En ymmärrä miksi lääkikseen hakiessa mitataan pelkästään luonnontieteellistä osaamista
Totta kai sitä täytyy mitata, mutta pitäisi sen lisäksi katsoa että hakijalla on empatiakyky, kommunikointitaidot ja aito halu auttaa ihmisiä. Joku psykologin haastattelu vaikka, ja näyttöä siitä että on tehnyt jotain filantrooppista kuten vapaaehtoistyö. Nykyinen systeemi toimii niin että kaiken maailman psykot pääsee sisälle kun vaan osaa tarpeeksi hyvin luonnontieteitä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita on niin paljon, että on varaa valita monipuolisesti lahjakkaita ihmisiä.
Mutta kun ei valita, otetaan vain huomioon luonnontieteen osaaminen. Missään kohtaa ei mitata muita henkilökohtaisia ominaisuuksia, mikä on koko aloitukseni pointti.
Jos mulla olisi aivoleikkauksen tarvis, niin ottaisin mieluummin sen psykopaattikirurgin kuin empaattisen tyypin jonka käsi vapisee.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi aivoleikkauksen tarvis, niin ottaisin mieluummin sen psykopaattikirurgin kuin empaattisen tyypin jonka käsi vapisee.
Psykopaattia ei kiinnosta jos kuolet. Haluat siis kuolla?
Eikö lääkikseen haeta statuksen ja rahan vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kuolla, mutta jos leikkaus epäonnistuu, on minulle ihan samantekevää, mitä lääkäri halusi. Siksi otan mieluummin sen lääkärin, jonka energia ei mene empatiaan.
Mitä empatiaa tarvitsee vaiikka joku kirusrgi. Eikö riitä että hän on tarkka ja työhönsä keskittynyt ammattilainen. Vai haluatko leikkaussalipellen kertomaan vitsejä hoitsuille samaan aikaan kun hän neuloo vatsaasi kasaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kuolla, mutta jos leikkaus epäonnistuu, on minulle ihan samantekevää, mitä lääkäri halusi. Siksi otan mieluummin sen lääkärin, jonka energia ei mene empatiaan.
Miten kuvittelet että joku hysteerinen tärinäkäsi olisi edes päässyt kirurgiksi? Eli sulle on ihan ok että kirurgi on psyko, mutta ei ole ok että olisi empaattinen? Vaikka molemmat voi olla ihan yhtä taitavia työssään.
Julkisella puolella ei vastaanoton aikaan eikä hintaan sisälly empatia. Se reaalisosialismia. Sosialismissa yhteisön etu menee yksilön edun edelle.
Mene yksityiselle jos haluat lepertelyä.
Vaikka olisi suorastaan nero luonnontieteissä teoreettisesti, ei se auta leikkaussalissa jos on peukalo keskellä kämmentä kun on kyse käytännön töistä. Siinä ei ole mitään väliä onko psykopaatti, empaatti vai jotain siltä väliltä.
Palstamammat on katsoneet liikaa elokuvia ja luulevat että:
Psykopaatti = huippuälykäs ja taitava käsistään
Empatia = työkyvyttömyys
En tajua miten yhtälöiden ratkaiseminen auttaa siinä että pitää opetella ulkoa eri taudinkuvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä toivoisin, että meitä valmistuisi kahdelta linjalta: kliiniseen työhön tähtäävien pääsykokeissa olisi jonkinlainen sosiaalisten taitojen osuus, ja esim. laboratorioaloille (kliininen kemia, patologia, mikrobiologia...) suuntaavilla sitten nykyisenlaiset kokeet. Jälkimmäiseltä linjalta valmistuneet eivät siis tekisi potilastyötä, eikä siihen esim. terveyskeskuspalvelun muodossa velvoitettaisi. On väärin myös potilaita kohtaan, että että heitä hoitaa koko lääkiksen ajan labra-alalle tähdännyt ihminen, jolla ei ole juuri mitään kiinnostusta potilastyöhön, mutta tk-palvelu on suoritettava saadakseen ne kliinisen kemian erikoislääkärin paperit ulos...
