Siis hirveä miten paljon urheileva teinipoika voi syödä! Miten saan hänet huolehtimaan itse siitä että saa tarpeeksi ruokaa?
Hyvä kun syö, mutta oikeasti äskenkin keitin kattilallisen puuroa, marjoja puuroon, kananmunia, leipää, kurkkua, paprikaa ja tomaattia. Hyvällä ruokahalulla söi, mutta nyt on kuulema jo kamala nälkä. Paistoin sitten hänelle kanasuikaleita ja söi niiden kanssa loput vihannekset. Hieman huolettaa että tarjotaanko me edes riittävästi hänelle ruokaa. Tietää kyllä että mahdollisuus on aina ottaa ruokaa kaapista/tehdä, mutta ei itse siihen lähde. Ennemmin odottaa ja valittaa nälkää. Vaikka olen ostanut kaapit täyteen leipätarvikkeita, pähkinöitä, kananmunia, makaronia, jogurttia, marjoja, vihanneksia jne että olisi myös itse helppo tehdä. Mulla on myös 7kk ikäinen vauva, joten ihan koko aikaa en voi olla ruokaakaan taikomassa. Mitenhän saisin pojan ottamaan vähän enemmän vastuuta? On todella hoikka ja liikkuu niin paljon, etten yhtään kestä katsoa kun valittaa nälkää.
Kommentit (44)
Muistan tämän älyttömän ruuan määrän. Poika veti suurin piirtein pesuvadillisen ruokaa ja oli kumminkin hoikka. Eikä tuo ruokamäärä ollut vain kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä pysyy poissa parhaiten kun syö monta kertaa päivässä 5-6 kertaa. Tällöin aamupalalla luulisi riittävän 150g puuroa (kuivapaino ennen keittämistä), 3 kananmunaa ja banaani. Kahdella lämpimällä aterialla 200g lihaa, vihanneksia ja puoli kiloa pottuja tai 150g riisiä. Välipalalla leipää ja rahkaa tai prode drinksu. Iltapalalla sama juttu. Kohdasta 1.36 eteenpäin.
Mitätarkoittaa 150 g puuroa kuivapaino ennen keittämistä....
Laita puurohiutaleet vaakaan ja kun mittari näyttää 150g niin laitat sen 150g keitinveteen kattilaan.
Mitä jos ripustautuisit siihen varsinaiseen mieheesi etkä perverssiin suhteeseen teinipoikasi kanssa?
Tai hankkisit tosiaan apua tuohon piirteeseesi, ap?
Meillä oli joskus vähän sama ongelma, mutta kun olin töissä, pojan oli pakko tehdä ruokaa viikolla. Viikonloppuna oli just tuollaista venymistä ja vanumista, nälkä on mutta en viitsi. Teillä varmaan tilannetta pahentaa kun oot kotona. Kyllä se ohi menee. Jaksamista.
~ mummo ~ kirjoitti:
Muistan tämän älyttömän ruuan määrän. Poika veti suurin piirtein pesuvadillisen ruokaa ja oli kumminkin hoikka. Eikä tuo ruokamäärä ollut vain kerran päivässä.
Kyllä hoikkuus katoaa kun mamma mättää edelleen pesuvadillisia nenän alle vaikka kasvupyrähdys on ohi.
Ihan hyvä painonhallinnan kannaltakin olisi opettaa se valmistamaan itse ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanot että opettelee itse tekemään etkä itse tee. Neuvot jos tulee kysyttävää. Mitä muuta muka pitäis tehdä
antaisitko saman ohjeen, jos kyseessä olisi teinityttö?
vai olisiko se naisten alistamista?
No totta kai tytönkin pitää opetella tekemään itse ruokaa.
Poika syömään kahden tunnin välein. Aamupala kahdeksalta, välipala kymmeneltä, lounas kahdeltatoista, välipala kahdelta, päivällinen neljältä, välipala kuudelta, iltapala kahdeksalta, ehkä joku yöpala vielä just ennen nukkumaanmenoa.
Mä tein perheellemme ruuat 15-vuotiaasta lähtien (olen tyttö). Veli ei tietenkään tehnyt mitään. Niinpä hän ylitti kohtuullisen painon rajat jo varhain ja on aika kädetön kaikessa muussakin. On vieläkin.
Toksiset roolit tuottavat kaikenlaisia vääristymiä. Itselläni johtivat kahteen epäonnistuneeseen avioliittoon kahden alkoholistin kanssa, mutta onneksi siitäkin selvittiin. Siis minä selvisin. Densot varmaan densoilevat menemään kunnes kuolevat, nuo äitiensä pilallepalvomat apinat.
Esim. kananmunaa lisäksi. Jostain olin lukenut, että voi jopa sekoittaa puuroon :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanot että opettelee itse tekemään etkä itse tee. Neuvot jos tulee kysyttävää. Mitä muuta muka pitäis tehdä
Tätä olen yrittänyt, mutta kun ei se ala tekemään. Kysyy vaan että milloin on ruokaa ja tekee korkeintaan leivän ootellessa. Olen näyttänyt kaapista kaikki että mistä mitäkin löytyy, mutta on jotenkin saamaton. En usko että kyse on siitä ettei osaa vaan enemmänkin ettei viitsi. Ap
Ensin lapset opetetaan siihen, että ruokaa saa vain ruoka-aikana ja silloinkin vain sitä, mitä vanhemmat on päättäneet ja sitten yhtäkkiä teinin pitäisi itse päättää niin ruoka-ajoistaan kuin ruuistaan. Huomaatko tässä mitään ongelmaa?
