Jyväskylän keskustan narkomaaniongelma
Kävin keskustassa parin vuoden tauon jälkeen, ja onhan tuo ongelma todella räjähtänyt käsiin. En ole missään muussa suomen kaupungissa nähnyt noin pienellä alueella ja lyhyessä ajassa noin paljon narkkeja. Ei ihme ettei polupyörät pysy tallessa. Ja ihan keskellä päivää.
Kommentit (779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus, ja lapsi muuttamassa Jyväskylään yliopisto-opintojen vuoksi.
Ei kämppää keskustasta todellakaan, rauhatonta menoa. :D
Terv. Jyväskylässä myös yliopistossa opiskeleva.
Vaan mistä?
Ja onneksi siellä "levottomuudessa" ei tarvitse olla ja oleilla, vaikka keskustassa asuisikin. Täältä pk-seudulla kun muuttaa, niin tuskin se ainakaan pahempaa on...Noh, Mäkimatti, Savela, Kortepohja, Nisula, Tourula, Halssila, Laajavuori ja Kangas on ainakin ihan kivoja alueitaja silti lähellä kaikkea. Polkupyörä on ihan ehdoton.
Ei tarvitse mihinkään, kun on kaksi tervettä jalkaa.
Tarvitsee. Jyväskylässä pyöräillään kaikkialle. Työttömillä on aikaa kävellä.
Juu, minäkin pyöräilen 40km työmatkani -30 asteen pakkasessa. Samaan tapaan kuin isäni hiihti kouluun kesä talvet.
Kuinka vammainen olet asteikolla 9-10?
Älä sotke vammaisia tähän.
Noh? 9 vai 10. Ei ole kovin vaikeaa.
Näyttää olevan, kun et vieläkään ymmärrä, miten raukkamaista on sotkea vammaiset haukkumisiisi.
Sitä saa mitä tilaa.
En tilannut sinun raukkamaisia juttujasi. Mutta eipä ole minulta pois, ettei sinun kapasiteettisi parempaan riitä.
On se sinulta pois, et vaan päissäsi tajua.
Sovitaan sitten niin. En viitsi viedä sinulta sitä iloa, että pääsit "nokittamaan" omasta mielestäni huippuälykkäällä oivalluksella.
Ei sovita. Myöhäistä.
Minäpäs sovin jo. Lällis-lää. Et voi mua estää sopimasta ja sekös sua v'tutta. Hyvää yötä säälittävä luuseri!
Voittajan on helppo hymyillä :) Ja sehän tässä tapauksessa olen taaskin minä. Helppoa kun on näin hyvä.
Hyvää yötä säälittävä luuseri!
Heippa. Pysy poissa.
ps. Muista juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on JKl keskusta muuttunut juuri noiden huumehörhöjen kokoontumispaikaksi. Työpaikka on keskustassa, ei kyllä muuten tulisi enää käytyä siellä.. Päiväaikaan kun käy lounaalla, pyörii jo näitä nistejä ja juoppoja kävelykadulla ja Sokkarin kulmilla. Viime kesänä menin pyörällä töihin, ja työpäivän aikana pyörästä oli yritetty irrottaa takapyörä, onneksi pyörä oli kahdella lukolla kiinni pyörätelineessä..
Milloin tämä muutos on tapahtunut? Itse olen nähnyt kaikenmoisia hörhöjä katukuvassa koko sen ajan, kun olen täällä asunut. Muutin tänne 2004.
Minä asuin 94-97 ja se oli vielä perus pultsarien aikaa. Vuosia meni niin etten juuri käynyt keskustassa. Sanoisinko että 3-5 viimeistä vuotta on ollut tätä zombien aikaa. Muilla on varmaan erilainen näkemys enkä ala tästä vänkäämään.
Ongelman juuri ei liene se, että jotkut käyttävät huumeita tai päihteitä vaan se, että joidenkin elämänolosuhteet on sellaiset, että huumeiden käyttö on luonnollinen valinta. Kukaan ei päätä tulla päihderiippuvaiseksi, sen verran helvetillinen elämä se on.
Joten, jos tämä ongelma ilmenee, on siellä juurisyitä, joita pitäisi hoitaa.
Väittäisin, että yhteiskunnan välinpitämättömyys, kovat arvot ja menestymisen ihannointi, talousvetoisuus ja työpaikkojen menetys, erilaisuuden ja "heikomman" karsastaminen jne. Mihin sinä itse voit näistä vaikuttaa,jotta juuriongelma ei pääse jatkumaan ja lisäämään tätä näkyvää ongelman seurausta?
Vierailija kirjoitti:
Ongelman juuri ei liene se, että jotkut käyttävät huumeita tai päihteitä vaan se, että joidenkin elämänolosuhteet on sellaiset, että huumeiden käyttö on luonnollinen valinta. Kukaan ei päätä tulla päihderiippuvaiseksi, sen verran helvetillinen elämä se on.
Joten, jos tämä ongelma ilmenee, on siellä juurisyitä, joita pitäisi hoitaa.
Väittäisin, että yhteiskunnan välinpitämättömyys, kovat arvot ja menestymisen ihannointi, talousvetoisuus ja työpaikkojen menetys, erilaisuuden ja "heikomman" karsastaminen jne. Mihin sinä itse voit näistä vaikuttaa,jotta juuriongelma ei pääse jatkumaan ja lisäämään tätä näkyvää ongelman seurausta?
Oikeastaan vain siihen, että en karsasta erilaisuutta. Eli en nyrpistele nenääni myöskään näille katujen miehille ja naisille, vaan kohtaan heidätkin ihmisinä. Heillä on yhtäläinen oikeus viettää aikaansa kävelykadulla tms. kuin minullakin. Minä en ole yhtään parempi ihminen kuin hekään, vaikka elämä on kohdellut minua paremmin.
Narkeista ja pultsareista ei ole mulle ainakaan ollu mitään harmia. Korkeintaan huutavat keskenään. Feissarit on paljon isompi maanvaiva.
Anteeksi vain jos olet feissari, teet kyllä tärkeää työtä Unicefille mutta mä en jaksa sitä että joutuu muuttamaan kulkureittejään että saa kulkea rauhassa.
Tuo Mattilanniemi olisi kaiketi aika ideaalia aluetta asunnon sijainnin kannalta, koska tiedekunnan rakennus olisi siellä, ihan vesialueen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Mattilanniemi olisi kaiketi aika ideaalia aluetta asunnon sijainnin kannalta, koska tiedekunnan rakennus olisi siellä, ihan vesialueen vieressä.
Mattilanniemessä ei ole asuintaloja. Vain yliopiston rakennukset ja hotelli.
Ihan sama ongelma nykyään myös Tampereen keskustassa. Aikoinaan kun itse asuin siellä, narkkareita oli lähinnä muutama harmiton yksilö aseman nurkilla. Nykyään Koskipuistossa on jopa vaarallista liikkua, koska sivullisten ihmisten päälle on käyty siellä ryöstöaikeissa
Olen huomannut saman, olisi kiva istahtaa joskus kävelykadun penkeille, mutta kun ei voi. Narkkareita ja juoppoja penkit täynnä, siis kirjaimellisesti ja lähes aina. Tosin ihan yhtäläinen oikeus heilläkin on siinä olla kuin olisi minulla. Harvemmin ovat häiriöksi yksittäiselle kulkijalle, mutta vie kyllä vetovoimaa muutenkin kuihtuvalta keskustalta. Mitään ei tunnuta asialle edes haluttavan tehdä. Ongelma on Jyväskylässä todellinen, yhä enemmän porukoissa näyttää pyörivän yläasteikäistä mukana. Tosin näin varmaan muuallakin. Surullista sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman, olisi kiva istahtaa joskus kävelykadun penkeille, mutta kun ei voi. Narkkareita ja juoppoja penkit täynnä, siis kirjaimellisesti ja lähes aina. Tosin ihan yhtäläinen oikeus heilläkin on siinä olla kuin olisi minulla. Harvemmin ovat häiriöksi yksittäiselle kulkijalle, mutta vie kyllä vetovoimaa muutenkin kuihtuvalta keskustalta. Mitään ei tunnuta asialle edes haluttavan tehdä. Ongelma on Jyväskylässä todellinen, yhä enemmän porukoissa näyttää pyörivän yläasteikäistä mukana. Tosin näin varmaan muuallakin. Surullista sinällään.
Mitä sille voisi tehdä? Ongelmat ovat niin laajoja ja monitahoisia, ettei niiden hoitamiselle oikein ole toimivaa kaavaa. Vaadittaisiin pohjia myöten tehtävä kokonaisvalainen muutos koko yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma nykyään myös Tampereen keskustassa. Aikoinaan kun itse asuin siellä, narkkareita oli lähinnä muutama harmiton yksilö aseman nurkilla. Nykyään Koskipuistossa on jopa vaarallista liikkua, koska sivullisten ihmisten päälle on käyty siellä ryöstöaikeissa
Jos "narkkari" saisi aineensa eurolla päivä, ei olisi tarvetta ryöstää ketään. Nykytilanteesta hyötyy vain ammattirikollisuus.
Ja sama narkkiongelma keskustassa on ainakin Porissa ja Lahdessa, Porissa pyörivät Sokoksen/IsoKarhun liepeillä ja Lahdessa Trion liepeillä. Ja eikö Reindeerspotting kertonut Rovaniemestä?
Alkaa olla niin laaja ongelma että en tiedä mitä pitäisi tehdä, raijata kaikki päihteiden orjat jollekin vanhalle sotilassaarelle parakkeihin perusruokailulla ja terveydenhoidolla, kun nykyinen metodi ei toimi.
Joillekin ihmisille tosiaan käy noi, tulevat narkomaaneiksi.
Halusivatko sitä lapsena, eivät tietenkään. Haluavatko sitä nyt, todella harva heistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sama narkkiongelma keskustassa on ainakin Porissa ja Lahdessa, Porissa pyörivät Sokoksen/IsoKarhun liepeillä ja Lahdessa Trion liepeillä. Ja eikö Reindeerspotting kertonut Rovaniemestä?
Alkaa olla niin laaja ongelma että en tiedä mitä pitäisi tehdä, raijata kaikki päihteiden orjat jollekin vanhalle sotilassaarelle parakkeihin perusruokailulla ja terveydenhoidolla, kun nykyinen metodi ei toimi.
Ihan jokaisessa Suomen kaupungissa, kunnassa ja kylässä on narkomaaneja. On ollut vuosikymmeniä. Ei tämä ole mikään uusi asia. Nykyisin ovat ehkä vain vähän näkyvämmin esillä, kun huumeita on helpommin saatavilla eikä resurssit riitä jokaisen pidättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaisessa Suomen kaupungissa, kunnassa ja kylässä on narkomaaneja. On ollut vuosikymmeniä. Ei tämä ole mikään uusi asia. Nykyisin ovat ehkä vain vähän näkyvämmin esillä, kun huumeita on helpommin saatavilla eikä resurssit riitä jokaisen pidättämiseen.
Tämähän se pointti juuri onkin. Nykyään näkyvämmin.
Noin 10+ vuotta sitten ei Tampereen keskustassa ollut minkäänlaista narkom. ongelmaa. Jokin on muuttunut yhteiskunnassa, merkkinä riippuvuudet.
Joidenkin isien ja äitien lapsia, joille käynyt noin, koska eivät kestäneet syystä tai toisesta.
Järkkyy monii nuorii ,nuorii aikuisia menetetty sukupolvi,joka paikas heitä on.
Vierailija kirjoitti:
Noin 10+ vuotta sitten ei Tampereen keskustassa ollut minkäänlaista narkom. ongelmaa. Jokin on muuttunut yhteiskunnassa, merkkinä riippuvuudet.
Joidenkin isien ja äitien lapsia, joille käynyt noin, koska eivät kestäneet syystä tai toisesta.
Oli niitä silloinkin. Eivät vaan olleet esillä niin kuin nykyisin, koska silloin oli vielä jonkin verran resursseja puuttua asiaan. Nyt annetaan olla niin kauan kuin eivät aiheuta isommin häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli niitä silloinkin. Eivät vaan olleet esillä niin kuin nykyisin, koska silloin oli vielä jonkin verran resursseja puuttua asiaan. Nyt annetaan olla niin kauan kuin eivät aiheuta isommin häiriötä.
Mä en ole juuri ollut narkomaanien kanssa tekemisissä joten joka kerta järkyttää nähdä niitä nuoria hampaattomia, jotka hädintuskin pystyy kävelemään.
Hyvää yötä säälittävä luuseri!