Niinhän tavallaan valmistuu kun Biolääketieteestä puuttuu se kliininen osuus.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten yhtälöiden ratkaiseminen auttaa siinä että pitää opetella ulkoa eri taudinkuvauksia.
Matematiikka vaatii loogista ajattelu-ja päättelykykyä. Toivottavasti lääkäri pystyy diagnoosiaan tehdessään samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä toivoisin, että meitä valmistuisi kahdelta linjalta: kliiniseen työhön tähtäävien pääsykokeissa olisi jonkinlainen sosiaalisten taitojen osuus, ja esim. laboratorioaloille (kliininen kemia, patologia, mikrobiologia...) suuntaavilla sitten nykyisenlaiset kokeet. Jälkimmäiseltä linjalta valmistuneet eivät siis tekisi potilastyötä, eikä siihen esim. terveyskeskuspalvelun muodossa velvoitettaisi. On väärin myös potilaita kohtaan, että että heitä hoitaa koko lääkiksen ajan labra-alalle tähdännyt ihminen, jolla ei ole juuri mitään kiinnostusta potilastyöhön, mutta tk-palvelu on suoritettava saadakseen ne kliinisen kemian erikoislääkärin paperit ulos...
Niinhän tavallaan valmistuu kun Biolääketieteestä puuttuu se kliininen osuus.
Biolääkiksellä ei vaan ole yhtä hyvä työllisyystilanne, siksi moni hakeutuu ennemmin perus lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka vaatii loogista ajattelu-ja päättelykykyä. Toivottavasti lääkäri pystyy diagnoosiaan tehdessään samaan.
Mitä matemaattisia yhtälöitä se Buranan määrääminen vaatii? Voisko joku tietäjä valaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Empatia = työkyvyttömyys
Emoatiasta on haittaa kun joutuu asioita päättämään faktapohjalta taloudelliset resurssit huomioiden. Kaikkia ei voi hoitaa ja pelastaa vaikka jossakin n olisi esim. Jokin kallis hoito olemassa. Homma vaatii kykyä priorisoida ne, jotka hoidoista eli taloudellisesti sesta satsauksesta eniten hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä matemaattisia yhtälöitä se Buranan määrääminen vaatii? Voisko joku tietäjä valaista asiaa.
Valitettavasti kaikkiin vaivoihin ei Burana auta. Miksi elestäni on ihan hyvä ,että lääkäri osaa ajatella ja diagnosoida esim MS-taudin, otsalohkon dementian tai jonkun syövän.
Voit syödä ihan itse Burana jos ajattelet ettei lääkäriä muuhun tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatia = työkyvyttömyys
Emoatiasta on haittaa kun joutuu asioita päättämään faktapohjalta taloudelliset resurssit huomioiden. Kaikkia ei voi hoitaa ja pelastaa vaikka jossakin n olisi esim. Jokin kallis hoito olemassa. Homma vaatii kykyä priorisoida ne, jotka hoidoista eli taloudellisesti sesta satsauksesta eniten hyötyy.
Niin. TK-lääkäreiden priorisointia on se, että annetaan kaikki mahdollisimman kalliit hoidot vanhuksille joilla on jo toinen jalka haudassa ja jätetään hoitamatta nuoret, jotka olisivat vielä vuosikymmeniä tuottavia yhteiskunnan jäseniä. Sellaista taloudellista ajattelua.
Haluan että minua hoitava lääkäri on tieteellisesti hyvin koulutettu ammattilainen.
Minulle on tärkeää että hän osaa hoitaa minut kuntoon ja / tai lievittää ja auttaa minua sairauteni kanssa.
Empatian haen muualta.
Hakijoita on niin paljon, että on varaa valita monipuolisesti lahjakkaita ihmisiä.