Oletko kateellinen, kun varakkaammat pääsevät ihan kohta taas matkailemaan?
Syömään ulkona, istumaan terasseilla, reissaamaan ympäri maailmaa? Teattereihin, oopperaan, jääkiekko-otteluihin? Enää ei kaikki istu kotona tuijottamassa netflixiä.
Kommentit (51)
Olen. En saanut taaskaan kesätöitä ja elän opintotuella kesän. Ei oo kivaa.
T. Hyvin toimeentulevassa perheessä kasvanut ja usein matkaillut
En. Olen pienituloinen, mutta olisi varaa matkustaa. Eniten ahdistaisi maskihömppä. En halua matkustaa maski päässä. Odotan myös, että suurin osa on rokotettu. Itse en aio ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ajattelin heti mennä Intiaan, Brasiliaan, Kolumbiaan, Tsekkeihin ja Ruotsiin. Kuinka naivi voikaan olla? Ei siellä matkoilla vielä niin nastaa ole, kun rokotukset eivät pure mahdollisesti erilaisiin variaatioihin.
Kuka on puhunut noista valtioista. Maailmassa on yli 180 valtiota noiden lisäksi ja epäitsenäiset valtiot päälle. Rokotukset ovat monessa valtiossa jo nyt pidemmällä kuin Suomessa, etenkin jos otetaan huomioon 2 rokotetta saaneet. On myös valtioita, joissa väkilukuun nähden on ollut vähemmän koronaa kuin Suomessa. En myöskään usko, että eivätkö ihmiset voisi tarvittaessa perua tai siirtää reissujaan. Iso osa ihmisistä on istunut neljän seinän sisällä reilun vuoden. On normaalia haaveilla mukavista asioista ja vaihtelusta tylsässä korona-arjessa.
En ole kateellinen, vaikka en pääsekään matkustamaan, emmekä ole varakkaita. En tuhlaa energiaa ajattelemalla sitä, mitä meillä ei ole. Olen opetellut iloitsemaan niistä asioista, mitä meillä on. Olen myös nähnyt, että ei se varallisuus aina onnea tuo. Elämä voi olla aika tyhjää ja merkityksetöntä, vaikka varallisuutta on kertynyt, jos elämässä ei ole muuta sisältöä ja ihmissuhteet ovat huonoja tai pintapuolisia. Ihannetilannehan on, että on sekä varallisuutta että onnea. Usein vaan tuppaa olemaan niin, että ison palkan eteen saa tehdä paljon töitä, mikä taas verottaa vapaa-ajasta ja muusta jaksamisesta.
Herää ehkä kysymys, jos jollain on tarve ”lällätellä” av-pasltalla ja toiveena herättää muissa kateutta (?) elämästä puuttuu jotain. Sitä aitoa, puhdasta onnea, joka kumpuaa kun olet sinut itsesi ja maailman kanssa. Kun elämässä on kaikki hyvin, ja olet tasapainossa, ei ole tarvetta miettiä, kuinka paljon muita harmittaa kun jäävät paitsi jostain mitä sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään koska olen itse varakas. Ennen pandemiaa tein keskimäärin neljä lomamatkaa vuodessa ulkomaille. Näiden lisäksi useita lyhyempiä viikonloppumatkoja Eurooppaan. Sama ralli alkaa välittömästi kun matkustaminen helpottuu. Enää ei tarvitse potea omatunnontuskaa lentämisen saastuttavasta vaikutuksestakaan koska korona-aikana on nähty ettei lentoliikenteen merkittävällä vähenemisellä ole mitään vaikutusta mihinkään. Matkailu avartaa ja suosittelen muillekin. Mikäli olet käynyt ilmaiset koulut niin huonosti ettei ole varaa niin kannattaa tehdä sille asialle jotain sen sijaan että käyttäisit sen ajan muiden kadehtimiseen.
Samoin, rahaakin on jäänyt säästöön vuodessa varovaisestikin arvioiden ainakin 30 000 € kun ei ole voinut matkustaa. Ketsuppipullo aukeaa kohta ja sitten mennään. Otan töistä palkatonta vapaata ainakin pari kuukautta ja lähden vaimon kanssa Aasiaan ja Oseaniaan pyörimään.
Niin sitä pitää. Monissa Aasian valtiossa tarvitaan rahojasi enemmän kuin Suomessa. Ja kun tätä kituuttamista on pitkään jatkunut, suon jokaiselle iloa elämään, mistä se kenellekin tulee. Ja jos olet säästöön saanut vuodessa 30 000, niin varmaan teetkin jotain ja ansaitset reissusi. Moni kateellinen monen hyötyy sinusta ihan kotoSuomessakin. Hyvää matkaa!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikilla ole nyt varaa matkustaa kun korona-aikana on jäänyt säästöön. Tai jos ei ole niin sitten on tehnyt jotain todella väärin.
Lomautetut tai kokonaan työnsä menettäneet tehneet väärin? Pienituloiset, joilla ei ole varaa muutenkaan matkustaa, ovat tehneet todella väärin? Huvittavaa, miten pihalla monet isotuloiset ovat pienituloisten elämästä. Tai no, elämästä ylipäänsä.
Ap ei taida olla ihan perillä asioista. Kyllä nyt korona-aikaankin on voinut matkustaa. Pitää vaan ottaa maahantulovaatimuksista selvää. Negatiivinen testitulos aukaisee portit yllättävän moneen maahan.
Kateellinen mistä? Siitä että jotkut matkustelee? MIKÄ siinä on se kohta mistä pitää olla kateellinen?
Varakkaat on matkustelleet koko ajan. Tottakai olen kateellinen rikkaille, kukapa ei olisi.
Yksikään ap:n mainitsemista asioista ei ole pelkästään varakkaiden juttu. Hei ap, noita voi tehdä myös sun Kelamasseillasi. Perse ylös tuolista ja tekemään. Vink vink.
Eiköhän kaikilla ole nyt varaa matkustaa kun korona-aikana on jäänyt säästöön. Tai jos ei ole niin sitten on tehnyt jotain todella väärin.