Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon nettiriippuvuudesta?

elämä valuu hukkaan
02.05.2021 |

Olen työtön perheenäiti ja minulla olisi kovasti kotitöitä tehtävänä.
Nytkin rojua ja tavaraa makuuhuoneissa pitkin lattiaa ollut jo viikko tolkulla, mitä pitäisi siivota.
Eteisen, keittiön, olohuoneen ja vessan pikasiivoan, jos tulee vieraita. Muihin huoneisiin ovet kiinni ja niissä ihan kaaos. Nyt olisi aika myös käydä lasten vaatevarastot läpi ja vaihtaa kevätvaatteisiin ja taas on tuska, että mihin ne pieneksi jääneet vaatteet oikein laitetaan.
Matot pitäisi pestä tai viedä pesulaan, ikkunat pitäisi pestä.
Pitäisi myös ulkoilla, harrastaa jotain liikuntaa ja syödä terveellisemmin. Pitäisi laihduttaa.
Pitäisi hakea töitä. Pitäisi puuhailla pihallakin, asumme omakotitalossa.

EN VAIN JAKSA JA VIITSI!
Sen sijaan istun päivästä toiseen tietokoneen ääressä ja seuraan vauva-palstan juttuja ja facebookia, vähän iltapäivälehtiä lueskelen. Ja kun ei täällä ole edes mitään tärkeää, ei koskaan.
Tiedostan, että kaikki tämä netin syövereissä vietetty aika on pois oikeasta elämästä. En silti osaa lopettaa.
MIKÄ NEUVOKSI?????

Tiskit kuitenkin laitan koneeseen joka päivä ja ainakin koneellisen pyykkiä pesen. Se onkin taas hyvä tekosyy tulla tietokoneen ääreen, kun olenhan jo tehnyt jotakin ja tässä odotellessa vähän vaan kurkkaan onko mitään mielenkiitoista.

Ei oikein ole kavereita, enkä tiedä mistä niitä enää nelikymppisenä löytää. Kun ei ole harrastuksiaan, nekin ovat katkolla olleet jo yli vuoden. Baari-ihminen en ole. Mies on paljon töissä ja kotona-ollessaan lähes kaiken aikaa autotallissa oman autoharrastuksensa parissa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrottaudu netistä ilman, että alat siivoamaan. Ala vain makoilemaan sohvalla. Pian kuitenkin alat kaivata stimulaatiota ja alat sitten ihan esteettö siivoamaan.

Vierailija
2/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee osansa kotitöistä, siitä ei ole kiinni. Tekee myös ruokaa vuorollaan ja käy kaupassa jne. 

On myös lasten kanssa. Nämä rojut ja sotkut ovat enimmäkseen minun jäljiltäni, tai lasten. Lapset pakotetaan välillä siivoamaan huoneensa ja sotkunsa. Itse en saa itseäni pakotettua.

Aloitan jonkun projektin, esim. turhien tavaroiden ja liian pienien lastenvaatteiden poisto. 

Tuossa ne ovat vuorina lattialla, osa jätesäkeissä. Kalliilla on ostettu, niin en raaskisi ilmaiseksi antaa tai roskiin viedä. Kirppismyynti on valtavan työlästä ja ostajat tekevät ohareita jne. 

Ennenkaikkea se valokuvaaminen ja ilmoitusten teko on työlästä. 

En saa aloitettua koko projektia. Yksi huone on kuin suuri kaatopaikka täynnä tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et liene ainoa nettiriippuvainen. Hienoa, kun havaitset asian. Tee kuten muissakin riippuvuuksissa usein paras keino, eli totaali stoppi. Ei somea, ei nettiä alkuun vaikka viikkoon. Jos aivan pakko jotain hoitaa, niin ne tai esim.30min uutislukua päivässä. Tuntenet alkuun levottomuutta ja tylsyyttä, mutta uskon, että ajaudut hiljalleen muiden puuhien pariin ja huomaat niistä tulevan paremman olon kuin netissä roikkumisesta.

Vierailija
4/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun laitoin tämän aloituksen, täytyy tietysti koko ajan päivystää, että tuleeko vastauksia....

(Sama juttu aina, jos olen kommentoinut johonkin ketjuun, tai tehnyt aloituksen.)

Vierailija
5/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ei varmaan oikein sopivia konsteja löydy. Veikkaan, että ne ihmiset, jotka roikkuvat tällaisilla vauva-palstoilla, ovat itsekin nettiriippuvaisia.

Vierailija
7/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee molemmat. Laita joku tubevideo tai äänikirja tai podcast pyörimään taustalle.

Vierailija
8/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita puurtamaan, herätä itsesi. Tee lista mitä pitää tehdä ja yliviivaa mitä olet tehnyt. Laita pienet vaatteet esim itsepalvelukirppikselle, Vähän käytetyn Myy helposti palveluun tai hyväntekeväisyyteen, niin saat ne ainakin pois tieltäsi.

Mä pakersin kodissamme yhden viikonlopun putkeen ja pari päivää siihen siivousta, eli 8h per päivä ja alkoi syntymään jo jälkeä. Ensin kaiken näkyvän raivaus ja kaikki nättiin järjestykseen. Pari päivää sen jälkeen siivosin. Nyt vain ylläpito siivous ja joskus isompaa siivousta.

Ylläpitosiivous esim:

aamulla astiat koneesta pois ja koneeseen

pyykinlaitto joka päivä, jos vaan tarve pestä

petien pettaus

wc:n pikapesu

imurointi joka toinen päivä

tavaroiden laitto paikoilleen

Ja sitten aina joskus isompi siivous.

Tsempit sulle, sä pystyt!!! :)

Vierailija
9/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samaa vikaa. 

Olen yrittänyt etsiä sopivia podcasteja, mutta en löydä mitään. Joku elämänhallintaan, siivoukseen, järjestelyynliittyvä olisi haussa, saa laittaa vinkkejä.

Vierailija
10/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä tietokone kiinni ja ala töihin.

Vierailija
11/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista tavaraa huoneissa on? Lattioilla ym? Koeta hahmottaa tilanne ensin.

Aloita jostakin, pääasia että aloitat.

Laita vaikka kello soimaan, tee 15 minuuttia edes jotakin. Sitten pieni tauko ja taas 15min tekemistä, pieni tauko jne.

Vierailija
12/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos lattioilla lojuu pieneksi menneitä vaatteita, niin ne ensin pesuun, sieltä kuivaukseen ja sitten suoraan vaikkapa ikean kasseihin ja pois.

- Onko muuta poisheitettävää? Varaa noille tavaroille laatikoita, säkkejä, kasseja.

- Järjestele kaapit, että sinne saa laitettua huonetiloissa lojuvat tavarat.

- Tarvitseeko muuttaa kaappisäilytysjärjestelmää, hyllyjä, koreja sinne kaappeihin ym? Tarvitseeko lisäkaappeja?

- Katso inspiraatiokuvia pinterest, instagram, netti jne

Vierailija
13/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä valuu hukkaan kirjoitti:

Mies tekee osansa kotitöistä, siitä ei ole kiinni. Tekee myös ruokaa vuorollaan ja käy kaupassa jne. 

On myös lasten kanssa. Nämä rojut ja sotkut ovat enimmäkseen minun jäljiltäni, tai lasten. Lapset pakotetaan välillä siivoamaan huoneensa ja sotkunsa. Itse en saa itseäni pakotettua.

Aloitan jonkun projektin, esim. turhien tavaroiden ja liian pienien lastenvaatteiden poisto. 

Tuossa ne ovat vuorina lattialla, osa jätesäkeissä. Kalliilla on ostettu, niin en raaskisi ilmaiseksi antaa tai roskiin viedä. Kirppismyynti on valtavan työlästä ja ostajat tekevät ohareita jne. 

Ennenkaikkea se valokuvaaminen ja ilmoitusten teko on työlästä. 

En saa aloitettua koko projektia. Yksi huone on kuin suuri kaatopaikka täynnä tavaraa.

Mä ratkaisin asian niin, että vaikka olikin kalliilla ostettua meilläkin (ja siis turhia), niin olin valmis antamaan hyväntekeväisyyteen ne turhat tavarat että sain siistimmän kodin, ja tämä on edelleen. Joitakin muutamia laitan Tori:in. Enää en ostele kuin tarpeeseen.

Vierailija
14/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleen että laitat netin kiinni ja keksit muuta tekemistä

Vierailija
15/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kaikki tai ei mitään tyyppiä. Joko suoritan hullun lailla tai sitten omistaudun viihteelle. Kompromissit tekee vain vihaiseksi.

Vierailija
16/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista. Olen tässä koettanut asennoitua eri tavalla. Silti olen vain vähän väliä käynyt täällä katsomassa, että onko uusia vastauksia. Samalla selaillut muutakin nettiä.

Kello on puoli neljä ja päivän saldo on, että olen pessyt koneellisen pyyhkeitä. 

Ei mitään muuta ole tehnyt. Syönyt miehen valmistaman ruoan.

Vierailija
17/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Nimimerkki unohtui. 

Ap. siis tässä.

Vierailija
18/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Olen tässä koettanut asennoitua eri tavalla. Silti olen vain vähän väliä käynyt täällä katsomassa, että onko uusia vastauksia. Samalla selaillut muutakin nettiä.

Kello on puoli neljä ja päivän saldo on, että olen pessyt koneellisen pyyhkeitä. 

Ei mitään muuta ole tehnyt. Syönyt miehen valmistaman ruoan.

Hyvä edes sekin pesty koneellinen. Ota nyt loppuillasta tsemppirutistus ja tee jotakin lisää.

Vierailija
19/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tämä viestiketju itsellesi esim kirjanmerkkeihin, ja palaa katsomaan vasta esim klo 21. Saat tehokasta aikaa viisi tuntia järjestelyihin. Tule kertomaan, mitä olet tehnyt! :)

Vierailija
20/25 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat itseäsi niskasta kiinni ja raahaat itsesi tavarakasojen luo. Sanot: nyt nämä selvitellään, ja että kukaan ei karkaa mihkään ennenkuin on tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän