Milloin kannattaa lähteä hakemaan uutta vuokra-asuntoa?
Pakko muuttaa nykyisestä asunnosta elokuun loppuun mennessä, ja aikomuksena olisi samalla vaihtaa kaupunkia. Milloinkohan uutta asuntoa kannattaisi/pitäisi alkaa etsimään? Jos mahdollista en haluaisi maksaa tuplavuokraa (irtosanominen viimeistään kuun lopussa....)
Olen alkanut jo ilmoituksia katselemaan, mutta suurimmassa osassa lukee joko vapautuu heti tai kesäkuun alussa; olisikohan vuokranantajat valmiita kirjoittamaan sopimuksen alkamaan vasta esim. heinäkuun alusta? Olen tähän asti asunut vain opiskelija-asunnoissa joten en tiedä yhtään miten nämä asiat menevät "tavallisilla" markkinoilla.
Kommentit (31)
Kiitos kaikille vielä vastauksista! Voi olla että menen "riskillä" ja irtosanon sopimuksen joka tapauksessa tässä kuussa. Oman ilmoituksen jättäminen oli myös hyvä ehdotus, otan harkintaan(:
Helsinkiin vuokralle muuttaminen ei ole miesmuistiin ollut yhtä halpaa kuin nyt. Vuokranantajat tastelevat vuokralaisista lähes millä hinnalla hyvänsä. Kannattaa kilpailuttaa vuokran lisäksi takuuvuokran määrä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin vuokralle muuttaminen ei ole miesmuistiin ollut yhtä halpaa kuin nyt. Vuokranantajat tastelevat vuokralaisista lähes millä hinnalla hyvänsä. Kannattaa kilpailuttaa vuokran lisäksi takuuvuokran määrä.
Valitettavasti olen muuttamassa Turkuun(:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vielä vastauksista! Voi olla että menen "riskillä" ja irtosanon sopimuksen joka tapauksessa tässä kuussa. Oman ilmoituksen jättäminen oli myös hyvä ehdotus, otan harkintaan(:
Helsingissä kuulemma loistava paikka etsiä itse vuokra-asuntoa on Kirkko ja kaupunki -lehti. En tiedä onko Turun seudulla vastaavaa mutta kannattaa selvittää.
Toinen mitä kannattaa tehdä, etenkin jos irtisanoo vuokrasopimuksen, on hakea asuntoa kaupungilta. Voi olla, että sen kautta tärppää.
Onnea asunnon etsintään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuulemma loistava paikka etsiä itse vuokra-asuntoa on Kirkko ja kaupunki -lehti. En tiedä onko Turun seudulla vastaavaa mutta kannattaa selvittää.
Toinen mitä kannattaa tehdä, etenkin jos irtisanoo vuokrasopimuksen, on hakea asuntoa kaupungilta. Voi olla, että sen kautta tärppää.
Onnea asunnon etsintään!
Hyvä pointti, yritän ottaa selvää voiko ulkopaikkakuntalainen hakea kaupungin asuntoja. Ja kiitos(:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen muuttamassa Turkuun(:
Koronan ansiosta tilanne yhtä hyvä jokaisessa suuressa kaupungissa :)
Kannattaa tosiaan toimia ennen opiskelijavalintojen tuloksia - silloin menee kaikki vapaat asunnot.
Täältä voi tärpätä: https://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokrataan/index.html
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan toimia ennen opiskelijavalintojen tuloksia - silloin menee kaikki vapaat asunnot.
Täältä voi tärpätä: https://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokrataan/index.html
Laitan sivun muistiin(:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan sivun muistiin(:
Tarkemmin katsottuna taitaakin olla vain opiskelijoille suunnattu x:
alat etsimään uutta asuntoa heti ja heti kun löydät sopivan, irtisanot vanhan. Sinullahan on kuukauden irtisanomisaika, joten ei tarvitse odotella elokuun loppuun asti (ellei sinulla sitten ole sellaista sopimusta, jossa itse sitoudut asumaan siellä elokuulle).
kesä on vuokra-asuntojen ruuhka-aikaa, koska opiskelijat valtaavat markkinat, tietysi jos asut jossain muualla kuin opiskelupaikkakunnalla tällä asialla ei ehkä ole niin väliä.
Kannattaa aloittaa heti. Kesäkuussa tulee yhteishakujen tulokset ja heinäkuusta eteenpäin et enää löydä vapaita asuntoja. Mutta varaudu siihen, että joudut maksamaan vuokraa jo kesäkuusta. Ottajia löytyy, joten ei vuokranantaja anna asunnon olla tyhjillään kuukautta.