Kohta se taistelu taas alkaa kun pitää herättää lapset kouluun
Tappelua ja huutoa kun ei haluta nousta. Ei pueta, ei pestä hampaita ilman järkyttävää vastarintaa. Maha kipeä, pää kipeä jne. Vihaan näitä aamuja jotka toistuu maanataista perjantaihin joka päivä. Läksyjä ei huvita tehdä, ei mennä nukkumaan ajoissa, ei pestä hampaita. Huuto raikaa aamusta iltaan. Tappelua. Joka ikinen päivä. Opettajillakaan ei ollut _mitään_ hyvää sanottavaa kummastakaan pojasta. Eivät viitsi tehdä mitään ellen istu vieressä koko ajan.
T. 11-vuotiaan ja 9-vuotiaan yh joka alkaa musertua kodin ja työn välissä
Kommentit (75)
En tiijä mistä teitä ihme vanhempia sikiää🙄siis perus asiat aloitetaan jo vauvana,kasvatus..kun lapset ovat tuon ikäisiä niin ei ole mitään ongelmia perus asioissa..mulla 4 lasta,ikinä ei ole ollut mitään ongelmia perus asioissa.. mikä teitä nyky ajan vanhempia vaivaa?ette osaa edes kasvattaa lapsia,itkette kun ette jaksa..laiskuutta..kasvatus on elämän vaikeimpia asioita,ja hyvin moni epäonnistuu siinä..surullista..t.ylpeä 4 pojan äiti..
Onneksi meillä ei enää ongelmaa koululaisen kanssa kouluun lähdössä.
Tänään koulutaksit soitti 5.30 että odottaa isolla tiellä, on niin huono keli että pitää jo lähteä yrittämään päästä koululle.
Mä sanoin nukkuvalle koululaiselle, että huomenta äkkiä vaatteet päällä taksi oottaa.
Hän pomppaa sängystä, puki ja otti ruisleivän ja makkarasiivun päälle, napattiin mönkkäri ja kuskasi hänet isolle tielle (jota ei ollut myöskään aurattu) koululainen meni taksiin 5.34 ja lähtivät yrittämään kohti koulua, mutta ei päässeet koululinjaautolle asti Joka lähtee reilun 40km päästä meiltä seitsemän jälkeen.
Eli koululainen tuli taksilla takaisin kotiin, harmitteli vain että jää etenkin historian tunnit jää nyt kuulematta.
Mutta ei ne aamut ole aina helppoja olleet neilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä ei enää ongelmaa koululaisen kanssa kouluun lähdössä.
Tänään koulutaksit soitti 5.30 että odottaa isolla tiellä, on niin huono keli että pitää jo lähteä yrittämään päästä koululle.
Mä sanoin nukkuvalle koululaiselle, että huomenta äkkiä vaatteet päällä taksi oottaa.
Hän pomppaa sängystä, puki ja otti ruisleivän ja makkarasiivun päälle, napattiin mönkkäri ja kuskasi hänet isolle tielle (jota ei ollut myöskään aurattu) koululainen meni taksiin 5.34 ja lähtivät yrittämään kohti koulua, mutta ei päässeet koululinjaautolle asti Joka lähtee reilun 40km päästä meiltä seitsemän jälkeen.
Eli koululainen tuli taksilla takaisin kotiin, harmitteli vain että jää etenkin historian tunnit jää nyt kuulematta.
Mutta ei ne aamut ole aina helppoja olleet neilläkään.
Selvennyksekseksi vielä tuo isotie ei ole kovin iso tie 4 numeroinen tie, ja seuraava taksi tulee 3 numeroiselle tielle, ja siitä ajetaan koululinjaautolle yleensä, mutta tänään vaan ei päässyt.
Vierailija kirjoitti:
En tiijä mistä teitä ihme vanhempia sikiää🙄siis perus asiat aloitetaan jo vauvana,kasvatus..kun lapset ovat tuon ikäisiä niin ei ole mitään ongelmia perus asioissa..mulla 4 lasta,ikinä ei ole ollut mitään ongelmia perus asioissa.. mikä teitä nyky ajan vanhempia vaivaa?ette osaa edes kasvattaa lapsia,itkette kun ette jaksa..laiskuutta..kasvatus on elämän vaikeimpia asioita,ja hyvin moni epäonnistuu siinä..surullista..t.ylpeä 4 pojan äiti..
Yksi osaa yhtä ja toinen toista. Sinä et osaa kirjoittaa.
Vissiin nykyään eletään täysin erilaista elämää, kuin omana kouluaikana. Opettelin heräämään itse ja pukemaan päälle, tekemään aamupalan ennen kouluun lähtöä ja tosiaan kävelemään sinne kouluun seitsemän vuotiaana.
8-vuotiaana otin jo pikkuveljen koulun vierestä olevasta tarhasta samaan aikaan kotimatkalla mukaan.
En tiedä miksi tämä käytäntö oli mahdollista silloin ja ei tuntunut erikoisen raskaalta tai vaikealta, nykyään omatoimisuus ja kannustus itsenäiseen huolehtimiseen kohtuullisen heikkoa.
Äitini kävi vuorotöissä, joten kotona kunnioitettiin äidin rauhaa yövuoron jälkeen, eikä pidetty ääntä tms. Itseasiassa muistan lapsena nauttineeni vastuusta ja rauhallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi osaa yhtä ja toinen toista. Sinä et osaa kirjoittaa.
Olin tulossa sanomaan juuri samaa. En yleensä nipota, mutta nyt on pakko. Välilyönnit, pisteet ja yhdyssanat, kaikki pielessä. Josta pääsenkin aiheeseen. Eli nykyisillä vanhemmilla on usein kovempi vaatimustaso sekä lapsilleen että itselleen. Ennenkin oli kyllä paljon koulunkäyntivaikeuksia. Vanhemmat eivät vain välittäneet siitä, vaikka lopputulos olikin tuon tasoinen kirjoitustaito kuin lainatulla kirjoittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ilmiselvästi tulossa ap:n lynkkauskeskustelu. Mutta silti pistän lusikkani soppaan minäkin.
Meillä pojat ovat 10- ja 8-vuotiaita, ja aamut ovat yhtä kärsimystä, vaikka kuvioissa on myös lasten isä. Itse asiassa hän hoitaa valtaosan aamutoimista, kun minä en vain kestä sitä jäkätystä.
Aamupala ei mene suihin jäkättämättä, vaatteet eivät mene päälle jäkättämättä, mikään ei tapahdu jäkättämättä. Lopulta suuttuvat kun tajuavat että ovat melkein myöhässä.
Pojilla ei ole mitään diagnooseja, toinen on saanut stipendin luokkansa parhaana oppilaana, toinen loistaa urheilussa ja musiikissa. Ovat ihania lapsia - paitsi aamuisin.
Ratkaisuja kuulisin mielelläni minäkin.
herätä ja anna olla, kerrot jos poissaoloja tulee paljon joutuu lastenkotiin huostaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ilmiselvästi tulossa ap:n lynkkauskeskustelu. Mutta silti pistän lusikkani soppaan minäkin.
Meillä pojat ovat 10- ja 8-vuotiaita, ja aamut ovat yhtä kärsimystä, vaikka kuvioissa on myös lasten isä. Itse asiassa hän hoitaa valtaosan aamutoimista, kun minä en vain kestä sitä jäkätystä.
Aamupala ei mene suihin jäkättämättä, vaatteet eivät mene päälle jäkättämättä, mikään ei tapahdu jäkättämättä. Lopulta suuttuvat kun tajuavat että ovat melkein myöhässä.
Pojilla ei ole mitään diagnooseja, toinen on saanut stipendin luokkansa parhaana oppilaana, toinen loistaa urheilussa ja musiikissa. Ovat ihania lapsia - paitsi aamuisin.
herätä ja anna olla, kerrot jos poissaoloja tulee paljon joutuu lastenkotiin huostaan
Miksi ihmeessä kertoisin ekaluokkalaiselle, jolla on kovasti haasteita tavaroistaan huolehtimisessa, että seuraava vaihtoehto on lastenkoti? Onko sinua itseäsi uhkailtu lastenkodilla vai mistä ajatus tuli päähäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun tulee niin loistavia vastauksia, että tulenpa itsekin kysymään neuvoa. Mulla siis on 14-vuotias autisminkirjolainen, jolla paha sosiaalinen ahdistus ja aamut yhtä helvettiä. Usein ei pääse edes sängystä ylös. Mitäs raati ehdottaa avuksi? Lääkitys ja lyhennetyt koulupäivät on käytössä, oonko vaan paska äiti joka on kasvattanut lapsensa huonosti?
Säännölliset ilta- ja aamurutiinit, aina sama aikataulu. Riittävän unen määrän varmistaminen. Jos nukahtaminen ajoissa illalla on ongelma, melatoniini lisä käyttöön.
Kiitos neuvoistasi. Meillä nämä mainitut on perushuttua, mutta jospa joku muu hyötyisi perusasioiden kertaamisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kertoisin ekaluokkalaiselle, jolla on kovasti haasteita tavaroistaan huolehtimisessa, että seuraava vaihtoehto on lastenkoti? Onko sinua itseäsi uhkailtu lastenkodilla vai mistä ajatus tuli päähäsi?
No jos ei puhe auta niin ehkä sitten teot. Ei tuollainen vetelehtiminen käy, kyllä se burgereidenkin täytyy oppia että kaikella on seurauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois illaksi jos ei aamut suju.
Tämä ja tietysti otat ne puhelimet kokonaan yöksi pois heiltä aina? Koska jos aamulla on noin vaikeaa, niin selvästikin nukkuvat liian vähän. Tsemppiä sinulle, mutta kohta nuo ovat teinejä ja meno menee hankalammaksi, jos et nyt tee sääntöjä selväksi.
Meillä 13 vuotias poika joka tekee aamuista yhtä h vettiä. Ollaan niin loppu tähän touhuun. Onneksi lapsi on pääsemässä tutkimuksiin. Masennusta taikka jotain neurolog.sairautta epäillään.
Joko pennut on laitettu lastenkotiin oppimaan tavoille?
Ap mitä konsteja olet kokeillut?
1. Valitse taistelusi. Eli mikä on akuutein ongelma aamut vai läksyt. Keskity yhteen ongelmaan kerrallaan.
2. Järjestä haaste valitsemaasi ongelmaan liittyen. Jos kyse läksyistä niin haasta pojat tekemään läksynsä itse esim kolmena päivänä. Kun saa kolme päivää kasaan niin saa palkinnon (pitsa, ylimääräistä peliaikaa, uimassa käynti mikä nyt teidän poikia motovoikaan). Jos aamut niin vastaavasti kolme aamua itse herätty ja hoidettu kouluun lähtö aikanaan. Tietysti jos vaikka valitset aamut niin voit huolehtia illalla että reput pakattu valmiiksi, vaatteet naulakossa paikallaan ja jääkaapissa aamupalaan ainekset (nämä toki poikien kanssa yhdessä). Ja kerrot pojille että et sekaannu aamulla heidän aamutoimiin mitenkään vaan heidän tulee itse hoitaa homma ja keretä ajoissa kouluun. Kerro myös että luotat siihen että he kykenevät siihen.
3. Rangaistus. Jos aamusin ei päästä ylös niin sinun täytyy auttaa huolehtimalla älylaitteet ym pelikoneet lasten huoneesta pois esim 9 aikaan. Jos tappelevat vastaan tai tuo ei auta niin siirrä aika 8.30 ja jos ei toimi niin laitteet pois jo 8 aikaan. Eli jos ei hoida hommia niin sillä seurauksia. Ja näkyviä ja tuntuvia seurauksia. Sama läksyjen kanssa. Jos äidin aika menee siihen että pitää istua vahtimassa läksyjen tekoa niin poikien täytyy sitten imuroida ja pestä vessat ym kun äiti ei kerkeä...
Mieti huolella mitä haluat, mitä vaadit ja miten reakoit erilaisiin tilanteisiin. Sitten päätät mitä teet ja pidät siitä johdonmukaisesti kiinni. Alkuun on rankkaa mutta sitten jatkossa on helppoa kun asiat tehdään automaattisesti ja ilman isoja tappeluita. Tsemppiä ap.