***ELOisat torstaina***
Kommentit (51)
Ei oo vettä täällä satanut. Voi kun sataiskin, niin vähän viilenisi. Hikeä pukkaa ihan istuessakin. Ja myös yöllä hikoiluttaa paljon, vaikka kuinka potkisi peittoa syrjemmälle.
Mitään erikoisempaa ei kuulu tänne. Pieniä vatsan kovettumisia, mut ei siis mitään synnytykseen viittaavaa. Koko ajan tunne siitä, että yliajalle menee, vahvistuu. Joku kirjoitti siitä, miten toisaalta supistuksia toivoo ja miten ne toisaalta jännittävät, pätee minuunkin. Entäs jos kipua ei voi hallita lainkaan? Minkälaiset kotikonstit on parhaita kivun sietämiseen? Pitäsköhän sellasta kauratyynyä vielä lähtee metsästämään jostain, jos vaikka tehoais?!
Onko ketään muuta, jolla on sellanen oksettava olo? Tuntuu, että vaikka laittas mitä suuhunsa, niin on ällö olo. Ja toisaalta pakko syödä usein, kun ällö olo on tyhjämahasenakin. Älytöntä valitusta koko ajan.
Palailen taas lukemaan kuulumisia. Nyt pakko lepäillä hetki.
Babyperhonen ja Onnikki rv 38+4
:o) Aiheesta; Kotikonsteja kivun hoitoon... en tiedä miten synnytyskivuissa auttaa, kun en ennen ole kokenut sitä mutta ainakin kuulemma jalkapohjien/selän hieronta auttaa. Mies siis voi helpottaa oloa hieromalla jalkapohjia tai selkää jos se tuntuu hyvältä. :) Kaurapussi helpottaa ehkä jos yleensä lämmin auttaa, kaikillahan lämpö ei toimi, toiset haluaa vain viileetä. Taidan itse ottaa kaurapussin mukaan, koska menkkakivuissani auttaa lämmin, jospa synnytyksessäkin?! Onko jollain muita ideoita?
Kerttukasperi: Minä hikoilen kuin kuollut lahna. Aina kun herään olen aivan litimärkä. Tätä on nyt jatkunut runsaan viikon.
Tänään on peräpäätä jomotellut oikein urakalla ja kontti livennyt alta ihan alvariinsa. Suppareitakin on tullut ihan kiitettävästi, sellaisia kohdunsuuta pehmitteleviä. En kyllä edelleenkään vakuuttunut siitä, että tämä käiväri tajuaisi tulla ulos hyvissä ajoin, yli mennee...Onhan tässä laskettuun vielä matkaa, mutta kuitenkin...
Täällä odotellaan innolla kuulumisia Lemiltä, Hannelilta, Elolta ja kukas muu kävi mielessä...hmmm....
Pubu: Minä totean myös kaikille kyselijöille, että kaikki on oikein hyvin, loppuupahan kyselyt nopeammin. Ystäväni totesi minun riemukseni ettei minulle ole näköjään kertynyt tuota imetysvaraa juuri lainkaan...
Jaaha, sitten täytyy ruveta laittamaan sapuskaa vähitellen...kansa saapuu harjoituksista runsaan tunnin kuluttua...Palaan...
Opemamma
Ihanaa että yksi meistä elokuisista oli taas vapautunut pallomahastaan ja saanut nyytin syliin! Sylintäydeltä onnea!
Kerttukasperiko kyseli tuosta yöhikoilusta. Minä myös ilmoittaudun yökastelijaksi. Niska ihan märkä ja tyynyliina sen myötä. Muutenkin on KUUMA koko ajan!!
Tulin juuri ostamasta naksua ja muuta lastenpurtavaa esikoisen synttärijuhliin. Tänään on oikea päivä mutta lauantaina pidetään kutsut. Muistelin juuri että 8 vuotta sitten oli aikamoinen helpotuksen tunne kun oli saanut tytön ulos, syntyi klo 14.10.
Näin se aika kuluu, 8 vuotta siitäkin tapahtumasta. Ja kohta pääsee taas ihastelemaa uutta nyyttiä =)
Tosipaljon väsyttää, taidan oikaista hetkiseksi. Mummi on täällä pikkukakkosen kanssa niin minä käytän nyt tilaisuutta hyväksi.
vointeja ja jaksua kaikille!
t.tuuli72 + jumppatyttö rv39+1
yökastelusta: meikälläkin niska hikoaa ja on ajoitain märkä,samoin tissin aluset on toinen mitkä kastuu oikeen huolella...:)
Aina vaan pahenee, tällä kertaa kyseessä sijaisen sijainen. Puntarilla käynnin jälkeen hihkaisi heti
VOI JEESUS ON TAINU TULLA SYÖTYÄ! siinä sitten naamapunasena selitin että ei nyt niinkään, mutta turvotusta on kyllä ollu ihan kamalasti, kun rupee alusvaatteistakin koot loppumaan kesken..(paino noussut 3500g/vko) enkä oikeasti ole mitään kummallista syönyt..:(
Verenpaineet ja pissa ok. Hempan mittasi niin että tuntui kuin se pikkuneula olis jääny luuhun pystyyn, sattu aivan S**tanasti! ei kuitenkaan ollu laskenu ja koska " on aivan sama mitä teet ei se ainakaan nouse" niin en sitten saanut sitä luvattua lähetettä yhtään mihinkään.
Pikkuisen syke oli tasan 140, (sen sentään pyynnöstä mittasi) ja nyt on niin runnottu olo, se mitä aamulla sanoin KHP:lle ettei muka ole alapää kipeä, oli valetta. Kyllä se sittenkin on ihan pirun kipeä, vedet tuli väkisin silmiin kun täti " vähäsen" koitti. Sf-mitaksi sai 37!! ei kertaakaan ole ollut noin korkea, vkolla 26 se oli 35, siitä tippunut tasaisesti, viime viikolla oli 33...ja nyt 37!! Pakkohan sen oli mitata ihan omiaan, koska sanoi kuitenkin että pää on nyt ihan lähtöasemissa... Eikö niin?
Sitten kun mainitsin limatulpasta, jota olen (luullut) havaitsevani sunnuntaista lähtien vaihtelevalla menestyksellä, sanoi heti että " voi kuule, kyllä se olis jo syntyny monta kertaa, limatulppa kun lähtee niin se on korkeintaan kaks päivää!, että tais olla ihan jotain muuta ruskeeta paperissa!" Sitten rupesi jo melkein tätä mahaa itkettämään, kyllä mä nyt prkl paskan erotan limasta! ja hitto, luulin kyllä että limatulppa voi joissain tapauksissa irrota vaikka 3vkoa ennen synnytystä..
Onneksi enää kerta tota paskiaista (anteeksi tämä kiroilu,..), jos sitäkään..
Ja kyllä, täälläkin hikoillaan, aivan sama onko ulkona kuuma vai kylmä, juoksenko vai istunko, hiki on hirmuinen kokoajan..
keru ja naatti 38+3
Vaikka järkevämpää lukemista kyllä olisi niin Seiska vie aina voiton.
Ja olihan tänään sitten tärkeä tieto että Victoria Beckham aloitti anorexia hoidot toiveessa tulla raskaaksi ja saada tytön:) Ja paaljon muuta tärkeätä.
En ole muuten ennen tällä palstalla kirjoittanut vaan ollut yahoon Elolintuset listalla, siellä vaan nyt on niin hiljaista jostain syystä ja täällää riittää sekä viestejä että huumoria joten vielä loppumetreillä liityn teidän seuraan.
Jotkut varmaan nikin ja muun perusteella tuntevat mut. Ennestään 1v4kk esikoistyttö on ja nyt rv 38+5. Supistuksia ei ole vaikka SSSiä ollut käytössä, jopa viime päivien aikana miehen kanssa S harrastusta piiitkästä aikaa. Tänään neuvolassa kaikki OK , pää ei ole kiinnittynyt , joten en paljoa nyt lähipäiviltä toivo. Kättärille olen muuten menossa synnyttämään.
Nyt laittamaan karjalanpiirakkaa tytölle ja sitten mokkapaloja syömään kun kaveri tulee kylään.
Palaillaan ja tsemppiä kaikille.
- Mammasita rv 38+5-
Harvakseltaan tullu nyt kirjoiteltua kun menee pitkälle iltapäivään ennenkuin pääsee/kerkee koneelle. Keskimmäinen aloitti eskarin jota ollaan nuorimman kanssa käyty viemässä, sit puistoon, kotiin syömään ja sen jälkeen varsinkin äidin kauan odottamille päiväunille :) Kun heräillään niin koululainen on tullu eskarilaisen kanssa kotiin.. Sit välipalaa ja esikoinen onkin vallannu koneen...
Toisaalta mulla on myös niin kypsä/tylsä olokin et ei ole edes kauheesti huvittanu konettakaan avata :o/. Eilisen päivän supisteli ihan kivasti mut yötä vasten loppu nekin pikkunippailut.
Neuvolakin oli eilen ja kun kävelin sinne ja takas niin loppuillan oli sellanen olo et kohta meen kahtia tuolta jalkovälistä. Verenpaine oli noussu, tähän mennessä alapaine ollu noin 70-74, nyt oli 86. Paino oli vähän tippunu edelliskerrasta jolloin oli turvotusta jonkin verran. Pissa puhdas, sf mitta 36. Toisin kuin Kerutuksella niin mulla oli mukava neuvolakäynti. Ärsyttää kyllä tuollaiset " kaikentietävät" terkkarit.
Mä kans olen kuullu et voi mennä jopa 3 vkoa limatulpan irtoamisesta synnytykseen. Itellä tosin on menny niin et kun limatulppa on irronnu niin vuorokauden sisään on nyytti ollu kainalossa :)
Vitsi kun rupes tekemään mieli mokkapaloja kun mammasita niistä puhui. Muutenkin oon tänään miettiny et jos leipois jonkun kakun tai suklaapiirakan... vois piristää tätä masentunutta mielialaa :)
Ai niin, onnea EMPPUSIMPULLE ja muille jotka mahd. jääny multa onnittelematta.
HAnneli varmaan on päässy vessasynnytyksien sijaan tositoimiin kun ei ole " näkyny" . LEMistä ei ole kuulunut myöskään aikoihin, ei täällä eikä tuolla msn:n listallakaan..
Jaahas, pitää mennä kattomaan ettei makaronilaatikko pala uunissa...
Peeveli ja nelkku rv 39+6
Sen verran teille hikoilijoille, että hikoilu jatkuu kiitettävästi nyt synnytyksen jälkeenki;) Koko ajan on ku uitettu koira-olo. Ja se kaurapussi oli käytössä synnytyksessä, ainakin alkuvaiheen suppareissa helpotti selkäkipua lämmin pussi. Samoin vesialtaassa lilluminen oli ihan mukava kokemus, vaikkakin järeenpien supistusten alkaessa oli kyllä turvauduttava spinaalipuudutukseen. Se oli kyllä ihan hyvä kivunlievitys, vei kaiken kivuntunteen pois ihanasti, supistukset tuntu pelkkänä paineen tunteena. Sain siinä supistuksia kiihdyttävääkin että saatiin hommaan vauhtia. Ponnistusvaihe kesti n. 10 min ja siinä muutama kirosana tais lipsahtaa (sattu ihan ###" " :sti) poika kuitenki melko kookas...:) Mutta kaikki meni hyvin ja se on pääasia!!! Sairaalassa oltiin puol kolmen aikaan yöllä ja olin 4 cm auki. Supistukset tulivat 10 min. välein mutta olivat tosi kipeitä ja pitkiä, ja illallahan pongasin veristä tulppaa ja yöllä lähdettiin. Että mulla toi tulppa on aina tullut juuri ennen synnytyksen käynnistymistä tai päivää, paria ennen. Ja yli meni kahdella päivällä.
Että tässä vähän mun synnytystarinaa. Tsemppiä loppuodotukseen!!!
Emppusimpulle oikein paljon onnea!!!
Pubu; taas mentiin ristiin, me oltiin eilen Hop Lopissa poitsun ja miehen kanssa. :) Harmi kun ei satuttu samaan aikaan.
Ultrassa oli kaikki ok, neiti oli hyvin kasvanut viime kerrasta, nyt painoksi arvioitiin 3100-3200 g. Esikoinen oli syntyessään 3085g, et saas sit nähdä minkä kokoinen tämä on.
Kohdunsuu oli auki 3 cm, ja lääkäri sanoi et voi syntyä ihan millon tahansa. Eli täytyy ilmeisesti ymmärtää niin et voi syntyä huomenna tai sit kolmen viikon pääst.. :) Sydänkäyrä oli hyvä, sitäkin puolisentuntia taas kuunneltiin.
Närästykseen sain reseptin, pitäis apteekkiin lähtee vielä. Toivottavasti se nyt sit auttaa et sais nukuttua ees vähän.
Calathea 38+3
kyllä sulla on ollu varsinainen tumpelo siellä neukussa :S
älä välitä,noi mittauksetki oli jotain hassua et yhtäkkii pompannu noin isoks se luku ja niin mäki oon kuullu että tulpan irtoomisesta voi mennä 3vkoa ennen ku syntyy.. mä varmaa oisin vetäny sellaset pinnat että :D
KERUTUS: kylläpä oli törkeä neuvolaihminen. Tollasesta kannattaisi jo valittaa eteenpäin. Onhan se hyvä, että huolehtivat ihmisten painonnoususta, mutta tuskinpa kukaan viikossa saa edes syötyä itselleen 3,5 kiloa lisäläskiä, saati sitten viimesillään oleva isomahainen nainen siihen pystyisi. En yhtään ihmettele, että vi---ttaa.
EMPPUSIMPULLE ONNEA! Samalla päivällä meillä oli eräpäivä vissiin, mutta minä vielä täällä mahailen.
Neuvolassa kävin ja siis SF-mitta oli TAAS vaan kasvanut, tosin vain sentillä, mutta kuitenkin. Tiesin kyllä itsekin, että maha ei ole vieläkään laskeutunut yhtään mihinkään, joten osasin odottaa mitan kasvua. Painoa oli tullut joku 1,5 kiloa viikossa. Turvotusta suurin osa väittäisin ja samaa sanoi terkkarikin. Verenpaine oli jälleen noussut, mutta ei kuulemma vielä mitään " vaarallista" . Nivelten särky on inhottavaa!
Seuraava etappi onkin sitten yliaikaistarkastus ensi tiistaina, ellen sitten ennen sitä pääse tarkastukseen. Turvotuksen ja pahan olon ja liikkeiden vähyyden takia terkkari laitto viestiä sairaalaan, mutta sanoi itsekin, että tuskin kutsuvat aiemmin, kun on siihen ya-tarkastukseen " vain" 5 päivää.
Onko kellään tietoa Jorvin RUUHKISTA? Onko siellä millainen tilanne tällä hetkellä?
Voi kun tämä syntyisi ihan itsestään vaikka viikonloppuna. En mitään käynnistystäkään haluaisi. Vaikka sitten ehkä saisi paremmin kivunlievitystä.
Mitenkäs täällä on niin hiljaista ollut tänään? Kiva kuitenkin, että uusiakin loikkaa mukaan vielä näin loppumetreillä.
Jamssa rv40+5
t. Kretu ja Nekku 17päivää
Tään meillä vieraili terveydenhoitaja. Kaikki hyvin. Painoa Nekulle tullut 330g syntymäpainoonlisää. Oman punnituksen mukaan minulta lähtenyt 10kg toiset kymmnen sais vielä lähteä ainaski.
Teitä 40+ laisia on melkoisesti. Hitto mitä teille nyt oikein keksis, että rynnistäisitte synnärille??!!! Olo on tukala muistaakseni olin 17päivää sitten melko epätoivoinen ja tuskainen...
Siis jaksuja!
kretukka
Mäkin olen kuullut monilta ihmisiltä, että limatulppaa on alkanut tulemaan jo pari-kolmekin viikkoa ennen kuin vauva on syntynyt.
Kahdessa ekassa raskaudessa mulla tuli limatulppa vasta synnytyksen yhteydessä (tai sit se on pudonnut pönttöön salaa). Nyt tällä kertaa bongasin limatulpan tai varmaankin vain osan siitä. Olen täysin varma, että kyseessä oli just SE. Olikohan se maanantai vai tiistai kun sitä täälläkin kuulutin :) Iso vaaleanvihertävä limaköntsä, oikein kiinteän oloinen, ei mitään venyvää limaa vaan siis todellakin ihan klöntti (en nyt voi sanoa että olis kova, mutta selvästi kiinteämpää kuin mikään mömmö mitä tuolla alapäässä olen normaalisti bongannut ;D)
Mutta jospa se sun terkka olis oikeassa, sitten tulis lähtö viimeistään ensi yönä. JEE.
Jamssa
OMIA KUULUMISIA:
Tänään siis kävin Jorvissa synnytystapa-arviossa ja oli aika pikavisiitti. Vauvelin kyllä näin ja siellä se hyöri ja pyöri monitorissa. Kokoarvio on 3370g eli kilon pienempi olisi kuion veljensä. Lääkäri kysyi ensin, että mitä olin ajatellut itse eli kokeilenko synnyttää alateitse vaiko sektiolla. No, enpä vieläkään ollut varma, joten suositteli sektiota vaikkakin toinen synnytys voisi olla helpompi. Eipä sitten oteta riskiä, että se olisin juuri minä, jolle tule taas pahat repeytymät. No, meidän pienen suunniteltu syntymäpäivä olisi 28.8.06, mikäli malttaa siihen asti masussa pysyä. Eipä ainakaan mitään tuntemuksia siihen suuntaan, että hänellä olisi kiirettä ulos.
ODE:n
rintakipuilu kuulostaa todella olkeeltä :( Toivottavasti löydät helpotusta vaivaan ja nopsasti. Itse en kyllä neuvoa osaa.
KERUTU:ksen
neuvolakäynti kuulosti ihan painajaismaiselta ja minä olisin varmaan karannut kesken pois, jos olisi kohdalleni sattunut... Ei tässä nyt moista tarvitse kestää, kun muutenkin loppuvaiheessa ollaan.
Ja pyllynvihlonnastako oli myös juttua, niin ilmoittaudun. En voi koneellakaan olla kuin max 10 min ja sitten oikea pakara on ihan tulessa. Minulla siis tuollainen vaiva ollut jo pari viikkoa :(
PUBU:
oli siellä Hoplopissa käynyt ja kivaa, että poika tykkäsi. Nyt sanoin miehelle, että ensi viikolla pitäisi hoitaa kaikenlaiset jutut pois, mitä ei lähiaikoina ehkä tule tehtyä ja tuo Hoplop on myös listalla (kuten tuhat muuta juttua...)
Ainakin KERTTUKASPERI ja OPEMAMMA ovat hikioilleet kovasti. Täälläkin tuo vaivaa ja erityisesti yöllä ja päikkäreiden aikaan. Ihan litimärkä olen aina...
Ja kohta on taas viikko pulkassa. Kylläpä eika tuntuu ainakin meikäläisellä rientävän.
Terkuin
Air 37+5 ja poika 12/04
pakko kysästä että minkä takia saat sektion? onko perätilassa vai mitä?
koska mulla repesivät viimeksi peräsuolen sulkijalihakset molemmat kokonaan ja nyt ei sit haluta ottaa riskiä, että moinen kävisi uudestaan. Ettei sitten tarvitsisi loppuelämää Tenoja käyttää. Vaikka siis riski on pieni, mutta silti olemassa eikä tuosta toisesta repeämisestä voida sanoa, että miten paranee. Nyt onneksi paranivat ihan täysin ja todella nopeasti ;)
Ettäs sellaisia mukavia....
Jos vauva on laskeutunut lähtökuoppiin, niin miten on mahdollista, että sf- mitta on kuitenkin kasvanut edelliskerrasta sentin. Eiks sen pitäs olla pienempi sillon? Tässä vaan pähkäilen..