Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimen linja yliopistoon - missä vaiheessa olette saaneet kutsun soveltuvuuskokeeseen?

Vierailija
24.03.2025 |

Mikäli olette päässeet suoraan aiemmilla opinnoilla sinne? 

Kiitos

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis päässeet avoimeen yliopistoon? En ole kuullutkaan soveltuvuuskokeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuvuus kokeeseen?  En itse ole ikinä edes kuullut moisesta soveltuvuuskokeesta. - Missä ja millä alallla tällainen soveltuvuuskoe on käytössä?

Vierailija
4/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi yliopisto-opintoja, joihin tarvittaisiin soveltuvuuskoe. Eikö ne ole alemman tason juttuja. Mikä ala kyseessä?

Vierailija
5/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä keksi yliopisto-opintoja, joihin tarvittaisiin soveltuvuuskoe. Eikö ne ole alemman tason juttuja. Mikä ala kyseessä?

Kasvatusalalle on soveltuvuuskoe.

Vierailija
6/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luokanopettajat, erityisluokanopettajat, varhaiskasvatuksen opettajat jne.

Vierailija
7/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta avoimen yliopiston opintoihin/ avoimen opinnoissa? - Kieltämättä itse olen monta kertaa huokaissut helpotuksesta, että kun hain "omalle alalleni" yliopistoon kukaan ei ollut kiinnostunut soveltuvuudestani; tai siihen riitti pääsykokeesta suoriutuminen, jota varten saikin tuli olla valmistautunut oikein perusteellisesti ja pari kertaa jouduin sen tekemään, jotta sain opiskelupaikkani; tuolloin ei kukaan saanut paikkaa "vain" ylioppialstodistuksen arvosanojen perusteella "omata tiedekunnastani". - Sem sijaan en päässyt aikanani myöskään opiskelemaan lähihoitajaksi, joten oli mentävä lukioon. Tämä kokemus on monta kertaa saanut miettimään soveltuvuuskokeiden roolia; mitä niissä oikein haetaan ja halutaan? 

Vierailija
8/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYLSÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

Vierailija
9/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö avoin yliopisto ole avoin kaikille.....siis mitä

Vierailija
10/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta avoimen yliopiston opintoihin/ avoimen opinnoissa? - Kieltämättä itse olen monta kertaa huokaissut helpotuksesta, että kun hain "omalle alalleni" yliopistoon kukaan ei ollut kiinnostunut soveltuvuudestani; tai siihen riitti pääsykokeesta suoriutuminen, jota varten saikin tuli olla valmistautunut oikein perusteellisesti ja pari kertaa jouduin sen tekemään, jotta sain opiskelupaikkani; tuolloin ei kukaan saanut paikkaa "vain" ylioppialstodistuksen arvosanojen perusteella "omata tiedekunnastani". - Sem sijaan en päässy

Mutta avoimen yliopiston opintoihin/ avoimen opinnoissa? - Kieltämättä itse olen monta kertaa huokaissut helpotuksesta, että kun hain "omalle alalleni" yliopistoon kukaan ei ollut kiinnostunut soveltuvuudestani; tai siihen riitti pääsykokeesta suoriutuminen, jota varten saikin tuli olla valmistautunut oikein perusteellisesti ja pari kertaa jouduin sen tekemään, jotta sain opiskelupaikkani; tuolloin ei kukaan saanut paikkaa "vain" ylioppialstodistuksen arvosanojen perusteella "omata tiedekunnastani". - Sem sijaan en päässyt aikanani myöskään opiskelemaan lähihoitajaksi, joten oli mentävä lukioon. Tämä kokemus on monta kertaa saanut miettimään soveltuvuuskokeiden roolia; mitä niissä oikein haetaan ja halutaan? 

Tarkoittaakohan ap siis sitä, että hakee maisteritutkintoon avoimen linjan kautta, eli ensin tekee avoimessa noita kasvatusalan opintoja ja sitten hakee varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi. Siihen on soveltuvuuskoe.

Vierailija
11/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimella puolella? Jossa tentitään yksittäisiä kursseja ja maksetaan kurssimaksu.

Vierailija
12/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoittaakohan ap siis sitä, että hakee maisteritutkintoon avoimen linjan kautta, eli ensin tekee avoimessa noita kasvatusalan opintoja ja sitten hakee varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi. Siihen on soveltuvuuskoe."

Saattaa olla., Mutta paljon hänellä on vielä opiskeltavaa omatoimisuudessa. - Ei pääsykokeisiin tai soveltuvuus testeihin yleensä lähetetä erillistä kutsuä. - Jos sellainen on niin sellaieen todennäköisesti "vain" kehoitetaan ilmoittautumaan tiettyyn määräpäivään mennessä. Se milloin tällainen "soveltuvuuskoe" on, niin varmasti opiskelupaikka kohtaista.

Itse epäilen, että sellaisyta ei edes ole;s se on tavallaan turha,jos tai kun on suorittanut "riittävän paljon" opintoja avoimessa yliopistossa. Mutta, jotta saisi oikeuden suorittaa tutkinnon eli saisi päätomisen opiskelijan paikan (samalla tavoin kuin perinteisen pääsykokeen kautta tai viime aikoina myös ylioppilaskirjoituksien arvosanojen kautta) niin avoimessa yliopistossa suortetut opinnot on tullut saada "riittävän hyvät" arvosanat; jotka ilmentävät soveltuvuutta kylliksi

Käsitykseni mukaan osassa paikkaa arvosanojen on oltava "jo" niin korkeita (=kiitettävi ja erinomaisia), että avoimen väyän kautta paikan saaminen on muodostunut lähinnä silmän lumeeksi, koska arvosana vaatimus on nostettu niin korkealle, ettei se useimmille on yhtään sen helpompaa kuin pääsykokeen kautta paikan saaminen; todennäköisesti jopa päinvastoin.

Epäilen myös soveltuvuuskutsun saamista siksi, että emme me kaikki avoimessa yliopistossa opiskelevat edes tähtää ja tavoittele sitä, että saisimme tutkinto-opiskelija statuksen. - Esimerkiksi minä itse työttömänä voin opiskella vähän mutta jonkin verran avoimen yo.n kursseja, mutta, jos saisin päätoimisen opiskelijan paikan, niin e enää voisi olla työtön, koska ei käsitykseni mukaan voi olla samanaikaisesti päätoimeinen opiskelija ja työttömyystukeen oikeutettu työnhakija;  "päätoiminen työtön" joka tietysti olisi hyvä asia mutta jollain olsii ratkaistava tomeentuloni jatkuminen koska ei minulla taida olla enää yhtään opintotukikuukautta, jotka olisin voinut jemmata ja tai jotka olsivat jääneet käyttämättä sillloin kun suoritin ensimmäisen maisterin tutkintoni. 

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
14/14 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000…

--> avoimen väylä

Tästäkö on kyse?

Kiitos tuosta linkistä; vaikka juuri nyt en koe olevani sen erityistä kohderyhmää, niin se antoi uutta pohdittavaa pidemmällä akavälillä. - Opiskelu on mukavaa ja paljon antavaa mutta jos tai kun teet sitä "päätoimsiena työttömänä" sille on omat rajoituksensa..... 

Pätkätöihin tuomittu maisteri