Nyt minä kyllä opettelen ompelemaan vaatteita! Voisiko ompelutaitoiset antaa alkuneuvoja?
Verhot sujuu ja tyynyliinat, mutta siihen se jää. Kone on. Mistä aloitan? Minihameet mulle ei sovi. Ehdottakaa jotain helppoa ja helppoa kangasta. Mistä löytäisin helppoja kaavoja? Joku kellohame tulee mieleen, mutta olisiko muuta?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.
Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.
Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.
Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.
Mistä voi ostaa omien mittojen mukaan tehtyjä kaavoja? Eka kerta, kun kuulen tällaisesta.
peruskaava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.
Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.
Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.
Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.
Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia erikseen, jos joku on oikeasti koulutettu ompelija, tietää mistä saa laadukkaita sekä tyylikkäitä kankaita ja ymmärtää jotain estetiikasta.
Minun äidilläni on monipuolinen käsityöalan koulutus, mutta minulla ei ole. Minä kuitenkin olen pienestä pitäen katsellut mallia äidin ompelemisesta ja ommellut omat vaatteeni 80-luvun alusta lähtien. Me kaksi teemme täsmälleen yhtä hyvää jälkeä. Miten selität tämän?
Millä taidoilla ja tiedoilla sinä muuten katsot olevasi oikea ihminen selittämään tyylikkyydestä ja estetiikan ymmärtämisestä? Bonuskysymys: onko olemassa täydellisen moitteettomasti ommeltuja lököverkkareita?
Mulla sama, äidillä alan koulutus, minulla ei. Erona vain se että äiti osaa kaavoittaa, minä käytän valmiita kaavoja. Valmiissa työssä ei näy eroa.
Valmiskaavoilla ei saa istuvia vaatteita.
Kannattaa käydä aluksi peruskaavakurssi ja opetella kuosittelemaan.
Tein sen virheen että menin työväenopiston kurssille missä ommeltiin valmiskaavoilla. En voinut ymmärtää miksi suurella vaivalla ommellut työt istuivat yhtä huonosti kuin ostovaatteet.
Asia selvisi vasta kun sain omien mittojeni mukaan tehdyt peruskaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia erikseen, jos joku on oikeasti koulutettu ompelija, tietää mistä saa laadukkaita sekä tyylikkäitä kankaita ja ymmärtää jotain estetiikasta.
Minun äidilläni on monipuolinen käsityöalan koulutus, mutta minulla ei ole. Minä kuitenkin olen pienestä pitäen katsellut mallia äidin ompelemisesta ja ommellut omat vaatteeni 80-luvun alusta lähtien. Me kaksi teemme täsmälleen yhtä hyvää jälkeä. Miten selität tämän?
Millä taidoilla ja tiedoilla sinä muuten katsot olevasi oikea ihminen selittämään tyylikkyydestä ja estetiikan ymmärtämisestä? Bonuskysymys: onko olemassa täydellisen moitteettomasti ommeltuja lököverkkareita?
Olet varmasti oppinut paljon seuratessasi äidin työskentelyä. Vuosikymmenten kokemus myös varmasti tekee jäljestä laadukkaampaa kuin keskivertoharrastelijalla.
Ihme loukkaantumista ketju täynnä. Ne käsityölehtien kaavat ja kauppojen kankaat, kun harvoin ovat mitenkään kivoja tai ketään imartelevia. Omasta. Mielestäni.
Myöskään kukaan ei opi mitään kädentaitoa tuosta noin vaan, kun siihen vaaditaan aina paljon toistoja ja kokemusta.
On kyllä jotain tietoa, taitoa ja kokemusta estetiikasta sekä visuaalista silmää. Sekä omaa toistojen ja erehdysten kautta tullutta kädentaitoa.
Aivan että ei kannata edes aloittaa kun vaatii harjoittelua että voi tulla hyväksi. Jollekin tulee pian pahamieli kun käyttää ei niin esteettisiä vaatteita. Ei kai sitä mitään kannata alkaa harrastamaan kun ei ole heti hyvä siinä. Ostaa vaan vaatteet kaupasta vaikka olisi kiva opetella ompelemaan kun ei kuitenkaan koskaan tule olemaan riittävän hyvä ja joku toinen pahoittaa mielensä kun kulkee rumissa vaatteissa. Selvä.
Selkeästi nyt ei ole ymmärretty kysymystä. Ap haluaa opetella ompelemaan ja haluaa siihen vinkkejä. Nyt ei kysytty mielipidettä vaan vinkkejä harrastuksen aloittamiseen.
Youtuben ompeluvideoita suosittelen myös itse, helpompi alussa kuin kirjalliset ohjeet kun joku näyttää miten tehdään. Hyvää harjoittelua on vaikka videot jossa vanhasta vaatteesta ommellaan jokin uusin vaate tai asia. Tällöin vanha vaate joka muuten olisi menossa roskiin saa toimia harjoittelukappaleena jolloin ei niin korkealta putoa vaikka pieleen menisi. Ja vanhoista omista vaatteista riittää hyvin kangasta esim. lasten vaatteisiin mitä jo joku aikaisemmin ehdotti että niihin menee vähemmän kangasta.
Joustamatonta on helpompi ommella mutta vaikeampi löytää/muokata kaava istuvaksi.
Joustavan kanssa taas ompelu on usein haastavampaa, kangas venyy ja vanuu. Etenkin jos kone ei ole ihan paras siihen hommaan. Toisaalta joustavilla kaavan pienet ongelmat usein tosiaan saa anteeksi sillä, että kangas joustaa käyttäjänsä muotoihin.
Olen tehnyt itselleni pari trikoomekkoa kuviollisesta kankaasta. En laita niihin hihoja ollenkaan, koska hihat on minulle liian vaikeat. Kaavan olen ottanut vanhasta mekosta. On helppo ja nopea tehdä. Voi tehdä kotelomekkomallilla tai kellohelmalla. Inhoan yli kaiken vetoketjun ompelua, joten minkäänlaista vetoketjullista vaatetta en suosittele, jos ei ole kokemusta.
Kannattaa ostaa kirppikseltä hyvälaatuisia ja hyväkuntoisia vaatteita ja muokata niistä itselle sopivat. Kun onnistuu oikein hyvä asu, kannattaa kopioida sen kaava ja tehdä samaa mallia uusia.
Äitini purki vanhat pitkikset, paidat ja takit yms ja teki niistä kaavat. Oli täsmälleen samaa kokoa kuin lempivaate. Osasi ommella kivoja vaatteita, vaikka kone oli aika antiikkinen Singer tai Hurqvarna tms.
Singer ja käy ensin koulutuksessa
Haet palalaarista ensimmäistä ompelua varten mieleisesi näköistä / tuntuista kangasta.
tilaa yksi oma lehti, jossa on yksinkertaisen näköinen vaate, joka voisit pukea itsellesi.
https://www.ottobredesign.com/tilaa-lehti/
tuolta näet myös kuvat.
varaa aikaa, kopiopaperia tai kertakäyttöinen pöytäliina (valkoinen), hyvät sakset !!!!
malttia ja huolellisuutta, niin hyvä siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia e
Mitä se sinulle kuuluu millaisia vaatteita ihmiset käyttää. Jos joku osaa tehdä itse itselleen mieleiset vaatteet niin se on hieno homma ja ei niitten tarvitse kaikkia miellyttääkään. Tuskin kaikki kaupan vaatteetkaan on kaikkien mieleen tosi hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt itselleni pari trikoomekkoa kuviollisesta kankaasta. En laita niihin hihoja ollenkaan, koska hihat on minulle liian vaikeat. Kaavan olen ottanut vanhasta mekosta. On helppo ja nopea tehdä. Voi tehdä kotelomekkomallilla tai kellohelmalla. Inhoan yli kaiken vetoketjun ompelua, joten minkäänlaista vetoketjullista vaatetta en suosittele, jos ei ole kokemusta.
Nimenomaan trikoosta saa ommeltua hyvin istuvat hihat, kun kangasta voi venytellä ja asetella aivan eri tavalla kuin kankeammista kankaista. Suosittelen kokeilemaan!
Vanhoista t-paidoista saa hyvän kaavan ja ainakin sopiva koko itselle. Mekon tai yöpaidan samalla kaavalla, lisää vaan helman pituutta. Niillä kun aloittaa niin jotain oppii. Kerran ompelin mieluisaan takkiin uuden vetoketjun vanhan viereen siten, että vanha jää vähän piiloon. Hyvä tuli.
Oli se vaan mukava harrastus tuo housujen, mekkojen, paitaouseroiden ompelu. Kangaskauppoja oli joka kylässä. Kaikki osasivat. Sitten alkoi olla valmisvaatteet halvempia. Siihen jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti erottaa,
Itse opetin noin teini-iässä oleville lapsilleni, että kannattaa optetella tekemään itse jotain vaatteita, ompelemaan, neulomaan tai virkkaamaan, ettei olla täysin uigurilasten tai bangladeshin lasten orjatyönä tekemien vaatteiden varassa. Ilmeisesti sillä oli vaikutusta, osaavat tehdä käsillään monenlaista, vieläpä nauttivat tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini purki vanhat pitkikset, paidat ja takit yms ja teki niistä kaavat. Oli täsmälleen samaa kokoa kuin lempivaate. Osasi ommella kivoja vaatteita, vaikka kone oli aika antiikkinen Singer tai Hurqvarna tms.
Minäkin teen tuota. Vanhasta hyvästä vaatteesta saa parhaat kaavat.
Kun oltiin murrosikäisiä, mutta rahattomia, serkun äiti opetti meidät ompelemaan pitkät housut. Oli vain yksi kaava, jonka mukaan sai leikattua etu- sekä takakappaleet. Vetskarin voi ommella sivuun tai eteen. Tyköistuvuuden, jos ei saanut saumoilla hoidettua, voi viimeistellä pienillä sisäänotoilla vyötäröstä.
Itse olen tehnyt useamman takin yhden vanhan takin avulla. Siinä ei ole vuorta, joten kun sen kääntää nurinpäin ja asettelee kankaalle nuppineuloilla, saa leikattua kappaleet uuteen takkiin.
Tykkään ommella koneella, koska saa äkkiä valmista. Sen olen kantapään kautta oppinut, että hihat ja vetskarit pitää aina harsia huolellisesti, muutoin painelen menemään nuppineulojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi ostaa omien mittojen mukaan tehtyjä kaavoja? Eka kerta, kun kuulen tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa kirppikseltä hyvälaatuisia ja hyväkuntoisia vaatteita ja muokata niistä itselle sopivat. Kun onnistuu oikein hyvä asu, kannattaa kopioida sen kaava ja tehdä samaa mallia uusia.
Siis mistä kirppikseltä löytää nykyään hyvälaatuisia JA hyväkuntoisia vaatteita? Lauantaina kiersin läpi ison ja suositun kirppiksen enkä löytänyt mitään ostokelpoista. Kaikki vaatteet olivat joko ikivanhoja ja huonokuntoisia tai kiinakauppojen keinokuituroskaa. Lisäksi kalliimpaa kuin kaupoista uutena alesta ostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurokangas söi aikoinaan kaikki pienemmät yksityiset kangaskaupat, mistä sai todella hyviä kankaita. Siksi kannattaa vaan yrittää löytää netistä. Monesta verkkokaupasta saa tilattua pieniä mallitilkkuja, niin ei tarvitse ostaa ihan umpimähkään.
Halpavaatteen kanssa ei oikein hinnassa tai helppoudessa pysty kilpailemaan. Toki jos vaatteen hinta lasketaankin käyttökertojen perusteella, silloin voittajaksi nousee joko taitavasti itse tehty tai arvokkaampi valmisvaate.
Tosiaan, on hyvä muistaa, että itse tekemällä tavoitellaan tuotetta joka asettuu tuonne ns paremman seppälän kategoriaan. Ei ole mitään järkeä tavoitella halvempaa henkkamaukkaa, vaan vaikkapa Marimekkoa ja jos taidot riittää, vaikka Louis Vuittonia (huom. En kehoita kopioimaan, vaan asettamaan nämä laatutasoksi).Tämä toki vaatii noita yhden ankeuttajan listaamia asioita, itse en ole yhtä negatiivinen vaan uskon ja väitän että sekä taidot että silmä, maku kehittyy tehdessä. Eikä alun kasvukipujen vuoksi kannata jättää koko hommaa sikseen, ne ovat vain vaatteita, eivät mitään sen vakavampaa.
Aloittavalle ompelijalle annan ensimmäiseksi neuvoksi, neulo. Erittäin kummallinen neuvo, mutta perustuu siihen että se kasvattaa kärsivällisyyttä ja iskostaa aivoihin käsityksen, ettei valmista oikeasti tule yhdessä hujauksessa. Kenelläkään kotiompelijalla ei ole valmiina, ainakaan aluksi, sellasta linjastoa jolta vaate valmistuu optimiajassa tai muutamassa tunnissa. Viikonloppu kannattaa varata mille tahansa tyynyliinaa monimutkaisemmalle.
Suurin syy, miksi itse tehty laadullisesti epäonnistuu, on kiirehtiminen. Ompeluvaihe käsittää vaatteen valmistuksesta yllättävän pienen osan, joskus kuitenkin näkee että se on ollut se ainoa suoritettu toimenpide.
Ensiksi valitaan valmistettava tuote, ehkä hahmottelet päässäsi millaista kaipaat, ehkä selaat lehdestä tai netistä ja näet mieleisen. Mallia ja kaavaa valittaessa, on suosittava sellaista, mikä omalla välineistöllä onnistuu. Esimerkiksi denim-vaatteet kannattaa ehkä jättää väliin. Valitse malli, ennenkuin suuntaat kangaskauppaan, koska varsinaisen päälliskankaan lisäksi saatat tarvita esimerkiksi tukikankaita, vuoria, nappeja jne. näiden puutteet silloin kun niitä tarvitaan, mutta on jätetty pois, ovat niitä juttuja mitkä sitten näkyvät noille ankeuttajille. Alkuun kannattaa ehkä skipata mallit joihin tarvitsee muutakin kuin kangasta ja lankaa.
Kankaan pesu on oikeasti melko välttämätön juttu, kangas keskimäärin kutistuu n.5%. Ja ei auta ottaa tuota etukäteen huomioon, sillä saumat eivät kutistu samoin, mahdolliset tukikankaat tai vuorit eivät myöskään, ja jos työssäsi on vetoketju, sekin säilyttää mittansa, pese.
Aloittelevan ompelijan kannattaa ehkä aloittaa suhteellisen helpoista tuotteista, ja vastoin yleisiä käsityksiä, joustava neulosvaate, ei suinkaan ole helpoin. Poikkeuksena ehkä jämäkästä, vähän joustavasta materiaalista valmistettu väljä t-paita. Trikoo onnistuakseen vaatii lähes poikkeuksetta saumurin, joka harvoin vasta-alkajalta löytyy. Joustavan vaatteen jokaisen sauman on oltava joustinneuletta, siistin sauman tuottaminen vaatii harjoittelua.
Suositeltavia ensimmäisiä vaatteita: kietaisupusero, kuminauhavyötäröinen kellohame tai suorat/väljät housut, A-linjainen toppi (mekko), kimono
Kannattaa aloittaa malleista jotka valmistuvat tavallisella kotikoneella, tavallisella jalalla ja neulalla, joustamattomasta kankaasta. Noista on hyvä siirtyä vaikkapa vetoketjuhalkiollisiin housuihin tai mekkoihin/hameisiin, tuolloin arsenaaliin tulevat vetoketjujalat, tukikankaat, vuorit ja erilaiset napit. Jne jne.
Kirjaa saa englanniksi, jos se ei haittaa. Nimi taitaa olla Love at First Stitch. Tillyllä on myös nettisivut Tilly and the Buttons, josta voi ostaa kaavoja ja osallistua work shopeihin.