutta minulla ei ole. Minä kuitenkin olen pienestä pitäen katsellut mallia äidin ompelemisesta ja ommellut omat vaatteeni 80-luvun alusta lähtien. Me kaksi teemme täsmälleen yhtä hyvää jälkeä. Miten selität tämän?

Millä taidoilla ja tiedoilla sinä muuten katsot olevasi oikea ihminen selittämään tyylikkyydestä ja estetiikan ymmärtämisestä? Bonuskysymys: onko olemassa täydellisen moitteettomasti ommeltuja lököverkkareita?

Olet varmasti oppinut paljon seuratessasi äidin työskentelyä. Vuosikymmenten kokemus myös varmasti tekee jäljestä laadukkaampaa kuin keskivertoharrastelijalla.

Ihme loukkaantumista ketju täynnä. Ne käsityölehtien kaavat ja kauppojen kankaat, kun harvoin ovat mitenkään kivoja tai ketään imartelevia. Omasta. Mielestäni.

Myöskään kukaan ei opi mitään kädentaitoa tuosta noin vaan, kun siihen vaaditaan aina paljon toistoja ja kokemusta.

On kyllä jotain tietoa, taitoa ja kokemusta estetiikasta sekä visuaalista silmää. Sekä omaa toistojen ja erehdysten kautta tullutta kädentaitoa.

Tiivistetäänpä. Sinä siis myönnät, että ei tarvitsekaan olla koulutettu ompelija tehdäkseen hyvää jälkeä. Myönnät senkin, että yleisesti saatavilla olevat kaavat ja kankaat ovat sinun mielestäsi kehnoja (ovat ne usein minunkin mielestäni), mutta jos kaavat ja kankaat ovat hyviä, sinä et välttämättä pysty sanomaan, onko vaate tehtaalta, vaatturilta vai taitavalta kotiompelijalta. Ja kohta varmasti olet valmis myöntämään senkin, että sinun visuaalinen silmäsi ja käsityksesi estetiikasta ei ole se ainoa oikea, vaan jokin joka kohdastaan sinun silmääsi kirvelevä vaate voi hyvinkin olla loistavasti ommeltu ja tekijänsä visuaalisen silmän mukainen.

Koulutetun paikalle olisi hyvin voinut laittaa kokenut ja taitava. Sen myönnän. Kirjoitin alkuperäisessä viestissä, että lopputulos laadukkailla kankailla ja estetiikan tajulla on asia erikseen, eli hyvä. Mikä tässä nyt on se ongelma?

Fakta nyt on, että jos ei osaa ommella, ei ole harjoitellut riittävästi, ei ole asiasta kokemusta. Siihen päälle epäimartelevat kaavat ja huonot kankaat, niin se lopputulos ei vaan ole hyvä.

Pointti ei missään nimessä ole dissata kaikkia ompelijoita, vaan se ettei ole realistista ajatella, että kuka tahansa voisi tuosta noin vaan valmistaa oikeasti hienoja vaatteita. Koska siihen vaaditaan taitoa. Ja visuaalista silmää. Asioita, joita monella kotiompelijalla ei ole. Mikään ei tietenkään estä perehtymästä asiaan ja harjoittelemasta. Ihmisillä vaan on epärealistisia odotuksia ja käsityksiä. En itsekään osaisi tältä istumalta tehdä vaikka hienoa mekkoa. Ehkä puolen vuoden päästä, jos ompelisin jotain joka päivä.

Jostainhan sitä pitää aloittaa. Käsittääkseni ap oli aloittamassa helpoilla kaavoilla. Visuaalista silmää voi olla, vaikka ei osaisi ommella tai olisi aloittelija. Vaatekauppoja kierrellessä tulee välillä sellainen olo, että vaatteita voi valmistaa sarjatuotannolla ilman minkäänlaista visuaalista silmää. Itse tehdyt vaatteet tunnistan kyllä siitä, että saumat ovat about suorat. Valmisvaatteissa saumat voivat olla useita senttejä kierossa.

Ap:lle tiedoksi, että suosittelen myös Tilly Walnesin kirjaa Pistoksissa. Itse lainasin sen ensin kirjastossa, minkä jälkeen totesin, että täytyy ostaa se. Kannattaa huomioida, että sen kaavoissa on saumavarat mukana. Suomalaisissa kaavoissa saumavarat täytyy yleensä itse lisätä.

Vierailija
133/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaapa jotain hyvää perus ompelukonetta, jolla niin ohuemman kuin paksummankin kankaan ompelu onnistuisi.

Tarkoitus olisi ommella mm:

- Perus korjausompelua

- Verhoja

- Tehdä lapsen kanssa keppihevosia

- Ehkä uskaltautua kokeilemaan vaatteitakin

Vierailija
134/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suhtaudut noin negatiivisesti siihen, että joku innostuu tekemään itse? Hienoa, että joku kiinnostuu ompelemisesta. Ei kai sitä missään olla heti mestareita, sillä tekemällähän se taito karttuu. Välillä itsekin katselen you tube- videoita ja haaveilen tekeväni jotain, kun omistan myös ompelukoneen.

Ap:lle, tsemppiä ompelemiseesi!

Vierailija
135/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaapa jotain hyvää perus ompelukonetta, jolla niin ohuemman kuin paksummankin kankaan ompelu onnistuisi.

Tarkoitus olisi ommella mm:

- Perus korjausompelua

- Verhoja

- Tehdä lapsen kanssa keppihevosia

- Ehkä uskaltautua kokeilemaan vaatteitakin

Itselläni on Husqvarna classica 105, on jo useita vuosia vanha kone, mutta toiminut moitteettomasti. Varmaan tuostakin on jo uudempi malli, mutta tuo Husqvarna nyt on ainakin tunnettu kone-merkki.

Vierailija
136/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelukoneista: mulla on 25 vuotta sitten ostettu Husqvarna. Siinä on perusompeleiden lisäksi koristeompeleita ja tärkein, eli automaattinen napinläpi. Sitä kun oppii käyttämään ja osaa laittaa säädöt oikein, ei erota ”tehdastekoisesta” napinreiästä mitenkään. Kone oli hirmu kallis siihen aikaan, maksoi yli 5000 markkaa. Kone on toiminut täydellisesti ja jaksaa ommella jopa nelinkertaista farkkukangasta.

Jos tarkoitat sitä perusmallista oranssia, niin mulla on sellainen myös, tosin jo yli 40v. vanha. Saumurin osti muutama vuosi sitten, JUKI.On tullut paljonkin käytettyä, ehkä vähän liikaakin. Aina kun löytyy ihania kankaita, ei voi olla ostamatta....on kuin karkkikaupassa kun palalaariin pääsee mylläämään.

Nytkin on varmaan muutamaan kymmeneen vaatteeseen kankaat. 

Kesällä ei ehdi ommella, on megalomaaninen puutarha jossa aika menee aamusta iltaan, mutta syksyn tullen taas ommellaan.

Vierailija
137/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkkukangas haastavimpia ommella, ehkä ohut puuvilla helpompi aloittelijalle. Itse opin tekemällä barbin vaateita ala-asteikäisenä, miksei aikuisenkin. Hihaton suora helle mekko helppo mitata että ommella.

Vierailija
138/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää vielä että valitettavasti paikallisesta eurokankaasta on niin huonot kokemukset kun etsin verhokankaita, että mieluummin tilaan kankaita netistä. muita kangaskauppoja en lähellä tiedä. Mutta eiköhän kirpparilta löydy jotain, vaikka XL-vaatteita, mistä voi tehdä. Olen itse S. 

Tuo kirpparilta ostaminen on hyvä idea. Itsekin olen tehnyt pari juhlavampaa mekkoa itselleni juurikin XL-koon vaatteista, kun oma kokoni on S.

Voi aika huolettomasti leikata, kun käsillä on halpaa kangasta.

Vierailija
139/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehtyjä vaatteita ei kukaan erota kaukaa. Vai tarkoittaako tämä, että halpiskauppojen hirvitykset on niin kamalia, että ne erottaa? Niistä saa todella huonosti ommeltua ja huonosti istuvaa tavaraa. Ne kun on suunniteltu 180 cm pitkille 47-kiloisille, niin ei ne kenenkään muun päälle istukaan. Lisäksi ne on ommeltu hutaisten. Esim. mulla uudehkossa takissa roikkuu jo langanpätkät, enkä ole repinut mihinkään, on vain lähtenyt purkautumaan ilman syytä. 

Laadukkaita vaatteita myyviä kivijalkakauppoja, joista voi tilata ompelupalvelun esim. lyhennyksen, ei enää Suomessa ole.  Siksi haluan oppia ompelemaan. Farkkuja ja urheiluvaatteita saan nuortenosastolta ja trikoopaitoja nyt jonkinlaisia vielä löytää, mutta muita laatuvaatteita ei. Tavoite on päästä sille tasolle, että ompelen vielä oman juhlamekkoni. Edellisen tein neulomalla - sen lajin hallitsen hyvin ja kun tein vielä pyörönä ettei ompelua tullut, siitä tuli nätti. Ompelijalla olen joitakin vaatteita teettänyt, mutta koko kaapin uusimiseen ei ole varaa. Mielelläni tätä palvelua tukisin ja tuen jatkossakin, mm. jakkupuvun aion teettää, sille tasolle en pyri. Mutta se varmasti maksaa kohtalaisen paljon, olen varautunut siihen. 

Kiitos kaikille ystävällisitä neuvoista. Aloitan siitä, että haen kirpparilta jotain halpoja puuvillavaatteita ja teen alkuun kasseja, ne on varmasti helppoja ja sitten kotimekon seuraavaksi. Eiköhän se tästä. Kylpytakki multa puuttuu, se ainakin jää kotikäyttöön, millaista froteeta kannattaisi ostaa siihen? Sitähän löytyy monensorttista. 

Olen itse tehnyt lapselle kaksi kylpytakkia. Molempiin ostin froteeta Eurokangasta. Jälkimmäiseen ostin Leeni-luomufroteeta. Kaava on Modasta 10/2014. Siinä on myös kaava aikuisten kylpytakkiin. Kauluksiin ja vyöhön tulee vohvelikangasta. Muuten se on froteesta. Kylpytakki ei ehkä ole helpoin mahdollinen, koska ainakin tuossa Modan kaavassa on joitain paksuja kohtia. Sain ne kyllä ommeltua, kunhan pisto oli tarpeeksi pitkä. Onneksi kylpytakki on kotona käytettävä, joten siinä mielessä pikkuvirheet eivät haittaa.

Jos olet fb:ssa, niin kannattaa liittyä Ompeluelämää-ryhmään. Siellä saa yleensä aina vastauksia ja ryhmässä ollaan ystävällisiä. Siellä on hyvin harvoin riitoja verrattuna johonkin toisiin fb-ryhmiin.

Vierailija
140/180 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset kaikille asettamaani ompelukone kysymykseen vastanneille.

Lisäinfokin kelpaa.

Niin ja tosiaan se tulisi aivan peruskuvioihin, ei mitään hifistelyä, joskin tulisi olla kyky

ommella hieman paksumpia vaatteita tarvittaessa.

Kannattaa mennä liikkeeseen koeompelemaan. Ota mukaan kangastilkkuja, joista ajattelet ompelevasi jatkossa. Kannattaa kokeilla ommella myös paksumpia kankaita ja esim. 4 kerrosta päällekkäin. Liikkeestä voi ostaa jonkun vanhemman käytetyn koneen.

Uusista koneista kokeilisin Jukin, Janomen, Husqvarnan ja Pfaffin mekaanisia. Bernina on laadukas merkki mutta kallis. Minulla on Pfaffin mekaaninen ompelukone yläsyötöllä ja Jukin saumuri ja peitetikkikone. Ainakin saumureissa Jukia pidetään hyvänä merkkinä.

Janome on ilmeisesti Britanniassa suosittu merkki. Ylen Areenassa olevassa Suuri ompelukisa -ohjelmassa kilpailijoilla on ilmeisesti Janome mekaaniset koneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän