raamatun kohtia
johannes 15; 18-19 Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä.
johaannes 20: 21-23 Jeesus sanoi uudelleen, Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, minä lähetän teidät. Sanottuaan tämän Hän puhalsi heitä kohti ja sanoi, Ottakaa Pyhä Henki. Joille te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Joilta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.
Miten selitätte nämä kohdat? näistä kahdesta kohdasta tulee aivan selvästi esille elävä usko. Pilkkaa saamme uskovaisina kokea joka taholta. Ja tuo toinen kohta: kun aina ihmetellään sitä, että miten ihminen voi toiselle antaa synnit anteeksi. tässähän se on selvästi kerrottu. Jeesus jätti omilleen Pyhän Hengen ja vallan saarnata syntien anteeksi antamusta.
Kommentit (31)
Kyllä olen kristitty.
Synninpäästö ja anteeksianto ovat kaksi eri asiaa. Anteeksi antaminen on sitä, että minä annan jollekulle anteeksi jonkin asian.
Synninpäästö on sitä, että ihminen, joka tietää kuolevansa pian, haluaa kuulla papin suusta sanat, että Jumala on antanut tälle ihmiselle anteeksi kaikki synnit. Yleensä suomalaisessa kulttuurissa synninpäästö ei ole kovin paljon käytössä. Edes uskovaiset kristityt Suomessa eivät tätä käytä paljon. Se on enemmän käytössä katolisissa maissa ja kuuluu siis enemmän kulttuuriin kuin uskontoon.
Tässä on eräs kohta anteeksiannosta, miten Raamattu sen opetta. Raamatussa on paljon kohtia anteeksiannosta, joten se on ilmeisen tärkeä asia kristinuskossa. Tässä on siis vain yksi niistä monista.
Matt. 6:
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Eli jos minä en anna toiselle ihmiselle anteeksi hänen rikkomustaan, niin Jumala ei anna anteeksi minun rikkomuksiani. Kuten jo aiemmin kirjoitin se tarkoittaa sitä, että en koe enää Jumalan rakkautta ja silloin uskossa oleminen on todella raskasta. Kun ei tunne elämässään Jumalan rakkautta, helposti luopuu uskosta.
Hitler ei tietääkseni ollut kristitty. Tästä oli juuri puhe Iltasanomien keskustelupalstalla. Hän ei ollut ateistikaan, mutta ei kristittykään. Tästä aiheesta kehkeytyi jopa pitkä keskustelu, kun ihmiset pohtivat hänen uskonkäsityksiään, mutta kaikkien lähteiden perusteella ihmiset tulivat siihen lopputulokseen, että hän ei ollut kristitty.
Hitlerillä ei siis ainakaan ollut elämänsä aikana tietoista valintaa Jumalan puoleen, eikä hänestä voida sanoa, että hän eli kristittynä ja teki kauhutekoja. Hän teki tekonsa ilman uskoa Jumalaan, josta Raamattu kertoo.
Sen sijaan, jos hän ennen kuolemaansa kääntyi Jumalan puoleen ja tuli siihen tulokseen, että hän oli elänyt elämänsä väärin, hän sai kaikki syntinsä anteeksi viime hetkellä. Tällaista juorua, että hän olisi ennen kuolemaansa kääntynyt kristityksi ei kerrota missään, joten siitä ei voi kukaan olla varma ennen kuin itsekukin kuolee ja näkee, mistä paikasta Hitler löytyy.
Ande:
Olen nähnyt useammin kuin kerran papin tulevan kuolevan luo synninpäästöä tekemään. Sillä ei ole tarkoitus vaikuttaa maanpääliseen elämään koska sitä ei enää ole jäljellä. Se tehdään vain tuonpuoleisia asiota varten. Pyydetään ja annetaan anteeksi, sitä se on.Taas kerran otan Hitlerin tähän esimerkiksi. Hän oli kristitty uskoi Jumalaan. Hänellä oli usko Jumalaan ja sinun sanojesi mukaan hän pelastui koska se riittää. Jumalan lait ja käskyt ovat turhia. Hän " uskoi" asiaansa, usko Jumalaan oli vahva. Se oli hänen uskonsa, hänellä ei muuta ollut. Me tiedämme miksi hän vihasi juutalaisia. Lutherin tekstit oli mieluista luettavaa.
Minä tiedän ja sinä tiedät, että hän oli sairas ihminen.
.. ajattelen esimerkiksi sellaista asiaa, että lankeaisin johonkiin syntiin yksin, esim hairahtuisin juomaan alkoholia. ja omatunnon tullessa kiepäksi menen pyytämään sitäa anteeksi ystävältä. en tarkoita saarnamiestä.. vaan kuka tahansa uskon sisar tai veli sen voi julistaa. mutta jos lyön naapuria poskelle, menen tietenkin hänen luokseen sopimaan asiaa. ja hän toivottavasti antaa sen anteeksi. ja jos teko vielä vaivaa mielessä syntinä voin pyytää sitä vielä toiselta uskovaiselta anteeksi, niin jumalakin antaa anteeksi.
ande, nuo raamatun kohdat tarkoittavat juri sitä että ellei toinen ihminen saarnaa toiselle syntejä anteeksi, ei Jumalakaan niitä anna anteeksi. Eli jumalan kanssa kahden ei voi sopia asioita..
etpä osannut vastata mun kysymyskiin mitä selvittämäni raamatun kohdat tarkoittavat. et siis voi kumotakaan niitä vaikka sanot ajattelevasi aivan eri tavalla.
Eikö uskova kristitty elä taivasta varten. Se miten sinä elämäsi elit vaikuttaa tuonpuoleiseen. Ja vaikka sinulla itselläsi olisi usko, mutta ei anteeksiantamusta sinä et pelastu raamatun mukaan. Taivaaseen menevät vain ne joiden synnit ovat anteeksiannetut.
Enkä rehellisyyden nimissä ymmärrä mitä tarkoitat että anteeksiantaminen kuuluu elämään eikä sillä kuoleman kanssa ole mitään merkitystä. Ja että anteeksiantaminen ja synninpäästö ovat kaksi eri asiaa.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
tuhve
#Kuten jo aiemmin kirjoitin se tarkoittaa sitä, että en koe enää Jumalan rakkautta ja silloin uskossa oleminen on todella raskasta. Kun ei tunne elämässään Jumalan rakkautta, helposti luopuu uskosta.#
Kun sinä heikkona ihmisenä olet kokenut epäoikeudenmukaisuutta etkä pysty anteeksiantoon sinun paikkasi on siis helvetissä?
Kärjistän asiaa. Sinun lapsesi raiskataan ja tapetaan raalla tavalla. Miestäsi kidutetaan silmiesi edessä mitä kauheimalla tavalla viikkoja, jopa kuukausia. Lopuksi hänet silvotaan silmiesi edessä. Sinut raiskataan, mutta jätetään henkiin koska se on kiduttajista hauskaa.
Ja lopuksi Jumala lähetää sinut helvettiin koska et pystynyt anteeksiantoon.
Sillä uskovana kristittynä sinun on siihen pystyttävä. Sinulla on usko Jumalaan. Usko joka ei riitä. Sinä kirjoitit, että se on Jumalan rakkautta
Anteeksi etukäteen, jos tulee päällekäisyyttä tuhven ja muiden mielipiteiden kanssa. Mutta tässä minun ajatuksen virtaa...
Ande:
Kun sinä heikkona ihmisenä olet kokenut epäoikeudenmukaisuutta etkä pysty anteeksiantoon sinun paikkasi on siis helvetissä?
Jeesus opetti myös, että kun sanot veljeäsi hulluksi (voidaan kääntää myös tyhjänpäiväinen), olet ansainnut helvetin tulen. Huom. ansainnut. Kuinka moni ei ole suuttunut ja päästänyt suustaan sanoja, jotka ovat aiheuttaneet toiselle ihmiselle mielipahaa. Raamattu sanoo, joka vihastuu veljeensä, on murhaaja, eikä hänessä ole iankaikkista elämää, 1 Joh 3:15. Entä rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen käsky; " rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi" . Kuinka moni uskova on edes yhtä päivää rakastanut Herraa kaikesta sydämestään ajatellen ja palvoen vain häntä. Sitä voi miettiä.
Koko Raamattu todistaa siitä, että meidän pelastuksemme ei ole meidän oma ansiomme, vaan toisen ansio meidän puolestamme. Raamatun vaatimus osoittaa meille, että jokainen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla. Raamatun vaatimus osoittaa, että vaatimus on täydellisyys, koska Jumala on täydellinen. Kaikki vähempi on pahuutta ja eroa Jumalasta, joka on täydellinen rakkaus.
Siksi ihminen ei voi kelvata Jumalalle omien ansioidensa perusteella.
7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. 1 Joh. 1:8-10
Nyt anteeksiantamattomuus vaikuttaa siten, että on vaikea uskoa omia syntejä anteeksi. Jos tahallaan paaduttaa sydämensä, eikä halua antaa anteeksi, tukkii sydämensä myös omalta anteeksisaamiselta. Anteeksiantaminen tekona ei ole tie taivaaseen. Tie taivaaseen on Jeesuksen ansaitsema anteeksianto. Siksi oman anteeksiantamattoman sydämensä kanssa on mentävä Jeesuksen luo. Ja esim. tunnustettava, minä en voi antaa anteeksi. Minulla on paha olla. Sydämeni on solmussa, tukossa, en pysty siihen. Ja siinä Herra antaa kaipuun, että haluaisi antaa anteeksi, vaikka ei voikaan. Tämä kaipuu on lahjaa Herralta ja siinä halu antaa anteeksi pääsee voitolle. Room 7:14-18. Tämä on sitä Jeesuksessa (jalon öljypuun rungossa) pysymistä. Toinen tie on se, että luulee, että omassa voimassa pitää pystyä antamaan anteeksi ja ylimielisesti ajattelee, ettei tähän Jeesusta tarvita. Siitä on huonot seuraukset.
Rock puhui niistä tunne-elämän haavoista, jotka ovat todellisia eivätkä parane samassa silmänräpäyksessä. Paha mieli, suru on käytävä läpi ja surtava ja haavoille on annettava aikaa parantua. Se olisi tärkeää osata erottaa anteeksiannosta. Siihen voi kuulua se, että ei välttämättä osaa eikä halua heti olla tekemisissä tuon henkilön kanssa, joka on loukannut. Joskus Jumala parantaa ihmeen kautta nuo haavatkin. Mutta ei läheskään aina, niinkuin ei fyysiset sairaudetkaan parane aina heti. Loukkaajan läsnäolo voi tehdä ihan oikeasti kipeää. Mutta Jeesuksen verihaavoja katsellen, syntinsä rehellisesti tunnustaen ja rukouksessa on mahdollista parantua. Niinkuin Corrie ten Boom sai antaa anteeksi saksalaiselle sotilaalle, joka oli tuhonnut hänen läheisensä keskitysleirillä. Näitä esimerkkejä äärimmäisistä loukkauksista on muitakin, joissa Jumala on saanut vaikuttaa anteeksi antamisen.
Mutta haluan painottaa, että minun mielestäni Raamatun tie taivaaseen kulkee Jeesuksen tekemän lunastuksen kautta, ei minkään erillisen teon kautta, vaikka niitä siitä seuraakin ehdottomasti.
Täällä on nyt paljon käyty keskustelua siitä, riittääkö pelkkä usko pelastumiseen ja niin edelleen.. Raamatussa puhutaan aivan selvästi, että ihminen ei voi periä taivasten valtakuntaa, ellei hän synny uudesti ylhäältä. (Joh 3:3)
Ihmisellä on kuitenkin henkilökohtainen vastuu pystyykö hän anteeksiantoon vai ei. Jumala tietysti voi antaa voimia anteeksiantamiseen ja toivottavasti antaa tasapuolisesti kaikille,että ihmiset ymmärtäisivät, se olevan avain maailman rauhaan.
Ihmisten pitäisi antaa anteeksi, sodat ne miljoonat sodassa kuolleet uhrit, viattomat lapset joita on tapettu maailman historian aikana.
Oravanpyörä jatkuu sodat jatkuvat, niin pienet kuin suuret, eikä loppua näy.
### Toinen tie on se, että luulee, että omassa voimassa pitää pystyä antamaan anteeksi ja ylimielisesti ajattelee, ettei tähän Jeesusta tarvita. Siitä on huonot seuraukset.
Kommentoin tähän koska teksti on vahvaa. Tiedän ihmisiä ei-kristittyjä jotka ovat pystyneet rakentamaan rauhaa. Antamaan anteeksi heihin kohdistuneet julmuudet. Enkä puhuisi ylimielisestä anteeksiannosta. Enkä myöskään ole nähnyt että siitä olisi ollut huonoja seurauksia päinvastoin. He ovat " rauhanrakentajia"
Sitten tähän. Jos sinulla ei ole aikaa antaa anteeksi. Elämäsi päättyy kuukauden tai vuoden kulutta eikä Jumalalta tunnu tulevan apua.
Hyvää sunnuntaita ja viikonalkua kaikille.
Rock puhui niistä tunne-elämän haavoista, jotka ovat todellisia eivätkä parane samassa silmänräpäyksessä. Paha mieli, suru on käytävä läpi ja surtava ja haavoille on annettava aikaa parantua. Se olisi tärkeää osata erottaa anteeksiannosta. Siihen voi kuulua se, että ei välttämättä osaa eikä halua heti olla tekemisissä tuon henkilön kanssa, joka on loukannut. Joskus Jumala parantaa ihmeen kautta nuo haavatkin. Mutta ei läheskään aina, niinkuin ei fyysiset sairaudetkaan parane aina heti. Loukkaajan läsnäolo voi tehdä ihan oikeasti kipeää. Mutta Jeesuksen verihaavoja katsellen, syntinsä rehellisesti tunnustaen ja rukouksessa on mahdollista parantua. Niinkuin Corrie ten Boom sai antaa anteeksi saksalaiselle sotilaalle, joka oli tuhonnut hänen läheisensä keskitysleirillä. Näitä esimerkkejä äärimmäisistä loukkauksista on muitakin, joissa Jumala on saanut vaikuttaa anteeksi antamisen.
Mutta haluan painottaa, että minun mielestäni Raamatun tie taivaaseen kulkee Jeesuksen tekemän lunastuksen kautta, ei minkään erillisen teon kautta, vaikka niitä siitä seuraakin ehdottomasti.
[/quote]
Ande:
Ihmisellä on kuitenkin henkilökohtainen vastuu pystyykö hän anteeksiantoon vai ei. Jumala tietysti voi antaa voimia anteeksiantamiseen ja toivottavasti antaa tasapuolisesti kaikille,että ihmiset ymmärtäisivät, se olevan avain maailman rauhaan.
Ihmisellä on henkilökohtainen vastuu nimenomaan Jumalan edessä. Ja siitä lähtökohdasta sitten riippuu miten hän suhtautuu lähimmäiseen. Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Sitten olen sitä mieltä, että Jumala ei anna voimia antaa anteeksi, vaan Jumala itse vaikuttaa kaiken alusta loppuun siten, että ihminen tunnustaa syntinsä ja turvautuu 100 % Jumalaan. Tarkoitan, että ei niin, että ihminen käväisee pyytämässä Jumalalta vähän voimia, ja kyllä se siitä järjestyy. Ei niin, koska silloin ihminen vaan jatkaa itse, kun hänen on odotettava Jumalaa ja mitä hän tekee. Maailman rauha ei tule sillä, että Jumala kaataa vaan anteeksi annon voimaa ihmisiin tasapuolisesti. Se on kuin kaataisi tuoretta mehua homehtuneen päälle. Hetken päästä se tuorekin on homeessa. Ihmisen pahuus ei poistu kaatamalla hieman ' hyvyyttä' ihmisiin. Niinkuin Jeesus sanoi, että uutta viiniä ei kaadeta vanhoihin leileihin. Vaan Jumalan täytyy tehdä kaikki uudeksi juuria myöten. Tämä sekä uudestisyntymisessä, että joka päivä ihmisen elämässä. ' Rakennus' ei kestä ellei se ole kokonaan Jumalan eli rakennettu Kristus kalliolle.
### Toinen tie on se, että luulee, että omassa voimassa pitää pystyä antamaan anteeksi ja ylimielisesti ajattelee, ettei tähän Jeesusta tarvita. Siitä on huonot seuraukset.
Kommentoin tähän koska teksti on vahvaa. Tiedän ihmisiä ei-kristittyjä jotka ovat pystyneet rakentamaan rauhaa. Antamaan anteeksi heihin kohdistuneet julmuudet. Enkä puhuisi ylimielisestä anteeksiannosta. Enkä myöskään ole nähnyt että siitä olisi ollut huonoja seurauksia päinvastoin. He ovat " rauhanrakentajia"
Juu, huomasin itsekin, että oli aika vahvasti sanottu. Ajattelin, että joku varmaan puuttuu siihen. Totta. Kyllä varmasti onkin näin. Ihmiseen kyllä kertyy silti niitä katkeruuden juuria, jotka siellä alitajunnassa uinuvat, kunnes tulevat sopivan tilaisuuden tullen pintaan. Näin uskovillakin. Ne voivat sitten purkautua aivan odottamattomissa tilanteissa aivan väärille henkilöille. Psykoterapialla näitä saattaa jotkut hoitaa, mutta tulokset eivät minun luullakseni koskaan ole 100 prosenttisen hyviä.
Sitten tähän. Jos sinulla ei ole aikaa antaa anteeksi. Elämäsi päättyy kuukauden tai vuoden kulutta eikä Jumalalta tunnu tulevan apua.
Minä uskon, että huuto Jeesuksen puoleen riittää. Hän on tie taivaaseen. Se riittää että haluat turvautua häneen anteeksiantoasiassa. Toinen tie on se että pidät kiinni katkeruudestasi, etkä tuo sitä valoon.
Hyvää sunnuntaita minunkin puolestani!
Jäin vielä miettimään tätä. Toisaalta Jumalan hyvyys vaikuttaa vielä maailmassa. Hänessä me olemme ja liikumme. Kaikki hyvä, elämä itsekin on lahjaa häneltä. Pointtini on ollut se, mitä tarvitaan pelastukseen. Ihmiset tekevät paljon hyvää ja rakastavat. Mutta mistä motiiveista pohjimmiltaan. En osaa sanoa. Kestävätkö ne motiivit päivänvaloa? Ovatko ne riittäviä pelastusta ajatellen, jos nolla-asteikko pelastusasiassa on täydellisyys. Muuttuisiko maailma, jos kaikki tsemppaisivat tarpeeksi. En usko, mutta en tiedä kaikkia vastauksia, mitäs muut ajattelevat? Jos ihminen olisi pohjimmiltaan täydellisen hyvä, hän ei kuolisi, näin veikkaisin, tai ainakaan kuolema ei voisi pitää häntä, koska se on synnin palkka. No, nyt taitaa mennä aikalaisen rönsyileväksi tämä minun jutusteluni :)
maailmassa paratiisista saakka. Käärme houkutteli eevan ja aatamin lankeamaan syntiin.Jumala oli varoittanut pahan tiedon puusta. tämän syntiin lankeemuksen seurauksenahan kaikki paha on maailmaan meidän ihmisten keskelle tullut. Eikä JUmala voi sitä poistaa, se on ihmisen oma valinta. Ja siitä on omat seuraukset ja kärsimykset.
Olen nähnyt useammin kuin kerran papin tulevan kuolevan luo synninpäästöä tekemään. Sillä ei ole tarkoitus vaikuttaa maanpääliseen elämään koska sitä ei enää ole jäljellä. Se tehdään vain tuonpuoleisia asiota varten. Pyydetään ja annetaan anteeksi, sitä se on.
Taas kerran otan Hitlerin tähän esimerkiksi. Hän oli kristitty uskoi Jumalaan. Hänellä oli usko Jumalaan ja sinun sanojesi mukaan hän pelastui koska se riittää. Jumalan lait ja käskyt ovat turhia. Hän " uskoi" asiaansa, usko Jumalaan oli vahva. Se oli hänen uskonsa, hänellä ei muuta ollut. Me tiedämme miksi hän vihasi juutalaisia. Lutherin tekstit oli mieluista luettavaa.
Minä tiedän ja sinä tiedät, että hän oli sairas ihminen.
Vain usko pelastaa. Siksi minusta ei koskaan kait tullut kristittyä. Jokin tökkii vastaan pahasti.
Viimmeisen osan teksistä allekirjoitan täysin.
tuhve: