Nyt minä kyllä opettelen ompelemaan vaatteita! Voisiko ompelutaitoiset antaa alkuneuvoja?
Verhot sujuu ja tyynyliinat, mutta siihen se jää. Kone on. Mistä aloitan? Minihameet mulle ei sovi. Ehdottakaa jotain helppoa ja helppoa kangasta. Mistä löytäisin helppoja kaavoja? Joku kellohame tulee mieleen, mutta olisiko muuta?
Kommentit (180)
Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.
Hyvät koneet
Ja kaavat vaikka kirjastosta burda jne
Vierailija kirjoitti:
Monilla ompelua harrastavilla ei ole minkäänlaista tyylitajua. Sitten jos on, ollaankin jo ihan erilaisilla vesillä.
No ei tässä minnekään Pariisin muotiviikolle tähdätäkään, vaan kotivaatteita. Yöpaidan tekisin, mutta mulla on öisin niin kuuma viileästä makkarista huolimatta, että en pidä yöpaitoja. Taidan nyt ensin tehdä jonkun kassin vanhoista farkuista ja treenata. Kone on halpa, mutta helppokäyttöinen ja sillä saa siistiä, kun vain jaksan itse olla kärsivällinen. Ap.
Kannattaa harhoituksen vuoksi kokeilla tehdä pienten lasten vaatteita. Pienet kangaspalat on helppo käsitellä eikä tule isoa vahinkoa, jos menee pieleen. Kangaskaupoista saa jämäpaloja halvalla.
Mulla on kolme vinkkiä, joilla pääsee alkuun. Katsele youtubesta täsmävideoita, leikkaa kangas lankasuoraan (googleta), silitä joka välissä. Noilla päässee alkuun :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itsetehdyt vaatteet erottaa jo kaukaa, eikä millään positiivisella tavalla. En kyllä tiedä, onko vika tekijässä, vai siinä että monet käsityölehtien ynnä muiden kaavat ovat ihan karseita. Samoin monet kankaat jossain eurokankaassa.
Ja niitä hyvin tehtyjä sinä et sitten erotakaan muista hyvin tehdyistä vaatteista.
Lue ohjeista lause kerrallaan. Aluksi kokonaisuus saattaa vaikuttaa ihan utopialta, mutta kun luet lauseen kerrallaan, niin kyllä se siitä aukee. Vetoketjujen ompelua pidän itse vaikeimpana, välttäisin ekassa työssä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.
Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.
Netti on täynnä ompeluohjevideoita, sieltä löytyy apua ihan kaikkeen tekemiseen. Itse ompelisin varmaan kimonohihaisen kietaisupuseron ensimmäisenä työnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaavat ja kankaat ostetaan nykyisin pääosin netistä. Kaavat saa täsmälleen omien mittojen mukaan kaavoitettuina eli ei ne ihan karseita ole.
Itsetehtyä vaatetta ei erota kaupan vaatteista - paitsi että erottaa, itsetehdyssä saumat ei kierrä.
Kyllä valitettavasti erottaa, eikä positiivisessa mielessä. On näitä sen verran tullut nähtyä. Asia erikseen, jos joku on oikeasti koulutettu ompelija, tietää mistä saa laadukkaita sekä tyylikkäitä kankaita ja ymmärtää jotain estetiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi ostaa omien mittojen mukaan tehtyjä kaavoja? Eka kerta, kun kuulen tällaisesta.
Aloita yksinkertaisista malleista, esim.tunikan saat tehtyä etu- ja takaosista ja hihoista. Mitä vähemmän osia ja saumoja sen helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tässä minnekään Pariisin muotiviikolle tähdätäkään, vaan kotivaatteita. Yöpaidan tekisin, mutta mulla on öisin niin kuuma viileästä makkarista huolimatta, että en pidä yöpaitoja. Taidan nyt ensin tehdä jonkun kassin vanhoista farkuista ja treenata. Kone on halpa, mutta helppokäyttöinen ja sillä saa siistiä, kun vain jaksan itse olla kärsivällinen. Ap.
Yöpaidoissa ja muutenkin suosin luonnonkuituja 😘 Olisi ihana osata ommella vaatteita.
Tsemppiä ompeluun
💛
Hanki aloittelijan oppikirja ja/tai katso YouTubesta mallia yksinkertaisten vaatteiden ompelemisesta. Videoita piisaa.
Äläkä sitten lannistu. Taitavatkin ompelijat saattavat joskus antaa kerta toisensa jälkeen epäonnistuneelle vaatekappaleelle kyytiä ja jättää sen kuukausiksi nurkkaan. Jos haluat rauhoittaa mieltäsi vaikeuksien varalle, katso vaikka Areenalla näkyvää Suuri ompelukisa -ohjelmaa, jossa koko ikänsä ommelleet amatöörit onnistuvat yhä leikkaamaan kaksi vasenta hihaa ja ompelemaan ne vääriin kädenteihin. :)
Ompele itsellesi vaikka collegekankaasta pusero. Jostakin lehdestä piirrät kaavat. Ompele ensin olkasaumat. Seuraavaksi kiinnitä hihat. Sitten ompele hihansuusta helmaan asti. Resorit mittaa jonkun verran lyhyemmiksi kuin hihansuut, helma ja kaula-aukko on. Kun olet leikannut resorin esim. helmaan, ompele se renkaaksi, taita se kaksinkerroin ja ompele se helmaan samalla resoria venyttäen. Samalla tavalla omepele muutkin resorikappaleet. Ja niin sinulla omatekemä college valmiina.
Kirjavinkkinä Tilly Walnes: Pistoksissa. Erittäin selkeät ja kuvitetut ohjeet aloittelijalle. Kaavat on tarkoitettu puuvillakankaille, joita on helppo ommella.
Harsi ja ompele tärkeimmät ensin harjoittelukankaasta.
Väljät shortsit, simppelit puserot kimonohihoilla ja sama toimii jo pidemmällä helmalla mekkona.
Osta joku hyvä käsityölehti niin saat ohjeita.
Itse tykkään tehdä joustamattomasta vähän väljempää. Toiset taas tekee trikoosta kun siinä se joustavuus antaa anteeksi. Makuasioita. Mutta jos ompelet joustavaa kangasta, googlaa parit tärpit siihen.