Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysi-ikäinen lapseni ryyppää

Huolestunut äiti
02.05.2021 |

18v lapseni asuu kotona, mutta on joka viikonloppu bilettämmässä, ryyppääminen on kuulemma kivaa. Koronarajoituksita huolimatta kokoontuvat isolla porukalla, mikä sekin minua ärsyttää. Perheessämme on myös teini-ikäisiä ja sen kynnyksellä olevia pikkusisaruksia, jotka silmät kiiluen seuraavat esikoisen touhuja. Hauskanpidossa ei sinänsä mitään väärää, jos kohtuuden rajoissa pysytään. Mutta vaikuttaa, että ne rahat on rikottu. Viikonlopun jälkeen alkuviikon ajan 18v lapsi ilmeisesti väsymyksestä ja krapulasta johtuen tiuskii ja raivoaa muille ja sulkeutuu omaan huoneeseensa. Mihinkään yhteiseen tekemiseen tai kotitöihin ei osallistu. Kaikkea tosin odottaa valmiina tarjoiltuna, kuten puhtaat pyykit ja ruokaa. Asiasta ollaan yritetty keskustella hyvään ja pahaan sävyyn, vaan mikään ei auta. Tekisi mieli heittää pihalle, mutta pelkään sen syventävän vaan rappiota. Koulunkäynti on jo nyt kärsinyt tästä menovaiheesta. Mitä ihmettä tässä pitäisi vahmepana tehdä? Viisaita neuvoja otan vastaan, kiitos 🙏

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäiselle et voi yhtään mitään.

Vierailija
2/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet noin vihamielinen. Lapsirukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on merkki siitä että nuoren on aika muuttaa omaan kotiin. Eikö itse halua muuttaa vai mistä kiikastaa? 

Bilettäminen kuuluu tuohon ikään mutta kivampaahan se on kun ei lapsuudenperhe hengitä jatkuvasti niskaan. Nyt oikotielle asuntoa etsimään.

Vierailija
4/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä linnunpoika pihalle. En minä ainakaan katsoisi kotonani tuollaista typeryyttä yhtään, vaan jos hän on niin iso, että on varaa viinaan, niin hän on tarpeeksi iso muuttaakseen omilleen. Antaisin aikatauksi vaikka kuukauden ja sen aikana kotiin ei tulla huuruisena, vaan voi mennä muualle.

Täysi-ikäiselle lapselle voi todellakin laittaa ehtoja. En myöskään tukisi lasta missään nettiliittymissä, puhelinlaskussa, vaatteissa, liikkumisissa tai muissa asioissa. Minulla on aikuinen lapsi ja toinenkin täyttää 18 syksyllä, mutta he ovat fiksuja nuoria, joilla ei ole ongelmia alkoholin tai muiden päihteiden kanssa. Kokisin epäonnistuneeni vanhempana, jos niin olisi.

Vierailija
5/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäiselle et voi yhtään mitään.

Täysi-ikäisen voi pistää pellolle ja lopettaa alkoholin juomisen mahdollistaminen.b

Vierailija
6/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaalle voi jo sanoa se moro ja näkemiin.

Vierailija
7/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on merkki siitä että nuoren on aika muuttaa omaan kotiin. Eikö itse halua muuttaa vai mistä kiikastaa? 

Bilettäminen kuuluu tuohon ikään mutta kivampaahan se on kun ei lapsuudenperhe hengitä jatkuvasti niskaan. Nyt oikotielle asuntoa etsimään.

Näin se menee, maksakoon omat laskunsa ja elämisensä itse tai pistäköön ne vaikka kelan piikkiin, kotona sitä ei tarvitse katsoa.

Vierailija
8/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän annoskokoja hän käyttää? Pienemmästä määrästä tulisi pieni sievä, jos hän vetää isoja määriä maksan sietokyky kasvaa ja siitä tulee aina se isompi määrä. Jossa ei ole järkeä. Pitäisikö annoskokoja tuoda esille (esitteen muodossa pöydälle tai paperille), vaikkei mikään tunnu auttavan. Haima ei tykkää jos joku juo suuria määriä. Voi olla että tuo vaihe menee ohi, onko hänellä paineita, koska joutuu nollaamaan. Älä esitä vaatimuksia kotitöistä kauheasti ja vaadi muiden mukaan, nykyään voi olla nuorilla oma elämä noin muuten. 

Vierailija
9/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee, maksakoon omat laskunsa ja elämisensä itse tai pistäköön ne vaikka kelan piikkiin, kotona sitä ei tarvitse katsoa.

Lapsukaiselle voi antaa vaikka heti tehtäväksi etsiä vuokrakämppä. Juuri nyt on hyvä hetki siihen. Sitten hän voi alkaa pakkaamaan tavaroitaan ollakseen valmis lähtemään samana päivänä kuin kämpän saa. Lapsukainen hoitaa tietenkin itse sähköt, vakuutukset ja kaiken muun, kotoa saa mukaan korkeintaan omat romut ja jos osaa käyttäytyä, niin jotain astioita, ehkä vanhat verhot, yhden rullan vessapaperia alkuun ja siinäpä sitä onkin. Moikka vaan, nähdään joskus, pidä itsestäsi huolen!

Vierailija
10/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on täysi ikäinen. Sinä olet asunon haltia. Sinulla on oikeus kertoa pelin säänöt,jos ei häntä kiinosta: pistä ulos! Oppi elämmää ja kantaa vastuunsa elämästä.Taivasalle ei jää on yömajat ja kävelle sosuun pyytää apua.Kenties saa tuki kämpän?Solu asunnon?Niin kauan kun annat hänen halita elämäänne  hän hallitsee sitä,paskaakaan ei välitä sinusta tai muista sisaruksistaan.Syylistää sinut!Turha luulla hän aikuistuu,kun on ilmainen täysihoito luonasi.Homasi olet jo tehnyt,hän on aikuinen.Näytä ovea ja avain pois.

Vierailija
11/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa.

Olenkin kokenut epäunnistumisen tunnetta suuresti vanhempana ja syyllistämistä en nyt kaivannut. En vaan tiedä mitä olemme vanhempina väärin tehnyt. Suurimman osan lapsi on teini-iästä ollut pöllöilemättä ja erossa alkoholista. Meillä on kyllä onneksi hyvä keskusteluyhteys olemassa. Hänen käytös on vaan nykysin todella ikävää ja huonoa esimerkkiä myös sisaruksille. Olen myös itse kyllästynyt huolesta soikeena valvomaan öitä, että tuleeko kotiin vai ei. Yleensä onneksi ymmärtää laittaa viestiä yöllä, jos jonnekin jää. Mutta unta en siitä huolimatta enää loppuyöstä saa.

Vierailija
12/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän annoskokoja hän käyttää? Pienemmästä määrästä tulisi pieni sievä, jos hän vetää isoja määriä maksan sietokyky kasvaa ja siitä tulee aina se isompi määrä. Jossa ei ole järkeä. Pitäisikö annoskokoja tuoda esille (esitteen muodossa pöydälle tai paperille), vaikkei mikään tunnu auttavan. Haima ei tykkää jos joku juo suuria määriä. Voi olla että tuo vaihe menee ohi, onko hänellä paineita, koska joutuu nollaamaan. Älä esitä vaatimuksia kotitöistä kauheasti ja vaadi muiden mukaan, nykyään voi olla nuorilla oma elämä noin muuten. 

Juokoon, jos kerran juo, ihan sama. Mutta kotona eletään siivosti ja kaikki siellä asuvat tekevät oman osuutensa kotitöistä ihan varmasti. Yksikään ei niistä lintsaa vain sen takia, että viina maistuu.

Vierailija
13/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itä-helsingin lähiöstä kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen. Sinä olet asunon haltia. Sinulla on oikeus kertoa pelin säänöt,jos ei häntä kiinosta: pistä ulos! Oppi elämmää ja kantaa vastuunsa elämästä.Taivasalle ei jää on yömajat ja kävelle sosuun pyytää apua.Kenties saa tuki kämpän?Solu asunnon?Niin kauan kun annat hänen halita elämäänne  hän hallitsee sitä,paskaakaan ei välitä sinusta tai muista sisaruksistaan.Syylistää sinut!Turha luulla hän aikuistuu,kun on ilmainen täysihoito luonasi.Homasi olet jo tehnyt,hän on aikuinen.Näytä ovea ja avain pois.

Ei saa hylätä lasta. Jokaisella on oikeus turvaan ja asuntoon, myös nuorilla. Käänne voi tapahtua pahempaan jos vain hylätään.

Vierailija
14/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juokoon, jos kerran juo, ihan sama. Mutta kotona eletään siivosti ja kaikki siellä asuvat tekevät oman osuutensa kotitöistä ihan varmasti. Yksikään ei niistä lintsaa vain sen takia, että viina maistuu.

Äläpäs yritä. Vanhemmat tekivät lapset, ei lapsi kysy maailmaan tuloa, jolloin vanhemman vastuulla on aina ensisijassa kotityöt. Nuori tarvitsee oman asunnon ja tekee siellä itse.

Vierailija
15/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita muuttamaan omaan asuntoon. Siellä saa omilla rahoillaan temmeltää niin kuin haluaa.

Vierailija
16/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja vastaa.

Olenkin kokenut epäunnistumisen tunnetta suuresti vanhempana ja syyllistämistä en nyt kaivannut. En vaan tiedä mitä olemme vanhempina väärin tehnyt. Suurimman osan lapsi on teini-iästä ollut pöllöilemättä ja erossa alkoholista. Meillä on kyllä onneksi hyvä keskusteluyhteys olemassa. Hänen käytös on vaan nykysin todella ikävää ja huonoa esimerkkiä myös sisaruksille. Olen myös itse kyllästynyt huolesta soikeena valvomaan öitä, että tuleeko kotiin vai ei. Yleensä onneksi ymmärtää laittaa viestiä yöllä, jos jonnekin jää. Mutta unta en siitä huolimatta enää loppuyöstä saa.

Sanot, että ei tarvitse laittaa viesti ja pidät kännykän äänettömällä.

Potkut persuksille sitten heti, olet kasvatustyösi hoitanut hänen osaltaan ja tulos on näköjään aika kehno, joten nyt keskityt nuorempiin ja tämä viskisieppo lähtee omilleen.

Vierailija
17/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itä-helsingin lähiöstä kirjoitti:

Ei saa hylätä lasta. Jokaisella on oikeus turvaan ja asuntoon, myös nuorilla. Käänne voi tapahtua pahempaan jos vain hylätään.

Höpsistä heijaa, lapsi on viinaa juova aikuinen, eli hön on omalla toiminnallaan aiheuttanut tilanteen. Jos hän lopettaisi ryyppäämisen, niin ehkä hän voisi asua vielä juuri ja juuri kotona, mutta valitettavasti liian isot poikaset pitää potkia kotoa pois, jos he eivät itse tajua lähteä.

Kun nuori on lähtenyt, niin kotona on paljon mukavampaa ja rauhallisempaa olla ja elää.

Vierailija
18/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olemme keskustelut, kun löysin kerran pulloja hänen huoneesta. Väkeviä viinoja ja limualkoholjea. Avoimesti kertoi juomisitavastaan, määrät ovat isoja, mitä hän juo. Heillä tietty kaveriporukka missä yhdessä aina koko viikonlopun rällää. Kannabista kuulemma osa kavereista käyttää, ei hän itse kuulemma ole sitä edes kokeillut.

Huoli on siis iso juuri tähän päihteilyyn liittyen, mutta hän itse välinpitämätön.

Vierailija
19/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja vastaa.

Saako kysyä että oletteko jonkin sortin uskovaisia? Tuntuu ihan uskomattomalta että täällä sekä ap itse että monet kommentoijat ovat sitä mieltä, että juuri täysi-ikäistyneen ihmisen juhliminen kertoo kasvatuken epäonnistumisesta. Minä en tunne montakaan ihmistä jotka eivät nuorena olisi juhlineet runsaasti, ja kaikista tuli ihan normaaleja korkeakoulutettuja ihmisiä. Kenenkään kotiväelle ei homma myöskään tuottanut ongelmia.

Vierailija
20/42 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän opiskele, käy töissä tms? Siitä olisin ekaksi huolissani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi