Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sai koulussa aivotärähdyksen. Onko liioiteltua tehdä rikosilmoitus? Vai mitä voin tehdä?

Vierailija
03.05.2021 |

Kyseessä 14v. Poikien välillä syntyi vissiin pientä kinaa joka muuttui tappeluksi. Yksi poika kaatoi mun pojan maahan. Poika iski pään maahan ja menetti hetkeksi tajunnan. Rehtorin kanssa puhelimessa melkein tunti tästä puhuttiin. Valitettavasti tämä on vain jäävuoren huippu. Rehtorilla ei oikein työkaluja tähän näyttänyt olevan. Olivat kasvatuskeskustelut muiden poikien kanssa käyneet. Oma lähti päivystykseen. Mietin onko rikosilmoitus edes kovin järkevä? Kyseessä kuitenkin 14v pojankossit. Ei ole ensimmäinen kerta kun tällaista sattuu. Joulukuussa poika tuli koulusta naama verillä. Koulusta ei mitenkään puututtu. Ymmärrän että keinot on vähissä, mutta en äitinä kestä katsoa vain vierestä.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko kyse kiusaamisesta vai tappelusta, missä aloittajan poika on jäänyt kakkoseksi? Tässä on vissi ero, koska jälkimmäisessä lapsi voi olla vaikka aloittaja. 

Sitä mun on mahdotonta ihan varmaksi sanoa. Mutta pidemmän aikaa pojalla on ollut koulussa ongelmia. Tosiaan joulukuussa sai kotimatkalla turpiinsa ja soitti mulle kotoa itkuisena mitä kävi. Välillä sinne kouluun on ollut tosi vaikea mennä. Nyt sitten tämä. Poika sanoi että olivat tulleet ensin aukomaan päätä hänelle joka sitten eskaloitui tuohon. En tiedä onko kokonaan "viaton" mutta tuollaista väkivaltaa ei oo ok käyttää. Oli tilanne mikä vaan. Pahoin silti pelkään että taustalla on jotain kiusaamista tai semmoista, mistä itse en ole tietoinen.. ap

Asiat selviää kyllä, älä huoli. Toivottavasti pojallesi ei jää pysyviä jälkioireita.

Joo, tiedän pojan jolle puhkesi pahoinpitelyn jälkeen vaikea epilepsia

Vierailija
42/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin varmasti vaikka tuskin se mitään auttaa jos tekijätkin ovat 14v. Ota näiden muiden poikien vanhempiin yhteyttä. Sillä se lähtee selviämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oli tappelussa? Miksi edes mietit rikosilmoitusta. Tappeluun tarvitaan aina vähintään kaksi.

Vierailija
44/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ap varmaan lievästä aivovammasta. Mutta joo, kurja tilanne. Toivottavasti saatte apua. Poika saa varmaan nyt levätä muutaman päivän? Tuskin kannattaa lähteä toipilaana tuollaiseen kouluun..

Vierailija
45/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kanssa noin, saman ikäisenä. Kysyin ekassa puhelussa, joka koulusta soitettiin, että onko poliisille soitettu. Rehtori oli hiljaa, sanoin, että joko sinä soitat kuten työhösi kuuluu tai minä soitan ja lisään rikosilm. Myös rehtorin. Rehtori soitti itse poliisille.

Tekijältä vaadittiin korvauksia. Näyttöä oli koska vaadin sairaalassa päänkuvauksen. Korvauksia lapsi sai n. 3000€ kysyin asianajajalta mitä voi vaatia.

Tämän jälkeen taistelin vielä lapselle koulun vaihdon. Ei tollaista pidä kenenkään sietää!

Vierailija
46/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto. Varmasti pelästyit kun kuulit mitä kävi :( tuo että taju menee niin on jo paha. Mikä vointi nyt? Päässyt jo kotiin? Muista herätellä yöllä parin tunnin välein.

Joo kotona ollaan. Päätä sillä särkee pahasti. Lääkärissä tuli oksennuskin. Joo herätellä pitää. Ihan jo pojan voinnista huoli on kova, saati sitten tämä koko tilanne. Tunnen olevani myös niin huono äiti kun "unohdin" tuon joulukuun jälkeen koko ongelman ja huolen, vaikka välillä pojalla on ollut todella vaikeaa tuo kouluun lähteminen. Olen varmaan liikaakin vain rohkaissut menemään kuin pysähtynyt kuuntelemaan poikaa. Varmaan siksikin nyt näin tunteet pinnassa kun järkytyin tästä niin pahasti. Ap

Älä itseäs soimaa, eihän noita voi tietää. Nyt varmaan kuitenkin hyvä puhumisen paikka. Pyydä kertomaan kaikki, että osaat auttaa jatkoa ajatellen. Et varmasti ole huono äiti.

Vierailija
47/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus ei johda mihinkään, koska kyseessä alle 15v.

Mutta lasun voi tehdä, ihme kyllä jos koulusta ei ole oltu sinne yhteydessä.

Ja miksiköhän tähän on alapeukutettu? Rikosilmoituksen voi tehdä, mutta se ei johda muuhun kuin siihen, että poliisi tekee lasun. Poliisi ei edes soita kenellekään.

Vierailija
48/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tee rikosilmoitus! Kiusaaminen ei usein lopu ennen kuin poliisi puuttuu asiaan.

Oikea termi ei edes ole nykyään enää kiusaaminen vaan on kotiväkivalta.

T. Koulutoimen edustaja

Vierailija
49/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto. Varmasti pelästyit kun kuulit mitä kävi :( tuo että taju menee niin on jo paha. Mikä vointi nyt? Päässyt jo kotiin? Muista herätellä yöllä parin tunnin välein.

Joo kotona ollaan. Päätä sillä särkee pahasti. Lääkärissä tuli oksennuskin. Joo herätellä pitää. Ihan jo pojan voinnista huoli on kova, saati sitten tämä koko tilanne. Tunnen olevani myös niin huono äiti kun "unohdin" tuon joulukuun jälkeen koko ongelman ja huolen, vaikka välillä pojalla on ollut todella vaikeaa tuo kouluun lähteminen. Olen varmaan liikaakin vain rohkaissut menemään kuin pysähtynyt kuuntelemaan poikaa. Varmaan siksikin nyt näin tunteet pinnassa kun järkytyin tästä niin pahasti. Ap

Vähän ohis, mutta suosittelisin herättelemään tunnin välein. En toki tiedä onko ohjeistus muuttunut, mutta meillä vähän vastaavan vamman saanutta lasta heräteltiin tunnin välein. Sillä oli kyllä enemmänkin pahoinvointia. Ymmärsin että teillä vain yksi yökkä.

Vierailija
50/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut ap varmaan lievästä aivovammasta. Mutta joo, kurja tilanne. Toivottavasti saatte apua. Poika saa varmaan nyt levätä muutaman päivän? Tuskin kannattaa lähteä toipilaana tuollaiseen kouluun..

Joo lievästä aivovammasta tosiaan puhuin. Saa levätä. Toipuminen on nyt tärkeintä. Ja koko tilanteen selvittely. Munkin pitää päästä nyt kunnolla kartalle mistä tässä on nyt kyse. Ap

Vierailija
51/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä itseäs soimaa, eihän noita voi tietää. Nyt varmaan kuitenkin hyvä puhumisen paikka. Pyydä kertomaan kaikki, että osaat auttaa jatkoa ajatellen. Et varmasti ole huono äiti.

Kiitos tuesta ❤️ ap

Vierailija
52/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kannattaa sitten olla kovana, että tulee papereihin oikein. Meinasn lyhytkin tajuttomuus kertoo siitä, että kyse ei ole aivotärähdyksestä. Ja aivotärähdys-termiä ei enää edes käytetä.

Ohis, mutta mikä se nykyään on? T. Putosin koulussa kiipeilytelineestä ja sain aivotärähdyksen.

Aivotärähdys on kommootio (erittäin lievä aivovamma, ei tajuttomuutta) ja siitä seuraavat ovat lievä, keskivaikea, vaikea. Aivotärähdys termiä ei tulisi enää käyttää muutoin kuin puhekielessä sen vähättelevyyden vuoksi.

Vierailija
53/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi kanssa noin, saman ikäisenä. Kysyin ekassa puhelussa, joka koulusta soitettiin, että onko poliisille soitettu. Rehtori oli hiljaa, sanoin, että joko sinä soitat kuten työhösi kuuluu tai minä soitan ja lisään rikosilm. Myös rehtorin. Rehtori soitti itse poliisille.

Tekijältä vaadittiin korvauksia. Näyttöä oli koska vaadin sairaalassa päänkuvauksen. Korvauksia lapsi sai n. 3000€ kysyin asianajajalta mitä voi vaatia.

Tämän jälkeen taistelin vielä lapselle koulun vaihdon. Ei tollaista pidä kenenkään sietää!

Missä on saanut noin kovat korvaukset, kun monet törkeän pahoinpitelynkään korvaukset ei nouse noihin. Ja ei sil kyl ole mitään tekemistä sen kanssa paljo saa korvauksia onko pääkuva otettu.

Ap onko pojilla ketään kavereita? Onko yhtään tietoa ketä nämä on ollut? Pojalle toipumista.

Vierailija
54/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekijät alle 15v, niin ei se mitään auta.

Vierailija
55/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus ei johda mihinkään, koska kyseessä alle 15v.

Mutta lasun voi tehdä, ihme kyllä jos koulusta ei ole oltu sinne yhteydessä.

Ja miksiköhän tähän on alapeukutettu? Rikosilmoituksen voi tehdä, mutta se ei johda muuhun kuin siihen, että poliisi tekee lasun. Poliisi ei edes soita kenellekään.

Miksiköhän? Koska puhut läpiä päähäsi.

Vierailija
56/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti. Täällä ap saa niin paljon sääliä ja tukea ja mua vastaavassa keskustelussa vaan syyllistettiin..

Vierailija
57/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sinusta rikos on tapahtunut, teet rikosilmoituksen. Lisäksi ota yhteys koulukuraattoriin. Hän on sosiaalitoimen edustaja koulussa.

-yläkoulun ope

Vierailija
58/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekijät alle 15v, niin ei se mitään auta.

Luulet vaan olevasi itse turvassa. Et ole, korvausvastuuseen joutuu myös alle 15-vuotias.

Vierailija
59/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hemmetti. Täällä ap saa niin paljon sääliä ja tukea ja mua vastaavassa keskustelussa vaan syyllistettiin..

Se on miten oot asian esittänyt..

Vierailija
60/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on arpapeliä. Olen pahoillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän