Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysi-ikäinen lapseni ryyppää

Huolestunut äiti
02.05.2021 |

18v lapseni asuu kotona, mutta on joka viikonloppu bilettämmässä, ryyppääminen on kuulemma kivaa. Koronarajoituksita huolimatta kokoontuvat isolla porukalla, mikä sekin minua ärsyttää. Perheessämme on myös teini-ikäisiä ja sen kynnyksellä olevia pikkusisaruksia, jotka silmät kiiluen seuraavat esikoisen touhuja. Hauskanpidossa ei sinänsä mitään väärää, jos kohtuuden rajoissa pysytään. Mutta vaikuttaa, että ne rahat on rikottu. Viikonlopun jälkeen alkuviikon ajan 18v lapsi ilmeisesti väsymyksestä ja krapulasta johtuen tiuskii ja raivoaa muille ja sulkeutuu omaan huoneeseensa. Mihinkään yhteiseen tekemiseen tai kotitöihin ei osallistu. Kaikkea tosin odottaa valmiina tarjoiltuna, kuten puhtaat pyykit ja ruokaa. Asiasta ollaan yritetty keskustella hyvään ja pahaan sävyyn, vaan mikään ei auta. Tekisi mieli heittää pihalle, mutta pelkään sen syventävän vaan rappiota. Koulunkäynti on jo nyt kärsinyt tästä menovaiheesta. Mitä ihmettä tässä pitäisi vahmepana tehdä? Viisaita neuvoja otan vastaan, kiitos 🙏

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän annoskokoja hän käyttää? Pienemmästä määrästä tulisi pieni sievä, jos hän vetää isoja määriä maksan sietokyky kasvaa ja siitä tulee aina se isompi määrä. Jossa ei ole järkeä. Pitäisikö annoskokoja tuoda esille (esitteen muodossa pöydälle tai paperille), vaikkei mikään tunnu auttavan. Haima ei tykkää jos joku juo suuria määriä. Voi olla että tuo vaihe menee ohi, onko hänellä paineita, koska joutuu nollaamaan. Älä esitä vaatimuksia kotitöistä kauheasti ja vaadi muiden mukaan, nykyään voi olla nuorilla oma elämä noin muuten. 

Juokoon, jos kerran juo, ihan sama. Mutta kotona eletään siivosti ja kaikki siellä asuvat tekevät oman osuutensa kotitöistä ihan varmasti. Yksikään ei niistä lintsaa vain sen takia, että viina maistuu.

Äläpäs yritä. Vanhemmat tekivät lapset, ei lapsi kysy maailmaan tuloa, jolloin vanhemman vastuulla on aina ensisijassa kotityöt. Nuori tarvitsee oman asunnon ja tekee siellä itse.

Voit pyyhkiä vaikka 20 vuotiaasi peräsimen, jos haluat ja hän ei siihen itse kykene, mutta nuori ehtii ja pystyy tekemään hyvin kotitöitä. Hän on iso ja vahva, joten esimerkiksi tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, roskisten vienti, imurointi, vessojen pesu, ikkunoiden pesu ja ihan kaikki onnistuu mainiosti. Nuori on hyvä ja etsii nyt jonkun halvan läävän itselleen ja jatkaa siellä hörhöilyään.

Vierailija
22/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä linnunpoika pihalle. En minä ainakaan katsoisi kotonani tuollaista typeryyttä yhtään, vaan jos hän on niin iso, että on varaa viinaan, niin hän on tarpeeksi iso muuttaakseen omilleen. Antaisin aikatauksi vaikka kuukauden ja sen aikana kotiin ei tulla huuruisena, vaan voi mennä muualle.

Täysi-ikäiselle lapselle voi todellakin laittaa ehtoja. En myöskään tukisi lasta missään nettiliittymissä, puhelinlaskussa, vaatteissa, liikkumisissa tai muissa asioissa. Minulla on aikuinen lapsi ja toinenkin täyttää 18 syksyllä, mutta he ovat fiksuja nuoria, joilla ei ole ongelmia alkoholin tai muiden päihteiden kanssa. Kokisin epäonnistuneeni vanhempana, jos niin olisi.

Kyllä ne sunkin lapset mitä luultavimmin juovat. Eivät vain uskalla pirttihirmu äidille mitään mainita, ehkä parempi niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää sille joku opiskelupaikka. Siitä se lähtee. Opiskelijasolusta tms. huone hoasilta esim. hakuun. Kyllä ne itsenäistyy ihan mielellään.

Vierailija
24/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän annoskokoja hän käyttää? Pienemmästä määrästä tulisi pieni sievä, jos hän vetää isoja määriä maksan sietokyky kasvaa ja siitä tulee aina se isompi määrä. Jossa ei ole järkeä. Pitäisikö annoskokoja tuoda esille (esitteen muodossa pöydälle tai paperille), vaikkei mikään tunnu auttavan. Haima ei tykkää jos joku juo suuria määriä. Voi olla että tuo vaihe menee ohi, onko hänellä paineita, koska joutuu nollaamaan. Älä esitä vaatimuksia kotitöistä kauheasti ja vaadi muiden mukaan, nykyään voi olla nuorilla oma elämä noin muuten. 

Juokoon, jos kerran juo, ihan sama. Mutta kotona eletään siivosti ja kaikki siellä asuvat tekevät oman osuutensa kotitöistä ihan varmasti. Yksikään ei niistä lintsaa vain sen takia, että viina maistuu.

Äläpäs yritä. Vanhemmat tekivät lapset, ei lapsi kysy maailmaan tuloa, jolloin vanhemman vastuulla on aina ensisijassa kotityöt. Nuori tarvitsee oman asunnon ja tekee siellä itse.

Öö, tällä logiikalla voin varmaan myös esim. iäkkään äitini vaatia ihan tänne omaan kotiinikin kotitöitä tekemään, kun hänhän minut päätti tehdä ja jossakin sitä on minunkin asuttava. Vai miten tää menee?

Vierailija
25/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itä-helsingin lähiöstä kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen. Sinä olet asunon haltia. Sinulla on oikeus kertoa pelin säänöt,jos ei häntä kiinosta: pistä ulos! Oppi elämmää ja kantaa vastuunsa elämästä.Taivasalle ei jää on yömajat ja kävelle sosuun pyytää apua.Kenties saa tuki kämpän?Solu asunnon?Niin kauan kun annat hänen halita elämäänne  hän hallitsee sitä,paskaakaan ei välitä sinusta tai muista sisaruksistaan.Syylistää sinut!Turha luulla hän aikuistuu,kun on ilmainen täysihoito luonasi.Homasi olet jo tehnyt,hän on aikuinen.Näytä ovea ja avain pois.

Ei saa hylätä lasta. Jokaisella on oikeus turvaan ja asuntoon, myös nuorilla. Käänne voi tapahtua pahempaan jos vain hylätään.

Hylätään? Normaalia itsenäistymistä tuossa iässä eikä mitään hylkäämistä. Nyt on täysi-ikäinen ja ottaa vain aikuisen vapaudet, mutta ei vastuuta. Yleensä tuossa iässä on jo oma halu lähteä omaan asuntoon.

Vierailija
26/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan rauhallista mutta vakavaa keskustelua, jossa voisi tuoda esiin ainakin seuraavia pointteja:

- Kotinne on myös nuorempien lasten ja teidän vanhempien koti, ja kotona kaikilla täytyy olla turvallinen olo ja samat säännöt. Nyt esikoinen rikkoo muiden oikeuksia ja se ei käy.

- Yrittäisin selvittää juomisen syitä: Miksi kokee tarvetta juoda noin paljon juuri nyt? Onko ongelmia koulussa tai onko elämän suunta hukassa? Ymmärtääkö, mitä koulun laiminlyöminen merkitsee tulevaisuutta ajatellen? Purkaako pahaa oloa? Onko sellainen kaveripiiri, että kokee jäävänsä ulkopuoliseksi jos ei juo? Puuttuuko muuta järkevää tekemistä?

- Onko ymmärtänyt sen, että täysi-ikäisyyteen kuuluu myös vastuun ottaminen omasta käytöksestä? Ottaisin tässä yhteydessä puheeksi myös sen, että jos ei yhteiset pelisäännöt kelpaa, on syytä harkita omaan asuntoon siirtymistä. Yrittäisin välttää syyllistämistä, holhoamista ja uhkailua, puhuisin kuin aikuinen aikuiselle. Tekisin selväksi, että häntä ei kukaan ole "heittämässä ulos" tai "hylkäämässä", mutta aikuisuuden vapauteen kuuluu myös vastuu.

Älä syytä itseäsi, siitä ei ole mitään hyötyä. Mutta teidän ei myöskään kuulu suostua lapsen pompoteltavaksi eikä antaa hänen häiritä käytöksellään koko muuta perhettä.

Vierailija
27/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen. Sinä olet asunon haltia. Sinulla on oikeus kertoa pelin säänöt,jos ei häntä kiinosta: pistä ulos! Oppi elämmää ja kantaa vastuunsa elämästä.Taivasalle ei jää on yömajat ja kävelle sosuun pyytää apua.Kenties saa tuki kämpän?Solu asunnon?Niin kauan kun annat hänen halita elämäänne  hän hallitsee sitä,paskaakaan ei välitä sinusta tai muista sisaruksistaan.Syylistää sinut!Turha luulla hän aikuistuu,kun on ilmainen täysihoito luonasi.Homasi olet jo tehnyt,hän on aikuinen.Näytä ovea ja avain pois.

Ei saa hylätä lasta. Jokaisella on oikeus turvaan ja asuntoon, myös nuorilla. Käänne voi tapahtua pahempaan jos vain hylätään.

Hylätään? Normaalia itsenäistymistä tuossa iässä eikä mitään hylkäämistä. Nyt on täysi-ikäinen ja ottaa vain aikuisen vapaudet, mutta ei vastuuta. Yleensä tuossa iässä on jo oma halu lähteä omaan asuntoon.

Millä rahalla ap. n lapsi vuokraisi oman asunnon? On ilmeisesti syrjäytynyt eikä opiskele, ole töissä. Takuulla juo sen takia ettei ole elämässä mitään sisältöä.

Vierailija
28/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla ap. n lapsi vuokraisi oman asunnon? On ilmeisesti syrjäytynyt eikä opiskele, ole töissä. Takuulla juo sen takia ettei ole elämässä mitään sisältöä.

Opiskeleepas. Lue aloitus.

Vierailija
29/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäiselle et voi yhtään mitään.

Täysi-ikäisen voi pistää pellolle ja lopettaa alkoholin juomisen mahdollistaminen.b

Samalla tavalla se täysi-ikäinen ryyppää, asui kotona tai ei. Se ei yhtään helpota äidin tuskaa, vaikka ei näkisi mit’ tapahtuu.

Eli ei asialle voi mitään.

Eri

Vierailija
30/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 18 v kokeilee alkoholia ja testaa rajoja. En todellakaan pistäisi pihalle, etenkään jos on koulut vielä kesken. Sen sijaan edellyttäisin esim kotitöihin osallistumista. Ilmaise selkeästi mitä haluat hänen tekevän, esim kerran viikossa x tai joka päivä y. Näiden hoito voi olla ehtona esim kk-rahan saamiselle.

18v on hyvä alkaa oppia huolehtimaan omista asioista ja nyt on myös viimreiset hetket opettaa tarvittavia taitoja. Osaako pestä pyykit, siivota vessan ja keittiön? Tehdä muutamia erilaisia aterioita niin että pärjää sitten kun asuu omillaan? Onko budjetointi ja rahankäyttö hallussa?

Lopettaisin pyykkipalvelun ja kertoisin että ruokaa saa jos osallistuu yhteiselle aterialle. Muina aikoina pitää tehdä itse. Muu perhe pitää huomioida ja esim antaa muiden nukkua vaikka tulisi myöhään kotiin. Puhukaa säännöistä ja sopikaa selkeät rajat. Vaikeina hetkinä voi ajatella että kauaa ei enää asuta saman katon alla.

Vierailija
31/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on teidän yhteinen koti. Teette selväksi mikä on sallittua ja mikä ei. Ja myös kotityöt. Jos ei kelpaa, niin hankkikoot oman asunnon.

Meillä asuu 20 ja 18 vuotiaat. Kyllähän ne toisinaan bilettämässä käy, mutta aina olen vaatinut tietää, että missä menevät ja ilmoittaa tuleeko kotiin vai jääkö reissun päälle yöksi. Se pitää ilmoittaa ja niin ovat ilmoittaneetkin. Yleensä jo etukäteen ja välillä toinen laittaa kuvan, että tulikin poikaystävlle yöksi, kun se asu lähempänä bilepaikkaa. Ihan mihin aikaan tahansa saa viestiä laittaa. Mä olen kuitenkin hereillä.

Kotitöitä tekevät, mä en ole piika.. päinvastoin saavat jo vähän hemmotellakin "vanhaa" äitiään. Mä teen tällä hetkellä vähemmän kotitöitä kuin he. Mä käyn töissä korona-aikana, heillä on ollut paljon etäkoulua, joten kerkiivät pyörittää pyykkirumbaa ja tiskejä siinä sivussa.

Näistä ei ole koskaan tarvinnut edes vääntää, vaan lapset ovat nuoresta oppineet, että niin kauan kun meinaa asua tässä osoitteessa, niin kunnioitus vanhempia ja muita kohtaan pitää olla. Me laadimme säännöt ja he elävät niissä puitteissa.

Vierailija
32/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on täysi-ikäinen, joten joko alkaa elää talon säännöillä ja kunnoittaa niitä tai sitten hankkii itselleen oman bilekämpän/tai vielä parempaa: oman asunnon.

Vierailija
33/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä linnunpoika pihalle. En minä ainakaan katsoisi kotonani tuollaista typeryyttä yhtään, vaan jos hän on niin iso, että on varaa viinaan, niin hän on tarpeeksi iso muuttaakseen omilleen. Antaisin aikatauksi vaikka kuukauden ja sen aikana kotiin ei tulla huuruisena, vaan voi mennä muualle.

Täysi-ikäiselle lapselle voi todellakin laittaa ehtoja. En myöskään tukisi lasta missään nettiliittymissä, puhelinlaskussa, vaatteissa, liikkumisissa tai muissa asioissa. Minulla on aikuinen lapsi ja toinenkin täyttää 18 syksyllä, mutta he ovat fiksuja nuoria, joilla ei ole ongelmia alkoholin tai muiden päihteiden kanssa. Kokisin epäonnistuneeni vanhempana, jos niin olisi.

Kyllä ne sunkin lapset mitä luultavimmin juovat. Eivät vain uskalla pirttihirmu äidille mitään mainita, ehkä parempi niin...

Ihan järkevä vastaushan tuo edellinen oli, kun se osaa lukea. Eikä hän sanonut, ettei lapset mitään käytä, vaan totesi "fiksuja nuoria, joilla ei ole ongelmia alkoholin tai muiden päihteiden kanssa"

mä voin sanoa aivan samaa omista nuorista, kun ne bilereissun jälkeen kotiin tulee. Onhan ne vähän kostean illan jälkeisissä tunnelmissa, mutta kumpikaan ei ole koskaan tullut rapakunnossa kotiin (eikä kaverille). Vaan ovat hallinneet itsensä, juttelevat järkeviä pienellä kikatusvivahteella.

Tuhti ruoka ensin dokaamista, naposteltavaa sen aikana ja muista välivedet! < tän kun aikuiset osais, niin ei olis nakkikioskitappeluita.

Vierailija
34/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona asustaa kanssa 17 ja 21 vuotiaat pojat. Nuorempi ei koskaan edes maistanut ja KYLLÄ ei edes virvoitusjuomia . Vanhempi saattaa joskus ( harvoin ) ottaa ruuan kanssa viiniä tai skumppaa ehkä jopa yhden lonkeronkin. Siinä se. Kotihommiakin tekevät esim hoitavat kauppareissun ( tietenkin me maksamme ) siivoukset ja jne jne yhdessä .

Kyllähän tuo ap juttu herättää jo ajatuksia...jotain tarvitsee kyllä tehdä. Paha mennä sanomaan, että mitä. Jos mitään ei tee niin uskon, että tilanne vain pahenee. Ammattiavun hakeminen ei olisi varmaan huono idea, jos tuntuu, ettei itse keinoa keksi. Toivotaan parasta.

Vierailija
35/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tästä ota mitään tolkkua noiden kirjoitusvirheiden takia. Hädintuskin suomea.

Vierailija
36/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona asustaa kanssa 17 ja 21 vuotiaat pojat. Nuorempi ei koskaan edes maistanut ja KYLLÄ ei edes virvoitusjuomia . Vanhempi saattaa joskus ( harvoin ) ottaa ruuan kanssa viiniä tai skumppaa ehkä jopa yhden lonkeronkin. Siinä se. Kotihommiakin tekevät esim hoitavat kauppareissun ( tietenkin me maksamme ) siivoukset ja jne jne yhdessä .

Kyllähän tuo ap juttu herättää jo ajatuksia...jotain tarvitsee kyllä tehdä. Paha mennä sanomaan, että mitä. Jos mitään ei tee niin uskon, että tilanne vain pahenee. Ammattiavun hakeminen ei olisi varmaan huono idea, jos tuntuu, ettei itse keinoa keksi. Toivotaan parasta.

Nauratti tämä miten ensin on kuitenkin päästävä kiillottamaan oma sädekehä ja nuuhkimaan omaa täydellisyyttä :DD Ja lopputuloksena ei minkäänlaista neuvoakaan. Mutta pointtihan olikin päästä kehumaan itseään! Onneksi olen vela ettei minustakin tulisi tälläistä pelleä joskus.

Vierailija
37/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryyppäsin kuin pesusieni lähes kaikki viikonloput kun olin 18-21 tai ainakin erittäin usein. Osa-aika töillä hupini rahoitin. Sitten kyllästyin ja lähdin opiskelemaan. Sitten opiskelijabileissä juhlin. Sitten menin töihin. Sitten ei enää ollutkaan aikaa rännätä joka viikonloppu. Sitten ei enää edes huvittanut.

Joten mammat ja mummot, ottakaa nyt se keppi pois persuksista, todnäk nuori nyt juhlii ja jossain vaiheessa vähentää ja kyllästyy.

Vierailija
38/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tämä miten ensin on kuitenkin päästävä kiillottamaan oma sädekehä ja nuuhkimaan omaa täydellisyyttä :DD Ja lopputuloksena ei minkäänlaista neuvoakaan. Mutta pointtihan olikin päästä kehumaan itseään! Onneksi olen vela ettei minustakin tulisi tälläistä pelleä joskus.

Olisipa tätäkin vastaajakommentoijaa kiva ns ” nuuhkaista” isommalla kädellä . Jotain tämäntyyppisiltä vastaajilta puuttuu ” radanvälistä”. Ei sinusta Pelleä voi tulla, koska olet jo Pelle. Otat asiat niinkuin ne kohdistuisivat sinuun eli se älähtää johon kalikka..........

Vierailija
39/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa tätäkin vastaajakommentoijaa kiva ns ” nuuhkaista” isommalla kädellä . Jotain tämäntyyppisiltä vastaajilta puuttuu ” radanvälistä”. Ei sinusta Pelleä voi tulla, koska olet jo Pelle. Otat asiat niinkuin ne kohdistuisivat sinuun eli se älähtää johon kalikka..........

Ei, tiedän ettei asia minua koske. Tällä kommentoijalla ei ollut mitään muuta sanottavaa kuin omien kersojensa täydellisyyden ylistäminen. Ja se on noloa. AP pyytää neuvoa, toisen vastaus on kertoa kuinka hänen kakaransa pidättäytyvät alkoholista ja tekevät kotityöt :D Joo myötähäpeä.

Vierailija
40/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ipanan ryypätä, tuossa iässä se sallittakoon. Kyllä se kyllästyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän