Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt minä kyllä opettelen ompelemaan vaatteita! Voisiko ompelutaitoiset antaa alkuneuvoja?

Vierailija
04.05.2021 |

Verhot sujuu ja tyynyliinat, mutta siihen se jää. Kone on. Mistä aloitan? Minihameet mulle ei sovi. Ehdottakaa jotain helppoa ja helppoa kangasta. Mistä löytäisin helppoja kaavoja? Joku kellohame tulee mieleen, mutta olisiko muuta?

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.

Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.

Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.

Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.

Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia erikseen, jos joku on oikeasti koulutettu ompelija, tietää mistä saa laadukkaita sekä tyylikkäitä kankaita ja ymmärtää jotain estetiikasta.

Minun äidilläni on monipuolinen käsityöalan koulutus, mutta minulla ei ole. Minä kuitenkin olen pienestä pitäen katsellut mallia äidin ompelemisesta ja ommellut omat vaatteeni 80-luvun alusta lähtien. Me kaksi teemme täsmälleen yhtä hyvää jälkeä. Miten selität tämän?

Millä taidoilla ja tiedoilla sinä muuten katsot olevasi oikea ihminen selittämään tyylikkyydestä ja estetiikan ymmärtämisestä? Bonuskysymys: onko olemassa täydellisen moitteettomasti ommeltuja lököverkkareita?

Olet varmasti oppinut paljon seuratessasi äidin työskentelyä. Vuosikymmenten kokemus myös varmasti tekee jäljestä laadukkaampaa kuin keskivertoharrastelijalla.

Ihme loukkaantumista ketju täynnä. Ne käsityölehtien kaavat ja kauppojen kankaat, kun harvoin ovat mitenkään kivoja tai ketään imartelevia. Omasta. Mielestäni.

Myöskään kukaan ei opi mitään kädentaitoa tuosta noin vaan, kun siihen vaaditaan aina paljon toistoja ja kokemusta.

On kyllä jotain tietoa, taitoa ja kokemusta estetiikasta sekä visuaalista silmää. Sekä omaa toistojen ja erehdysten kautta tullutta kädentaitoa.

Tiivistetäänpä. Sinä siis myönnät, että ei tarvitsekaan olla koulutettu ompelija tehdäkseen hyvää jälkeä. Myönnät senkin, että yleisesti saatavilla olevat kaavat ja kankaat ovat sinun mielestäsi kehnoja (ovat ne usein minunkin mielestäni), mutta jos kaavat ja kankaat ovat hyviä, sinä et välttämättä pysty sanomaan, onko vaate tehtaalta, vaatturilta vai taitavalta kotiompelijalta. Ja kohta varmasti olet valmis myöntämään senkin, että sinun visuaalinen silmäsi ja käsityksesi estetiikasta ei ole se ainoa oikea, vaan jokin joka kohdastaan sinun silmääsi kirvelevä vaate voi hyvinkin olla loistavasti ommeltu ja tekijänsä visuaalisen silmän mukainen.

Koulutetun paikalle olisi hyvin voinut laittaa kokenut ja taitava. Sen myönnän. Kirjoitin alkuperäisessä viestissä, että lopputulos laadukkailla kankailla ja estetiikan tajulla on asia erikseen, eli hyvä. Mikä tässä nyt on se ongelma?

Fakta nyt on, että jos ei osaa ommella, ei ole harjoitellut riittävästi, ei ole asiasta kokemusta. Siihen päälle epäimartelevat kaavat ja huonot kankaat, niin se lopputulos ei vaan ole hyvä.

Pointti ei missään nimessä ole dissata kaikkia ompelijoita, vaan se ettei ole realistista ajatella, että kuka tahansa voisi tuosta noin vaan valmistaa oikeasti hienoja vaatteita. Koska siihen vaaditaan taitoa. Ja visuaalista silmää. Asioita, joita monella kotiompelijalla ei ole. Mikään ei tietenkään estä perehtymästä asiaan ja harjoittelemasta. Ihmisillä vaan on epärealistisia odotuksia ja käsityksiä. En itsekään osaisi tältä istumalta tehdä vaikka hienoa mekkoa. Ehkä puolen vuoden päästä, jos ompelisin jotain joka päivä.

Keskustelu lähti sinun esittämästäsi väitteestä: "Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla."

Olet nyt kumonnut oman väitteesi aika monella tavalla, joten ei kannata enää jankuttaa, vai mitä?

Vierailija
42/180 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.

Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.

Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.

Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.

Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia erikseen, jos joku on oikeasti koulutettu ompelija, tietää mistä saa laadukkaita sekä tyylikkäitä kankaita ja ymmärtää jotain estetiikasta.

Minun äidilläni on monipuolinen käsityöalan koulutus, mutta minulla ei ole. Minä kuitenkin olen pienestä pitäen katsellut mallia äidin ompelemisesta ja ommellut omat vaatteeni 80-luvun alusta lähtien. Me kaksi teemme täsmälleen yhtä hyvää jälkeä. Miten selität tämän?

Millä taidoilla ja tiedoilla sinä muuten katsot olevasi oikea ihminen selittämään tyylikkyydestä ja estetiikan ymmärtämisestä? Bonuskysymys: onko olemassa täydellisen moitteettomasti ommeltuja lököverkkareita?

Olet varmasti oppinut paljon seuratessasi äidin työskentelyä. Vuosikymmenten kokemus myös varmasti tekee jäljestä laadukkaampaa kuin keskivertoharrastelijalla.

Ihme loukkaantumista ketju täynnä. Ne käsityölehtien kaavat ja kauppojen kankaat, kun harvoin ovat mitenkään kivoja tai ketään imartelevia. Omasta. Mielestäni.

Myöskään kukaan ei opi mitään kädentaitoa tuosta noin vaan, kun siihen vaaditaan aina paljon toistoja ja kokemusta.

On kyllä jotain tietoa, taitoa ja kokemusta estetiikasta sekä visuaalista silmää. Sekä omaa toistojen ja erehdysten kautta tullutta kädentaitoa.

Tiivistetäänpä. Sinä siis myönnät, että ei tarvitsekaan olla koulutettu ompelija tehdäkseen hyvää jälkeä. Myönnät senkin, että yleisesti saatavilla olevat kaavat ja kankaat ovat sinun mielestäsi kehnoja (ovat ne usein minunkin mielestäni), mutta jos kaavat ja kankaat ovat hyviä, sinä et välttämättä pysty sanomaan, onko vaate tehtaalta, vaatturilta vai taitavalta kotiompelijalta. Ja kohta varmasti olet valmis myöntämään senkin, että sinun visuaalinen silmäsi ja käsityksesi estetiikasta ei ole se ainoa oikea, vaan jokin joka kohdastaan sinun silmääsi kirvelevä vaate voi hyvinkin olla loistavasti ommeltu ja tekijänsä visuaalisen silmän mukainen.

Koulutetun paikalle olisi hyvin voinut laittaa kokenut ja taitava. Sen myönnän. Kirjoitin alkuperäisessä viestissä, että lopputulos laadukkailla kankailla ja estetiikan tajulla on asia erikseen, eli hyvä. Mikä tässä nyt on se ongelma?

Fakta nyt on, että jos ei osaa ommella, ei ole harjoitellut riittävästi, ei ole asiasta kokemusta. Siihen päälle epäimartelevat kaavat ja huonot kankaat, niin se lopputulos ei vaan ole hyvä.

Pointti ei missään nimessä ole dissata kaikkia ompelijoita, vaan se ettei ole realistista ajatella, että kuka tahansa voisi tuosta noin vaan valmistaa oikeasti hienoja vaatteita. Koska siihen vaaditaan taitoa. Ja visuaalista silmää. Asioita, joita monella kotiompelijalla ei ole. Mikään ei tietenkään estä perehtymästä asiaan ja harjoittelemasta. Ihmisillä vaan on epärealistisia odotuksia ja käsityksiä. En itsekään osaisi tältä istumalta tehdä vaikka hienoa mekkoa. Ehkä puolen vuoden päästä, jos ompelisin jotain joka päivä.

Keskustelu lähti sinun esittämästäsi väitteestä: "Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla."

Olet nyt kumonnut oman väitteesi aika monella tavalla, joten ei kannata enää jankuttaa, vai mitä?

Jankuttaa? Mielestäni ihan asiallisesti selvensin tuossa mitä tarkoitin, kuten myös siinä alkuperäisessä kommentissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim eurokankaasta vaatteiden kaavoja joissa easy merkintä. Niissä on selvemmät ohjeet kuin lehdissä. YouTube on täynnä opetusvideoita ainakin englanniksi. Siitä vaan googlaamaan. Aloita simppeleillä hameilla, mekoilla, kuminauhavyötäröhousilla puuvillasta tai pellavasta.

Vierailija
44/180 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjavinkkinä Tilly Walnes: Pistoksissa. Erittäin selkeät ja kuvitetut ohjeet aloittelijalle. Kaavat on tarkoitettu puuvillakankaille, joita on helppo ommella.

Tämä on hyvä.

Vierailija
45/180 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmiksi kehutuissa kaupan valmisvaatteissa on usein tooooooodella paljon repsottavia langanpätkiä, huonosti pääteltyjä saumoja, saumuriompeleen väliin jääneitä kangasretaleita tai lankamyttyjä jne. Ja lisäksi hyvin usein varsinkin halpatuontimaissa pikaisesti ommeltujen vaatteiden osat saattavat olla kovin vinoja ja epäsymmetrisiä. Esim. hihat saattavat olla ihan eri malliset ja pituiset eri puolilla samoin housunlahkeet. Toinen olkasauma saattaa olla toista pidempi jne. Nämä häiritsevät itseäni kovin ja voi sanoa, että itsetehdyissä vaatteissa - ovatpa jonkun silmään sitten kuinka juntteja tahansa - nämä asiat ovat ainakin siistimpiä ja symmetrisempiä.

Ompelua kannattaa jokaisen kokeilla. Jos ei muuta niin oppiipa arvostamaan ompelijan työtä. Monet kun kuvittelevat, että tuosta vain surautetaan istuvaa mekkoa ja housua... ei se niin mene vaan kyse on taidosta.

Vierailija
46/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtyjä vaatteita ei kukaan erota kaukaa. Vai tarkoittaako tämä, että halpiskauppojen hirvitykset on niin kamalia, että ne erottaa? Niistä saa todella huonosti ommeltua ja huonosti istuvaa tavaraa. Ne kun on suunniteltu 180 cm pitkille 47-kiloisille, niin ei ne kenenkään muun päälle istukaan. Lisäksi ne on ommeltu hutaisten. Esim. mulla uudehkossa takissa roikkuu jo langanpätkät, enkä ole repinut mihinkään, on vain lähtenyt purkautumaan ilman syytä. 

Laadukkaita vaatteita myyviä kivijalkakauppoja, joista voi tilata ompelupalvelun esim. lyhennyksen, ei enää Suomessa ole.  Siksi haluan oppia ompelemaan. Farkkuja ja urheiluvaatteita saan nuortenosastolta ja trikoopaitoja nyt jonkinlaisia vielä löytää, mutta muita laatuvaatteita ei. Tavoite on päästä sille tasolle, että ompelen vielä oman juhlamekkoni. Edellisen tein neulomalla - sen lajin hallitsen hyvin ja kun tein vielä pyörönä ettei ompelua tullut, siitä tuli nätti. Ompelijalla olen joitakin vaatteita teettänyt, mutta koko kaapin uusimiseen ei ole varaa. Mielelläni tätä palvelua tukisin ja tuen jatkossakin, mm. jakkupuvun aion teettää, sille tasolle en pyri. Mutta se varmasti maksaa kohtalaisen paljon, olen varautunut siihen. 

Kiitos kaikille ystävällisitä neuvoista. Aloitan siitä, että haen kirpparilta jotain halpoja puuvillavaatteita ja teen alkuun kasseja, ne on varmasti helppoja ja sitten kotimekon seuraavaksi. Eiköhän se tästä. Kylpytakki multa puuttuu, se ainakin jää kotikäyttöön, millaista froteeta kannattaisi ostaa siihen? Sitähän löytyy monensorttista. 

Vierailija
47/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustajat kokoontuvat paikalle 🤯

Vierailija
48/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ykkösneuvo, ap: älä kuuntele dissaavia hapannaamoja!

Vierailija
49/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen haaveillut että opettelisin fiksaamaan kaupan vaatteista istuvampia itse. En usko että itse ompelemalla säästää rahaa, yritin kun lapset oli pieniä niin tehdä saumurilla housuja ja muita simppeleitä juttuja mutta hinta tuli aika kovaksi, kaupasta sai kolmet yhden kotitekoisen hinnalla. Tarvikkeet ja kankaat maksaa.

Ja se työ on älytön. Kangas pitää pestä ja silittää ennenkuin edes aloittaa. Langan materiaali on valittava kankaan mukaan. Välineet maksaa ja tilaa pitää olla kun esim silittämään joutuu monesti työn välissä.

Kaupasta löytää ihan samoilla kankailla valmistettua vaatteita. Periaatteessa riittäisi kun opettelisi muokkaamaan vaatteen istuvammaksi.

Mä ompelen nykyään melkein kaikki lasten vaatteet itse, koska ne eivät yksinkertaisesti kestä meidän lasten menoa ja jatkuvaa pyykkäämistä. Edes parhaimmankaan merkin leggingsit eivät kestä puolta vuotta ilman, että tulee reikiä polviin, peppuun jne. Ostopaitojen hihat ja helmat lyhenee pesuissa niin, että ensimmäisen pesun jälkeen ne eivät mene kuin ehkä kuukauden ja sitten on jo hihat ja helma jääneet lyhyeksi, vaikka olisi ostanut yhdenkin koon isomman vaatteen kaupasta juuri kutistumisen takia.

Sen sijaan itse tehdyt leggingsit ja paidat ovat nyt kestäneet lapsilla jo yli vuoden, kun voi itse säätää mitoituksen, tehdä haluamansa polvi-ja peppupaikat, huomioida kasvuvaran ja esipestä kankaat siten, ettei vaatteen ompelun jälkeen saumat kierrä ja kangas kutistu. Ompeluun menee aikaa kyllä ja käytän laadukkaita (en kaikkein kalleimpia) kankaita, mutta pidemmässä juoksussa olen todennut itse ompelemisen tulevan oikeasti halvemmaksi, kun vaatteet kestää ja kestää. Monesti on tullut päiväkodista, sukulaisilta, tuttavilta ja ystäviltä kehuja lasten vaatteista ja kyselyjä, että mistä olen tuon vaatteen ostanut. Lasten kaverit ovat ilmoittaneet joidenkin vaatteiden kohdalla, että haluavat samanlaisen.

Joskus tulee hyödynnettyä lasten vaatteiden ompelussa myös meidän aikuisten vaatteet, joista saa hyvin kangasta lasten vaatteiden ompeluun.

Eli kyllä, lapsille saa halvalla vaatteita kaupasta, mutta eri asia on vaatteiden laatu ja kestävyys suhteessa hintaan ja teko-olosuhteisiin.

Vierailija
50/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon tehny sillain että esim lasten lempivaatteista (jotka jääny pieneksi) olen ratkonut osat irti, jäljentänyt niistä sitten kaavapaperille uudet, isommat kaavat ja ommellut niiden mukaan. Kyseessä siis helpot vaatteet kuten mekot tai hameet. 

Vierailija
51/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin itse aikuisena ompelemaan, ja nyt on vuosien kokemus, alan koulutus ja työpätkäkin takana. Ompelu on kiva harrastus, joka vie mennessään! Trikookangas voi olla ensimmäiseksi ompeluksi haastava, varsinkin jos ei ole saumuria ja ompelukoneessa ei ole yläsyötintä. Suosittelisin jotain laukkujen ym ompelua aluksi, ja sitten siirtymistä helpompiin vaatteisiin vähitellen. Googlella löytyy ilmaisia ohjeita englanniksi, joissa on vaihekuvat mukana (helpottaa kummasti, kun joskus pelkän tekstiohjeen seuraaminen aiheuttaa kokeneellekin harmaita hiuksia!) esim vaikka beginner sewing project hakusanalla. Kirjoista suosittelen Joka tyypin kaavakirjaa, jossa on liuta peruskaavoja ja niiden muuntelu vinkkejä. Ja Namedin Uuden kaavan mukaan kirjassa on myös hyvin vaihekuvat ja ompeluohjeet, nämä voi vaikka lainata kirjastosta. Kangas kutistetaan/pestään ennen ompelua, ja joka ompelu vaiheessa silitetään, näin ei tule mitään ylimääräisiä yllätyksiä ja hankaluuksia. Lisäksi asettele ne kaavat silitetylle kankaalle lankasuoraan, niinkuin on jo todettu. Ompelusakset pitää olla ihan erikseen, jotkut perus Fiskarsit vaikka, mutta sellaiset millä ei missään nimessä leikata ikinä paperia eikä mitään muutakaan, vain kangasta! Muuten sakset tylsyy heti, ja työskentely muuttuu tympeäksi, epätarkaksi ja hitaaksi. Saksenterottimet on hyvä olla lisänä, sillä terä kuitenkin tylsyy ajan kanssa vaikka toimisi "oikein". Ompelulanka ei kannata olla sitä ihan halvinta, joka voi venyä, paukkuja ja katkeilla. Guterman on hyvä merkki, samoin neuloissa suosittelen Schmetziä. Ja neulakin tylsyy ajan saatossa, joten vaikka se näyttäisi ehjältä, se on hyvä vaihtaa uuteen välillä, jos ommel on huonoa. Lisäksi puhdista ja öljyä kone säännöllisesti. Se miksi puhun nyt näistä, enkä muista ompelukikoista, niin tosi moni ongelma on ratkennut kunnon työvälineillä. Kun perusteet on kunnossa, niin ompelu sujuu. Nuppineulat kannattaa olla lasipäisiä, jotta tarvittaessa niiden päältä voi silittää, muovipäiset sulaisi. Oikea ompeluote on tärkeä, ja se tulee ajan kanssa. Kangasta ohjataan nätisti koneeseen, ei niin että koneen syötin tekee kaiken työn, eikä niin että itse runttaa kankaan. Hankalissa kohdissa poikittaisten nuppineulojen yli voi nätisti ommella, ja käsin harsimistakin kannattaa harrastaa. Älä ompele väsyneenä, sillä silloin tekee varmasti virheitä ja joutuu purkamaan! Mittaa aina kahdesti, ja tuplatarkista ohjeetkin, että tulee varmasti oikein. Nopeaan ratkomiseenkin on vinkkejä, esim katkot langat vain toiselta puolelta parin sentin välein, ja lanka lähtee nopeaan irti. Näitä kannattaa opetella, koska ratkomiselta tuskin kukaan säästyy.

Vierailija
52/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 jatkaa. Facebookissa on ompeluryhmiä, esim Ompeluelämää, joissa saa hyvin apuja! Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä sieltä, nimittäin tulee tosi mahtavia vinkkejä! Hyviä kankaita saa halvalla tapahtumista, esim kerran vuodessa on Kankaiden yö (facebookissa), jolloin eri kangasmyyjät myy tunneittain vaihtuvia kankaita todella halvalla. Moni ostaa vuoden tarpeet tosta tapahtumasta, koska laatukankaita saa hyvään hintaan. Jyväskylän kangaskauppassa ja Kangastukussa on kohtuullisen halvalla aina, ja live- ja nettikirppiksiä kannattaa myös kiertää kankaita etsiessä. Fbssä on esim Kangashamsterit. Kannattaa ommella testi ompelu halvemmalle kankaalle, ennen kuin tekee "todellisen" vaatteen. Esim. vanhat lakanat käy testaamiseen, tai kirppikseltä löytyneet jutut. Samalla kun testaa vaatteen istuvuutta, niin voi harjoitella hankalampien kohtien ompelua niin, ettei pilaa varsinaista vaatetta. Itse vielä tilkkumaisesti kierrätän näitä prototyyppi kankaita, niin että saan ommeltuja useat testivaatteet samoista matskuista. Proton ompelu opetetaan jo koulussa, eli pitkällä tikin pituudella ja leveillä saumavaroilla, lankasuunnat kankaaseen merkiten. Näin istuvuus testataan päällä, ja muutokset on helppo tehdä kun purkaminen on nopeaa, ja saumassa tarpeeksi varaa esim leventää. Ihan jokaikistä asiaa ei tarvitse ommella protoksi (varsinkin jos on jo testattu kaava vain pienin yksityiskohta muutoksin), mutta jos vähänkään epäröi, niin suosittelen. Kannattaa katsoa olisiko kansalaisopistossa jotain kursseja, jos sellainen kiinnostaa. Helpompi oppia, kun joku on vieressä tarpeen tullen auttamassa. Ja sitten varmaan tärkein, eli ole armollinen itsellesi! Oppiminen on hidasta ja ompelusta on ihan tosi paljon asioita mitä oppia. Tarkoitus on pitää hauskaa, eikä varmasti moni huomaa, vaikka vaatteessa olisikin joku virhe. Niinkuin jo sanottu, valmisvaatteissa niitä virheitä vasta onkin. Jokaikisen vaatteen jonka kaupasta ostaa, on joku ihminen ommellut ja suurimman osan ihan riistopalkoilla kamalisa oloissa. Eli se että ompelet itse, vaikka siinä ei säästäkään niinkuin joskus vuosikymmeniä sitten itse tekemällä olisi ollut, niin saat eettisesti valmistetun tuotteen, ja luultavasti vielä parempi laatuisen ja istuvamman mitä kaupasta (sitten kun oppii ajan kanssa). Tämän pidän itselläni aina mielessä, kun tuntuu että ompelu on "turhaa" kun halvalla saisi kaupasta. Aiheesta on tehty monia dokumentteja, esim Machines, Ylen verta, hikeä ja t-paitoja jne.

Vierailija
53/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus! Täällä on tullut monia kivoja ehdotuksia, lisään vielä pari muuta: 

1) Facebookin ompeluelämää-ryhmä on ihanan kannustava ja aloittelijaystävällinen - siellä ei ole tyhmiä kysymyksiä. Varsinkin jos ompelukone ei toimi niinkuin pitäisi, niin sieltä saa usein nopeasti apua. 

2) Ottobre-lehdissä on paljon hyviä kaavoja, varsinkin joustamattomille kankaille. Oletettavasti sinä tarvitset ennen kaikkea joustamattomille kankaille olevia kaavoja, trikoojutut vaativat usein saumuria.

Suosittelen myös kirjaa "Lempivaatteita" ja "Joka tyypin parhaat kaavat". Lempivaatteita-kirjassa on muuten tosi hyvä kaava kassista, joka muistuttaa ikean sinistä kassia, oon ite ommellut siitä monta kassia. Suomalaisia kaavanvalmistajia ovat ainakin jujuna, paapii ja puuhakaspaja - mutta monet näistä kaavoista on tehty trikookankaille ja vaativat saumuria. (Suomessa trikoo-ompelu saumurilla on muutenkin tosi suosittua - ulkomaiset kirjat ovat paljon useammin ei-joustamattomille.)  

3) Itse aloittaisin aluksi peruspaidan kaavan etsimisellä ja ompelulla - eli sellaisella, jossa on etu- ja takakappale, edessä rinnan kohdalla muotolaskokset ja jonkinlaiset hihat. Se vaatii muutamia taitoja (reunojen huolittelu, kauluksen muotokaistaleen teko). Kun saat tällaisen kaavan tehtyä ja mitat kohdilleen, niin siitä on iloa monessa jutussa. (Esimerkiksi Lempivaatteita -kirjan Esme ja Kiomi ovat tällaisia malleja.) Sen jälkeen on helppoa siirtyä mekkoihin - silloin tärkein opeteltava uusi asia on (piilo)vetoketjun ompelu. Toinen vaihtoehto on aloittaa hameen ompelulla - se on myös aika armollinen ommeltava.

4) Tarvitset kaupasta vähän silitettävää tukikangasta (eurokankaassa myyjät antavat tiskin alta) kaulusten tukikankaaksi ja oletettavasti rullan kaavapaperia. Monet suomalaiset nettikaupat myy myös pdf-kaavoja, mutta niiden kanssa askartelu vaatii jo vähän motivaatiota.

Onnea projekteihin! :) 

Vierailija
54/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa vaikka ohuehkosta puuvillakankaasta. Sellaisesta joka ei jousta. Kannattaa myös harsia jokainen sauma ennen varsinaista ompelua, ja sovittaa tarvittaessa.

Vierailija
55/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei edes tiedä, mistä aloittaa tai mitä tarvikkeita hankkia. Se on keskivertoharrastajan lähtökohta.

Ihmettelen, mitä nämä ihmiset ovat tehneet koulun käsityötunnit, jos sieltä ei ole jäänyt edes perusteita päähän. Hyväksi ompelijaksi kehittyminen vaatii toki pitkän kokemuksen, mutta kyllä jokaisella, joka ei ole koulussa osallistunut pelkästään teknisiin töihin, pitäisi olla käsitys ompelun perusteista.

Vierailija
56/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon kansallispuvusta on hyvä aloittaa.

Vierailija
57/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin väittää, että mun vaatteista et muuten erota. Toimin ompelijana pienellä suomalaisella vaatemerkillä ja osaan tehdä parempaa jälkeä kuin ne pienet kiinalaiset lapset, joilta H&M ja muiden ketjumerkkien vaatteet tulee, oli sitten kyseessä t-paita tai takki. Omatkin vaatteet on yleensä itse ommeltuja.

Vierailija
58/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden itse ompeleminen ei ole mitään hätäisen hommaa, jos haluaa että vaate on istuva ja viimeistelty.

Täällä on tullutkin jo paljon hyviä neuvoja. Kannattaa tosiaan aloittaa aika yksinkertaisista vaatekappaleista sekä valita helposti leikattava ja ommeltava kangas — siis puuvilla, pellava tai jokin muu sileä eikä liukas materiaali. Kuviollisessa kankaassa pienet virheet ei haittaa, raidallinen tai ruudullinen on vaikeampaa työstää kuvioiden kohdistamisen vuoksi.

Youtube on hyvä opettaja, itse tykkään katsoa kirjoista neuvoja samalla kun ompelen, ei tarvitse kelata edestakaisin jos ei heti ymmärrä.

Viimeisin kirjahankintani on British sewing been kirja Sustainable style, selkeiden ohjeiden lisäksi mukana on myös muutama kiva kaava.

Vierailija
59/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes tiedä, mistä aloittaa tai mitä tarvikkeita hankkia. Se on keskivertoharrastajan lähtökohta.

Ihmettelen, mitä nämä ihmiset ovat tehneet koulun käsityötunnit, jos sieltä ei ole jäänyt edes perusteita päähän. Hyväksi ompelijaksi kehittyminen vaatii toki pitkän kokemuksen, mutta kyllä jokaisella, joka ei ole koulussa osallistunut pelkästään teknisiin töihin, pitäisi olla käsitys ompelun perusteista.

Minua käsityöt eivät kiinnostaneet, joten en ollut niiden tekemisessä hyvä, eikä käsityötunneilta jäänytkään päähän mitään muuta kuin se miljoonan tikin käsityöpussipainajainen, jota väännettiin kolmannen luokan ajan syksystä kevääseen, ja yläasteella halvimmasta denimistä tehty A-linjainen hame, joka oli jo kaavassa niin ruma, että olisi kaivannut lähinnä palavan tulitikun kosketusta. Niin, ja muistanhan minä ne jatkuvasti reistailevat ompelukoneet. Kiinnostus heräsi vasta, kun kässätunnit olivat kaukana takana ja minä kasvoin 180-senttiseksi aikana, jolloin erikoisliikkeistä ei osattu edes unelmoida. Reilut kaksikymmentä vuotta sitten olin jo niin hyvä, että tein sukulaiselleni viiden tähden hääpuvun, ja lempipuuhaani on trenssien ja pikkutakkien tekeminen itselleni. Ei aina tarvitse aloittaa lapsena, ja jos kässänumero on kuutonen, sen ei pidä antaa latistaa unelmia.

Ap:lle vielä: YouTubessa on paljon myös suomalaisten tekemiä videoita, joten ei tarvitse opetella sekä englantia että ompelemista yhtaikaa, jollei halua.

Vierailija
60/180 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen kaksi verhoa ommellaan yhteen, mikä Roosalla Big Brotheriin sisään astellessa. Eli jätetään vaan pääaukko, aukot käsille ja alaosa auki. Tadaa helppo "muumuu" pullukalle vaikka. Kannattaa kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi