Nytkö tää kroppa pettää, ikää 45???
Oon ollut aktiivinen aina, lenkkeillyt, normaalipainoinen, syönyt monipuolisesti mutta myös nauttinut sekä suklaasta että viinistä. Melko keskivertomuija siis.
Nyt viimeinen talven aikana on kroppa alkanut raihnaistua vaikka kuntotreenailua ja lenkkeilyä on ollut kuten ennenkin. Nilkat ja polvet naksuu, siis tosi paljon, kantapäihin ja kynsivallit tulehtuu, lantio menee vinoon ja pitää kiropraktikolla suoristella... tuntuu myös ettei jaksaminen ja energia ole samalla tasolla kuin ennen. miten tässä näin kävi? Ja mitä tälle voi tehdä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua. Liiku sen mitä pystyt, älä luovuta. Mulle tuli kaikki krempat kerralla vaihdevuosien jälkeen. On varmaan lonkkavika, nivelrikko ja varmaan kihtikin.
Sitä se kovikeruoka teettää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta kiropraktiikka on huuhaata.
Mahdat sekoittaa johonkin muuhun, mutta ei toudellakaan ole huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus, nelikymppiset valittaa "vanhuuden vaivoja" Hehheh Hehheh
Itse herään aamulla kuin rautakanki. Selkäranka rutisee koko matkalta. Polvia särkee. Jäykkyys tuntuu koko kropassa. Tiskatessa lonkat huutaa hoosiannaa. Eihän sitä toki tarvitse valittaa mutta fakta on se että aika moni alkaa rapistumaan jo 40v. ilman että se olisi jotain ns. pikku kolotusta. Ihan röntgen kuvista näkee kulumat. Kyse olikin siitä että missä kunnossa sitä on vielä vanhempana jos jo näin "nuorena" on paljon vaivoja.
Näinpä. Minulla oli röntgenkuvissa sitä kulumaa jo 36-vuotiaana, sen tarkempiin tutkimuksiin en päässyt. Yritin lääkäriltä kysyä milloin otetaan uudet rötgenit ja nauroi, ettei niissä kuitenkaan mitään näy niin kauan kuin pääsee sängystä ylös. No toistaiseksi olen päässyt, joskus ottaa aikansa tosin, mutten ole mennyt valittamaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Tutustu ketogeeniseen ruokavalioon. Ainakin itselleni se on tehnyt ihmeitä: suolisto voi paremmin ja samaa myötä koko keho. Moni ketoilija ikäänkuin nuorenee parikymmentä vuotta silmissä, tulehdukset häviävät, nivelvaivat häviävät jne.
N49
Keto on ihan ok. Näille vaivaisille riittäisi kuitenkin ihan vain kunnolliseen ravintoon siirtyminen.
Vierailija kirjoitti:
45 on tasan neljän ja viidenkympin välissä. Niin se ei vanhuus tule yksin.
30-39 iässä sitä vielä hehkutellaan. Kattokaa olen nuorekas, sitten 40-50 välillä alkaa tapahtua, kuukautiset runsastuvat ja kierto ensin lyhenee. Hauskaa muuten, kun menkat on nykyään jo kolmen viikon välein 🤨
N46
Olen 46 ja muutamaan vuoteen ei ole ollut menkkoja. Saa nähdä vieläkö palaavat. Runsastumiset ja tihentymiset oli ennen stoppia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli nivelrikko polveen nyt 46v kertaheitolla. Tässä sitä nyt ollaan ja lenkataan kinesioteipillä ja ilmatyynykengillä ja Buranalla niin kauan, kuin edes jotenkin pystyy
Tästä ei hyvä seuraa. Toimin tällä tavalla useamman vuoden ja nyt kaikenlainen jalkoja rasittava liikunta on lähes mahdotonta. Ikää mulla on 48 vuotta. Voi surkeuden surkeus. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli nivelrikko polveen nyt 46v kertaheitolla. Tässä sitä nyt ollaan ja lenkataan kinesioteipillä ja ilmatyynykengillä ja Buranalla niin kauan, kuin edes jotenkin pystyy
Tästä ei hyvä seuraa. Toimin tällä tavalla useamman vuoden ja nyt kaikenlainen jalkoja rasittava liikunta on lähes mahdotonta. Ikää mulla on 48 vuotta. Voi surkeuden surkeus. :(
No mistä sitten seuraisi hyvää? Kaikkialla lukee, ettei nivelrikkoa voi parantaa. Tietty rasvaprosentti minimiin ja glukosamiinia.
Mutta mikä muu kuin uusi tekopolvi tämän parantaisi.
T. Tuo klenkkaaja
Päänsärky voi viedä nykyisin pari päivää ihan vuoteessa, ennen meni yhdellä tabletilla hetkessä ohi.
Ystäväni on aina elänyt terveellisesti...
35- vuotiaana divertikuloosi, 40- vuotiaana aivokasvain, siinä sivussa invalidisoitunut toinen jalka ja toinen käsi....
Vielähän tuo 5- kymppisenä töissä käy ja lenkkeilee(kävely ja pyöräily)
Vierailija kirjoitti:
35- vuotiaana divertikuloosi, 40- vuotiaana aivokasvain, siinä sivussa invalidisoitunut toinen jalka ja toinen käsi....
Ei liity elintapoihin nuo sairaudet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä sitten seuraisi hyvää? Kaikkialla lukee, ettei nivelrikkoa voi parantaa. Tietty rasvaprosentti minimiin ja glukosamiinia.
T. Tuo klenkkaaja
Pyydä lääkäriltä lähete fysioterapiaan. Ajoissa aloitettu polven kuntoutus voi antaa saman lopputuloksen kuin leikkaus. Nyt on huomattu että suuri osa polvileikkauksista on sikäli turhia, että ne voitaisiin korvata kuntoutuksella.
Kantapäässä lienee luupiikki, suosittelen kuntoutusta ja lenkkitossuja, joissa ei ole droppia (esim. Hokalla on paljon näitä). Itselläni on auttanut myös lihastreenin ja venyttelyn lisääminen ja kasvispainotteiseen vegaaniruokavalioon siirtyminen (mikään sipsikaljaveganismi ei auta vaivoihin).
Pelkän juoksun sijaan kannattaa kestävyyttä treenata mm. pyöräilemällä.
Jos kokeilet välillä magnesiumia ja d-vitamiinia. Testaile vähän mikä voisi auttaa, ei kuitenkaan mitään rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai 45 ikäloppu?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Madonna_Buder
Tai tämä amerikkalaisnunna, joka vielä 82-vuotiaana veti täyden matkan triathlonin?
No ei kuulosta kauhean pahalta ja olet kumminkin tuohon asti saanut olla varsin terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity elintapoihin nuo sairaudet
Ei liitykään, mutta niin annetaan tällä palstalla(ja muuallakin) jatkuvasti ymmärtää.
"Terveys on oma valinta.
Syö oikein, harrasta liikuntaa, ajattele positiivisesti, älä tupakoi, juo kohtuudella...
Näin elät terveenä ja henkisesti virkeänä yli 80- vuotiaaksi.
35- vuotiaana suolustosairauden saanut on syönyt vain roiskeläppäpizzaa, nivelvaivainen on ylipainoinen ja liikkumaton, syöpäkin tulee vain huonoila elintavoilla..."
Minulla oli päälle nelikymppisenä samanlainen tunne. Oli vähän ylipainoa, huono kunto, unettomuutta ja stressiä. Hankkiuduin eroon stressaavasta asiasta elämässäni ja aloitin crossfitin. Samalla korjasin ruokavalion kohdilleen, lopetin alkoholin käytön ja uni parani. Nyt 45 vuotiaana olen elämäni vedossa ja paremman näköinenkin kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tuo klenkkaaja
Minulla nivelrikkoon on auttanut MSM-jauhe eli rikki. Sitä pitää syödä joka päivä, jos on viikon syömättä niin kolotus ja kipu alkaa tuntua taas.