Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt minä kyllä opettelen ompelemaan vaatteita! Voisiko ompelutaitoiset antaa alkuneuvoja?

Vierailija
04.05.2021 |

Verhot sujuu ja tyynyliinat, mutta siihen se jää. Kone on. Mistä aloitan? Minihameet mulle ei sovi. Ehdottakaa jotain helppoa ja helppoa kangasta. Mistä löytäisin helppoja kaavoja? Joku kellohame tulee mieleen, mutta olisiko muuta?

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin ensimmäiseksi taskuttomat pitkät housut.  Vyötärön mitan saa laskettua kaavasta helposti.  Kun itse aloitin, seurasin saumalukuja, en niinkään ohjeita.

Vierailija
82/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.

Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.

Eurokankaan palalaarista saa ihania paloja joita saa tehtyä mitä vaan, on edullisia kilohintaan. Niitä joita tulee milloin mistäkin, ei niiden omia, vaikka niitäkin tietysti seassa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.

Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.

Tehty paljon pitkiä housuja, kukaan ei ole edes huomannut , ne ovat itse tehtyjä.

Vierailija
84/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvosta olisin kiitollinen. Missä ompelukoneessa on hyvä hinta/laatusuhde ja mitä konetta/koneita

taas kannatta välttää?

Kiitos.

Vierailija
85/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kurssille, jossa tehdään peruskaava.

Siitä kuosittelemalla saat vihdoin vaatteita, jotka istuvat juuri sulle.

On turha nähdä ompelun vaiva ja käyttää valmiskaavoja.

Omilla mitoilla tehdyillä kaavoilla saadaan paras istuvuus. Mutta jos on ns. peruskroppa ja normaalipaino, niin valmiskaavoilla saa ihan yhtä hyviä. Jos poikkeaa peruskaavoista, niin kannattaa tosiaan käydä kurssi jossa opetetaan kaavoittaminen.

Aloittalijana en lähtisi noita valmiskaavoja muokkaamaan, suurentaminen tai pienentäminen ei tarkoita sitä että lisätään joka puolelle saman verran saumanvaraa, silloin mittasuhteet menee pieleen.

Vierailija
86/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvosta olisin kiitollinen. Missä ompelukoneessa on hyvä hinta/laatusuhde ja mitä konetta/koneita

taas kannatta välttää?

Kiitos.

Mitä kevyempi kone, sitä varmemmin sitä ei kannata hankkia. Vanhat huolletut koneet on parhaita. Singer oli ennen laatumerkki, nyt sen halpisversiot tehdään Kiinassa eikä niitä oikein voi edes huoltaa, koska koneisto on muoviin upotettu komponentti.

Meillä on Bernina- ja Pfaff -koulukuntia, jotka vannovat oman merkkinsä nimeen, osa käy Virosta ostamassa Janomen tai Jukin, mutta unohtaa varmistaa, saako ne takuuhuoltoon Suomessa.

Vierailija
87/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin ommella ihan tavallisia t-paitoja, puuvillakankaasta.

Vierailija
88/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes tiedä, mistä aloittaa tai mitä tarvikkeita hankkia. Se on keskivertoharrastajan lähtökohta.

Ihmettelen, mitä nämä ihmiset ovat tehneet koulun käsityötunnit, jos sieltä ei ole jäänyt edes perusteita päähän. Hyväksi ompelijaksi kehittyminen vaatii toki pitkän kokemuksen, mutta kyllä jokaisella, joka ei ole koulussa osallistunut pelkästään teknisiin töihin, pitäisi olla käsitys ompelun perusteista.

Ompelen paljon eli kaiketi muut huomaavat, että tuossapa tökerö kotiompelija.

Joka tapauksessa olen tehnyt lapsille paljon vaatteita ns. pyhätakista alushousuihin. Koulun käsityötunnilla joskus 1990-luvulla opeteltiin vaikka mitä, mutta omien lasten tuotokset ovat olleet niin heppoisia, että ei ihme, että peruskoulupohjalta ei tiedä, mistä aloittaa. Jo vaikka termit viskoositrikoo, digitrikoo ja puuvillatrikoo saavat 2000-luvulla käsityötunnilla istuneen ymmälleen puhumattakaan saumanvaroista, laakasaumasta ja kaksoisneulasta.

Nykyisin yläkoulun käsitöissä tehdään sellaisia asioita, joita ennen tehtiin kolmannella luokalla. Käsityötaidot ovat ripeästi katoava luonnonvara.

Kaikki sanat voidaan googlettaa, ommeltu on näitä tavis arkivaatteita, mutta kaksoisneulaa ei ole edes kokeiltu.

Ap kannattaa ostaa peruskone ensin.

Samaa mieltä, jotain ompelutaitoja pitäisi kaikilla olla, että ainakin vetoketjun pystyy vaihtamaan.

Vierailija
89/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kurssille, jossa tehdään peruskaava.

Siitä kuosittelemalla saat vihdoin vaatteita, jotka istuvat juuri sulle.

On turha nähdä ompelun vaiva ja käyttää valmiskaavoja.

Omilla mitoilla tehdyillä kaavoilla saadaan paras istuvuus. Mutta jos on ns. peruskroppa ja normaalipaino, niin valmiskaavoilla saa ihan yhtä hyviä. Jos poikkeaa peruskaavoista, niin kannattaa tosiaan käydä kurssi jossa opetetaan kaavoittaminen.

Aloittalijana en lähtisi noita valmiskaavoja muokkaamaan, suurentaminen tai pienentäminen ei tarkoita sitä että lisätään joka puolelle saman verran saumanvaraa, silloin mittasuhteet menee pieleen.

Juuri näin. Lisäisin tähän sen neuvon, että aloittelijana ei kannata lähteä tekemään omaa kaavaa vanhasta vaatteesta, vaikka moni niin neuvookin. Jollei ymmärrä muotolaskosten ja saumanvarojen saloja ja eri materiaalien käyttäytymistä, saa aikaan vain mieliharmia. Osaavallakin ompelijalla on siinä miettimistä, kun pitää ensinnäkin tietää paljon ja toisekseen pitää kaikki vaiheet mielessä yhtaikaa, jottei tule yllätyksiä.

Vierailija
90/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit aloittaa tekemällä Munsalan puvun.

Vierailija
91/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taas kannatta välttää?

Kiitos.

Kunhan et vaan osta muovirunkoista konetta, metallisisus maksaa aluksi enemmän, mutta on lopulta kestävämpi. Koneita on ns. mekaanisia ja elektronisia, ensimmäiset ovat yksinkertaisempia ja halvempia. Niistä löytyy perusompeleet eli suora ja siksak, usein myös vetoketju- ja napinläpijalat, eli kaikki mitä alkuun tarvitsee. Elektronisissa on erillinen näyttöruutu, josta voi säätää tarkkaan koneen toimintaa. Näissä on yleensä myös erilaisia koristeompeleita ja muistia erilaisille säädöille. Ihan hauskoja vempeleitä jos ompelee enemmän, mutta ei mitenkään pakollisia. Jos kaupungistasi löytyy ompelukoneliike kannattaa suunnata sinne kyselemään, usein myynnissä on myös huollettuja käytettyjä koneita. Toki tällaisillakin liikkeillä on nykyään yleensä nettisivut, jos ei paikanpäälle pääse.

Vierailija
92/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän omasta kokemuksesta- johon hiukan jo viitattiin- kun opettelee, kaikkia ohjeita ei pysty sulattamaan.  Paras omassa rauhassa tutustua materiaaleihin, ihmiselle jää mieleen kaikki juuri silloin.   Joka siis opettaa, oltava kärsivällinen.

Vierailija
93/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs pahaa siinä on, että vaate näyttää itse tehdyltä? Onko sitten hienompaa kulkea jossain halpatuotannon rytkyissä? Mä arvostan käsityötaitoa, ja itse tekeminen on hemmetin hienoa.

Vierailija
94/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty ei kyllä hinnan puolesta kannata, kankaat maksaa ihan kiitettävästi ja aikaa menee, jos ei ole tosi hyvä.

Harrastuksena ihan kiva, kunhan ei tyrkytä niitä omatekemiä niille, jotka ei halua... (oma äitini...).

Itse teen vanhoista vaatteista kaavat ja ompelen niillä, täysin itseoppineena. Ei niistä kovin ihmeellisiä yleensä tule, mutta silloin tällöin tulee hyväkin.

Vierailija
95/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita puuvillakankaista tehdyistä vaateista, puuvilla on helppoa käsitellä. Tee housut ilman taskuja ja vetskaria kuminauhavyötäröllä. Löysä malli, niin menee päälle helposti.

Vierailija
96/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty ei kyllä hinnan puolesta kannata, kankaat maksaa ihan kiitettävästi ja aikaa menee, jos ei ole tosi hyvä.

Harrastuksena ihan kiva, kunhan ei tyrkytä niitä omatekemiä niille, jotka ei halua... (oma äitini...).

Itse teen vanhoista vaatteista kaavat ja ompelen niillä, täysin itseoppineena. Ei niistä kovin ihmeellisiä yleensä tule, mutta silloin tällöin tulee hyväkin.

Palalaarista kun ostaa kankaat, niin tulee edulliseksi.

Vierailija
97/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taas kannatta välttää?

Kiitos.

Kunhan et vaan osta muovirunkoista konetta, metallisisus maksaa aluksi enemmän, mutta on lopulta kestävämpi. Koneita on ns. mekaanisia ja elektronisia, ensimmäiset ovat yksinkertaisempia ja halvempia. Niistä löytyy perusompeleet eli suora ja siksak, usein myös vetoketju- ja napinläpijalat, eli kaikki mitä alkuun tarvitsee. Elektronisissa on erillinen näyttöruutu, josta voi säätää tarkkaan koneen toimintaa. Näissä on yleensä myös erilaisia koristeompeleita ja muistia erilaisille säädöille. Ihan hauskoja vempeleitä jos ompelee enemmän, mutta ei mitenkään pakollisia. Jos kaupungistasi löytyy ompelukoneliike kannattaa suunnata sinne kyselemään, usein myynnissä on myös huollettuja käytettyjä koneita. Toki tällaisillakin liikkeillä on nykyään yleensä nettisivut, jos ei paikanpäälle pääse.

Perus- mekaaninen on paras. Tosi harva käyttää noita erikoisompeleita

Sitten kun on vähän päässyt eteenpäin, niin kannattaa ostaa saumuri.

Vierailija
98/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palalaarista kun ostaa kankaat, niin tulee edulliseksi.

Musta nekin on kalliita nykyisin...

Vierailija
99/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille asettamaani ompelukone kysymykseen vastanneille.

Lisäinfokin kelpaa.

Niin ja tosiaan se tulisi aivan peruskuvioihin, ei mitään hifistelyä, joskin tulisi olla kyky

ommella hieman paksumpia vaatteita tarvittaessa.

Vierailija
100/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko linkin mukaisesta veteraanista kokemuksia?

https://www.tori.fi/uusimaa/Vanhanajan_Singer_ompelukone_83884483.htm?c…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi