***ELOisat torstaina***
Kommentit (51)
Jee kerkesin koneelle ennen miestä. Nyt vaan äkkiä kuuluumiset ja viemään poikaa eskariin. Koululaiset menevätkin tänään ysiin ja kymppiin vasta kouluun. Mies vie nelosen kerhoon ysiin ja jää sinne hetkeksi kun ei yksin suostu jäämään. Saattaa samalla ekaluokkalaisen kouluun kun on matkan varrella.
Täällä kanssa harmaa ja kostea keli nyt aamusta ei enään sada mutta yöllä on tullut vettä. Näinkö se syksy tekee tuloaan. Johan niistä helteistä kärsittiin. Ei se vesisadekaan kiva ole.
Viime yön nukuikin hyvin. Kuopus itki kahden aikoihin ja silloin kävin sen ainoon kerran vessassa. Ei olis silloinkaan tarvinut mutta kun muuten heräsin.
Tänään loppuis vauvalla yksiön vuokra sopimus mutta ei kyllä ole mitään merkkejä että haluais poistua sieltä. yli mennään niinkuin muittenkin kanssa.
Hanneli tosiaan tais päästä tosi toimiin. Kumpiakohan sillä elolla on?
Jaahas jos jois tän kupillisen tyhjäksi jä lähtis saatteleen ton eskarilaisen eskariin joka jo kärttää tossa jo lähtöä malttamattomana.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 sekä Pikku-ukko 40+0
ekaks opemammalle: eikö sulla oo yhtään noita häpyluitten kolotuksia,naksumisia häntäluun seuduilla jne? mulla ne vaivat on päivisinkin :S aattelin ku mennää suht samoilla viikoilla :). oikos se sitten merkki jostain ? ;)
sitten muuta nukuin tyypillisen huonosti,tossa aamuyöstä ukkonenkin kävi kylässä ja jytisi aika tossa päällä ja mähän kun en pelkää ukkosta ;) :D. väsyttää noiden pätkäunien takia,joten ajattelin jos saan nukuttua ni ottasin lepohetken kun tuun tuomasta tyttöö. nyt kummiskin pitää alkaa valmistautuu ettei mene liian tiukille :)
pailailen kyllä seuraamaan tilannetta :)
k.h.p ja tärppi 38+4
Juu, kyllä täällä peräpäätä jomottaa ja paikat naksuu, mutta ei enää niin paljon, kun paikat aika venahtaneet näin viidennellä kerralla. Vauva painaa niin ryökäleesti välillä jotain jalan hermoa ja kontti lakoaa alta. Minä en vain oikein noteeraa enää noitä kolotuksia, suurimmat vaan.Yläpäätä taitaa kiristää peräpäätä enemmän...:)
Opemamma taas
Heti törkeästi omaan napaan vaan: Eilen illalla jysähti ihan yks kaks rinnat -varsinkin oikea ihan saakelin kipeäksi. Kaikki käy ihan hirmuisen kipeää ja koskettaa ei pysty yhtään. Yö oli tuskaa, kun ei kärsinyt liikkua ja otinkin Panadolia. Mietin mistä johtuu mutta nytpä taidan tietää. Autossa oli eilen imastointi päällä ja tissithän otti jä jääty. MITEN PÄÄSEN TÄSTÄ KIVUSTA? Lämpimiä suihkuja otin eilen. (Yleensä kyllä huomaa heti, jos on uhkana paleltuminen, kun kirvelee esim. maitohyllyjen välissä kaupassa -nyt ei, kun tämä tuli viiveellä) Onkohan maitorauhaset jo niin toimintavalmiudessa, että nyt ne suivaantu mulle. Vielä pari päivää sitten ei pienistä ilmastoinneista utareet olleet milläänsäkään...
Masentaa. Yöllä mietiskelinkin, että on tämäkin aikaa. Vaivoja on joka lähtöön ja nytkin vaan koko ajan oottelee, että koska tulee vielä kipeämmäksi. Helpotusta ei ole luvassa -päinvastoin -ennen vauvan syntymää.
Juu ja miekin täällä jänskään, että miten varsinkin Elo on selvinnyt urakastaan. Hanneli varmaan kans on nyyttinsä äärellä. Ketähän tänään?
Ja eikun puistoon. Toivottavasti ei tarvi " juosta" pahasti tytön perässä, meinaan nämä tissit ei kestä liikettä yhtään. Liitoskivutkin on nyt lasten leikkiä tissikipuun verrattuna. Että tämmöstä tällä kertaa.
Ihan ok yö takana jos vaan olis ite älynnyt mennä ajoisa nukkumaan. Ukkosti täälläkin, joten peltikatolle ropistessa sade piti vähän hereillä. Esikoinen on nyt jo taas pari yötä nukkunut aamuun asti omassa sängyssä, toisin kun monena yönä ennen sitä nähdessään painajaisia. Se on ihanaa kun ei tarvi rampata siellä koko aikaa. Eikä ole näinollen kovin montaa veskireissuakaan.
Mies on tänään työmatkalla - onneks vaan reilun sadan kilsan päässä. Mutta kuitekin taas lisämomentti vähän jännitystä lisäämään. Mut ei nyt oo mitään sen ihmeempiä merkkejä ilmassa, suppareita tulee ja menee, kolottaa ja kipuja on siellä täällä, mutta sitähän tämä on.
En jaksais oikeen tehdä mitään, onko hyviä vinkkejä tuommosen 2,5 neidin viihdyttämiseen mahdollisimman vähäisellä energiatasolla. Tuntee sitä välillä itsensä kyllä niin laiskaksi ja on huono omatunto. Jospa vaikka siivottais yhdessä, jee jee tosi hauskaa.
Oikein mukavaa päivää kaikille, toivotaan että tänään tulis taas uusia äitejä;)
Papuna 39+0
Ode, ootko koittanu hautoa rintoja kuumalla kaurapussilla? Mulla ainakin on auttanut. Samoin kun ristiselkä ja issiaskipuihinkin. Mulla on siis sellanen pitkulan mallinen mikä mikrossa lämmitetään.
Mulla on koko viikon joka yö menny heräillessä kymmenen minuutin välein ihan perkeleellisen närästykseen!! Huikkailen sit Gavisgonia pitkin yötä. Kuinkahan paljon sitä saa litkiä vuorokaudessa? Mitä ihmettä mä teen tän närästyksen kanssa? IHan sama mitä syö tai on syömättä niin silti jatkuu vaan ja pahenee koko ajan. Meinaa väsyttää kun ei saa sen takia nukuttua.
Tänään Kättärillä ultra+lääkäri, osaiskohan tuo sanoo mitään närästykseen? Täytyy yrittää muistaa kysyä.
Minäkin jännään uusia vauva-uutisia innoissani täällä!! :)
Calathea 38+3
ja täälläkin yliajalle mennään. No esikoinen syntyi 40+3 ja toiveissa tietenkin olis että tää toka tajuis samaa aikataulua noudattaa tai ei ainakaan sitä venyttää pahasti... Ekassa ultrassa olikin la 18.8. ku oltiinkin vasta viikoilla 6 sen 12. sijasta... sitten tuossa myöhemmässä ultrassa vahvistettiin lasketuksi ajaksi tuo 16.8.
Viime yön nukuin nin hyvin että en useampaan viikkoon oo nukkunut! Tyyntä myrskyn edellä? Tai ehkä vaan sitä toiveajattelua että pääsis sinne synnärille... Nyt kun ei pahemmin edes ne supparit häirinnyt ja jostain syystä ei tullut ees pyörittyä niinkuin yleensä.
olen tässä yrittänyt tehdä suunnitelmia näiksi päiviksi jos se lähtö sitten tulisi todennäkösemmin. Eilen varasin kaunistautumisajan itselleni siis koskmetologille ripset ja kulmat meen laittamaan (jos olis vähän ihmisen näköinen laitoksella sitten, heh mitä turhamaisuutta) ja ajattelin jos auton kävis katsastuttamassa huomenna. Ei se mitään että sillä sais lokakuulle ajella mutta kun eihän nyt parempaakaan tekemistä olisi =D
Jeps, mutta meen tästä laittamaan tytölle muumit pyörimään. Täällä kanssa yksi 3-v taitaa välillä kyllästyä kun äiskä ei kauheesti tekemistä jaksa keksiä. tosin sille kun antaa sakset käteensä ja jokun lehden niin vois onnessaan monta tuntia tehdä semmosta silppua, mutta se jälkien korjaaminen sitten onkin toinen juttu.... mutta ehkä niitäkin vois sitte liimailla paperille ja askarrella hienoja taideteoksia....
Jotain positiivista, vauva on vihdoin kiinnittynyt lähtökuoppiin, jipii jos se nyt jotain merkkaa, mutta ainakin vähän lähempänä uloskäyntiä :). Seuraava aika 2 viikon päästä eli sillon olis 40 +4 viikkoja kasassa, mä siinä heitin että noo, toivottavasti ei tarvii enää sillon tulla, niin kätilö siihen tokas vaan, että ainahan sitä toivoa sopii. Tosi piristävää:).
Yön nukuin kohtalaisesti, aina välillä kyllä heräsin menkkamaiseen poltteluun alavatsalla. Tänään muuten teki ekaa kertaa kipeää kun kätilö tunnusteli sitä pään sijaintia, häpyluussa ja siinä ympärillä.
Täällä aurinko paistaa ja yö oli ihanan kylmä, oli ensimmäistä kertaa koko kesänä hyvä nukkua ilman hikoiluja. Nyt taidan mennä taas pikku päikkäreille, eiks sitä kuulukin levätä nyt joka tilaisuuden tullen?
Tähtinova 38+4
Viime yönä ukkosti. En edes muista, koska olisin viimeksi kuullut ukkosen ääntä. Joskus varmaan tammikuussa.
Ode: kuulostaa tosi kurjalta tuollainen. Liekö jotain rintatulehduksen poikasta. Lämpö varmaan lienee ainoa mikä voi auttaa.
TURVOTUS on kammottavaa. Tänään muhkeampaa kuin koskaan aiemmin. Oikean puolen käsi ja jalka ihan turvonneet ja vasemmalta puolelta sellasta " normaalia" . Oikea käsi vaan särkee ja särkee.
Neuvola on tänään. Toivottavasti kaikki on hyvin. Palailen myöhemmin lueskelemaan teidän juttuja.
Jamssa rv40+5
Täällä sitä vaan vieläkin pyöriskellään. Olen alkanut miehelle esittää, että otettaisiin meille edes se koiranpentu, kun ei vauvaakaan kerran tule. Ei ole vielä mennyt läpi.
Lohdutusta muillekin meidän miehen suusta: " Sun mahassa on vaan kertakaikkiaan niin hyvä olla, ettei sillä ole mitään kiirettä sieltä pois."
Mutta kun mä en jaksa enää odottaa! Yhtään. Vaikka voinnissa ei valittamista olekaan.
Hermoraunioksi muuttumassa
Picapica ja Peukaloinen, 40+1 - vieläkin pari viikkoa jäljellä?! Päiväkin on liikaa.
että mistä ootte hommannut ne teidän jyväpussit? Eilen tuli vaan neuvolassa puheeksi että sitten kun vihdoin niitä OIKEITA supistuksia tulee niin auttais se lämmitettävä pussukka selkäkipuihin. On ollut aikaisemminkin mielessä että täytyy hankkia semmonen mutta jotenkin jäänyt... ihan hyviä kokemuksia siitä pussukasta on ekan syntymästä, auttoi kyllä supparikipuhin.
Vai löytyisköhän netistä jostain jotkut yksinkertaiset tee-se-itse-ohjeet? Eikös sen päälisen vois tehdä vaan jostain vanhasta lakanakankaasta, mutta mitäs jyviä ne siellä sisällä on?
t. Oudon energinen Smynni rv 40+1
Täällä tosi huono yö takana.. Eläimetön on huoleton. Sain loistavan tarjouksen koskien hevostani. Entinen valmentajani soitteli ja pyysi miettimään josko heppa voisi hänen luoksen muuttaa talveksi (n.30kmn päähän), siellä ois kopukalla paljon ystäviä ja tekemistä ja joku kouluttais sitä eteenpäin. Tää ko.henkilö on ollu mun idoli aina, ja monet ihmiset maksaa hänelle siitä että hän käy hevosilla ratsastamassa.
Nyt, sen lisäksi, että voisin keskittyä vauvaan kokonaan ja saisin vähän ehkä rahaa talven aikana säästöön kun ei joka pennonen uppoa hevoseen ja pystyisin elämään ilman huonoa omaatuntoa siitä, etten ehdi joka karvaisen kanssa seurustelemaan tarpeeksi, säästyisin myös ponin ostolta. Poni olisi ollu pakko ostaa (ja rahaa ei ole..) seuralaiseksi jne. jne.
Itkin koko yön. Lähinnä sitä että tarjous on niin hyvä, että olis todella TYHMÄÄ ja ITSEKÄSTÄ kieltäytyä siitä ja ottaa kopukka tänne sitä varten että ehdin itse ratsastaa joku 1-2krt/vko. Se vaan on kun se on ollu mun ihan oma ihan pikkuvarsasta asti, niin pirun vaikeeta, vaikka loppujen lopuksi teen kyllä ihan oikein. Kopukka kuitenkin nauttii kun pääsee tekemään ja pulaamaan ihan oikeasti...HUOH! suru puserossa täällä siis...Eikä se tosiaan oo menossa teuraaks niin kuin tästä itkusta vois päätellä, vaan uuteen hienoon talliin ammattilaisten käsiin...
Nyt siivomaan ja iltapäivällä neuvolaan, palailen
keru ja naatti 38+3
ai niin ja KHP, mullakan mitn kummosempia alapään kolotuksia ole, paitsi se eilinen pyllynvihlonta..ole tyytyväinen, kaikki te synnytätte ennen minua..:P
kerutus,en nyt tiiä tulisko aikasemmin tosin likka sanoi tänään ' voi äiti kyllä sä pääset viikonloppuna tosta mahasta' mä tokasin et niinkö meinaat?! :D se on päättänyt että sisko saa tulla vkonloppuna ;)
sitten lämpötyynystä: mä ostin tuolta maalaismarkkinoilta joskus edullisesti,käy kylmänä että lämpösenä ja on tosi kätevä.
hmm..mulla ei oo siis mitäääääään tekemistä,oottelen seiskaa ni voin alkaa syömään,musta on niin kivaa kun syö ja selailee juoruja...hullulla huvit :D
pakkailin tylsyyttäni sairaalakassia ja nyt sieltä puuttuu enään herkut :P,mites te muut mitä/miten paljon juotavaa varaisi mukaan ja mitä muuta napsuteltavaa? onko teiän miehillä ollu sitte omat eväät mukana vai onko käynny tilanteesta riippuen kahvilasta hakee jotain jne??
Mä kävin omani hakemassa jostain luontaistuotekaupasta, hinta oli jotain 13¿ ja toimii loistavasti! Kannattaa siis käydä kattomassa, eiköhän niitä joka kauppakeskuksessa ole. Näin minusta niitä joskus jossain Citymarketissakin.
yllättävän vähän on kyllä viestejä tippunut tälle päivälle!
Ei uutta alla auringon. Mikään ei taas ennakoi synnytystä, joten levollisin mielin olen. Eilisen mattopesun jälkeen oli menkkamaista jomotusta, mutta sekin taisi liittyä vaan rasitukseen eikä supistuksiin. Mulla ei muuten viimeksi supistukset tuntuneet lainkaan selässä, vain vatsan alueella.
Kuka se meinasikaan sitä lämpöpussia (KAURAPUSSIA) tehdä? Eiks siihen käy ihan kaurahiutaleet sisälle, luulisin? Mutta supistusten tullessa voi toki käydä suihkussa helpottamassa oloaan (mulla se ei tosin auttanut, vaan kävely oli paras konsti kestää se kipu). Toki kaurapussista on hyötyä sitten maidon noustessa, eli muistan ainakin synnärillä pistäneeni aina ennen imetystä kaurapussin mikroon -> rinnoille, jotta maito heruisi paremmin.
PAPUNA mietti miten viihdyttää esikoista. Pistetääs omat virikkeet pinoon, jos tulisi uusia viihdykkeitä muilta?!
- videot toimisi parhaiten, meillä tosin katsotaan niitä vain sairaspäivinä ja muuten riittää lasten tunti klo 17 ->
- lattialla/patjalla makoillen voi leikkiä ainakin muistipelillä, rakentaa palapelejä, lukea, leikkiä legoilla ja meidän tytön (2v9kk) ehdoton suosikki on leikkiä muovisilla muumihahmoilla!
- piirtäminen/muovailuvaha (ei olla muovailtu kyllä aikoihin...)
Siinäpä meidän touhuja, aamupäivä tosin menikin puistossa ja kauppareissulla. Huomenna on neuvola, vaikka viimeksi th vähän arvaili, että näinköhän mua siellä näkyy. No taitaa näkyä :/ Vaan nyt tuo neiti taisi nukahtaa, joten kipaisenkin hakemaan jätskiannoksen nenäni eteen :)
Ai niin: yksi kysymys uusista OIREISTA: mä hikoilen nykyään ihan tajuttomasti yöllä! Pää on siis ihan märkänä joka aamu. Muistan kyllä, että imetyksen alettua alkoi hikoiluttaa oikein urakalla, mutta että jo nyt? Onko kellään muulla samanlaista?
Kerttukasperi ja Onni rv 39+2
Käytiin aamulla miehen ja pojan kanssa HopLopissa ja itkien tultiin pois. Poika ei oikein ymmärrä, että kaikki hyvä loppuu aikanaan. Tosin hän myös innostui juoksemaan ja leikkimään koko rahan edestä joten päiväunille saamisessa ei ollut minkäänlaista ongelmaa. mahtava paikka vaikka se isojen liukumäki vaikuttaa minusta ihan tappo-jutulta mutta se on just meidän rämäpäälle mieleen :)
Eilen taisi olla puhetta voinnin kyselijöistä. MrsKole siitä taisi jutella. Mä olen tullut siihen tulokseen, etten viitsi enää kovin vaivojani kertoilla. Tietenkin tänne tulee tilitettyä tunteitaan ja miehellekin kerron mutta muille vastaan vaan " Ihan hyvin, ei mitään hätää, kaikki on loistavasti." Sen kysyjät kuitenkin haluavat kuulla. " Raskaus ei ole sairaus" tms kommentit ovat niin tavallisia että helpommalla pääsee kun puhuu niin kuin kuulija haluaa kuulla.
Niamey kyseli synnytyksen jälkeisestä turvotuksesta. Se taitaa olla hyvin henkilökohtaista. Ystävälläni ei ollut juuri lainkaan mutta minulla kitettävästi. Itse raskausaikana en kärsinyt juurikaan turvotuksesta mutta pojan synnyttyä muistutin ilmapalloa. Liittyi varmaan maidon nousuun ja hormooneihin koska vaiva helpotti muistaakseni viikossa.
Airlla ja Calathealla on lääkärit tänään tulkaahan kertomaan kuulumiset.
Kaurapusseja olen nähnyt Prismassa myytävän muistaakseni saunaosastolla. Joku mainitsikin jo luontaistuotekaupat, niistä kannattaa myös kysellä.
päivän jatkoja
pubu ja Unski rv39+6
Nyt ei tarvii enää mahan kanssa neuvolaan raahustaa. Kaikki oli kunnossa edelleen. Täti oli kyllä kesälomansa aikana muuttanu mieltään tän tulokkaan sukupuolen suhteen ja veikkas tällä kertaa tyttöä. Kokoarviota mie kyselin ja sano ilman kummempia tunnusteluja et ainakin yli 3,5 kg luultavasti yli 3,8 kg. Ite mie veikkaan yli 4 kg, mut toivottavasti ei kovin paljoa. Jos ei mitään tapahdu tänään eikä huomenna aamusta niin iltapäivällä meinaan soittaa synnärille sunnuntaiks ajan. Harmi juttu vaan, jos sunnuntaille jää, kun meillä on sillon pien lastenhoito-ongelma. Hoitaja kyllä on, mutta ei kovin mieluinen...
Miulla on anopin tekemä kauratyyny, mutta miusta se ei kestä niin hyvin lämpimänä kuin meidän työmaalla käytössä oleva ihan jostain kaupasta ostettu pussukka.
Eipä muuta tällä erää..uutisia odotellaan.
Hipsuhiiri ja Pipana 41+4
Valvoskelin taasen parin tunnin vessareissujen ohessa ja ukonilma tosiaan oli aamuyöstä päällä, kuten K.P.H:kin oli herännyt niin mekin. Rysähti tosi kovasti, ei siinä sikeempiuninenkaan voisi uinua. Nyt aurinko paistaa ja on kova tuuli.
KAURAPUSSISTA sen verran, että iteltäni löytyy kaksi. Niissä ei kyllä ole kaurahiutaleita sisällä vaan kokonaisia kauranjyväsiä. Itsehän tuommoinen ois helppo jostain vahvasta kankaasta tehdäkin, mutta mistä niitä jyväsiä sitten saa, siitä en tiedä?! Olen molemmat saanut lahjaksi, joten en osaa ostopaikka-neuvojakaan antaa.
RINTAKIVUISTA.. mä menisin ajoissa hakemaa lääkekuurin jos se on rintatulehdusta.. Itselläin ei ole ollut mutta yhdellä tutullani riittävän useasti. On hirveän kivuliasta. Jos kuume nousee niin sitte varmaan viimeistään syytä mennä lekurille... Pikaista paranemista sinne!
Omasta navasta; masu ollut kipeä vaan mitää synnytykseen viittaavaa ei näy ei kuulu... Tylsistyttää kaikki. Ei jaksais mitään tehdä tänään... Paitsi syödä! Tekee mieli kaikkea suolaista ja makeaa herkkua mitä kotoa ei löydy.. ;)
Villa ja jalanoikoja rv 38+3
Hehe.. ei näistä mun kirjoituksista saa mitään tolkkua. Taitaa olla raskausoire tuokin mokoma... Ensimmäinen lause oli niin sekopäinen etten itsekään ymmärtäny sitä :D ääh antaa olla..
Voi räkä mikä keli! Kosteaa, harmaata...Missä on tilaamani auringonpaiste ja linnunlaulu...Turussa on tänään taiteiden yö ja kovin lupaavalta ei tuo keli näytä. No minähän en ole menossa lasten kanssa kinkereihin, mutta harmittelen kaikkien katutaiteilijoiden ja terassien pitäjien puolesta. Omasta puolesta olisi ihanaa, jos olisi kuivaa ja lämmintä...lapsille voisi heittää shortsit jalkaan ja olla koko päivän pihalla. Nyt pitäisi vetää sadevaatetta niskaan...ei....Pyykitkin saavat tänään odottaa huomista selkeää keliä...
Katsokaas nyt, aina täytyy valittaa...jos ei omasta olosta niin sitten vaikka säästä... Mitähän positiivista tempaisisi, jotta ei teitä aamusta heti lannistaisi, hmmm....Nukuin aika hyvin, joten pidän teille seuraa täällä Odotus-puolella vielä pitkään, kun synnytykseen liittyviä merkkejä ei ole ilmassa, aika kivaa, eikö totta...Täytyyhän jonkun täälläkin kannustaa muita ja viimeisenä sitten pyöräyttää omansa:))))
Huomenna olisi tällä pallomahalla neuvola. Lääkäri mittasi sf-mitan todella pieneksi, saa nähdä saako oma neukkutäti normaalimman mitan. Mittahan riippuu paljon vauvan asennosta ja mittaajasta.
Nyt lähden laittamaan aamiaista kansalle, joka ryntää pian koulutielle. Voikaahan hyvin, suppareita niitä tarvitseville (siis KAIKILLE pallomahoille) ja tsemppiä!
Opemamma ja vimpula rv 38+2