Lisäksi se 7 kk ikäinen syö kuukauden kuluttua samaa ruokaa kuin muu perhe, joten missä sinulla on ongelma?
Opetimme itse kokkaamaan terveelliset sporttisapuskansa. Kilpaurheilijalle kun kuuluu tietty itsekuri jonka yksi ilmenemismuoto on kyky hoitaa itsellleen kunnon sapuskat. Yläkoulun köksäntunnit ovat olleet hyväksi mitä keittiön pelivälineiden käyttämiseen tulee.
75% miehistä on läskejä kirjoitti:
~ mummo ~ kirjoitti:
Kyllä hoikkuus katoaa kun mamma mättää edelleen pesuvadillisia nenän alle vaikka kasvupyrähdys on ohi.
Ihan hyvä painonhallinnan kannaltakin olisi opettaa se valmistamaan itse ruokansa.
Mamma ei mätä enää ruokaa "nenän alle". 35-vuotiaana saa pitää ihan itse ruokahuoltonsa. Hoikka on edelleen ja kasvupyrähdys vissiin ohi.
Käske sitä lopettamaan se turha hyppehtiminen, niin ei mene rahulia jumppakamoihinkaan.
Minkä takia passaatte niitä poikia. Laita se itse välillä tekemään ruokansa tai olkoon nälissään. Hyvässä hengessä voitte yhdessä opetella, jossei osaa. Itse laittaisin myös opettelemaan vauvan hoitoa, kun kerta tuollainenkin mahdollisuus perheessänne on. Hyvää oppia tulevaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen yrittänyt, mutta kun ei se ala tekemään. Kysyy vaan että milloin on ruokaa ja tekee korkeintaan leivän ootellessa. Olen näyttänyt kaapista kaikki että mistä mitäkin löytyy, mutta on jotenkin saamaton. En usko että kyse on siitä ettei osaa vaan enemmänkin ettei viitsi. Ap
Ei se nälkään kuole.
Nyt viimeistään lopeta passaaminen asioissa, jotka pystyy itsekkin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lapset opetetaan siihen, että ruokaa saa vain ruoka-aikana ja silloinkin vain sitä, mitä vanhemmat on päättäneet ja sitten yhtäkkiä teinin pitäisi itse päättää niin ruoka-ajoistaan kuin ruuistaan. Huomaatko tässä mitään ongelmaa?
Lisäksi se 7 kk ikäinen syö kuukauden kuluttua samaa ruokaa kuin muu perhe, joten missä sinulla on ongelma?
Juu eihän se nyt käy, että teini opettelisi IHAN ITSE laittamaan ruokaa!
Johan siinä pian käy niin, ettei aikuisena tarvitse edes vaimoa siihen hommaan!
Toivottavasti kyseisen teinin äiti sentään ymmärtää edes pestä ja viikata teinin pyykit ja siivota sen puolesta.
Syöminen/ruokavalio on oleellinen osa urheilua.
Siksi se, mitä syödään ja milloin, kuuluu osana pojan harrastukseen, joka hänen tulee - muiden harrastuksiinsa liittyvien taitojen lisäksi- opetella.
Vähänkuin se, että kalamies perkaa itse saaliinsa - ei teetä hommaa äidillään.
Tuossa iässä ruokaa menee tosiaan paljon! Mä opetin muutaman helpon ruoan jossain kohden, kun en pystynyt koko ajan sitä ruokaa tekemään ja aloin vain huolehtia, että tarpeet niihin on aina jääkaapissa. Helppoja itse tehtäviä kuten munakasta, paistettua kanaa ja riisiä, pelkästä jauhelihasta perusmössöt (helpot pihvit tai ihan vaan paistettuna) ja sit salaattia siihen kylkeen. Proteiinia pitää olla. Nyt on ollut ”nälätön” jonkin aikaa kun itse kokkailee tarvittaessa. Perheen normaali ruokarytmi ei riitä, mutta nyt kokkailee itse väliin oman nälkänsä mukaan, niin homma sujuu eikä elä millään jogurteilla tai burgereilla kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä pysyy poissa parhaiten kun syö monta kertaa päivässä 5-6 kertaa. Tällöin aamupalalla luulisi riittävän 150g puuroa (kuivapaino ennen keittämistä), 3 kananmunaa ja banaani. Kahdella lämpimällä aterialla 200g lihaa, vihanneksia ja puoli kiloa pottuja tai 150g riisiä. Välipalalla leipää ja rahkaa tai prode drinksu. Iltapalalla sama juttu. Kohdasta 1.36 eteenpäin.
Mitätarkoittaa 150 g puuroa kuivapaino ennen keittämistä....
Laita puurohiutaleet vaakaan ja kun mittari näyttää 150g niin laitat sen 150g keitinveteen kattilaan.
Se on sitten 4,3 dl kaurahiutaleita. Siitäpä sitä syntyy melkoinen satsi puuroa yhdelle kasvavalle nuorelle....
On meillä kinkkua, mutta tuskin muutama kinkkusiivu nälkää pitää kun mikään muukaan ei.. Hirveä nälkä tuolla on koko ajan, syötti sille sitten puuroa tai jauhelihakeittoa. Ap