Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sai koulussa aivotärähdyksen. Onko liioiteltua tehdä rikosilmoitus? Vai mitä voin tehdä?

Vierailija
03.05.2021 |

Kyseessä 14v. Poikien välillä syntyi vissiin pientä kinaa joka muuttui tappeluksi. Yksi poika kaatoi mun pojan maahan. Poika iski pään maahan ja menetti hetkeksi tajunnan. Rehtorin kanssa puhelimessa melkein tunti tästä puhuttiin. Valitettavasti tämä on vain jäävuoren huippu. Rehtorilla ei oikein työkaluja tähän näyttänyt olevan. Olivat kasvatuskeskustelut muiden poikien kanssa käyneet. Oma lähti päivystykseen. Mietin onko rikosilmoitus edes kovin järkevä? Kyseessä kuitenkin 14v pojankossit. Ei ole ensimmäinen kerta kun tällaista sattuu. Joulukuussa poika tuli koulusta naama verillä. Koulusta ei mitenkään puututtu. Ymmärrän että keinot on vähissä, mutta en äitinä kestä katsoa vain vierestä.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko kyse kiusaamisesta vai tappelusta, missä aloittajan poika on jäänyt kakkoseksi? Tässä on vissi ero, koska jälkimmäisessä lapsi voi olla vaikka aloittaja. 

Koululla ei ilmeisesti ole resursseja selvittää, kummasta on kysymys, joten siihen pitää hakea apua koulun ulkopuolisilta ammattilaisilta. Poliiseilla on enemmän osaamista tällaisten asioiden selvittämisessä kuin opettajilla.

Vierailija
62/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi kanssa noin, saman ikäisenä. Kysyin ekassa puhelussa, joka koulusta soitettiin, että onko poliisille soitettu. Rehtori oli hiljaa, sanoin, että joko sinä soitat kuten työhösi kuuluu tai minä soitan ja lisään rikosilm. Myös rehtorin. Rehtori soitti itse poliisille.

Tekijältä vaadittiin korvauksia. Näyttöä oli koska vaadin sairaalassa päänkuvauksen. Korvauksia lapsi sai n. 3000€ kysyin asianajajalta mitä voi vaatia.

Tämän jälkeen taistelin vielä lapselle koulun vaihdon. Ei tollaista pidä kenenkään sietää!

Missä on saanut noin kovat korvaukset, kun monet törkeän pahoinpitelynkään korvaukset ei nouse noihin. Ja ei sil kyl ole mitään tekemistä sen kanssa paljo saa korvauksia onko pääkuva otettu.

Ap onko pojilla ketään kavereita? Onko yhtään tietoa ketä nämä on ollut? Pojalle toipumista.

Onneksi on ainakin muutama hyvä kaveri. Meilläkin aina välillä käyvät kylässä. Kyllä sitä tässä tilanteessa taas ihan eri tavalla arvostaa. Ja joo, tiedän nimet kenen kanssa tää tilanne tapahtui. Kiitos! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa.tuollaisesta tulisi lasut.

niinhän ne kaikki sanoo

Vierailija
64/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto. Varmasti pelästyit kun kuulit mitä kävi :( tuo että taju menee niin on jo paha. Mikä vointi nyt? Päässyt jo kotiin? Muista herätellä yöllä parin tunnin välein.

Joo kotona ollaan. Päätä sillä särkee pahasti. Lääkärissä tuli oksennuskin. Joo herätellä pitää. Ihan jo pojan voinnista huoli on kova, saati sitten tämä koko tilanne. Tunnen olevani myös niin huono äiti kun "unohdin" tuon joulukuun jälkeen koko ongelman ja huolen, vaikka välillä pojalla on ollut todella vaikeaa tuo kouluun lähteminen. Olen varmaan liikaakin vain rohkaissut menemään kuin pysähtynyt kuuntelemaan poikaa. Varmaan siksikin nyt näin tunteet pinnassa kun järkytyin tästä niin pahasti. Ap

Vähän ohis, mutta suosittelisin herättelemään tunnin välein. En toki tiedä onko ohjeistus muuttunut, mutta meillä vähän vastaavan vamman saanutta lasta heräteltiin tunnin välein. Sillä oli kyllä enemmänkin pahoinvointia. Ymmärsin että teillä vain yksi yökkä.

Ap laita mies herättelemään. Tiedät kyllä miksi.

Vierailija
65/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikin voi tehdä sen lasun. Ja sitten sovitteluun. Korvauksista voi sitäkin kautta sopia.

Vierailija
66/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko kyse kiusaamisesta vai tappelusta, missä aloittajan poika on jäänyt kakkoseksi? Tässä on vissi ero, koska jälkimmäisessä lapsi voi olla vaikka aloittaja. 

Sitä mun on mahdotonta ihan varmaksi sanoa. Mutta pidemmän aikaa pojalla on ollut koulussa ongelmia. Tosiaan joulukuussa sai kotimatkalla turpiinsa ja soitti mulle kotoa itkuisena mitä kävi. Välillä sinne kouluun on ollut tosi vaikea mennä. Nyt sitten tämä. Poika sanoi että olivat tulleet ensin aukomaan päätä hänelle joka sitten eskaloitui tuohon. En tiedä onko kokonaan "viaton" mutta tuollaista väkivaltaa ei oo ok käyttää. Oli tilanne mikä vaan. Pahoin silti pelkään että taustalla on jotain kiusaamista tai semmoista, mistä itse en ole tietoinen.. ap

Ei ole viaton. Lähti mukaan tappeluun. Fiksu olisi poistunut paikalta.

Miten lähdet pois paikalta jos joku yrittää toistuvasti vetää nyrkillä naamaan tai kaataa maahan? Tottakai silloin saa puolustautua. Toivon tulevaisuudessa Suomeen samanlaista kulttuuria mitä Yhdysvalloissa on eli että väkivaltaan saa aina vastata kovallakin voimalla takaisin. Esim toisen kuristaminen on aina taponyritys. Todella moni harrastaa kuristamista tai päähän potkimista kun toinen on kaadettu maahan mikä on sairasta.

Vierailija
67/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh. Äidin pahin pelko tuo että lapsi pahoinpidellään sairaalakuntoon..

Vierailija
68/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus ja vahingonkorvausvaatimus. Jos vanhemmat ei maksa, niin menee pojalle ulosottolistaan. Eihän tuollaista vaan katsota, vaan on poliisiasia!

Vierailija
69/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin päätät muusta, aina lapsi ensin terkkarille, jotta jää dokumentti. Jatkotoimista voi päättää myöhemmin. Lapselle voi sanoa että terkkari ei juorua.

On myös erittäin terapeuttista jälkeenpäin, jos on dokumentti.

Vierailija
70/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto. Varmasti pelästyit kun kuulit mitä kävi :( tuo että taju menee niin on jo paha. Mikä vointi nyt? Päässyt jo kotiin? Muista herätellä yöllä parin tunnin välein.

Joo kotona ollaan. Päätä sillä särkee pahasti. Lääkärissä tuli oksennuskin. Joo herätellä pitää. Ihan jo pojan voinnista huoli on kova, saati sitten tämä koko tilanne. Tunnen olevani myös niin huono äiti kun "unohdin" tuon joulukuun jälkeen koko ongelman ja huolen, vaikka välillä pojalla on ollut todella vaikeaa tuo kouluun lähteminen. Olen varmaan liikaakin vain rohkaissut menemään kuin pysähtynyt kuuntelemaan poikaa. Varmaan siksikin nyt näin tunteet pinnassa kun järkytyin tästä niin pahasti. Ap

Vähän ohis, mutta suosittelisin herättelemään tunnin välein. En toki tiedä onko ohjeistus muuttunut, mutta meillä vähän vastaavan vamman saanutta lasta heräteltiin tunnin välein. Sillä oli kyllä enemmänkin pahoinvointia. Ymmärsin että teillä vain yksi yökkä.

Tarviiko joka keskustelu pilata noilla jutuilla?

Vierailija
71/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi kanssa noin, saman ikäisenä. Kysyin ekassa puhelussa, joka koulusta soitettiin, että onko poliisille soitettu. Rehtori oli hiljaa, sanoin, että joko sinä soitat kuten työhösi kuuluu tai minä soitan ja lisään rikosilm. Myös rehtorin. Rehtori soitti itse poliisille.

Tekijältä vaadittiin korvauksia. Näyttöä oli koska vaadin sairaalassa päänkuvauksen. Korvauksia lapsi sai n. 3000€ kysyin asianajajalta mitä voi vaatia.

Tämän jälkeen taistelin vielä lapselle koulun vaihdon. Ei tollaista pidä kenenkään sietää!

Missä on saanut noin kovat korvaukset, kun monet törkeän pahoinpitelynkään korvaukset ei nouse noihin. Ja ei sil kyl ole mitään tekemistä sen kanssa paljo saa korvauksia onko pääkuva otettu.

Ap onko pojilla ketään kavereita? Onko yhtään tietoa ketä nämä on ollut? Pojalle toipumista.

Onneksi on ainakin muutama hyvä kaveri. Meilläkin aina välillä käyvät kylässä. Kyllä sitä tässä tilanteessa taas ihan eri tavalla arvostaa. Ja joo, tiedän nimet kenen kanssa tää tilanne tapahtui. Kiitos! Ap

Kesä voi toki rauhoittaa tilannetta ja toivottavasti ei jatku tuollaisena enää. Mä tekisi rikosilmoituksen silläkin perusteella, että asiasta on mustaa - valkoisella, jos tulee jotain jälkiseuraamuksia (vaakutus, korvaukset) ja toisaalta taas jos on joku kriminaali alku, niin merkinnät niistä jää.

Vierailija
72/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totesin vain. Poikakaan ei siitä tykkää jos mamma paukkaa katsomaan. Isä voi hoitaa ihan yhtä hyvin tämän asian.

Vierailija
73/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia molemmille 🌷

Vierailija
74/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesä voi toki rauhoittaa tilannetta ja toivottavasti ei jatku tuollaisena enää. Mä tekisi rikosilmoituksen silläkin perusteella, että asiasta on mustaa - valkoisella, jos tulee jotain jälkiseuraamuksia (vaakutus, korvaukset) ja toisaalta taas jos on joku kriminaali alku, niin merkinnät niistä jää.

Joo kiitos hyvistä perusteluista. Kyllä mä tuon ilmoituksen teen. Eipä tarvitse jälkikäteen miettiä että olisiko pitänyt tehdä vai ei. Ap

Vierailija
75/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totesin vain. Poikakaan ei siitä tykkää jos mamma paukkaa katsomaan. Isä voi hoitaa ihan yhtä hyvin tämän asian.

No voi nyt hemmetti. Onhan sillä peitto päällä. Ja muutenkaan ei kukaan äiti tuota mieti kun on huolissaan oman lapsen voinnista. Valoja!

Vierailija
76/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi sanottuna hävinnyt pari kertaa tappelun.

Miten niin?

Vierailija
77/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivotärähdyksista voi tulla itsemurhaan johtava aivosairaus. Rikosilmoitus tottakai!

Vierailija
78/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin löytyy ihan netistä arviot paljonko mikäkin vamma on. Tajuttomuus joka kesti tietyn ajan nosti korvaussummaa.

Vierailija
79/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis päänkuvauksessa trauma näkyvissä ja myöhemmin uudet kuvat. Kyllä silloin pitäisi saada.

Vierailija
80/109 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun toki se rikosilmoitus olisi pitänyt tehdä, mutta tee nyt sinä.

Ei koulu voi tehdä rikosilmoituta oppilaan puolesta, vain huoltaja voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi